Na een algemene stroomonderbreking gisteren in Waregem, heeft mij ISDN telefooncentrale de geest gegeven, snik ... snik ...
Mijn centrale (Ackermann EURACOM 181, 2*So, 8*analoog) was wel niet meer zo nieuw (bouwjaar 1996), maar was wel een juweeltje van (toenmalige) moderne technologie ... en je kon er ongeloofelijk veel mee doen ... telefoonboek voor 200 verkorte nummers, individuele wekoproepen per binnentoestel, nummerweergave analoog, LCR (least cost routing), algemene oproep, babyfoon (bellen naar een afgehaakt toestel in de baykamer) enz ...
Ben nog bezig met het verlies te verwerken
Ik had al lang geen ISDN meer (mijn ISDN lijnen geporteerd naar WeePee), maar de centrale was aangesloten op de So uitgang van de FritzBox .... dus ook zonder een ISDN lijn bleef ik verder genieten van alle voordelen van zo'n ISDN centrale.
Nu mijn vraag ...
Waarschijnlijk zijn er nu op de markt wel betere, modernere en/of goedkopere toestellen met gelijkaardige specificaties:
min. 1 externe ISDN aansluiting + 1 interne (So), min. 6 binnenposten (vroeger had ik er 8, maar Faxen en modems zijn intussen verleden tijd).
Iemand ervaring ? Tips ?
Bijkomende vraag: ik kan natuurlijk niet bewijzen dat de electricitietsmaatschappij tijdens het opstarten van de kabine een korte verkeerde spanning op het net stak, maar het kan toch geen toeval zijn dat dit apparaat nu de geest gaf. Kan ik hiervoor een schadeclaim indienen ?
Intussen mijn lesje geleerd:
Als de electriciteit uitvalt, denk ik dat het beter is dat je gevoelige apparaten zoals telefooncentrales, routers, etc ... gewoon uitschakelt, en pas weer inschakelt enkele minuten nadat de stroom terugkomt. Dan is de spanning weer stabiel en vermijd je schade ...
Philippe.
Telefooncentrale dood na electriciteitspanne
-
- Moderator
- Berichten: 17487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
- Bedankt: 3348 keer
- Recent bedankt: 5 keer
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Erelid
- Berichten: 2114
- Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
- Bedankt: 296 keer
Isdn centrales zijn nog altijd serieus aan de prijs tegenwoordig, zelfs de entry modellen, vooral omdat isdn een uitstervende technologie is in belgie bij particulieren. Je kan altijd eens binnenspringen bij een telecom expert in de buurt (geen telefoonwinkel... )philippe.deleye schreef: Nu mijn vraag ...
Waarschijnlijk zijn er nu op de markt wel betere, modernere en/of goedkopere toestellen met gelijkaardige specificaties:
min. 1 externe ISDN aansluiting + 1 interne (So), min. 6 binnenposten (vroeger had ik er 8, maar Faxen en modems zijn intussen verleden tijd).
Iemand ervaring ? Tips ?
Heeft wellicht niets te maken met een verkeerde spanning of eender wat, oude(re) apparaten geven gewoon vaak de geest als ze worden uitgeschakeld en terug ingeschakeld. bij een van mijn vorige werkgevers was het zelfs zo (wij hadden redelijk oude compaq en hp servers) dat als we een hele powerdown van de computerzaal deden (bvb voor HS maintenance), dat wij preventief onze hardware contractor verwittigden, en die ter plaatse was met spare psu's en disks ...philippe.deleye schreef: Bijkomende vraag: ik kan natuurlijk niet bewijzen dat de electricitietsmaatschappij tijdens het opstarten van de kabine een korte verkeerde spanning op het net stak, maar het kan toch geen toeval zijn dat dit apparaat nu de geest gaf. Kan ik hiervoor een schadeclaim indienen ?
.
poweron na "cool down" periode is gewoon een killer voor oudere apparatuur...
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
-
- Pro Member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 18 keer
Ik heb het met andere apparatuur ook al voorgehad (routers, modems, oudere videorecorders)philippe.deleye schreef:Na een algemene stroomonderbreking gisteren in Waregem, heeft mij ISDN telefooncentrale de geest gegeven, snik ... snik ...
Mijn centrale (Ackermann EURACOM 181, 2*So, 8*analoog) was wel niet meer zo nieuw (bouwjaar 1996), maar was wel een juweeltje van (toenmalige) moderne technologie ... en je kon er ongeloofelijk veel mee doen ... telefoonboek voor 200 verkorte nummers, individuele wekoproepen per binnentoestel, nummerweergave analoog, LCR (least cost routing), algemene oproep, babyfoon (bellen naar een afgehaakt toestel in de baykamer) enz ...
Ben nog bezig met het verlies te verwerken
Ik had al lang geen ISDN meer (mijn ISDN lijnen geporteerd naar WeePee), maar de centrale was aangesloten op de So uitgang van de FritzBox .... dus ook zonder een ISDN lijn bleef ik verder genieten van alle voordelen van zo'n ISDN centrale.
Nu mijn vraag ...
Waarschijnlijk zijn er nu op de markt wel betere, modernere en/of goedkopere toestellen met gelijkaardige specificaties:
min. 1 externe ISDN aansluiting + 1 interne (So), min. 6 binnenposten (vroeger had ik er 8, maar Faxen en modems zijn intussen verleden tijd).
Iemand ervaring ? Tips ?
Bijkomende vraag: ik kan natuurlijk niet bewijzen dat de electricitietsmaatschappij tijdens het opstarten van de kabine een korte verkeerde spanning op het net stak, maar het kan toch geen toeval zijn dat dit apparaat nu de geest gaf. Kan ik hiervoor een schadeclaim indienen ?
Intussen mijn lesje geleerd:
Als de electriciteit uitvalt, denk ik dat het beter is dat je gevoelige apparaten zoals telefooncentrales, routers, etc ... gewoon uitschakelt, en pas weer inschakelt enkele minuten nadat de stroom terugkomt. Dan is de spanning weer stabiel en vermijd je schade ...
Philippe.
Vaak is er een probleem bij de voeding, en kom je dat maar pas te weten nadat de apparatuur uit staat.
bvb uitgedroogde elko's is een heel vaak voorkomend probleem in voedingen, en vaak gaan die niet van de éne dag op de andere kapot.
Maar onder stressomstandigheden (zoals het starten vanuit koude toestand) gaat het dan vaak verkeerd.
Greetz
-
- Moderator
- Berichten: 17487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
- Bedankt: 3348 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Intussen kontakt gehad met iemand in Duitsland die heel veel verstand heeft van deze Euracom centrales, en deze voor een vaste prijs herstelt (69,00 EUR) http://www.hufenbecher.de/euracom.htmFlashBlue schreef: Isdn centrales zijn nog altijd serieus aan de prijs tegenwoordig, zelfs de entry modellen, vooral omdat isdn een uitstervende technologie is in Belgie bij particulieren. Je kan altijd eens binnenspringen bij een telecom expert in de buurt (geen telefoonwinkel... )
....
poweron na "cool down" periode is gewoon een killer voor oudere apparatuur...
Nieuw kosten die dingen nog altijd rond de 350 EUR of meer
Problemen met de voeding blijken inderdaad een vaak voorkomend verschijnsel bij deze apparaten.
Afwachten dus of ik ze gezond terugkrijg
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.