Upload onterecht gecapped?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Dat is inderdaad wel jammer, zeker na de recente prijsverhoging. Upload is mij nu net meer waard dan download die al lang voldoende is.

Nu is 7Mbps toch nog steeds een cap en niet de volle 10Mbps.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

De site van dommel is vernieuwd en er staat opnieuw 20Mbps bij upload met speedpack.
Misschien toch nog maar eens vragen hoe dat zit.
dommel.jpg
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ozfunghi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb deze week mijn Fritzbox toegekregen (uit NL) en ingesteld. Zat voordien nog op 50/10 met een oude Sagem modem zonder vectoring. Binnen het uur nadat de FB aangesloten was werd mijn lijn gesynct op 70/20... en toch blijft mijn upload ook op +/- 7Mbs steken. Download haal ik wel 65Mbs. Scarlet One hier. Had de FB gekocht om over te stappen naar EDPnet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ozfunghi schreef: Scarlet One hier.
Beetje off-topic in het Dommel Forum.
Voor zover ik weet heeft Scarlet One een (geadverteerde) snelheid van 70/8
Dus niets verkeerd met jouw Speedtest resultaat!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Scarlet adverteert zelfs met een upload van 4 Mbps. Maar zoals we hier weten krijg je bij internet-only 8 Mbps.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
ozfunghi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 7 keer

philippe_d schreef:
ozfunghi schreef: Scarlet One hier.
Beetje off-topic in het Dommel Forum.
Voor zover ik weet heeft Scarlet One een (geadverteerde) snelheid van 70/8
Dus niets verkeerd met jouw Speedtest resultaat!
Ik ben hier terecht gekomen via de hoofdpagina, en uit het oog verloren dat dit een Dommel topic is :bang:
Excuus.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Nog geen vectoring hier dus zit nog altijd op 10Mbit geloof ik (kan niet 100% zeggen door technicolor model, maar buren en rondom heeft gewoon 10Mbit sync), echter blijft de upload nog altijd hangen op 8Mbit max.

Ik zit nu nog altijd op een speedconnect+ abbo voor het fixed IP, maar als ik een speedtest doe zie ik het nog altijd cappen op 7.5 tot 7.7 (en 8Mbit als ik met bwm-ng op m'n OpenBSD VM kijk).
Het is een beetje spijtig dat je niet de volle snelheid krijgt ja. Het is alleen wat raar dat ze niet willen zeggen wie of wat er verantwoordelijk is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een beetje spijtig?
gewoon onaanvaardbaar, gezien ze 20 mbit upload promoten op hun website !

Wie er verantwoordelijk is, is Dommel natuurlijk.
Ze krijgen van Proximus het product dat ze bestellen (en betalen?), en dat blijkt dus een 70/8 formule te zijn ...

Als Dommel klant moet je natuurlijk bij Dommel je beklag doen, of bij de Ombudsman als Dommel je geen bevredigend antwoord geeft.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Eens vectoring hier enabled is, en ik weldegelijk op 15 of 20 Mbit upload zou sync'en zou ik het iets erger vinden philippe.
Echter nu ik nog op 10 zit, al dan niet nog altijd spijtig zoals ik zei, is het nog min of meer te accepteren.

We zullen wel zien wat ze doen.
Ik heb m'n speedtest results eens nagekeken en daarop is het te zien dat het rond de jaarwissel begonnen is met 8Mbit.
Specifiek net een paar dagen voor de jaarwissel zelfs.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik begrijp dat het voor jou niet zoveel uitmaakt, of je nu 8 mbit upload hebt, of de volle 10 mbit.
Maar het is en blijft een onaanvaardbare cap!

En als je er nu niets voor doet, dan zal dat niet vanzelf veranderen, ook niet als je dan straks met vectoring wel een sync van 15 mbit of 20 mbit hebt ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ik bedoelde daar eerder mee dat ik niet al te veel zin heb om voor die 2mbit bij dommel te gaan "zeuren", tov als het 12Mbit zou zijn.
Vooral ziende de vorige ervaringen ermee die je hier op dit forum ziet, en mijn eigen ervaringen. Ik heb ze al genoeg lastig gevallen de voorbije jaren :P
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Zozo philippe_d,

Ik zag een VDSL line sync loss, dus dacht dat vectoring enabled zou zijn, maar ik zit nog altijd op 30/10 blijkbaar.
Echter heb ik wel terug effectief 10Mbit upload, dat is wel mooi.

http://www.speedtest.net/result/5791631634.png
ptitgnu
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 okt 2008, 03:02
Locatie: Eigenbrakel

Na 2 disconnecties gistermiddag, dit is het resultaat van de nieuwe SpeedTest :-D
Afbeelding

:beerchug:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Hier is de upload ook gestegen, doch hij blijft nog hangen op 14Mbps ipv de 20Mbps die ik verwacht.
Dat lijkt op een 85/1 profiel maar de fritz synct toch echt op 85/20.
@ptitgnu: welke sync snelheid heb jij?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ptitgnu
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 okt 2008, 03:02
Locatie: Eigenbrakel

MaT schreef:Hier is de upload ook gestegen, doch hij blijft nog hangen op 14Mbps ipv de 20Mbps die ik verwacht.
Dat lijkt op een 85/1 profiel maar de fritz synct toch echt op 85/20.
@ptitgnu: welke sync snelheid heb jij?
Screenshot_20161124_022538.png
( Fritz!Box 7360v1 )
FullHD
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27 mei 2008, 12:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Waarschijnlijk is dit gewoon het gevolg van het feit dat Proximus zijn eigen maximale uploadsnelheid voor de snelste abonnementen heeft opgetrokken van 8Mbps naar 15Mbps. Ik meet met een speedtest sinds kort ook 14Mbps upload.

Nog steeds niet de 20Mbps waarmee Dommel adverteert, met andere woorden er is bij hen nog niks veranderd sinds het begin van het hele debacle...
dweezil
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 maa 2007, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 9 keer

Hoe zit het hier mee eigenlijk met de nieuwe vectoring profielen? Ik heb nu een 100/20 sync maar de uploadsnelheid is 14,5 Mbps.
Dit zijn men waardes:
Afbeelding

Als ik bij edpnet dan 30 Mbps upload krijg ipv 14,5 Mbps bij dommel nu dan begint een overstap nog meer aantrekkelijk te klinken.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ik heb nog altijd m'n oude Speedconnect+ abbo, maar ik haal nu al sinds ik op 20 sync gewoon 20 mbit upload.
DLM heeft me nog niet hoger gezet (en weet niet of ik nog hoger kan met m'n BBox3-T) dus kan niet met zekerheid zeggen dat >20 mogelijk is maar verwacht eigenlijk gewoon van wel.

EDIT: sinds toen dus : https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 92#p681492

Met deze recentere :
Afbeelding
Gebruikersavatar
bogy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 nov 2005, 21:28
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 3 keer

Mod Edit: Ontevreden zijn is 1 ding, daar zo voor zitten schelden is niet nodig. Je scheldwoorden zijn eruit gehaald na report van je post door medeforummers.

Ah dommel zegt dat er bij mij NIETS aan de hand is en dat het normaal is dat ik maar 11-12 mbit upload haal met dit profiel ... <snip>

mijn download is ok, daar haal ik de verwachte snelheden (Connect - Overhead), maar bij de upload is het gewoon rampzalig ... en aan de telefoon krijg ik keer op keer de belachelijkste excuses te horen.. van 'jah maar dat ligt aan de afstand tot de centrale', de dit de dat ... <snip> als de modem beweert dat hij 3x de snelheid aankan die ik doorkrijgt, dan is er ergens aan jullie kant mis... als de download goed werkt is het al een bewijs dat er niks mis is met de bekabeling; anders zou er daar ook veel gezever mee zijn. Overlaatst was het zelfs zo erg; ik kwam thuis, en ineens was mijn internet zoooo traag, letterlijk maar een paar honderd kilobit per seconde down.. Wat zag ik in de logfiles? 'New settings from your provider have been applied" .. hadden ze dus nog wat liggen prutsen en het nog wa erger gemaakt ... paar weken geleden ook al ineens da'k geen connect meer had en da'k manueel de modem volledig kon reconfiggen.

Ik weet ondertussen niet meer wat te doen en hoe dit opgelost te krijgen.... bij de omschakeling van adsl2+ (met fixed ip) naar vdsl2+ laten ze mij wel 25€ bijbetalen omdat ik de snelste variant wil; het speedpack 'activeren' betaal je dus ook extra bij als je een nieuwe lijn activeert ... Dan konden ze geen fixed ip's meer aanbieden op vdsl dus dat ben ik ook weer kwijt.. de voip in het pakket .. mjah, eigenlijk heb ik dat niet van doen want ik bel voornamelijk met m'n smartphone en daar kom ik op een maand altijd ruim mee toe, ik heb m'n telefoonlijn eigenlijk enkel voor in noodgevallen eens een fax te ontvangen of te sturen, ik had zelf al voip liggen met gigaset machientjes voor die paar keer dat ik nar het buitenland bel op een jaar...

soit, ik weet niet meer wat ik nu nog moet zeggen of kan doen om ze toch eens deftig die lijn te laten configgen/aanpassen, want ik ben er 100% zeker van dat deze snelheden niet normaal zijn met de geleverde stats op de lijn... ik zit trouwens vlakbij de wijkkast (stadsgebied: antwerpen)...

Afbeelding

en daar haal je dan dit resultaat mee:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door FlashBlue 30 nov 2017, 20:52, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Post gereport door andere gebruikers omwv taalgebruik.
BoGy's Visie op de wereld: een blog maar dan anders dan de anderen....
Mijn werk = http://F1Help.be PC-Herstellingen
Je mag zeker m'n werksite bezoeken, maar ik heb liever dat je m'n blog bezoekt; ik ben zeker dat deze veel interessantere inhoud heeft te bieden ...
FullHD
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27 mei 2008, 12:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Laat het intussen duidelijk zijn: meer dan 100/15 (dus effectief rond de 92/12) zal je bij Dommel niet halen. Dat is het maximum dat Proximus aan zijn eigen klanten geeft. Als Proximus het upload maximum voor zijn eigen klanten optrekt, dan zal je daar mee van kunnen profiteren. Maar als Dommel de effectieve uploadsnelheid nu wil verhogen tot de sync van de modem, moeten ze meer betalen aan Proximus en dat doen ze niet - maar dat zullen ze natuurlijk nooit openlijk toegeven.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

FullHD schreef:Laat het intussen duidelijk zijn: meer dan 100/15 (dus effectief rond de 92/12) zal je bij Dommel niet halen. Dat is het maximum dat Proximus aan zijn eigen klanten geeft. Als Proximus het upload maximum voor zijn eigen klanten optrekt, dan zal je daar mee van kunnen profiteren.
Wat is de bron van deze informatie? Of gewoon een veronderstelling?
FullHD schreef:Maar als Dommel de effectieve uploadsnelheid nu wil verhogen tot de sync van de modem, moeten ze meer betalen aan Proximus en dat doen ze niet - maar dat zullen ze natuurlijk nooit openlijk toegeven.
De bandbreedte die Dommel van Proximus moet kopen (de zogenmoemde VLAN's) zijn symmetrisch, dat wil zeggen dat dit voor Dommel géén EURO meer kost, want die upload bandbreedte staat er nu ongebruikt bij.
Trouwens, deze VLAN's zijn geshared met alle Dommel klanten op dezelfde LEX, dat kan nooit een verklaring zijn voor de cap's die je nu ziet op de individuele Dommel lijnen (vroeger 8 mbps, nu blijkbaar 15 mbps).

Indien er al een cap is, kan dat alleen door de DSLAM gebeuren (upload op de PPPoE sessie gecapt).

Misschien is er de verklaring dat Dommel geen eigen DSLAM's heeft, maar gebruikt maakt van deze van Proximus (en dus de cap's krijgt zoals de Internet maxi klanten ??) - PS, dit is puur speculatie, op zoek naar de oorzaak ...
Bij EDPnet zien we toch dat er géén enkele cap gezet wordt op de upload, en EDPnet klanten dus de volledige upload krijgt waartegen hun modem synct ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

De DSLAM's zullen (zoals bij alle OLO's) in ieder geval dezelfde zijn (deze steken gewoon in iedere ROP). Je bedoelt waarschijnlijk de B(R)AS waarop de PPPOE sessie gebeurt? :-)

Als dat zo is (dat Dommel dus de BRAS van Proximus gebruikt) kan je dat in ieder geval achterhalen in een fritzbox dacht ik?
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
FullHD
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27 mei 2008, 12:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

philippe_d schreef:Wat is de bron van deze informatie? Of gewoon een veronderstelling?
Heb het zelf ondervonden. Ze maakten op hun website reclame met 20Mbit upload maar in de praktijk had ik 8Mbit. In elk ticket dat ik daarover aanmaakte werd ik met een kluitje in het riet gestuurd (Speedtest is niet representatief; dat is normaal voor uw lijn; we kunnen daar niks aan doen; ...). Na veel aandringen aan de telefoon gaven ze toe (maar enkel met "mja" en "nnee") dat ze daar iets konden aan doen maar dat het hen geld zou kosten. Maar dat heb ik er echt moeten uit sleuren.

Een tijdje later verhoogde Proximus de uploadlimiet van zijn abonnementen naar 15Mbit en plots had ik het ook (volgens speedtest) - ook al bleef mijn modem synchroniseren aan 20Mbit en later aan 30Mbit upload.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ik weet niet waar jullie die data vandaan halen, al kan het (again?) aan het feit liggen dat ik nog speedconnect+ heb, en niet hun netconnect.

Het kan zijn dat m'n modem >20Mbit sync't, heb begin vorige maand een mail gestuurd maar nooit een ticket aangemaakt blijkbaar, maar ik haal gewoon 100/20. En ja, weldegelijk 20Mbit up (volgens m'n mikrotik haal ik ~94Mbit down en 20.4-5Mbit upload).
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

Vroeger was het in ieder geval zo, al heel veel jaren terug, dat hun netconnect abonnementen identiek waren aan de proximus abonnementen.
Dus proximus bepaalde indertijd de snelheden. Dat was zelfs voor VDSL2.

Hoe nu zit? Bwa. We hebben al van alles gehad bij dommel tot en met de cityconnect en de speedconnect.

Misschien is het voor de netconnect abonnementen alles hetzelfde gebleven.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

ze adverteren nu toch met:

Code: Selecteer alles

max downloadsnelheid met speedpack	100mbps(4)
max uploadsnelheid met speedpack	20mbps(4)
dus een 5-tal Mbps extra upload zou toch moeten kunnen, hoewel dat nu toch ook niet zo'n groot verschil is. En als de upload echt zo belangrijk is, dan was een overstap naar EDPnet een betere move geweest.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

redman schreef:Vroeger was het in ieder geval zo, al heel veel jaren terug, dat hun netconnect abonnementen identiek waren aan de proximus abonnementen.
Dus proximus bepaalde indertijd de snelheden. Dat was zelfs voor VDSL2.

Hoe nu zit? Bwa. We hebben al van alles gehad bij dommel tot en met de cityconnect en de speedconnect.

Misschien is het voor de netconnect abonnementen alles hetzelfde gebleven.
Afbeelding
Net nog een paar testen gedaan terwijl twitch e.d. nog opstaat. Dus zoals je kan zien cappen ze niet (voor iedereen dan toch?) op 15 up :P.
Al moet ik gewoon volgende week eens bellen denk ik voor zekerheid te krijgen ivm mijn lijn, ziende dat die ticket er maar niet komt.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ziende dat ze nog altijd niet gereageerd hebben heb ik ze een nieuwe mail gestuurd. Met uitdrukkelijk ook de vraag in of de nieuwe profielen in de toekomst kunnen gebruikt worden bij Dommel. (dus tot 40MBit upload)

Ticket is aangemaakt maar nog geen antwoord op gekregen. We zullen zien wat we te horen krijgen morgen :).

EDIT: Antwoord gekregen, maar is maar een vrij jammer antwoord spijtig genoeg.
Blijkbaar sync ik op 100/35 (niet slecht voor een zone 2 lijn :P), met ~10dB aan upload SNR over.

Echter was hun antwoord op de vraag wanneer we >20Mbit op PPPoE zouden zien wel heel vaag spijtig genoeg.
zoals u kan zien word u lijn volgens DLM uw lijn zo stabiel mogelijk gehouden .
wijzelf gaan mee met proximus , als zij het hebben hebben wij dat normaal ook .
Althans heb ik nu zekerheid dat moest ik naar edpnet overschakelen ik gewoon ineens 35Mbit upload zou hebben... Toch een voordeel van de hele zaak :P.
Gebruikersavatar
bogy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 nov 2005, 21:28
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 3 keer

Ik sync op 130/40, maar dat zegt niets over de connect speed. Dommel laat mij nu connecten aan 100/35 maar ik haal maar zo'n 12_13 mbit up max... Over de download moet ik niet klagen, daar haal ik tegen de 94 mbit.

Als dommel werkt natuurlijk... Want als het zoals nu weer plat ligt bij dommel heb je kans om een gans weekend zonder Internet te zitten, heb da de afgelopen jaren toch al een paar keer mogen meemaken.... Dommel is leuk tot je service nodig hebt... Na zes uur niks en in't weekend niks... Leuk als werkende mens...

Vroeger had ik xs4all (evonet) en dat heb ik aan verschillende mensen aangeraden om te nemen toen ze advies/opinie vroegen. Ik kon hen daar met een gerust hart naartoe sturen. Als diezelfde mensen mij nu vragen bij welke provider ik zit (evonet is full b2b gegaan) zeg ik gewoon proximus ipv dommel... Want ik zou me schamen als ik iemand naar dommel stuur en die zou al meteen zonder Internet vallen, dan niemand kunnen bereiken een gans weekend, en maandagmorgen één van die incompetente first line helpdeskers aan de lijn krijgen die 0 technische kennis hebben...

Zo beweerde een helpdesk medewerker van dommel overlaatst dat ik te ver woonde om de geadverteerd snelheden (upload) te halen, terwijl ik letterlijk zei; ik haal maar de helft van mijn uploadsnelheid, zelfs nog niet nu het op 30mbit staat... Maar volgens mijn modemstats zou ik zelfs tot 40mbit kunnen halen op mijn verbinding... Maar ik woonde te ver volgens helpdesker....

Ik had tot augustus nog adsl 2 met fixed ip en heb zelf achter de gratis omschakeling gezeten (incl gratis fritz.box), maar ik moest wel bijbetalen om meteen het speed pack profiel geactiveerd te hebben.. En daar loopt het toch mis, want volgens mij is die upload juist iets wat geactiveerd moet worden en dat is precies toch niet gebeurd... Mss moeten we allemaal eens een mail sturen naar de ombudsman? Uitleggen dat bij andere isp's het geen probleem is maar bij dommel wel, en dat we niet alleen extra abo betalen maar een activatiekost die ze blijkbaar achterover drukken want de configuratie is niet in orde.
BoGy's Visie op de wereld: een blog maar dan anders dan de anderen....
Mijn werk = http://F1Help.be PC-Herstellingen
Je mag zeker m'n werksite bezoeken, maar ik heb liever dat je m'n blog bezoekt; ik ben zeker dat deze veel interessantere inhoud heeft te bieden ...
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Ik denk dat je zou KUNNEN syncen tot 130/40 maar dat is geen profiel. Sync is 100(max)/35.

Als je echt zo veel problemen hebt met Dommel dan moet je misschien toch eens uitkijken naar iets anders.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

bogy schreef:Ik sync op 130/40, maar dat zegt niets over de connect speed. Dommel laat mij nu connecten aan 100/35 maar ik haal maar zo'n 12_13 mbit up max... Over de download moet ik niet klagen, daar haal ik tegen de 94 mbit.
Er staan inderdaad 2 foutjes in deze zin:
  1. je synct niet aan 130/40, maar dat is jouw "modem max (attainable troughput). Je sunct aan 100/35 ...
  2. het is niet Dommel die je laat connecten aan 100/35, maar Proximus. Met de lijnsync heeft Dommel niets te maken...
bogy schreef: Mss moeten we allemaal eens een mail sturen naar de ombudsman? Uitleggen dat bij andere isp's het geen probleem is maar bij dommel wel, en dat we niet alleen extra abo betalen maar een activatiekost die ze blijkbaar achterover drukken want de configuratie is niet in orde.
Dommel adverteert voor zijn "netline + speedpack" een maximum snelheid van 100/20
Je kan dus niet claimen dat je de volle upload snelheid van 35 mbps moet krijgen :-(

Bij Scarlet is dat ook zo:
  • Scarlet Trio heeft een maximum van 50/4 (zelfde als Proximus Internet Start).
    Scarlet One (niet meer verkrijgbaar) heeft een maximum van 100/15 (zelfde als Proximus Internet Maxi).
Zoals uit alle vorige posts in deze topic blijkt, is de Dommel "netline + speedpack" formule eigenlijk een reseller product van Proxumus Maxi, en wordt de upload cap dus door Proximus op 15 mbps gezet.
Ik denk niet dat Dommel daar iets kan aan veranderen (tenzij zij een duurder product bestellen bij Proximus).

Hierbij is Dommel 2 keer in gebreke:
  • 1) Ze adverteren bedriegelijk met 20 mbps (ook toen de cap nog op 8 mbps stond).
    2) Hun helpdesk geeft de klant voortdurend verkeerde informatie.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

philippe_d schreef: De bandbreedte die Dommel van Proximus moet kopen (de zogenmoemde VLAN's) zijn symmetrisch, dat wil zeggen dat dit voor Dommel géén EURO meer kost, want die upload bandbreedte staat er nu ongebruikt bij.
philippe_d schreef: Zoals uit alle vorige posts in deze topic blijkt, is de Dommel "netline + speedpack" formule eigenlijk een reseller product van Proxumus Maxi, en wordt de upload cap dus door Proximus op 15 mbps gezet.
Ik denk niet dat Dommel daar iets kan aan veranderen (tenzij zij een duurder product bestellen bij Proximus).
Nu volg ik even niet meer.
Moeten ze bandbreedte inkopen of de producten zelf of beide?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”