Telefooncentrale

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
Denis719
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jul 2016, 02:52

ik wil graag een thuiskantoor maken met een telefooncentrale.
de bedoeling is dat wanneer mensen bellen, ze meteen naar de telefoon van mijn secretaresse worden gestuurd, maar dat zij ook kan doorverbinden naar mij.
wat we ook graag zouden willen, is dat mijn secretaresse bijvoorbeeld kan aangeven dat ze op haar bureau zit of niet. indien niet, dat inkomende gesprekken meteen naar haar gsm worden doorgeschakeld, en indien wel, dat gesprekken gewoon naar haar bureautelefoon gaan.

wat ook leuk, maar misschien nog niet helemaal noodzakelijk, is, is dat mensen een boodschap horen wanneer ze bellen alvorens naar mijn secretaresse doorgeschakeld te worden, of misschien om een wachtrij te hebben? zodat meerdere mensen kunnen inbellen en niet worden afgewimpeld omdat ze in gesprek is?

we hebben een analoge telefoonlijn van telenet, en een analoge telefoonlijn via de telefoonuitgang op zo'n router van huawei (lycamobile). kan dit met zo een lijn?
ik neem aan dat ik en mijn secretaresse onmogelijk tegelijkertijd kunnen bellen?

weet iemand hier een oplossing voor? alvast dikke merci!
jvdh
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2016, 07:10

Modbreak:
pas op deze post is de eerste en enige post van deze persoon en is bijgevolg waarschijnlijk voor reclamedoeleinden gepost
Hallo Dennis,

Allocloud kan dit.
Ik verdeel Allocloud.
Zie maar eens op de website : http://www.allocloud.com/nl-be/

http://www.jvdh-system.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Denis719 schreef:ik wil graag een thuiskantoor maken met een telefooncentrale.
Dat is mogelijk en hiervoor bestaan verschillende oplossingen... de tijd dat je zelf een (dure) telefooncentrale moest plaatsen is voorbij. Je kan dus kiezen voor een cloud oplossing (bijvoorbeeld Telenet, OVH, ...) ofwel zelf een centrale plaatsen (dit kan zelfs met een simpele Raspberry Pi van amper 40 euro) als je de nodige technische kennis hebt.
Denis719 schreef:we hebben een analoge telefoonlijn van telenet
Telenet heeft een cloud oplossing; https://www2.telenet.be/nl/business/pro ... -business/ maar eveneens een oplossing waarbij je een eigen telefooncentrale kan plaatsen; https://www2.telenet.be/nl/business/pro ... fonie/sip/
Denis719 schreef:en een analoge telefoonlijn via de telefoonuitgang op zo'n router van huawei (lycamobile). kan dit met zo een lijn?
Best centraliseer je al je lijnen... een lijn bij provider X en een andere bij provider Y maakt het allemaal nodeloos complex.
Denis719 schreef:ik neem aan dat ik en mijn secretaresse onmogelijk tegelijkertijd kunnen bellen?
Dit is geen enkel probleem.
Denis719
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jul 2016, 02:52

dank u jvdh en r2504.
r2504 schreef:Best centraliseer je al je lijnen... een lijn bij provider X en een andere bij provider Y maakt het allemaal nodeloos complex.
ik bedoelde niet dat ik de lijnen tezamen wou gebruiken, gewoon of de een beter is dan de ander?
r2504 schreef:Dit is geen enkel probleem.
ook met een analoge lijn? dat we tezamen kunnen bellen en de beller hetzelfde nummer tezien krijgt?
r2504 schreef:Telenet heeft een cloud oplossing
indien mogelijk, liefst niet afhankelijk van een provider.
tenzij dat het een voip-provider is ...
jvdh schreef:Allocloud kan dit.
heb nu al een voorstel van voiptiger, allocloud en ik had ook weepee gevonden ..
ben er niet zo straf in dus weet niet goed hoe ik dit allemaal moet vergelijken....

is er bij allocloud ook een oplossing om aan te geven wanneer er niemand op kantoor is, zodat de 'klanten' meteen worden doorgeschakeld naar een 04-nummer?
bij de vorige setup moest de vaste lijn eerst 15 seconden rinkelen en daarna werd het pas doorgeschakeld, maar veel mensen hebben geen zin om zo lang te wachten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Denis719 schreef:ik bedoelde niet dat ik de lijnen tezamen wou gebruiken, gewoon of de een beter is dan de ander?
Wat is "beter"... goedkoper, meer mogelijkheden, meer service, continuïteit, kwaliteit ?

Wat als je ze allemaal hebt behalve continuïteit en je VoIP provider stopt er plots mee ? Hoeveel dagen kan je bedrijf dan zonder telefoon ?
Denis719 schreef:dat we tezamen kunnen bellen en de beller hetzelfde nummer tezien krijgt?
Dat is één van de redenen dat ik aanbeveel alles bij dezelfde provider te plaatsen (meteen een trunk nemen zoals je oa. bij WeePee kan).
Denis719 schreef:indien mogelijk, liefst niet afhankelijk van een provider.
tenzij dat het een voip-provider is ...
Je bent altijd afhankelijk van een provider... belangrijk is daarbij m'n eerste opmerking.
Denis719 schreef:ben er niet zo straf in dus weet niet goed hoe ik dit allemaal moet vergelijken....
Wederom punt 1... hoe belangrijk is telefonie voor jou en wat als partij X ermee stopt ?
Denis719 schreef:is er bij allocloud ook een oplossing om aan te geven wanneer er niemand op kantoor is, zodat de 'klanten' meteen worden doorgeschakeld naar een 04-nummer? bij de vorige setup moest de vaste lijn eerst 15 seconden rinkelen en daarna werd het pas doorgeschakeld, maar veel mensen hebben geen zin om zo lang te wachten.
De meeste VoIP providers met een cloud oplossing gebruiken allemaal bijna dezelfde software met dezelfde mogelijkheden.

De vraag is alléén hoe eenvoudig de configuratie is via de beschikbare interface.
jvdh schreef:Ik verdeel Allocloud.
Spijtig dat je totaal geen informatie op je website hebt staan: prijzen, handleidingen, ...
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 02 aug 2016, 13:14, in totaal 1 gewijzigd.
Denis719
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jul 2016, 02:52

r2504 schreef:Wat is "beter"... goedkoper, meer mogelijkheden, meer service, continuïteit, kwaliteit ?
Beter = goede belkwaliteit, de functies die ik nodig heb (hoeft niet meer, mag niet minder), ...

langs de ene kant zeg je dus dat ik niet kan vertrouwen op 1 voip-provider voor als die ermee stopt, maar langs de andere kant geef je aan dat het best is alles via 1 provider te doen...

denk in ieder geval toch dat ik voor voip ga gaan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Denis719 schreef:Beter = goede belkwaliteit, de functies die ik nodig heb (hoeft niet meer, mag niet minder), ...
Als je bij een lokale speler (Benelux - Frankrijk) blijft zal dat geen probleem zijn.
Denis719 schreef:langs de ene kant zeg je dus dat ik niet kan vertrouwen op 1 voip-provider voor als die ermee stopt, maar langs de andere kant geef je aan dat het best is alles via 1 provider te doen...
Ik zeg dat indien telefonie voor jou belangrijk is dat je een stabiele provider moet nemen (dan is één provider minder een probleem).

Je begrijpt wel dat er een verschil is tussen VoIP aangeboden door Telenet en een bedrijfje met één persoon.
Denis719 schreef:denk in ieder geval toch dat ik voor voip ga gaan.
Wil je die mogelijkheden kan je haast niet anders... tenzij via een ouderwetse dure analoge centrale.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Er bestaan nog wel telefooncentrales die met analoge buitenlijnen werken (bv. http://www.tiptel.nl/catalog/cat/06ANA%28WEBSHOP%29), maar dit wordt nog maar weinig gebruikt. Meestal is de buitenlijn ofwel ISDN, ofwel VoIP/SIP (beide verkrijgbaar bij Telenet). Voor jouw situatie kan zo'n analoge centrale misschien wel volstaan.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 18 keer

De Grandstream UCM 6102 is in zo'n geval ook interessant.
- Asterisk kastje
- 2 x FXS (analoge toestellen)
- 2 x FXO (PSTN lijnen)
- De rest van de telefoons kan via SIP aanmelden.

Je beslist dan zelf hoe je het menu maakt.

Prijs in NL het goedkooptste (Zie tweakers pricewatch)
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Ik heb eventueel nog zo'n Grandstream UCM6102 VOIP centrale liggen, werkt goed (en doet alles wat je hierboven vraagt) maar vraagt wel wat kennis en werk om alles in te stellen. Heeft gefunctioneerd met Weepee SIP-lijnen (is ook daar gekocht) maar kan ook met analoge lijnen overweg. Stuur maar een PM als je interesse hebt.
jvdh
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2016, 07:10

Hallo Denis,

Ik denk dat je best voor VOIP oplossing gaat.
Deze zijn goedkoop en flexibel.
Er zijn zeer veel mogelijkheden, zoals doorschakeling, menustructuur, ...
Is ook vrij goedkoop, bv. een telefoonnummer kost maar 1,5 euro per maand.
Kijk de prijzen van vaste lijnen, deze zijn 20,00 euro per maand.
Geen aankoop van een vaste telefooncentrale nodig, geen onderhoudskosten.
Het enige wat je nodig hebt, internet (dat iedereen zowiezo heeft) en nieuwe SIP telefoons.
Tuurlijk moet je wel oppassen met welke VOIP provider je in zee gaat ivm de kwaliteiten van de lijn en hoe lang ze reeds bestaan ivm hun kennis en mogelijkheden.
Allocloud bestaat reeds van 2013 en is speciaal opgericht voor de KMO sector.
Het moederbedrijf, Eyepea, bestaat reeds sinds 2009 en werkt voor de zeer grote bedrijven zoals overheden, Politie, ...
Zoals je ziet, heeft het bedrijf voldoende background.
Ik heb deze materie lang onderzocht.
Kijk bijvoorbeeld naar Telenet.
Zij kondingen een jaar geleden aan dat zij een cloud oplossing hebben, Freephone Business.
Pas in april dit jaar zouden ze hun product enig sinds onder controle hebben gekregen door 2 Kabel modems te geruiken.
Lever en wachttijden zijn meer dan 2 maanden.
Ook hebben ze nog niet alle functionaliteiten aan boord die de andere VOIP spelers op de markt hebben.
Dit even ter illustratie.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

'k heb gewoon elastix geinstalleerd en stel zelf mijn routing plan samen, .. 'k geloof dat tegenwoordig elastix zelfs op een raspberrypi kan zetten. Werkt perfect. Ok je moet zelf wat prutsen en zaken leren, maar 'k heb er nog geen moment spijt van gehad, in mijn geval heb ik het wel gevirtualiseerd onder freebsd.

http://uelastix.com/

Vervolgens heb ik weepee trunk en paar betamax, voor gsm traffiek, .. zoals cosmovoip 'k denk dat je via cosmovoip naar gsms voor 10c een uur kunt bellen.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

telefooncentrale : http://www.raspberry-asterisk.org/downloads/
en OVH als provider?

je kan zelfs alles via OVH doen... en de toestellen bij hun aankopen & terugsturen nadien en je waarborg terugkrijgen...
ze hebben ook een asterisk in de cloud
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1934
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

3cx + weepee doet goed zijn werk.

http://www.3cx.com/
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

skynetbbs schreef:telefooncentrale : http://www.raspberry-asterisk.org/downloads/
en OVH als provider?
Ik heb voor iemand de combinatie Raspberry Pi, Freepbx en WeePee geconfigureerd... werkt eveneens prima (enige kost is je belkost).

Feit is dat FreePbx (en iedere PBX) wel wat kennis en tijd vraagt om te configureren.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Da's waar, het vergt wat kennis en inzet, .. trouwens op de firewall zou ik ook enkel trafiek naar 5060 toelaten van je voip providers en niet zomaar blindelings alle traffiek forwarden. Enkel van een specifiek IP, .. je weet nooit wat je misschien vergeet uit te zetten.

Bv WeePee

91.208.12.0/24, 91.213.251.0/24

Op die manier ben je al iets zekerder dat je niet ongewilde bezoekers krijgt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Met een trunk moet je zelf totaal niets toelaten op je firewall.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Voip telefoons en eventueel 3CX software voor windows welke gratis is tot 2 simultane call's ...

http://www.3cx.com
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Met een trunk moet je zelf totaal niets toelaten op je firewall.
Bedoel je dan dat de telefooncentrale zelf de verbinding met de SIP-server openhoudt? Waarom vermeldt EDP dan nog de SIP- en RTP-poort(en) die ze gebruiken?
Ik heb zelf op de firewall de poorten opengezet, maar enkel voor de IP-adressen van de EDP SIP-servers.
Computer(k)nul
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Ik gebruik zelf bedrijfsmatig de UCM6102 en Freepbx op een Raspberry pi. Al wat je vraagt en veel meer kunnen deze toestellen. Je moet toch wel wat liefhebber zijn om dat allemaal goed en veilig te configureren. Eenmaal geconfigureerd heb je er weinig omzien naar.
Indien je de bovenstaande toestellen niet zelf kan of wil configureren zal het wel moeilijk zijn om in Belgie goeie betalende support te vinden voor deze toestellen.

Enkele dagen geleden kwam ik deze link tegen i.v.m. 3CX. http://www.3cx.com/blog/docs/pbx-appliance/
Van zodra ik ergens zo'n mini computer te koop vind ga ik er toch ook eens mee experimenteren.
Dit zou wel eens interessant kunnen zijn voor kleine bedrijfjes, ook voor mensen die het niet zelf configureren. Voor 3CX is in Belgie namelijk wel goeie betalende support te vinden.

De hoofdreden waarom ik mijn centrale op eigen hardware laat draaien is om volledig onafhankelijk te zijn en alle functionaliteiten te hebben die ik wil, zonder voor vanalles en nog wat te moeten bijbetalen. Ook belangrijk is om niet gebonden te zijn aan 1 merk of 1 leverancier.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sinna schreef:Bedoel je dan dat de telefooncentrale zelf de verbinding met de SIP-server openhoudt? Waarom vermeldt EDP dan nog de SIP- en RTP-poort(en) die ze gebruiken?
Inderdaad... de trunk in combinatie met WeePee die ik heb draaien heeft geen enkele poort of forward op de firewall openstaan.
PeterP schreef:Van zodra ik ergens zo'n mini computer te koop vind ga ik er toch ook eens mee experimenteren.
Waarom zou je een mini computer nodig hebben om ermee te experimenteren... 3CX is gewoon Windows software (en kan je dus voor test gewoon op je standaard PC installeren).
Denis719
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jul 2016, 02:52

sorry voor late reactie, maar iedereen bedankt.
ik ga mijn neus eens opsteken bij weepee, denk ik! ;)
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
Sinna schreef:Bedoel je dan dat de telefooncentrale zelf de verbinding met de SIP-server openhoudt? Waarom vermeldt EDP dan nog de SIP- en RTP-poort(en) die ze gebruiken?
Inderdaad... de trunk in combinatie met WeePee die ik heb draaien heeft geen enkele poort of forward op de firewall openstaan.
Ik heb zonet getest en inderdaad: mijn (1:1-)NAT rules zijn niet nodig. Zelfs de firewall-rules heb ik mogen uitschakelen (wat ik eigenlijk niet verwacht had). Ik ga mij dringend eens mogen inlezen in SIP en RTP. De enige rules die ik nog aanhou zijn het markeren van de VoIP-pakketten zodat die voorrang krijgen op het netwerk.
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Zolang je toestellen op je interne netwerk staan zijn er geen forwards nodig.

Als je natuurlijk via een VoIP app op je telefoon met je centrale wil verbinden zal dit wel nodig zijn.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Uiteraard, maar dat is hier out-of-scope.
Bedoeling was om minstens de functionaliteit van een oude Belgacom Forum IS80 te hebben, meer was mooi maar niet noodzakelijk. Ik had de NAT- en firewall-rules initieel opgezet om enkel SIP- en RTP-verkeer van de EDP SIP-servers toe te laten.
Toch bedankt voor de aanvulling.
Computer(k)nul
joepie
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2016, 22:12

Krijg UC6102 niet aan de praat
Kan dit komen omdat de telefoons Voip unifi zijn (geen randstream)?
Moet ik het voipaccount, Weepee, laten overzetten naar "trunk"
Bel wel "tamelijk"leek

Joepie
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”