Internet valt soms uit, Dommel negeert tickets

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

Nog mensen die hier problemen mee hebben?

Mijn verbinding valt soms spontaan weg zonder duidelijke oorzaak. Ik maak een ticket aan, ticket wordt gesloten. Ik maak een nieuw ticket aan, support zegt dat hij wat settings op de modem heeft verbeterd..helaas valt het internet achteraf weer enkele keren uit. Ik maak nogmaals een ticket aan, wordt weer gesloten.

Niet echt klantvriendelijk precies..

Ook had ik hier eens willen vragen of, indien men bij Dommel settings op mijn modem kan veranderen, dit geen veiligheidsrisico's inhoudt voor mij (hackers etc)? Enige tijd geleden heeft men zo ook eens de firmware geupdatet zonder mij vooraf of achteraf te informeren en hier was ik toen ook niet erg blij mee.

Dank!
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

TomMe schreef:Ook had ik hier eens willen vragen of, indien men bij Dommel settings op mijn modem kan veranderen, dit geen veiligheidsrisico's inhoudt voor mij (hackers etc)?
Yups! Die modems/routers zijn devices beheerd door iemand anders, dus die zitten rechtstreeks op je netwerk. Maar troost je, heel veel 'connected' toestellen zijn in hetzelfde bedje ziek en bieden een remote login.

Overigens, ook je alles wat zichzelf kan updaten of waar je weinig keuze hebt (smart tv, smartphone, game console ...) en weinig inzicht in hebt (update van 125MB met 2 regeltjes tekst aan changelog?) in feite een risico.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

De modem/router van Telenet zie je niet eens welke software er op zit, en weet je ook niet wanneer deze geupdate word.

Ik dacht dat ISP's deze modem/routers via een locale IP range beheerden zodat deze niet extern toegankelijk zijn. (denk ik en hoop ik)
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Die configuratie wordt gedaan door dingen als TR-069.
Deze kan je niet zomaar aan tenzij je de aan de kant van de ISP (of proximus/andere OLO's) hun servers zit.
Winnie
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 apr 2018, 21:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Dommel is nu eenmaal een ramp als het om service gaat...

Best stap je over naar edpnet
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

datakiller schreef:Ik dacht dat ISP's deze modem/routers via een locale IP range beheerden zodat deze niet extern toegankelijk zijn. (denk ik en hoop ik)
Voor het TR-069 protocol is er geen aparte locale IP range nodig. Dit gebeurt via TCP poort 8089:
  • De provider contacteert de FritzBox via poort 8089. Tijdens deze fase wordt er niets van data doorgegeven, noch door de provider, noch door de FritzBox, en kunnen er dus geen data opgevraagd/uitgelezen worden.
  • De FritzBox controleert de integriteit van dit request (aan de hand van een vooraf toegekende uri).
  • Na een geslaagde controle op integriteit maak de FritzBox zelf een nieuwe, versleutelde verbinding met de acs server van de provider.
  • De FritzBox is bij de provider gekend met zijn CWMP account nummer (0040E-xxxx).
  • De acs server kan nu een aantal zaken updaten, zoals: PPPoE login, Voip gegevens, nieuwe firmware pushen.
  • De FritzBox zal ook geen nieuwe Firmware accepteren die niet digitaal ondertekend is door AVM.
In principe kan je zelf, onder de Tab "Provider Services"
  • - de ondersteuning voor TR-069 volledig uitzetten.
    - of weigeren dat de provider Firmware updates pusht.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

Winnie schreef:Dommel is nu eenmaal een ramp als het om service gaat...

Best stap je over naar edpnet
Ik denk erover na.. Heb sinds kort glasvezel liggen, maar dan moet ik weer investeren in een nieuwe modem en betaal ik elke maand ook meer.. Ik was vroeger al klant bij Edpnet, nu reeds 10 jaar bij Dommel.

Dus ik moet me niet echt zorgen maken over hackers? Ik heb enkele "TR-069" users verwijderd en de auto updates afgezet.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”