Pagina 1 van 1

Last van packetloss

Geplaatst: 20 jul 2018, 20:12
door schokkya
Ik heb al enkele maanden last van packetloss of gewoon dat mijn internet voor een paar seconden wegvalt, elke keer gebeurd dit op een willekeurig moment met een willekeurig tijdsduur. Ik merk dit probleem op wanneer ik streams kijk, maar vooral wanneer ik aan het gamen ben.
Wanneer ik Overwatch, CS:GO of Runescape speel valt het nog wel mee aangezien het spel mij er niet uitgooit nadat ik terug verbinding heb met het internet, maar wanneer ik Rainbow six siege speel gooit het spel mij eruit omdat die denkt dat ik geen verbinding heb met de servers..
Hier is een voorbeeld van:
https://gfycat.com/HandySoreAiredale

Ik heb op 9 juni een ticket aangemaakt bij Dommel, en eerst kreeg ik dit als antwoord:
ik heb een reset van de lijn gedaan zodat de snelheid en stabiliteit word her berekend .

kan u de volgende 24 u testen of dit de lijn verbeterd ?
Na dit antwoord had ik het probleem nog steeds en dacht de medewerker van Dommel dat ik gebruik maakte van draadloos internet(wat niet het geval is). Tot slot kreeg ik mijn lijnwaardes en bleek er niets fout aan hun kant en zou het probleem wel eens aan mijn kant zijn :roll:
Dit zijn mijn waardes:
The physical line is OK

copper analysis
CABLELENGTH = 325 m
AE_Insulation = 7671 kOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 27 nF
BE_Capacitance = 26 nF
AB_CAPACITANCE = 576 nF
Copper test type = AGW

synchro analysis
LineProfile = vdsl2_DLM_DynDyn_v2
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h03bor00025
DownstreamAttenuation = 15.5
UpstreamAttenuation = 23.2
DownstreamBitRate = 59998.0
UpstreamBitRate = 29999.0
DownstreamNoiseMargin = 10.8
UpstreamNoiseMargin = 8.5
Is er misschien iets dat ik intussen kan doen voordat ik maandag Dommel opbel? Want ik ben het echt kotsbeu met alle problemen dat ik al heb gehad met deze provider..

Re: Last van packetloss

Geplaatst: 21 jul 2018, 11:36
door petrol242
mm, die koperanalyse is goed, maar ook niet denderend. De AE_insulation is aan de lage kant, en zou ook 10 MOhm moeten zijn. Maar ik denk niet dat dat de oorzaak is. Welke modem gebruik je? Staat bitswap aan?

Re: Last van packetloss

Geplaatst: 21 jul 2018, 11:51
door schokkya
petrol242 schreef:mm, die koperanalyse is goed, maar ook niet denderend. De AE_insulation is aan de lage kant, en zou ook 10 MOhm moeten zijn. Maar ik denk niet dat dat de oorzaak is. Welke modem gebruik je? Staat bitswap aan?
Momenteel hebben we een Fritzbox 7360 met FRITZ!OS:06.52.
Bitswap staat ook aan, ja.

Afbeelding

Re: Last van packetloss

Geplaatst: 21 jul 2018, 12:01
door petrol242
Dat ziet er normaal uit voor je profiel.
Ik vermoed dat het probleem zich niet in het xDSL gedeelte manifesteert, eerder een PPPoE of DNS.

Al eens een andere DNS server geprobeerd? Waarschijnlijk gebruik je die van Dommel?

Re: Last van packetloss

Geplaatst: 21 jul 2018, 12:05
door schokkya
petrol242 schreef:Dat ziet er normaal uit voor je profiel.
Ik vermoed dat het probleem zich niet in het xDSL gedeelte manifesteert, eerder een PPPoE of DNS.

Al eens een andere DNS server geprobeerd? Waarschijnlijk gebruik je die van Dommel?
Vreemd, ik dacht dat ik al de heletijd gebruik maakte van Google DNS in de plaats van Dommel DNS.
Ik zal het vandaag eens uitproberen en zien of het probleem weg is.

EDIT: Nope, nog steeds dezelfde probleem..

Re: Last van packetloss

Geplaatst: 21 jul 2018, 20:40
door Ken
petrol242 schreef:Al eens een andere DNS server geprobeerd? Waarschijnlijk gebruik je die van Dommel?
Ik zie niet echt in hoe een andere DNS server 'packet loss' kan genereren...

Hoe weet je nu of je effectief packet loss hebt? Heb je zelf een ping test gedaan?

Zo niet, kan je eens een ping test runnen gedurende een aantal minuten naar verschillende IP's in Europa en zien of je dan packet loss hebt?

Re: Last van packetloss

Geplaatst: 22 jul 2018, 09:13
door petrol242
DNS heeft inderdaad geen rechtstreeks uitstaans met een packet loss, hoewel DNS servers tegenwoordig al wat meer doen dan IP-adressen.
Maar packet loss was niet de rede waarom ik DNS vernoemde. TS meldde dat hij ook soms een paar seconden de totale verbinding kwijt is.

Zulke netwerkproblemen en packet loss moeten gestructureerd aangepakt worden door uitsluiting.
Pingen naar verschillende IP-ranges is al een begin. Beter nog is een traceroute. Als daar problemen voordoen, een keer een andere computer gebruiken. Op die manier sluit je problemen uit met de netwerkkaart. Verder kijken dan naar het intern netwerk zoals eventuele switches, hubs,... zijn die up to date? Hoe verdelen die de volledige bandbreedte van het intern netwerk? Als daar geen problemen te vinden zijn, is het toch richting ISP kijken en dan voornamelijk naar de PPPoE. Misschien ook eens in de logfiles kijken van de Fritzbox : System --> Event Log

Re: Last van packetloss

Geplaatst: 22 jul 2018, 11:56
door schokkya
Ken schreef:
petrol242 schreef:Al eens een andere DNS server geprobeerd? Waarschijnlijk gebruik je die van Dommel?
Ik zie niet echt in hoe een andere DNS server 'packet loss' kan genereren...

Hoe weet je nu of je effectief packet loss hebt? Heb je zelf een ping test gedaan?

Zo niet, kan je eens een ping test runnen gedurende een aantal minuten naar verschillende IP's in Europa en zien of je dan packet loss hebt?
Ik denk dat omdat ik me herinner dat ik een maand of anderhalf op teamspeak zat met mensen en wanneer dit gebeurde kon ik hun nog steeds horen praten, maar zei kunnen mij niet horen. Ik zag via teamspeak connection info van mezelf dat ik packetloss had, daarna viel mijn internet voor een paar seconden uit en terug aan.
petrol242 schreef:Zulke netwerkproblemen en packet loss moeten gestructureerd aangepakt worden door uitsluiting.
Pingen naar verschillende IP-ranges is al een begin. Beter nog is een traceroute. Als daar problemen voordoen, een keer een andere computer gebruiken. Op die manier sluit je problemen uit met de netwerkkaart. Verder kijken dan naar het intern netwerk zoals eventuele switches, hubs,... zijn die up to date? Hoe verdelen die de volledige bandbreedte van het intern netwerk? Als daar geen problemen te vinden zijn, is het toch richting ISP kijken en dan voornamelijk naar de PPPoE. Misschien ook eens in de logfiles kijken van de Fritzbox : System --> Event Log
Bij mij thuis loopt het netwerk als volgt:
Afbeelding

Ik heb dit al meer dan 4 jaar zo en heb nooit problemen gehad(zelfs niet voor ik bij Dommel zat) tot enkele maanden geleden. Volgens mij gebeurd dit probleem ook op de andere computer die in de woonkamer staat, maar dat moet ik nog eens nakijken om er 100% zeker van te weten.
Naar waar zou ik best een traceroute doen?

Re: Last van packetloss

Geplaatst: 22 jul 2018, 14:34
door philippe_d
Als je verbinding wegvalt, heb je dan ook een sync loss (zie logfile fritzBox)?

In geval je regelmatig syncloss hebt, denk ik dat dit - in jouw geval - van de borderline upload SNR komt.
Volgens de FritzBox is dit 10dB, maar volgens Proximus 9 dB.

Wat je eventueel eens kan proberen is om jouw FritzBox om te zetten naar Annex A
Veel verschil zal dat niet maken, maar het kan dat je upload "attainable troughput" lichtjes stijgt, en dus ook je upload SNR.
Misschien juist genoeg om een stabielere lijn te hebben.

Post dan ook eens jouw lijnwaarden (ter vergelijking).

PS - Bij de nieuwere Firmwares (06.98 BETA) gaat de FritzBox automatisch naar Annex A - ook als je op Annex B ingesteld hebt. (voorwaarde: land = Belgium, DSLAM = Broadcom)

Re: Last van packetloss

Geplaatst: 22 jul 2018, 14:57
door petrol242
philippe_d schreef:Als je verbinding wegvalt, heb je dan ook een sync loss (zie logfile fritzBox)?
Ik denk niet dat het een sync loss is, want dan zou het internet wel wat langer dan enkele seconden weg vallen. Je kan trouwens perfect gesynchroniseerd zijn, zonder een internetverbinding te hebben, als bijvoorbeeld de PPPoE server down is, of geen ip-nummer wil/kan geven. Maar dat kan je dus ook terug vinden in de logfiles van de Fritzbox.

Probeer eerst dus die PC in de woonkamer, dan sluit je al eventuele problemen met je netwerk uit. Als het je netwerk niet is, moet je verder richting Fritzbox (onwaarschijnlijk) of Dommel gaan nakijken.

Re: Last van packetloss

Geplaatst: 23 jul 2018, 13:33
door schokkya
petrol242 schreef:
philippe_d schreef:Als je verbinding wegvalt, heb je dan ook een sync loss (zie logfile fritzBox)?
Ik denk niet dat het een sync loss is, want dan zou het internet wel wat langer dan enkele seconden weg vallen. Je kan trouwens perfect gesynchroniseerd zijn, zonder een internetverbinding te hebben, als bijvoorbeeld de PPPoE server down is, of geen ip-nummer wil/kan geven. Maar dat kan je dus ook terug vinden in de logfiles van de Fritzbox.

Probeer eerst dus die PC in de woonkamer, dan sluit je al eventuele problemen met je netwerk uit. Als het je netwerk niet is, moet je verder richting Fritzbox (onwaarschijnlijk) of Dommel gaan nakijken.
Gisteren heb ik Annex B naar Annex A veranderd en ik zie nu geen verschil in prestaties.
Ik heb hetzelfde probleem op de computer die in de woonkamer staat, die computer is ook rechtstreeks vervonden met de router en dus geen switches of wandcontactdozen.
Om 13:24 liep het spel dat ik aan het spelen was weer vast voor ongeveer 6 seconden, maar in de logs zie ik niet echt iets staan dat abnormaal is.
Afbeelding

Re: Last van packetloss

Geplaatst: 23 jul 2018, 14:15
door philippe_d
schokkya schreef:Gisteren heb ik Annex B naar Annex A veranderd en ik zie nu geen verschil in prestaties
Kan je eens (uit pure interesse) een screenshot plaatsen van de lijn waarden
Ik had graag eens het verschil gezien tussen Annex A/B (wat betreft max attainable) :-)
schokkya schreef:Om 13:24 liep het spel dat ik aan het spelen was weer vast voor ongeveer 6 seconden, maar in de logs zie ik niet echt iets staan dat abnormaal is.
In de logs zie ik wel iets staan dat abnormaal is:
8aPlgQr.png
Tussen 08:05 en 13:20 heb je 64 maal de boodschap gekregen "The service provider successfully transmitted settings to this device"
Dat is dus gemiddeld iedere 6 minuten, dat Dommel zijn settings pusht naar jouw FritzBox :-( :oops: .
Dus precies op dat ogenblik dat je de onderbreking gewaar werd.

Oplossing?
- Dommel Helpdesk hierop aanspreken?
- TR-069 uitzetten (bij een actieve TR-069 zou je een Tab "Provider settings" moeten zien, waar je dit kan uitzetten)?

Volgens mij heb je het probleem gevonden ...

Re: Last van packetloss

Geplaatst: 23 jul 2018, 14:33
door schokkya
Hier zijn de lijnwaarden:
Afbeelding

Ik zie nergens een tab dat "Provider settings" heet, wel "Provider Services":

Afbeelding

Re: Last van packetloss

Geplaatst: 23 jul 2018, 14:39
door philippe_d
schokkya schreef:Ik zie nergens een tab dat "Provider settings" heet, wel "Provider Services":
Ja dat bedoelde ik (ik heb zelf zo'n Tab niet) :-)
Zet hier alle vinkjes uit (beginnend onderaan), dan kan Dommel geen settings meer pushen (en zeker niet om de 6 minuten) :-)
Weg dropouts :-D .
schokkya schreef:Hier zijn de lijnwaarden:
Bedankt voor de info.
Zoals verwacht is de attain upstream gestegen van 34 mbps naar 35.8 mbps (ten koste van wat downstream).
Maar dat was niet de oorzaak :wink: .

Re: Last van packetloss

Geplaatst: 23 jul 2018, 16:11
door schokkya
Probleem blijkt nog steeds niet opgelost te zijn, logs zien er ook allemaal oke uit:
Afbeelding

Jammer want Dommel gaat hier toch niets aan doen, ze gaan opnieuw hetzelfde aan mij vertellen dat alles aan hun kant in orde is en dat het aan mij zou liggen..

Re: Last van packetloss

Geplaatst: 23 jul 2018, 17:34
door philippe_d
Hoe frustrerend, ik dacht dat het met die TR-069 zou opgelost zijn :(

Re: Last van packetloss

Geplaatst: 13 sep 2018, 22:05
door schokkya
EDIT: nevermind, ik dacht dat ik het probleem had gevonden. Blijkt toch niet aan mij te liggen, dat is dan een klant minder bij Dommel. Heel jammer!