Hoge ping?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
PaulDe
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2015, 22:37

Hallo,

Ik heb met kabel aan de router altijd een ping rond de 50ms en bij online shooters is dat echt te veel.. :bang:
Is dat normaal bij Dommel (en dus ook bij Belgacom?) of ligt dat aan mijn binnenbekabeling in de kelder?

Mvg.,
Paul
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

50 ms is zeer weinig. Dat wilt zeggen dat als jij een pakketje verstuurt dit binnen 50/1000ste toekomt op de server.
Welk abonnement heb je bij Dommel? Op welke server speel je (toch binnen EU mag ik hopen?)? Werk je met een kabel of draadloos?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
PaulDe
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2015, 22:37

50 ms (gemeten met kabel direct aan de router via speedtest.net) is wel een pak meer dan 5-10 ms (zoals bij veel Telenet klanten) daarom wou ik weten of een lagere ping bij Dommel mogelijk is of moet ik dan direct naar Telenet overschakelen? Momenteel heb ik cityline en behaal maar +- 8 mb down en 600 kb upload snelheid.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Je hebt dus een ADSL abonnement bij Dommel. Een VDSL2 abonnement bij Belgacom, Scarlet, EDPnet of Dommel kan je latency al wat lager krijgen (rond de 15 a 20ms). Telenet kan inderdaad rond de 10 a 15ms hebben maar dat verschil is verwaarloosbaar. Zelfs het verschil tussen 50ms en 10ms lijkt veel, maar is verwaarloosbaar als je spelletjes speelt. Je kan uiteraard naar Telenet gaan, maar dan betaal je natuurlijk meteen de hoofdprijs...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
PaulDe
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2015, 22:37

Ja daarom wou ik ook liever bij Dommel blijven, maar ik heb hier al vaker iets gelezen over "profielen" (bij vdsl2)? Betekent dit dat ik misschien maar bv. 20/4 kan behalen ipv. 70/10? En kan ik dit op voorant weten?
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Doe de test eens op http://www.proximus.be/nl/id_cr_intspee ... ectie.html (selecteer 'Internet Overal Maxi' als product).
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Uiteraard geeft een zeer lage ping een reactievoordeel tov een zeer hoge ping, maar als je op een goeie server speelt waar de pings onder 100ms vallen, dan kan je beter een ping hebben die rond het gemiddelde van de andere spelers zit -- zo moet je je schot minder aanpassen aan de lag van de anderen.

Vanaf Vista of Windows 7 heeft Microsoft eigenlijk hun muis tracking systeem naar de verdoemenis geholpen (ik vermoed zelfs opzet om de indertijd duurdere "gaming mice" op te dringen): ten eerste kan je mouse acceleration niet volledig uitschakelen tenzij je de mouse fix toepast.

Ten tweede, en dit is enkel gebaseerd op mijn eigen tests, hangt de minimale afstand waarmee je crosshairs verspringen nu af van de dpi waarde van je muis: hoe hoger de dpi, hoe kleiner de sprong die de crosshairs maken bij de lichtste verschuiving. Bij Windows XP deed mijn oude trackball het perfect en bij Windows 7 verspringt die meerdere pixels als kleinst mogelijke crosshair-verschuiving. Met een nieuwere muis wordt die kleinst mogelijke verschuiving weer <=1 pixel naargelang ik de dpi instelling verhoog.

Dus check eerst eens hoe verfijnd je kan richten in de game die je speelt: zoek een plaats waar je op een verre muur kan richten (of de afstand waarop je de meeste vijanden tegenkomt), en waar er een verticale lijn is (de hoek van een muur bijvoorbeeld), en kijk dan hoeveel je crosshairs verspringen ten opzichte van die verticale lijn bij de kleinst mogelijke verdraaiing van de crosshairs. Wel opletten dat je framerate hoog genoeg is bij deze test (zet desnoods de grafische instellingen even wat lager).

Lag kan je zelf compenseren maar de muistracking van Windows moet je tegenwoordig corrigeren vooraleer je degelijk kunt gamen.
PaulDe
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2015, 22:37

belgacom.PNG
belgacom.PNG (8.23 KiB) 3582 keer bekeken
zijn deze snelheden dus ook met Dommel te halen?
En @cptKangaroo vooral op de ps3 merk ik dat andere spelers mij vaak gevoeld een seconde eerder zien.. :x
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

PaulDe schreef:50 ms (gemeten met kabel direct aan de router via speedtest.net) is wel een pak meer dan 5-10 ms (zoals bij veel Telenet klanten) daarom wou ik weten of een lagere ping bij Dommel mogelijk is of moet ik dan direct naar Telenet overschakelen? Momenteel heb ik cityline en behaal maar +- 8 mb down en 600 kb upload snelheid.
Speedconnect van dommel heeft ook nog altijd "vrij hoge" ping in vergelijking met belgacom eigenlijk.
Mijn minimale ping haal ik naar antwerpse servers, zo'n ~26-28ms. Echter gaat dit al snel op naar 30-50, en 60 soms naar duitsland.

Het is inderdaad wat meer dan bij telenet, maar is het ZO hard merkbaar? Ik ga geregeld naar een lan met maten bij hun thuis (een paar van ons hebben telenet) en merk eigenlijk niet al TE veel verschil). Maargoed, ik speel dan ook niet op "professional" niveau :p.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik haal toch wel 25ms met Dommel speedconnect (via powerline), dus Dommel heeft niet per definitie een hoge ping.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”