authentication/encryption

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

WinXP heeft toch geen ondersteuning ingevouwd voor WPA2?
Ik herinner me althans dat ik met een pc met WinXP niet meer kon verbinden via WiFi omdat mijn netwerk een WPA2 versleuteling had.
=> EDIT: http://www.ntu.edu.sg/cits/itnetworking ... WPA2).aspx
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

BertG3 schreef:WinXP heeft toch geen ondersteuning ingevouwd voor WPA2?
http://lmgtfy.com/?q=windows+xp+wpa2
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Die link is enkel voor een netwerk met een geavanceerde authentication.
Verder: if you read the topic, dan zie je dat XP een KB heeft om WPA2 te ondersteunen; heb je XP SP3 dan zit het er zelfs zo in.
hel22
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2013, 12:57

ITnetadmin schreef:
iceke schreef:Als het dan nog niet werkt is het een teken dat je windows xp niet uptodate is en moet je dus al je windows updates gaan doen.
Double-you-tee-eff?
De TCP/IP stack gaat echt niet falen omdat er een updateje niet gebeurd is hoor.

Als je de settings juist hebt (kan je niet testen op een andere laptop, of surf gewoon ns naar de router?) en hij verbindt nog niet, dan gaan we de IP stack ns checken.
Doe ns een IPCONFIG.
Ping dan ns naar 127.0.0.1; daarna naar het IP adres van de router; daarna 8.8.8.8 .
Bedoel je dit? Dit is allemaal Chinees voor mij...en zeker voor mijn ouders. We proberen nu met een andere stick maar die werkt ook niet.

En ze hebben Service pack 3
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Als zelfs dat al Chinees is ga je hier toch moeilijk vooruit mee geraken hoor. Enige basiskennis is toch wel vereist als je op een doe-het-zelf forum terechtkomt :-)

Misschien eens langs je lokale pc winkel lopen als Dommel niet wil helpen ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het spijt me, maar ik vrees dat ook ik zo aan het einde van mijn mogelijkheden ben gekomen hier.
Zonder enige basiskennis PC aan jouw kant wordt het wel heel moeilijk om je vanop afstand te diagnoseren.
Je kan mss best ns een kameraad met wat IT kennis raadplegen, of desnoods iemand af laten komen.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Straf, een topic met intussen al 46 berichten, waaronder reacties van verschillende IT'ers, en niemand die de TS gewoon even zegt dat hij WPA2-PSK en AES moet selecteren... In plaats daarvan beginnen zeveren dat hij die meegeleverde software moet verwijderen, over service packs, IPCONFIG en pingen beginnen, met als resultaat dat het intussen nog steeds niet werkt! :roll:

WPA2-PSK (Pre-Shared Key) = WPA2 Personal
De 'gewone' WPA2 in die software is blijkbaar WPA2 Enterprise, wat gebruikt wordt door bedrijven die met een RADIUS server werken. Als thuisgebruiker gebruik je dit normaal gezien niet, tenzij je wil verbinden met TelenetWiFree of PROXIMUS_AUTO_FON.

Omwille van veiligheid en snelheid is WPA2-PSK met AES aan te raden, maar indien dat niet zou werken kan je WPA-PSK met TKIP proberen. Ik weet niet hoe het bij Fritz!Box is, maar de meeste routers (waaronder die van Telenet en Proximus) zijn standaard ingesteld om zowel met WPA (TKIP) als WPA2 (AES) te werken.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Nickz, heb je het topic wel gelezen ? De ts had ondertussen al de wifi verbinding tot stand gebracht, maar kreeg geen trafiek erdoor. Dat heeft dan 'nickz' meer te maken met het gekozen encryptie protocol hè. Toch zeker niet verschil tussen wpa2 Enterprise of personal !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

nickz schreef:Straf, een topic met intussen al 46 berichten, waaronder reacties van verschillende IT'ers, en niemand die de TS gewoon even zegt dat hij WPA2-PSK en AES moet selecteren...
Wat Sasuke dus zegt. Trouwens, onder normale omstandigheden moet je aan client kan zelfs helemaal niet selecteren welke encryptie gebruikt wordt. Dat wordt gewoon vanzelf gedetecteerd (ook op Windows XP) en je moet enkel de key ingeven.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ah, de cavalerie is ook daar zie ik :-)
hel22
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2013, 12:57

1. Ik ben een ZIJ :D
2. bedankt aan iedereen, we hadden hier intussen een familie crisis dus het probleem werd even opzij gezet.

Ik heb mijn vader intussen een andere stick gegeven maar zonder de CD. (een duurdere stick)
Als ik hem de CD geef, moet hij alleen de driver installeren of ook de software?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Hel, of je nu enkel de driver of de full software installeert gaat op zich niks verhelpen. Aangezien je een leek bent zou ik de volledige software installeren zodat je de help functie e.d. kan gebruiken.

Heb je ondertussen al met zekerheid de juiste informatie kunnen bemachtigen ? Dus, juiste SSID, juiste encryptie (vermoedelijk wpa2-psk) en de juiste sleutel (het zgn. WiFi wachtwoord ?)

Als er ook maar 1 van de 3 ontbreekt mag je nog veel USB sticks kopen ...

Succes !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Normaal heeft ze ze allemaal, anders had ze met de vorige stick geen verbinding kunnen krijgen. Eigenlijk zou ze dus gewoon de informatie moeten kunnen geven die ITnetadmin vraagt, mits een klein beetje hulp desnoods.
De verbinding is ok, maar ergens anders loopt dus nog iets mis. Mogelijk staat er dus een fixed IP al op die stick of krijgt die de dns niet door via dhcp (als Windows XP niet aan de DNS kon kreeg je de melding: Geen internet).

De commando's die ITnetadmin vraagt kan je in de command promt typen.
Typ Windows toets + R, (of klik start => run). Typ CMD en dan krijg je een zwart kadertje.
Typ daar IPCONFIG en kopieer de info.
Typ vervolgens ping 127.0.0.1 en kopieer de info
Typ vervolgens ping 192.168.1.1 (of 192.168.0.1 of een variant daarop, dat is je router) en kopieer de info
Typ vervolgens ping 8.8.8.8 en kopieer de info.

Of een beetje sneller: plak het volgende in notepad, sla het bestand op als userbase.bat op je bureaublad en run het (zeker bestandstype als bat zetten, anders krijg je bat.txt ).

Code: Selecteer alles

ipconfig > userbaseHelpt.txt
ping 172.0.0.1 >> userbaseHelpt.txt
ping 192.168.1.1 >> userbaseHelpt.txt
ping 192.168.0.1 >> userbaseHelpt.txt
ping 8.8.8.8 >> userbaseHelpt.txt
ping www.google.be >> userbaseHelpt.txt
echo Done
Pause
Dan krijg je een bestandje userbaseHelpt.txt waarvan je de inhoud gewoon hier kan zetten (ik zou zeggen ik plak het bat bestand hier om nog te versimpelen, maar geen idee of dat toegelaten is). Indien het IP van de router nog anders is kan je dat uiteraard gewoon aanpassen in de tekst hierboven (dat kan verschillen per netwerk).
hel22
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2013, 12:57

Hallo,

Nogmaals bedankt aan iedereen die de tijd nam om te helpen. Familie crisis en dan buitenland dus ik had nog geen tijd om julllie suggesties uit te proberen.
Een nieuwe computer is op weg dus we laten het zo. Nu heb ik misschien een domme vraag maar komt een desktop al met Wifi inbegrepen? (ik gebruik alleen laptops).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Steeds vaker wel, maar zonder een type is dat moeilijk te zeggen.
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Een nieuwe computer is op weg dus we laten het zo. Nu heb ik misschien een domme vraag maar komt een desktop al met Wifi inbegrepen? (ik gebruik alleen laptops).
Er bestaan geen domme vragen zeggen ze. Wifi is niet iets 'modern' dat 'moet' aanwezig zijn op desktops (die dus meestal op dezelfde plaats blijven staan). Met een bedrade aansluiting zijn er stabielere en snellere connecties mogelijk... dit is dus nog altijd te verkiezen bij een desktop. Vandaar dat er zeer veel desktops standaard geen wifi hebben. (maar alle desktops kunnen hiermee uitgerust worden met een intern kaartje of usb stick)

Waar ik me ook aan kan ergeren is het feit dat je dommel helpdesk lastig valt met iets waarbij de fout bij in uw thuisnetwerk zit (gebrek kennis). Dit is als aan eandis vragen om een lamp te komen vervangen of aan uw gasmaatschappij vragen waarom uw ketel niet opstart. Dit is een totaal verkeerde mentaliteit... Door de 'verplichte hardware' van de isp's is welliswaar de grens vaag, maar willen we evolueren naar een betere markt met scheiding netwerk/aanbieder moeten we dit zeer streng afkeuren!
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”