Internet valt soms uit, Dommel negeert tickets

TomMe
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 Nov 2006

Internet valt soms uit, Dommel negeert tickets

Berichtdoor TomMe » 25 Mei 2018, 18:35

Nog mensen die hier problemen mee hebben?

Mijn verbinding valt soms spontaan weg zonder duidelijke oorzaak. Ik maak een ticket aan, ticket wordt gesloten. Ik maak een nieuw ticket aan, support zegt dat hij wat settings op de modem heeft verbeterd..helaas valt het internet achteraf weer enkele keren uit. Ik maak nogmaals een ticket aan, wordt weer gesloten.

Niet echt klantvriendelijk precies..

Ook had ik hier eens willen vragen of, indien men bij Dommel settings op mijn modem kan veranderen, dit geen veiligheidsrisico's inhoudt voor mij (hackers etc)? Enige tijd geleden heeft men zo ook eens de firmware geupdatet zonder mij vooraf of achteraf te informeren en hier was ik toen ook niet erg blij mee.

Dank!

Gebruikersavatar
bitbite
Pro Member
Pro Member
Berichten: 339
Lid geworden op: 18 Dec 2012
Bedankt: 26 keer
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

Re: Internet valt soms uit, Dommel negeert tickets

Berichtdoor bitbite » 25 Mei 2018, 21:37

TomMe schreef:Ook had ik hier eens willen vragen of, indien men bij Dommel settings op mijn modem kan veranderen, dit geen veiligheidsrisico's inhoudt voor mij (hackers etc)?
Yups! Die modems/routers zijn devices beheerd door iemand anders, dus die zitten rechtstreeks op je netwerk. Maar troost je, heel veel 'connected' toestellen zijn in hetzelfde bedje ziek en bieden een remote login.

Overigens, ook je alles wat zichzelf kan updaten of waar je weinig keuze hebt (smart tv, smartphone, game console ...) en weinig inzicht in hebt (update van 125MB met 2 regeltjes tekst aan changelog?) in feite een risico.

datakiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 412
Lid geworden op: 01 Jan 2018
Bedankt: 15 keer
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Re: Internet valt soms uit, Dommel negeert tickets

Berichtdoor datakiller » 25 Mei 2018, 21:46

De modem/router van Telenet zie je niet eens welke software er op zit, en weet je ook niet wanneer deze geupdate word.

Ik dacht dat ISP's deze modem/routers via een locale IP range beheerden zodat deze niet extern toegankelijk zijn. (denk ik en hoop ik)

GuntherDW
Pro Member
Pro Member
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 Mei 2007
Locatie: zwijndrecht
Bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Contact:

Re: Internet valt soms uit, Dommel negeert tickets

Berichtdoor GuntherDW » 26 Mei 2018, 02:31

Die configuratie wordt gedaan door dingen als TR-069.
Deze kan je niet zomaar aan tenzij je de aan de kant van de ISP (of proximus/andere OLO's) hun servers zit.

Winnie
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 Apr 2018
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Internet valt soms uit, Dommel negeert tickets

Berichtdoor Winnie » 26 Mei 2018, 08:43

Dommel is nu eenmaal een ramp als het om service gaat...

Best stap je over naar edpnet

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 13828
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2240 keer
Recent bedankt: 20 keer
Uitgedeelde bedankjes: 619 keer
Contact:

Re: Internet valt soms uit, Dommel negeert tickets

Berichtdoor philippe_d » 26 Mei 2018, 12:56

datakiller schreef:Ik dacht dat ISP's deze modem/routers via een locale IP range beheerden zodat deze niet extern toegankelijk zijn. (denk ik en hoop ik)

Voor het TR-069 protocol is er geen aparte locale IP range nodig. Dit gebeurt via TCP poort 8089:
  • De provider contacteert de FritzBox via poort 8089. Tijdens deze fase wordt er niets van data doorgegeven, noch door de provider, noch door de FritzBox, en kunnen er dus geen data opgevraagd/uitgelezen worden.
  • De FritzBox controleert de integriteit van dit request (aan de hand van een vooraf toegekende uri).
  • Na een geslaagde controle op integriteit maak de FritzBox zelf een nieuwe, versleutelde verbinding met de acs server van de provider.
  • De FritzBox is bij de provider gekend met zijn CWMP account nummer (0040E-xxxx).
  • De acs server kan nu een aantal zaken updaten, zoals: PPPoE login, Voip gegevens, nieuwe firmware pushen.
  • De FritzBox zal ook geen nieuwe Firmware accepteren die niet digitaal ondertekend is door AVM.
In principe kan je zelf, onder de Tab "Provider Services"
    - de ondersteuning voor TR-069 volledig uitzetten.
    - of weigeren dat de provider Firmware updates pusht.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

TomMe
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 Nov 2006

Re: Internet valt soms uit, Dommel negeert tickets

Berichtdoor TomMe » 27 Mei 2018, 13:49

Winnie schreef:Dommel is nu eenmaal een ramp als het om service gaat...

Best stap je over naar edpnet

Ik denk erover na.. Heb sinds kort glasvezel liggen, maar dan moet ik weer investeren in een nieuwe modem en betaal ik elke maand ook meer.. Ik was vroeger al klant bij Edpnet, nu reeds 10 jaar bij Dommel.

Dus ik moet me niet echt zorgen maken over hackers? Ik heb enkele "TR-069" users verwijderd en de auto updates afgezet.


Terug naar “Dommel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast