Test-Aankoop klaagt de steeds duurdere telecombundels aan

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Telecombundel steeds duurder


Test-Aankoop klaagt de steeds duurdere telecombundels aan. 'Meer concurrentie is dringend nodig', zegt de consumentenorganisatie nadat ook Voo en Numericable tariefverhogingen aankondigen.

Test-Aankoop stelt vast dat verschillende telcombedrijven hun tarieven verhogen. Na Telenet en Proximus eerder dit jaar, kondigen nu ook twee andere spelers , Voo en Numericable, prijsverhogingen aan.
'Ondanks het feit dat de voorwaarden om toegang te krijgen tot het kabelnetwerk aanzienlijk zijn versoepeld, is er nog geen nieuwe speler opgedoken', stelt Test-Aankoop vast. 'Hoog tijd dus voor meer concurrentie op de telecommarkt.' De organisatie stipt aan dat de toetreding van Mobistar pas eind dit jaar wordt verwacht.
Aanleiding voor het persbericht zijn de nieuwe tariefverhogingen bij Voo en Numericable.
'Tot recent was er bij Voo een basisbundel ( Triple Play-pack) beschikbaar aan 33,45 euro per maand. Voor die prijs kreeg je 35 Mbps downloadsnelheid en 100 GB downloadvolume. Nu komt Voo met nieuwe formules voor de dag. Als je dan kiest voor het basispakket TRIO Toudoo, krijgt de klant een downloadsnelheid van 50 Mbps en een downloadvolume van 200 gigabyte aan 54,95 euro per maand. Ook al biedt dat basispakket iets meer dan het vorige, een nieuwe klant betaalt 64 procent meer dan voordien', merkt Test-Aankoop op.
Nog volgens de consumentenorganisatie worden nieuwe Voo-klanten vanaf 1 augustus benadeeld tegenover de bestaande. 'Daarnaast voert Voo verschillende prijsverhogingen door en verhoogt het bedrijf de huurprijs voor een decoder met 4 euro naar 12,95 euro per maand.'
Ook bij Numericable werden de triple play packs deze maand 3 tot 4 euro duurder en stegen de duo packs voor internet en televisie zelfs 5 tot 7 euro in prijs. Test-Aankoop: 'Daarnaast lanceert Numericable ook nieuwe bundels die op het eerste gezicht aantrekkelijk zijn, maar wel dure gsm-abonnementen bevatten die niet voor iedereen geschikt zijn.'
'Nu ook Voo en Numericable prijsverhogingen hebben doorgevoerd, wordt nog maar eens duidelijk dat de Belgische consument steeds meer van zijn maandelijks budget moet uitgeven aan telecomdiensten. Wanneer zal dit ooit stoppen?', aldus nog Test-Aankoop.

bron

http://netto.tijd.be/budget/Telecombund ... 1436461670
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Je link zit helaas achter een paywall. Hier is het artikel van testaankoop zelf: http://www.test-aankoop.be/hightech/int ... en-stijgen
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Prijzen zullen blijven stijgen. Concurrentie is er niet of komt er niet. Reden is eenvoudig: alle koper in de grond en tegen de gevels is eigendom van Proximus en Telenet. Wil er een concurrent bijkomen dan moet die verplicht langs het netwerk van 1 van beide operatoren passeren. Waarvoor er dan huurgeld betaald moet worden. Alternatieve xDSL providers moeten een maandelijkse huur van ruim 9 Euro (per abonnee) aan Proximus betalen, werd zo bepaald door het BIPT. Aan welke prijs moet je dan in godsnaam internet aan gaan bieden, wetende dat je ook nog een winstmarge moet realiseren? En een concurrent die hier nieuwe koperkabels in de grond gaat stoppen, dat zie ik nog niet meteen gebeuren.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Test-Aankoop zou beter het hele graaitechniek van België aanklagen. Wij als consument zijn praktisch altijd de pineut in dit landje...
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Jack Daniels schreef:Prijzen zullen blijven stijgen. Concurrentie is er niet of komt er niet. Reden is eenvoudig: alle koper in de grond en tegen de gevels is eigendom van Proximus en Telenet. Wil er een concurrent bijkomen dan moet die verplicht langs het netwerk van 1 van beide operatoren passeren. Waarvoor er dan huurgeld betaald moet worden. Alternatieve xDSL providers moeten een maandelijkse huur van ruim 9 Euro (per abonnee) aan Proximus betalen, werd zo bepaald door het BIPT. Aan welke prijs moet je dan in godsnaam internet aan gaan bieden, wetende dat je ook nog een winstmarge moet realiseren? En een concurrent die hier nieuwe koperkabels in de grond gaat stoppen, dat zie ik nog niet meteen gebeuren.
Prijzen zullen inderdaad blijven stijgen. Ons land is te klein om concurrentie te laten spelen, multinationals zien Belgie als een ezel die geld sch..
Concreet over het koper en glasvezelnet, veel beter zal het niet worden. Als ik zie wat er in de electriciteitswereld gebeurd (distributietarieven ed...) daar is het ook apart. Maar als ge die privatiseerd moet elk bedrijf zijn winstmarge en (hogere) kosten nog bijrekenen.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

jack niet vergeten in die 9€ zit prijs zoals ondehoud en interventies bij problemen.
Niemand houd mensen tegen om een eigen netwerk aan te leggen. :-D
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

proximusboyke schreef:Niemand houd mensen tegen om een eigen netwerk aan te leggen. :-D
Denk je nu zelf dat een nieuwkomer hier het hele land open gaat gooien om zijn infrastructuur in de grond te stoppen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Mijn VDSL van TVV synct op 70/10 ... Daarnet op Mobistar 4G LTE een speedtest gedaan en ik kwam op een comfortabele 60/20Mbps. Alleen die mobiele volumes nog wat omhoog, maar volgens mij zal dit de grootste concurrentie van de koperkabel worden... Gewoon een 4G-routertje thuis...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

als ik me niet vergis heeft elke provider geveilde 2600Mhz frequenties gekocht! Vooral base, welke straks bij TN zit, en we weten allemaal goed hoe deze concurrenten met 4G routerkes zullen afstoppen :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

proximusboyke schreef:Niemand houd mensen tegen om een eigen netwerk aan te leggen. :-D
Toch wel: mijn bank. Die wil mij niet enkele miljarden lenen voor zo'n riskante onderneming en gelijk hebben ze.
Zelfs de grote spelers beginnen er niet aan. Zelfs al is het startkapitaal geen probleem dan is het risico te groot. Er heerst hier simpelweg geen klimaat voor alternatieve spelers en dat is wat testaankoop ook aanklaagt.
KRL100 schreef:Mijn VDSL van TVV synct op 70/10 ... Daarnet op Mobistar 4G LTE een speedtest gedaan en ik kwam op een comfortabele 60/20Mbps. Alleen die mobiele volumes nog wat omhoog, maar volgens mij zal dit de grootste concurrentie van de koperkabel worden... Gewoon een 4G-routertje thuis...
Voor een beetje simpel te surfen, mailen, facebooken, twitteren,... zal dat lukken. Begin je echter al met muziek streaming, full HD (en hoger) video, moderne videogames via online kanalen,... dan mag je het vergeten. Daar is simpelweg geen capaciteit voor.
(Piek)Snelheid =/= capaciteit.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

jah daar kan proximus niks aan doen dat er niemand durft investeren om een kabel te leggen.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

:bang:
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

proximusboyke schreef:jah daar kan proximus niks aan doen dat er niemand durft investeren om een kabel te leggen.
Als je natuurlijk voor zowat de helft gesponsord wordt door de overheid...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Altijd dit verhaal, maar jullie schijnen wel te vergeten dat wijlen bessel kok daarvoor milarden aan de overheid heeft gegeven en zoals bellens het zei ieder jaar de overheid op hun sinterklaas wachten.
Begin morgen met kabel te leggen enik denk niet buiten uw belastingen dagge ieder jaar miljoenen zult moeten betalen aan de overheid.
Als je van dat oogpunt bekijkt is het voor proximus op termijn veel kostelijker dan dat jezelf een kabel zou leggen (ik weet ook wel dat dit nu bijna niet te betalen is.)
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

En we weten allemaal wat er gebeurt met (semi) overheidsbedrijven die op den duur geprivatiseerd worden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Trouwens volgens mij gaan we dezelfde tour op zoals ik jong was.
Jongeren kunnen zich nauwelijks voorstellen hoe het was met 56k modemke dat vele gaan lachten met kabels en koper .
Alles zal via de lucht gaan 4g dan 5g en tegen dat we aan 10G zitten is er al lang geen sprake meer van kabel :-D
Allez dat is mijn idee over de toekomst
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Voor nieuwe operatoren zal draadloos misschien wel de toekomst zijn. Veel makkelijker te implementeren dan kabels in de grond te steken. Alleen denk ik dat we dan wel met capaciteitsproblemen te kampen gaan hebben qua snelheden, aantal clienten op een draadloze verbinding... Tenminste met de huidige technologieën. Je weet natuurlijk nooit hoe alles gaat evolueren.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”