Dommel FUP...

billyTheClit
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 Mar 2014
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Dommel FUP...

Berichtdoor billyTheClit » 30 Jan 2017, 10:04

Sinds enkele weken gebruik ik Facetime via mijn wifi (Dommel cityconnect VDSL2).
Facetime verbruikt via wifi ongeveer 10MB per minuut, aan gemiddeld een uur per dag kom ik op 18GB per maand trafiek uit.
Samen met mijn andere verkeer zal ik nu aan 30GB/maand zitten, ik ben normaal een heel kleine verbruiker, ik download niks van nieuwsservers of andere, ik kijk soms wat youtube maar zelden in HD. Er zijn zelfs maanden dat ik helemaal niks verbruik omdat ik in het buitenland zit.

Voor mijn Dommel abo geldt een FUP, maar er is nergens gedefinieerd wat nu normaal verbruik is en wat niet. Ik vind persoonlijk 30GB/maand geen abnormaal verbruik, zeker niet als ze adverteren met "echt onbeperkt downloaden" op hun homepage.

Gisterenavond, na ongeveer een maand facetime, dan een waarschuwingsmail ontvangen

This is an official warning that free calls for your account have reached an abnormal above-the-average limit over the past weeks, as defined in the general product notices on http://www.dommel.com:

"only for strict personal or small business use. a fair use policy (fup) is applicable to all free national fixed, national mobile and international fixed calls, this means that the free access to these destinations will be blocked until the next renewdate of your account if your usage exceeds the average use by far. in case of such a blocking these destinations can still be called at these rates: national fixed: 0.0201 euro/minute, national mobile: 0.1495 euro/minute, international fixed rates can be found here. prior to this blocking we will send an email to inform the customer."

At this time we will not yet block free access to these destinations but we kindly ask you to lower the number of calls to these destinations urgently in order to avoid such a de-activation.
Thank you for your confidence in our company & products!


Ik veronderstel dat dit over dataverbruik gaat want technisch gezien is Facetime niet telefoneren. Ik telefoneer heel weinig, dus daaraan kan het niet liggen. Heeft er iemand ervaring met dit soort dingen? Oorzaak? Volume?

Als ze dit doorduwen ben ik WEG. Ik veronderstel dat dit deel uit maakt van hun businessmodel: een zo beperkt mogelijk datavolume aankopen bij Belgacom en gebruikers die een beetje meer dan gemiddeld verbruiken waarschuwen en afdreigen om het verbruik te beperken.
Fair vind ik deze FUP allerminst.

Edit: typo.

ditCh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 Mar 2004
Locatie: Leuven
Bedankt: 48 keer
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer

Re: Dommel FUP...

Berichtdoor ditCh » 30 Jan 2017, 10:12

Die mail gaat mijn insziens over telefonie ... niet over data verbruik (en facetime is gewoon internet data).

Misschien dat je eens in uw facturatie moet kijken hoeveel telefoons er zijn geweest? Misschien maakt er iemand misbruik van je VOIP modem?
Instant human. Just add coffee.

Gebruikersavatar
krisken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 17648
Lid geworden op: 07 Nov 2006
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Bedankt: 838 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1687 keer
Contact:

Re: Dommel FUP...

Berichtdoor krisken » 30 Jan 2017, 11:31

Ik ben het eigenlijk eens met ditCh, dit gaat over telefonie, en facetime heeft daar niks mee te maken, daar dit pure data is.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië + Billi (2x 100/30Mbps profiel)
Telefonie = WeePee + Speakup + Billi + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Bhaalu + Netflix + Orange
Netwerk = Mikrotik & UBNT powered

svdp
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 Aug 2013
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Dommel FUP...

Berichtdoor svdp » 01 Feb 2017, 22:22

Ik heb afgelopen weekend een gelijkaardig bericht ontvangen van Dommel en dit gaat inderdaad over het telefonieverbruik (Dommel internet is zonder beperking). Bij mij werd het gratis bellen onmiddellijk stopgezet en betalend gemaakt.
Aangezien wij nogal veel bellen met de vaste lijn (1500 min/maand) stuurde ik een vraag om meer uitleg ivm de telefonie FUP naar de Dommel klantendienst.
Ik kreeg snel vriendelijk antwoord dat men mijn probleem nagekeken heeft en de blokkering van het gratis bellen ongedaan gemaakt werd.
Nu bellen we weer gratis. Als het goed is mag het ook gezegd worden: dank u Dommel

PS: De laatste keer dat dit voorviel bij mij en andere Dommel klanten was in 2013, zie viewtopic.php?f=57&t=37977

billyTheClit
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 Mar 2014
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Re: Dommel FUP...

Berichtdoor billyTheClit » 10 Feb 2017, 14:17

svdp schreef:...
Ik kreeg snel vriendelijk antwoord dat men mijn probleem nagekeken heeft en de blokkering van het gratis bellen ongedaan gemaakt werd.
Nu bellen we weer gratis. Als het goed is mag het ook gezegd worden: dank u Dommel
...



Als het goed is mag dat zeker gezegd worden, maar is het wel goed?
Op de website wordt er 2000 minuten/maand beloofd, als je daar onder blijft mag het bellen niet betalend gemaakt worden. Na het nakijken heeft men beslist om het bellen voor jou weer gratis te maken... dan zijn hun FUP-regeltjes dus te streng doorgevoerd.
Men rekent er blijkbaar op dat de klant het niet in de gaten heeft en gewoon betaalt.

tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 829
Lid geworden op: 24 Aug 2012
Bedankt: 56 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Re: Dommel FUP...

Berichtdoor tb0ne » 10 Feb 2017, 14:35

Ik zou eerder denken een geautomatiseerd systeem dat iets te rigoreus te werk gaat of met een probleem kampt?
Contacteer hen eens, dan kan je verdere conclusies trekken...


Terug naar “Dommel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast