Connectieverlies elke 3 tot 6 minuten

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
jvbulck
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Hi allen,

Ben al vele jaren tevreden Dommel gebruiker. De laatste dagen gaat het echter fout...

Config:
  • Speedconnect
    VDSL2
    Modem: FRITZ!Box 7360
Nu verlies ik na een 3 tot 6 minuten telkens m'n internet connectie

Patroon (in seconden):

Code: Selecteer alles

182-331      down      149
332-832      up        500
833-991      down      158
992-1529     up        537
1530-1676    down      146
1677-1857    up        180
De lijn moet zich telkens herstellen gedurende ong 150 seconden, met daartussen periodes van uptime: 500s, 537s, 180s,...

Ik heb mijn volledige thuisnetwerk afgekoppeld => Enkel de DSL/Router (en één laptop) is aangesloten, en dan zie ik nog steeds dit patroon.
  • Herkent iemand het patroon?
    Komt de fout van buiten?
    Of is er een probleem met de FRITZ!Box 7360?
    Is het mogelijk gedetailleerde logs uit de modem te lezen?
Ik durf de FRITZ!Box niet te upgraden, want ik meen me te herinneren dat een welbepaalde versie van Firmware belangrijk is.

Veel dank!
J.

PS: Heb al contact gehad met Dommel. Daar was het antwoord; "Wij hadden nl nog feedback nodig van Proximus over u lijn. De waarden zijn alvast verhoogd dus u lijn zou terug stabiel moeten zijn." ... dat helpt niet veel.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Post allereerst jou lijnwaardes eens.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
jvbulck
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Hi Joriz,

Dank je voor je reactie.

Het is bijna ongelooflijk, maar na drie dagen sukkelen was plots het probleem verdwenen... Sinds een goed uur nadat ik hier m'n post plaatste...

Ik kan verder, maar ik plaats toch nog even een paar screenshots in attach.

Veel dank,
J.
Bijlagen
dommel2.png
dommel1.png
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Jou modem synced op 29/575, dat is toch niet normaal.
De 575 sync op de send direction doet me vermoeden dat je last hebt van de fritzbox vectoring bug. Welke firmware heeft jou fritzbox?

Zie ook: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=47280
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
jvbulck
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Momenteel: FRITZ!OS 06.06
Loop ik geen gevaar in andere problemen verstrikt te raken na een upgrade.

Zou de 575 te wijten kunnen zijn aan het feit dat ik in het Settings menu, de 'slider' een stapje richting "Stability" heb geschoven?
Zie attachment
Bijlagen
dommel4.png
dommel3.png
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

versie 06.06 is van 2 jaar geleden. In versie 6.31 werd de vectoring upstream bug opgelost.
Voor de upgrade altijd een backup maken van de config.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
jvbulck
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Versie 6.31 geïnstalleerd.

De waarden zien er al helemaal anders uit. Cfr attach.

Hopelijk blijft de lijn stabiel nu.

Alvast héééééél veel dank!!
J.

PS: Ik lees hier ook allerlei ivm Annex A en Annex B ... flauw idee of Annex B (de huidige setting) optimaal is?
Bijlagen
dommel5.png
Dommel6.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

jvbulck schreef:Ik durf de FRITZ!Box niet te upgraden, want ik meen me te herinneren dat een welbepaalde versie van Firmware belangrijk is.
Dat is onverstandig. Upgrades zijn er om problemen met een vorige Firmware op te lossen, inclusief eventuele security issues.
Dus beter altijd de laatst (goedgekeurde) Firmware ophalen!
jvbulck schreef:De waarden zien er al helemaal anders uit. Cfr attach.
Inderdaad.
Je zit in zone 3, met een basis profiel van 30/5
Normaal gezien zal DLM jouw lijn nu testen en je profiel verhogen naar 50/5
Indien dit niet gebeurt binnen een redelijke termijn, zou ik een TBF starten (0800 22424).
jvbulck schreef: Ik lees hier ook allerlei ivm Annex A en Annex B ... flauw idee of Annex B (de huidige setting) optimaal is?
Volgens mij zal Annex A in jouw geval geen enkel voordeel opleveren....
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jvbulck
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Hi *,

Nogmaals dan voor alle hulp en advies!

J.
jvbulck
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Hi allen,

... het is niet normaal... sinds deze morgen opnieuw voortdurend onderbrekingen.

Ik zou graag met zekerheid kunnen zeggen dat het niet aan m'n modem ligt.
Is er een manier om gedetailleerde logs uit te lezen?

Veel dank,
J.

PS voor de volledigheid, ook nog eens 'de huidige waarden' in attach
Bijlagen
dommel10.png
dommel11.png
dommel12.png
dommel14.png
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”