nationaal data roamen

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Stel men is bij 'provider A' en bevindt zich ergens waar 'provider A' geen data netwerk voorziet, maar, 'provider B' wel.
Kan men dan op het netwerk van 'provider B' registreren en data nationaal roamen? En, zo ja, wie betaalt dan de roaming kosten (als die er al zijn)? Ik neem aan dat (net zoals Europees) lokale providers bepaalde overeenkomsten hebben en moeten naleven, maar, concreet, laat ons zeggen voor de 3 providers Proximus, Mobistar en Base. Kan men nationaal data roamen tussen die 3? Mijn excuses als de vraag zelf niet concreet genoeg is. Maar bijvoorbeeld : met een Proximus abonnenemt zie ik wel de Mobistar en Base access points (al staat er naast die van Base (forbidden)). En als ik Mobistar selecteer registreer ik bij Proximus (misschien nadat registratie bij Mobistar mislukt?). Dit is op Android Lollipop.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:38, in totaal 1 gewijzigd.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Tim.Bracquez schreef:Je kan enkel noodoproepen maken op de anderen hun netwerk, hier kan je niet op bellen en/of data gebruiken met een Belgische SIM
OK!. Ik dacht ooit al van 'national roamen' gehoord te hebben, maar allicht was dat over een ander land.
Op wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Roaming vermeldt men, als ik het goed versta, o.a. USA, India en UK.
Er is daar ook sprake van 'regional roaming' in sommige regios. Maar niet in Belgie of Vlaanderen dus. Goed om weten.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

In begin 2014 gebruikte ik eens een simkaartje van Telenet, en in de Fnac van Leuven had ik slecht bereik en was mijn iPhone daadwerkelijk overgeschakeld op het netwerk van BASE (waar het bereik ook enorm slecht was). Daarna heb ik dit nooit meer zien gebeuren.
Ik vermoedde toen toch dat zij een soort van akkoord hadden.

In Amerika is het helemaal niet eens zo vreemd. Vaak zie je dan 'Extended' als netwerknaam staan.
Dit omdat sommige carriers bepaalde delen helemaal niet coveren, en gebruik maken van de infrastructuur van de concurrentie, of ze doen dit gewoon op plaatsen waarvan ze weten dat het netwerk niet sterk genoeg is.

Misschien langs één kant jammer dat ze dit hier nergens doen, maar zoiets kost ook wel heel veel geld.
In Amerika zijn gsm-abonnementen allesbehalve goedkoop, en de service is niet eens zo denderend goed. Je kan het wel in een groot gebied gebruiken, en de spelers daar zijn natuurlijk ook verschrikkelijk goed in het aanhouden van ridicule prijzen... :p
Blond doesn't mean stupid :roll:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

dior dna schreef:Kan men nationaal data roamen tussen die 3?
Gelukkig niet :-) .
Stel je voor dat je hier in België voortdurend (ongemerkt) op een ander netwerk zit (omdat de concurrentie net een sterker signaal heeft), en je hiervoor extra roaming kosten aangerekend krijgt :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

philippe_d schreef:Stel je voor dat je hier in België voortdurend (ongemerkt) op een ander netwerk zit (omdat de concurrentie net een sterker signaal heeft), en je hiervoor extra roaming kosten aangerekend krijgt :-( .
Nu ja, net zoals je naar het buitenland gaat, zou de voorkeur dan moeten blijven uitgaan naar het hoofdnetwerk, tot de verbinding niet meer mogelijk is. :)
En in zo'n geval vind ik dat die 'roaming' dan gratis moet zijn, hè...

Moet in principe mogelijk zijn als iedereen gewoon met elkaar een akkoord sluit, maar tja, eerlijk is dat dan ook weer niet helemaal, want het netwerk van Proximus is dan weer een stuk beter dan dat van BASE, terwijl Proximus bijvoorbeeld minder behoefte heeft aan zo'n akkoord, gezien ze dan ook weer veel meer dekking bieden, ... :p
Blond doesn't mean stupid :roll:
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

philippe_d schreef:
dior dna schreef:Kan men nationaal data roamen tussen die 3?
Gelukkig niet :-) .
Stel je voor dat je hier in België voortdurend (ongemerkt) op een ander netwerk zit (omdat de concurrentie net een sterker signaal heeft), en je hiervoor extra roaming kosten aangerekend krijgt :-( .
Akkoord, maar je kan roaming toch afzetten? En enkel aanzetten indien werkelijk nodig.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

België is daar te klein en te goed bedekt (in vergelijking met het buitenland) voor om enig nut te hebben.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Dank allen voor reacties,
Ik vraag me nu domweg af, hoe gaat, straks, een Europeaan in Belgie vrij (en redelijk gratis) roamen, als een Belg (toch Europeaan) het zelf niet kan? Of zouden er, in de toekomst, toch beperkingen komen ... afhankelijk van welke provider A in land X een overeenkomst heeft met provider B in land Y? Desnoods met X==Y.
novie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 jul 2016, 21:16
Locatie: Luxembourg
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 8 keer
Recent bedankt: 1 keer

Fallschirmjaeger schreef:België is daar te klein en te goed bedekt (in vergelijking met het buitenland) voor om enig nut te hebben.
Dat zou je denken, hier 3Km buiten Aarlen:
- geen ontvangst met Mobile Vikings, Base
- amper ontvangst met Orange
- redelijke ontvangst met Proximus

En dat is dan een provincie hoofdstad.
wotr
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 okt 2016, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

dior dna schreef:Dank allen voor reacties,
Ik vraag me nu domweg af, hoe gaat, straks, een Europeaan in Belgie vrij (en redelijk gratis) roamen, als een Belg (toch Europeaan) het zelf niet kan? Of zouden er, in de toekomst, toch beperkingen komen ... afhankelijk van welke provider A in land X een overeenkomst heeft met provider B in land Y? Desnoods met X==Y.
In eigen land zal je operator nooit toelaten dat je een ander netwerk gebruikt, omdat het dan moet betalen aan die andere operator. Zo simpel is dat eigenlijk.
Tussen (zo goed als alle) de Europese operatoren zijn roaming akkoorden. Je kan dus met je Belgische SIM in de EU verbinding maken met eender welk netwerk. In dat opzicht zal je in het buitenland dus altijd beter af zijn wat netwerkdekking betreft. Wat wel gebeurt is dat als buitenlander onderaan de prioriteitslijst staat. Ik heb me ook al afgevraagd of dat laatste wel legaal is.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

technisch gezien betalen de 3 operatoren een licentie voor X jaren voor de 3G/4G frequentie
in ruil moeten ze binnen een bepaalde periode een 98% dekking halen
in werkelijkheid halen ze die natuurlijk niet
en dan steken ze het op de beperkingen van bepaalde brusselse gewestregeringen dat ze die dekking niet halen omdat ze geen antennes/stralingsnormen kunnen halen in Brussel

gisteren op "spoed" had ik 100% proximus dekking en 0% ORANGE & BASE (mobile vikings) dekking
hopelijk moet je dus niemand verwittigen als je in't ziekenhuis bent opgenomen


in INDIA is het normaal om een multisim te hebben...
1tje voor te kunnen bellen in je "dorpje"...1tje voor binnen de provincie (buiten de provincie ben je op "vakantie" ze spreken daar een andere taal...dan switchen ze naar Engels)...1tje voor nationaal/internationaal roaming

in amerika heb je gewoon geen ontvangst op route66 alleen in de steden die je passeert (T-Mobile)

hier in belgie is het een en al lintbebouwing

je kunt doelbewust een andere provider aanklikken in je gsm... je gaat dan een "aanmelding not authorized" krijgen ofzoiets
in het buitenland nog mogelijks een andere melding of een beperking... maar operatoren regelen dit idd onderling
maar ze rekenen zo goed door dat het kostelijk kan worden
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

wotr schreef:
dior dna schreef:Dank allen voor reacties,
Ik vraag me nu domweg af, hoe gaat, straks, een Europeaan in Belgie vrij (en redelijk gratis) roamen, als een Belg (toch Europeaan) het zelf niet kan? Of zouden er, in de toekomst, toch beperkingen komen ... afhankelijk van welke provider A in land X een overeenkomst heeft met provider B in land Y? Desnoods met X==Y.
In eigen land zal je operator nooit toelaten dat je een ander netwerk gebruikt, omdat het dan moet betalen aan die andere operator. Zo simpel is dat eigenlijk.
Tussen (zo goed als alle) de Europese operatoren zijn roaming akkoorden. Je kan dus met je Belgische SIM in de EU verbinding maken met eender welk netwerk. In dat opzicht zal je in het buitenland dus altijd beter af zijn wat netwerkdekking betreft. Wat wel gebeurt is dat als buitenlander onderaan de prioriteitslijst staat. Ik heb me ook al afgevraagd of dat laatste wel legaal is.
Als straks Europa verplicht international roaming kosten niet langer door gebruiker te laten betalen, maar door operatoren onder mekaar, dan mogen ze, van mijn part, meteen ook verplichten national roaming kosten niet langer door gebruiker te laten betalen, maar door operatoren onder mekaar. Als men internationale akkoorden kan sluiten, kan men ook nationale akkoorden sluiten. En, roamers op een ander, allicht lager, profiel zetten is inderdaad wat soms gebeurt. Daarvoor zouden ook regelingen mogen bestaan. Misschien bestaan die reeds, b.v.: 'wie meer betaalt krijgt beter profiel'. Zowel onder mekaar als naar particulier. Of zulks goede regelingen zijn zeg ik niet... het gaat over geld.
wotr
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 okt 2016, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Wie meer betaalt krijgt een beter profiel bestaat al een tijdje: providers komen er ook gewoon voor uit. Voor kritische applicaties kan ik mij voorstellen dat dat wenselijk is. Of het een goede zaak is voor "het algemeen belang", daar valt inderdaad over te discussieren :-)

Wat het switchen tussen nationale providers betreft: je hebt al een netwerk, namelijk dat van je provider. Waarom zou je provider toelaten dat je dan op een netwerk van de concurrentie (die zij moeten betalen) connecteert?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

wotr schreef: Wat het switchen tussen nationale providers betreft: je hebt al een netwerk, namelijk dat van je provider. Waarom zou je provider toelaten dat je dan op een netwerk van de concurrentie (die zij moeten betalen) connecteert?
Nationaal roamen heeft wel zijn nut, al is dat in Belgie eerder beperkt omdat quasi alle providers overal (op die paar plekken na) dekking hebben.

Echter kan het wel nuttig zijn mocht het bipt nationale max roamingtarieven opleggen. Dit zou de mogelijkheid tot toetreden voor een 4e provider (a la Tele2 NL) veel makkelijker maken. Die kan zijn core 4G (straks 5G) netwerk opbouwen al beginnend met steden en zijn klanten laten roamen op andere netwerken. Zo zou die een eigen netwerk kunnen opbouwen zonder de grote investering die nodig voor 90%+ dekking.

Overigens hangt er ook nog wel veel af van de kwaliteit van de gsm. 100% proximus dekking hebben en niks van de andere twee kan perfect ervaren worden met een slechte antenne naast een Proximus nano cell.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het enige dat nationaal kan roamen is - bij mijn weten - Astrid?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Dank allen voor erg relevante en leerzame reacties.
Zoals ik, hopelijk, heb aangebracht: ik wil zeker geen 'wel - niet' argumentatie voeren. Maar, ik wil in het algemene telecom potje roeren. Schaf, liefst optioneel, alle (data) roaming kosten (internationaal of nationaal) voor de eindgebruiker af, abonnement of prepaid. Hoe? Dat is een probleem dat de operatoren (sowieso voor europa) onder mekaar moeten oplossen. Allicht is een (bijvoorbeeld optionele) eindgebruiker meerprijs nodig. Maar geef de eindgebruiker dan de keuze desnoods die meerprijs te betalen voor die universeel transparante (data) roaming service (en zo droom ik verder...).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

wotr schreef:Tussen (zo goed als alle) de Europese operatoren zijn roaming akkoorden. Je kan dus met je Belgische SIM in de EU verbinding maken met eender welk netwerk.
Is dat zo... Proximus heeft als roaming partner volgens mij oa. Vodafone... dus als je in een land komt waar Vodafone is ga je daar volgens mij steeds op terecht komen (en geen idee of je dan een andere provider kan kiezen).

Wel heb ik al gemerkt dat er een verschil is tussen pre/post paid abonnementen... deze komen vaak op een andere provider terecht ?
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

skynetbbs schreef:technisch gezien betalen de 3 operatoren een licentie voor X jaren voor de 3G/4G frequentie
in ruil moeten ze binnen een bepaalde periode een 98% dekking halen
in werkelijkheid halen ze die natuurlijk niet
Die normen halen ze wel degelijk. bvb voor 800Mhz moet binnen 6 jaar (70% na 4jaar) na het verwerven van de licentie 98% van de bevolking beschikken over dekking. Dit slaat niet op 98% van het grondgebied (groot verschil). BIPT is verantwoordelijk voor de controle.

Wat het nationaal roamen betreft: in Frankrijk bestaat er een speciaal netwerk: 'F - Contact'. Dat is een speciaal netwerk dat op bepaalde, heel dun bevolkte gebieden, wordt uitgestraald. Hierbij is er één operator die het initiatief neemt om een mast op te zetten en te onderhouden terwijl de andere operatoren hieraan mee betalen (Free doet naar schijnt niet mee). Op dit netwerk kunnen dan alle klanten van de operatoren roamen. Dit zou misschien ook een oplossing kunnen zijn voor bepaalde gebieden in BE?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Zoiets zit er inderdaad aan te komen in België
Dat heb ik gehoord van een account manager, in het kader van indoor dekking van gebouwen zouden in de toekomst binneninstallaties niet langer van 1 provider zijn, maar gebruikt worden door de 3 providers gelijktijdig.
Nu legt 1 provider een binnennetwerk aan met coax en dan heeft dat gebouw dekking voor 1 provider, een 2e moet hetzelfde doen, een 3e ook : geen efficient gebruik van materialen. In feite onbetaalbaar.
Of dit er echt doorkomt? Wie weet?
wotr
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 okt 2016, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

r2504 schreef:
wotr schreef:Tussen (zo goed als alle) de Europese operatoren zijn roaming akkoorden. Je kan dus met je Belgische SIM in de EU verbinding maken met eender welk netwerk.
Is dat zo... Proximus heeft als roaming partner volgens mij oa. Vodafone... dus als je in een land komt waar Vodafone is ga je daar volgens mij steeds op terecht komen (en geen idee of je dan een andere provider kan kiezen).

Wel heb ik al gemerkt dat er een verschil is tussen pre/post paid abonnementen... deze komen vaak op een andere provider terecht ?

Dat is zo :-). Er is een verschil tussen toegelaten roaming partners (alle EU operatoren), en commerciële akkoorden tussen roaming partners.
Vodafone en Proximus zijn van dat laatste inderdaad het beste voorbeeld: Vodafone rekent goedkopere interconnect tarieven aan zijn commerciele partners, oa Proximus. Proximus zal zijn abonnees dan ook automatisch en prioritair op het Vodafone netwerk laten connectoren.
Je kan binnen de EU wel nog steeds manueel een ander netwerk selecteren, en dat zal ook wel werken. Maar zoals al gezegd, de kans bestaat dat je dichtgeknepen wordt, of onderaan de prioriteitslijst terecht komt.
Wat toegelaten roaming partners betreft: ik denk zelfs dat er een wet is dat EU operatoren verplicht trafiek te aanvaarden van andere EU operatoren. En doorrekent natuurlijk 8)

Wat pre/post paid verschillen betreft, geen idee. Dat heb ik nog niet gemerkt. Sowieso kom je als prepaid klant ook onderaan de prioriteitslijst, wat operatoren ook beweren.
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

dior dna schreef:Stel men is bij 'provider A' en bevindt zich ergens waar 'provider A' geen data netwerk voorziet, maar, 'provider B' wel.
Kan men dan op het netwerk van 'provider B' registreren en data nationaal roamen? En, zo ja, wie betaalt dan de roaming kosten (als die er al zijn)? Ik neem aan dat (net zoals Europees) lokale providers bepaalde overeenkomsten hebben en moeten naleven, maar, concreet, laat ons zeggen voor de 3 providers Proximus, Mobistar en Base. Kan men nationaal data roamen tussen die 3? Mijn excuses als de vraag zelf niet concreet genoeg is. Maar bijvoorbeeld : met een Proximus abonnenemt zie ik wel de Mobistar en Base access points (al staat er naast die van Base (forbidden)). En als ik Mobistar selecteer registreer ik bij Proximus (misschien nadat registratie bij Mobistar mislukt?). Dit is op Android Lollipop.
Dat zou in de soep draaien. Consumenten zouden dan de goedkoopste provider kiezen en altijd kunnen profiteren van het beste netwerk. Leuk voor de klant maar waarom zouden providers dan nog investeren. Ze kunnen dan zelfs beter in afgelegen gebieden hun masten gewoon weghalen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

hendrake schreef:Dat zou in de soep draaien...
Inderdaad. No offence. Maar wie heeft de soep zo gaar gekookt? Niet de eindgebruiker, wel de provider maffia. (IMHO : my $0.2)
Dus: mag men wel even met zijn lepel in die soep (telecom algemeen) roeren ? :-)
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

dior dna schreef:Dus: mag men wel even met zijn lepel in die soep (telecom algemeen) roeren ? :-)
Zeker, ik kom met plezier een handje helpen! Maar in dit specifiek geval is het toch gewoon economische logica vrees ik. Dat zou met een ander product ook zo zijn. Maar vrees niet, er zijn nog een heleboel andere zaken in de telecom waar er reden genoeg is om de lepel boven te halen!
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Ondertussen wat getest nu het vrij eu roaming van toepassing is.

Ik beperk me tot data want ik bel noch sms. Ik heb wel heel wat be en
niet be SIMs dus ik kan testen en vergelijken.

Er zijn be providers (abo- en/of pre- paid) met dewelke men in het
buitenland eenvoudigweg de beste provider kiest en optimaal kan roamen
zonder extra kost. Prima!

Er zijn be provider SIMs (enkel pre- paid gevonden) die niet
registreren op een buitenlands eu netwerk. Omgekeerd zijn er ook
buitenlandse eu provider SIMs (enkel pre- paid gevonden) die niet
registreren op een be netwerk (zelfs niet op hun eigen!).

Nationaal is het niet beter (en ook niet wettelijk verplicht maar dat
vind ik net zo ridicuul): ik kan op bepaalde plaatsen in be niet
roamen op een betere be provider (en ik ben concreet gesproken gedoemd
tot 2G), maar een buitenlandse abo SIM kan -wel- gratis op het beste
netwerk data roamen. take that!

PS: ik vermeld opzettelijk geen be noch niet-be providers. Ik neem aan dat allen de kantjes in evenwicht bewandelen.
Ik kan de exacte combinaties die ik uitzocht per PM geven, maar beter zou zijn als (bv test-aankoop) alle combinaties eens uitzocht.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”