authentication/encryption

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
hel22
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2013, 12:57

Mijn ouders hebben een computer zonder WI-FI. Ik heb hen net een nieuwe USB wireless adapter gekocht en moet die voor hen instellen.
het is er ene van het merk mediatek. Normaal gezien word alles automatisch ingesteld maar hier vragen ze me om dit in te vullen.
Authentication: en encryption:
Er is een lijst met opties en ik heb geen idee welke ik moet invullen. Enig idee welke instellingen de Fritzbox heeft?

Opties voor authentication:
opties voor encryption: afhankelijk van wat ik boven kies (TKIP/AES en nog andere)

iemand enig idee? Moet ik Dommel bellen?
Computer is heel oud en heeft Windows XP
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vind het wel raar dat je die opties krijgt. Normaal krijg je in XP gewoon de zichtbare access points te zien en moet je daar de juiste selecteren en zal XP het juiste protocol kiezen en moet jij zelf nog enkel de key ingeven (hopelijk heb je die).
Maar los daarvan is online gaan met Windows XP vragen om problemen. XP Is ondertussen al een hele tijd niet meer gesupporteerd en wellicht zo lek als een zeef. Met zo een PC online gaan, is gewoon vragen om virussen en andere rommel.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Goh, dat zo lek als een zeef zou ik niet durven zeggen...

Soit, windows xp < servicepack 2 ondersteund geen Aes.
Kijk dus eerst eens welke versie van xp ze hebben.
hel22
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2013, 12:57

Ik weet het maar mijn ouders werken gewoon verder met die computer tot die sterft. (geen geld nu voor nieuwe)

Dus voor authentication: hoe kom ik te weten welke optie ik moet kiezen? WPA enz? Waar vind ik dit?
en kan je me in detail uitleggen hoe ik de versie van XP vind? (want ik moet het hen stap per stap uitleggen)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hangt ervan af wat er op je wifi is ingesteld.
Normaal zou dat WPA2/AES moeten zijn.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

"tot die sterft", of tot er opeens een locker opstaat die geld eist voor je vakantiefoto's?
Het is geen "gaat het gebeuren", maar eerder "wanneer" als je XP draait.
hel22
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2013, 12:57

ITnetadmin schreef:Hangt ervan af wat er op je wifi is ingesteld.
Normaal zou dat WPA2/AES moeten zijn.
Ze hebben niks veranderd dus dat is standaard?
Is er een weg om dat te weten te komen?


Als ik WPA2/AES instel krijg ik de volgende venster te zien.


Geen idee wat ik moet invullen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ah, I see. Je hebt een volledig programma geinstalled ipv gewoon de driver, waardoor XP's built-in systeem het niet meer regelt.

Volgens mij moet dat daar niet op PEAP staan. Ben je daar een tunnel aant bouwen?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

GuntherDW schreef:"tot die sterft", of tot er opeens een locker opstaat die geld eist voor je vakantiefoto's?
Het is geen "gaat het gebeuren", maar eerder "wanneer" als je XP draait.
De kans dat je gehackt wordt omdat je besturingssysteem niet uptodate is, is volgens mij nihil.
De kans dat je gehackt wordt omdat je browser of runtimes niet uptodate zijn is reëel, zonder degelijke virusscanner op een verkeerde mail tikken is dat ook.
Spijtig genoeg gaan die 3 dingen meestal samen ;-)
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

XP krijgt al een hele tijd geen security updates meer. Een virusscanner kan daar ook maar beperkt een hulp in zijn zonder je hele systeem onaanvaardbaar traag te maken.
Daarbovenop zijn er weldegelijk exploits in het wild vrij hard actief op zoek naar nog oude XP bakken om te infecteren.

Het is dus zeker niet aan te raden om nog met XP online te gaan, zet er desnoods iets anders op, maar met XP online gaan is meermaals een doodsvonnis gebleken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het is imho nog erger. De mensen die vinden dat ze nog moeten voortkunnen met een laptop van 10 jaar oud, en daarom niet geïnteresseerd zijn in een veilig systeem, zijn mensen die het hen niet kunnen schelen als hun PC gehackt wordt, omdat ze eigenlijk ook totaal niet begrijpen wat dat inhoudt. Er wordt hierboven overigens over WPA2 gesproken, maar dat zijn ook typisch de mensen bij wie er nog WEP of nog erger helemaal niets qua wifi security op staat.
/endrant

Overigens vraag ik me wel af wat ze online gaan doen, dat ze nu ineens wifi willen. Als het is om te surfen, zou dat nog wel eens zwaar kunnen tegenvallen omdat de meeste sites al lang niet meer gaan werken met een oud OS en/of browser. En dan gaan we het nog niet over de snelheid hebben. Heb hier toevallig net een P4 laptop staan (mét wifi) waar ik nog XP Pro SP3 op gezet heb om die nog voor een appel en een ei te kunnen verkopen. Zelfs met Firefox erop, is die nagenoeg niet bruikbaar online (niet naar gezocht waarom maar het lijkt te maken te hebben met expired root certificates - iets wat een leek zeker niet gefixed gaat krijgen). Gezien de vragen van TS ziet het er al helemaal niet naar uit dat hij rond alle nog op komst zijnde problemen gaat kunnen werken.
hel22
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2013, 12:57

Mijn ouders hebben al jaren een wifi stick. Het gaat hier nu niet om het gevaar van de XP, dat weet ik allemaal ook. (ze gebruikt alleen email)
Kan iemand mij helpen dat mijn ma weer online kan??? AUB!
En hou het simpel aub :D
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, offtopic gaan is een lokale sport hier waaraan iedereen hier zich bezondigt, ook ik :-)

Heb je mijn vraag gelezen?

Nu ben ik totaal geen fan van custom software hiervoor; je had beter gewoon de driver alleen geinstalleerd (alleen vrees ik dat dit wss niet zomaar werd aangeboden).
hel22
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2013, 12:57

ITnetadmin schreef:Ja, offtopic gaan is een lokale sport hier waaraan iedereen hier zich bezondigt, ook ik :-)

Heb je mijn vraag gelezen?

Nu ben ik totaal geen fan van custom software hiervoor; je had beter gewoon de driver alleen geinstalleerd (alleen vrees ik dat dit wss niet zomaar werd aangeboden).
Bedankt :)

Ik had 2 opties inderdaad maar als mijn vader de driver alleen installeerde wisten we wniet hoe verder te gaan dus hebben we het programma geistalleerd. Kan ik deze niet uninstallen en dan nogmaals alleen de driver installeren?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Jawel, in het control panel bij programs gaan kijken en daar uninstallen.
ZEKER doen, gaat veeeel beter werken.
hel22
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2013, 12:57

ITnetadmin schreef:Jawel, in het control panel bij programs gaan kijken en daar uninstallen.
ZEKER doen, gaat veeeel beter werken.
Ok! Zou je me kunnen zeggen wat ik moet doen eens het geinstalleerd is? (want dat was het probleem, ik had geen idee wat er nu moest gebeuren)
Stap voor stap als het gaat :)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb hier spijtig genoeg geen XP met wifi meer voor de hand. Maar probeer deze youtube manual ns...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier dus wel nog een XP. Je moet gewoon rechtsonder in de zogenaamde Tray een icoontje voor WiFi krijgen. Daarop dubbelklikken en je krijgt een lijst van zichtbare WiFi netwerken en daar dan de juiste selecteren en het WiFi wachtwoord ingeven. That's all.
hel22
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2013, 12:57

ITnetadmin schreef:Ik heb hier spijtig genoeg geen XP met wifi meer voor de hand. Maar probeer deze youtube manual ns...
We hebben gewoon probeerd te verbinden (nog voor ik je post heb gezien) en deze foutmelding kwam:

Enig idee? (ik weet dat het geen duidelijke foto is, sorry!)

@Tomby, net je bericht gezien! Deden we dus en kregen de foutmelding van hierboven.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ga ns naar control panel > network connections, rechtermuisklik op de nieuwe draadloze verbinding, open de properties, en check of de TCP/IP optie aangevinkt is (TCP/IPv4).
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Offtopic, doch half ontopic:
Laatst ook nog een oude computer met XP in mijn handen gekregen, die ik even afgeregeld om nog een tijdje te gebruiken.
Software die nog werkt, die ik er op zou pleuren:
Zone-alarm firewall en antivirus (beide ondersteunen XP nog 100%).
Opera webbrowser (IE en chrome niet gebruiken, die werken niet meer).


Daarnaast zou ik persoonlijk wel de software gebruiken.
Juist omwille van de reden dat de XP wifi connectie geen mogelijkheid biedt om de betere beveiligingen te gebruiken (zoals WPA2/AES), waar je dit met een extern tooltje wel kan, mits juiste driver en juiste hardware.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Excuseer?
XP kan perfect WPA2/AES aan, vanuit zijn built-in interface.
matenet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 06 aug 2010, 15:21
Bedankt: 27 keer

Win XP kan pas met WPA2 native overweg sinds SP2 met KB893357 of vanaf SP3 waar dit inzit.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

En heeft wellicht ook met de capabilities van je Wifi interface te maken ? Want de XP laptop die ik hier liggen heb supporteert geen WPA2, maar dat kan dus goed aan de interface liggen.
hel22
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2013, 12:57

ITnetadmin schreef:Excuseer?
XP kan perfect WPA2/AES aan, vanuit zijn built-in interface.
Dat was ook een beetje mijn vraag. Waar kan ik zien welke beveiliging mijn Dommel Fritzbox gebruikt? (mijn ouders bedoel ik-zijn alle hetzelfde? Want mijn Win 10 laptop zegt dat mijn beveiliging WPA2-Personal is)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

matenet schreef:Win XP kan pas met WPA2 native overweg sinds SP2 met KB893357 of vanaf SP3 waar dit inzit.
Klopt. Blijft dat xp er dus native mee overweg kan.

Verder: is het niet zo dat als je wifi via de native interface verbindt xp zelf kiest welke hij moet gebruiken?
If not, gewoon WPA2 selecteren.
WPA is hopeloos verouderd en onveilig.
De enige juiste huis-setting is WPA2(personal)/AES, al de rest is puur omwille van backward compatibility en moet je eigenlijk vermijden.
hel22
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2013, 12:57

ITnetadmin schreef:
matenet schreef:Win XP kan pas met WPA2 native overweg sinds SP2 met KB893357 of vanaf SP3 waar dit inzit.
Klopt. Blijft dat xp er dus native mee overweg kan.

Verder: is het niet zo dat als je wifi via de native interface verbindt xp zelf kiest welke hij moet gebruiken?
If not, gewoon WPA2 selecteren.
WPA is hopeloos verouderd en onveilig.
De enige juiste huis-setting is WPA2(personal)/AES, al de rest is puur omwille van backward compatibility en moet je eigenlijk vermijden.
Nu staat er dat het verbonden is, maar internet werkt toch niet. Vreemd.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nog eens, smijt die dedicated software eraf en installeer enkel de driver.
Als het dan nog niet werkt is het een teken dat je windows xp niet uptodate is en moet je dus al je windows updates gaan doen. (doe die sowieso, online gaan met een besturingssysteem dat niet uptodate is, is om problemen vragen)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

iceke schreef:Als het dan nog niet werkt is het een teken dat je windows xp niet uptodate is en moet je dus al je windows updates gaan doen. (doe die sowieso, online gaan met een besturingssysteem dat niet uptodate is, is om problemen vragen)
Dat gaat dus niet lukken. XP Support is in 2014 al geëindigd en Windows Update werkt dus niet meer. Je kan bij MS zelfs de Service Packs niet meer downloaden (ze zijn gelukkig wel nog via andere sites te downloaden).
hel22
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2013, 12:57

iceke schreef:Nog eens, smijt die dedicated software eraf en installeer enkel de driver.
Als het dan nog niet werkt is het een teken dat je windows xp niet uptodate is en moet je dus al je windows updates gaan doen. (doe die sowieso, online gaan met een besturingssysteem dat niet uptodate is, is om problemen vragen)
Al gedaan. Update gaat dus niet. Net Dommel aan de lijn gehad en die zei dat alles in orde is met de modem, ze zien dat de computer verbonden is, het probleem is dus met de computer.
Nu staat er niet verbonden (driver is geinstalleerd) en herstellen brengt niets op. Misschien zijn sommige instellingen niet juist? Hoe weet ik nu wat het probleem kan zijn? Een vorige stick heeft goed gewerkt maar is nu kapot. Deze nieuwe van Mediatek wil niet werken :/
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

iceke schreef:Als het dan nog niet werkt is het een teken dat je windows xp niet uptodate is en moet je dus al je windows updates gaan doen.
Double-you-tee-eff?
De TCP/IP stack gaat echt niet falen omdat er een updateje niet gebeurd is hoor.

Als je de settings juist hebt (kan je niet testen op een andere laptop, of surf gewoon ns naar de router?) en hij verbindt nog niet, dan gaan we de IP stack ns checken.
Doe ns een IPCONFIG.
Ping dan ns naar 127.0.0.1; daarna naar het IP adres van de router; daarna 8.8.8.8 .
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nee, wij willen gewoon een andere oplossing, that's all.

Ik zeg, gooi de software eraf en zorg dat windows xp AES aankan(en dat kan het op voorwaarde dat XP = >SP2)
Jij zegt blijf de software gebruiken en zoek wat er mis is.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

je kan altijd eens met je smartphone op de wifi inloggen en hier de instellingen uithalen die je moet instellen op de computer.
lukt het met de smartphone, dan is er niets mis met de fritzbox

ALs je XP hebt met SP2 of 3, dan moet je enkel je driver installeren en met de settings in windows verbinding maken.

Zonder SP 2 of 3 zou ik het internet niet opgaan :nono:
hel22
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2013, 12:57

iceke schreef:Nee, wij willen gewoon een andere oplossing, that's all.

Ik zeg, gooi de software eraf en zorg dat windows xp AES aankan(en dat kan het op voorwaarde dat XP = >SP2)
Jij zegt blijf de software gebruiken en zoek wat er mis is.
Maar nee, software is er alang af, nu is alleen de driver geinstalleerd en nog werkt het niet..
Ik weet alleen dat ze XP PRO hebben, waar kan ik vinden welke servicepack ze hebben?

En met fritzbox is alles ok, mailracer.

In other news: vader gaat waarschijnlijk nieuwe computer kopen phew :D
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

hel22 schreef:Ik weet alleen dat ze XP PRO hebben, waar kan ik vinden welke servicepack ze hebben?
Start knop, dan naar 'My Computer' (of het NL equivalent) en daar rechtsklikken en Properties.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Encryption is in de meeste gevallen (standaard op Fritz) WPA2 en authentication is het paswoord van je WiFi verbinding. Dit werkt niet ? In die software dan ? Zie je überhaupt je SSID in die software ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tenzij ik het verkeerd begrepen heb, is zijn Wifi connectie al ok, maar is het hoger in de stack dat het nu verkeerd loopt.
hel22
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2013, 12:57

BertG3 schreef:Encryption is in de meeste gevallen (standaard op Fritz) WPA2 en authentication is het paswoord van je WiFi verbinding. Dit werkt niet ? In die software dan ? Zie je überhaupt je SSID in die software ?
Nee, de SSID komt niet automatisch op de software. Ik moest die zoeken en als ik toen op WPA2 drukte, kwam er geen optie van een netwerksleutel maar een soort vraag naar tunnel passwoord of zoiets. Maar de software is verwijderd nu.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kunnen we allemaal akkoord gaan dat alle wifi software meegeleverd met wifi adapters of kaarten bucht is?

Dat helpt verder onze OP niet.
Heb je al de diagnose commandos gedaan die ik gevraagd had?
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”