Vervelende beller(s)

M_016
Pro Member
Pro Member
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 Aug 2017
Bedankt: 32 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Re: Vervelende beller(s)

Berichtdoor M_016 » 09 Feb 2019, 10:55

Sorry Bssoft… dit is een totaal verouderd/voorbijgestreefd concept...(Proximus ondertussen IMS gebaseerd);
het volstaaat bv. of de betrokken lijn/nr als geporteerd aan te duiden en een "routing" database te raadplegen of systematisch oor alle nrs een degelijke database te raadplegen

Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 Dec 2012
Bedankt: 146 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Vervelende beller(s)

Berichtdoor Bssoft » 09 Feb 2019, 12:17

M_016 schreef:Sorry Bssoft… dit is een totaal verouderd/voorbijgestreefd concept...(Proximus ondertussen IMS gebaseerd);

Dank je voor te corrigeren.

Omdat je er meer van weet ==> de vraag die hier gesteld is: waarom houden ze dan nog vast aan zone gebonden telefoonnummers en
en kan je nog altijd niet een telefoonnummer porteren naar een andere zone ?

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 14548
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2482 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 681 keer
Contact:

Re: Vervelende beller(s)

Berichtdoor philippe_d » 09 Feb 2019, 15:17

Antwoord: wegens voorbijgestreefde oude regels?

Neem nu bijvoorbeeld Telenet.
Telenet heeft dus niets te maken met centrales, moedercentrales enz... alles komt over VoIP.
Het maakt Telenet toch absoluut niets uit, om een klant in Antwerpen een 056 nummer te geven, alle gesprekken komen op hun centrale VoiP server binnen, en van daaruit naar de juiste klant?

Idem voor OVH, WeePee enz ...
Nu moet WeePee in iedere zone waar ze actief willen zijn nummerblocks reserveren van 10.000 of 100.000 nummers?
Ze konden evengoed aan WeePee één zonenummer toekennen (voorbeeld 095), en hen het hele blok geven?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.01, profiel 100/30.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

KRL100
Premium Member
Premium Member
Berichten: 611
Lid geworden op: 22 Sep 2008
Locatie: Diksmuide
Bedankt: 47 keer
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer

Re: Vervelende beller(s)

Berichtdoor KRL100 » 09 Feb 2019, 16:12

Idem voor OVH, WeePee enz ...


Bij OVH kan je bij het nemen van een nummer toch gewoon zelf je zonenummer kiezen??
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be

on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3365
Lid geworden op: 05 Mei 2006
Bedankt: 261 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 221 keer

Re: Vervelende beller(s)

Berichtdoor on4bam » 09 Feb 2019, 19:53

Ondertussen lijken de telefoontjes uit te blijven. Er zijn ook geen meldingen van gemiste oproepen.

pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 Apr 2006
Locatie: Hageland
Bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer

Vreemde oproepen vaste lijn

Berichtdoor pevepe » 10 Mei 2019, 12:34

Ik ontving vandaag reeds 2 vreemde telefoons: aan de overzijde stil en dichtgelegd. Proberen na te gaan of er iemand thuis is?
kwamen van 03724835474 en 03728351256. Passen niet in ons nummeringssysteem, ook niet buitenlands?

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 14548
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2482 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 681 keer
Contact:

Re: Vervelende beller(s)

Berichtdoor philippe_d » 10 Mei 2019, 13:14

pevepe schreef:Ik ontving vandaag reeds 2 vreemde telefoons:
kwamen van 03724835474 en 03728351256. Passen niet in ons nummeringssysteem, ook niet buitenlands?

Dit onderwerp werd hier al verschillende keren besproken.
Criminele blijken in staat te zijn (vanuit het buitenland?) op te bellen met onbestaande nummers.
In sommige gevallen zelfs bestaande nummers (wat dan ook nog zeer vervelend is voor de echte eigenaars van dit nummer).

Veel kan je er niet aan doen ik. Nummers blokkeren heeft ook niet veel zin, gezien ze meestal random nummers gebruiken, of al na 1 dag een nieuw reeks nummers gebruiken.

Ze zijn ook slimmer geworden.
Vroeger gebruikten ze buitenlandse nummers (0044 xxx), maar nu gebruiken ze fake Belgische nummers, zodat de niets vermoedende slachtoffers toch de telefoon aannemen.

pevepe schreef:aan de overzijde stil en dichtgelegd. Proberen na te gaan of er iemand thuis is?

Dat denk ik niet.
Het zijn computers die deze nummers bellen, als er aan hun kant niemand beschikbaar is om te antwoorden, leggen ze gewoon dicht.

[Mod] Post verplaatst naar bestaande discussie
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.01, profiel 100/30.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2085
Lid geworden op: 20 Jun 2016
Bedankt: 189 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Re: Vreemde oproepen vaste lijn

Berichtdoor CCatalyst » 10 Mei 2019, 17:24

pevepe schreef:Proberen na te gaan of er iemand thuis is?


Dit is een urban legend die in Vlaanderen goed overleeft, maar deze vorm van inbraakprospectie wordt afaik al lang niet meer toegepast, als dat al ooit echt gedaan werd.

Onbetrouwbaar (nummerdoorschakeling, velen nemen niet meer op van onbekende nummers), achterhaald (meer en meer mensen zeggen hun vaste lijn volledig op) en niet nodig (er zijn andere en betere manieren om hetzelfde te bereiken zonder argwaan te wekken).


Terug naar “Telecom Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast