Dommel netline fixed IP?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Momenteel heb ik een speedconnect+ abbo bij dommel, wat sinds een tijdje dus niet meer bestaat.

Na het bekijken van de nieuwe abbo's op de site zag ik dat het toch ongeveer €5/maand minder is dan onze huidige speedconnect+, en eigenlijk zelfs 15 als je de belgacom lijn erbij telt. Het prikkelde me om eens wat verder te kijken dus.

Echter zie ik nergens op de site of hun extra info of ze nog aan fixed IP's doen voor hun abbo's. Ikzelf maak vrij handig gebruik van m'n fixed IP bij m'n abbo, en zou het zonde vinden als ik dat zou moeten opgeven.

Hebben ze dus bij hun netline (icm speedpack) nog de fixed IP optie, of doen ze daar niet meer aan?

Bij http://www.dommel.be/section/netconnect ... ellen.html (en onderaan bij "meer info" zie je dat het gratis domain er wel nog is, maar ze reppen met geen woord over dat fixed IP)
Ik zal denk ik alvast een mail best sturen naar hun ook met die vraag :D.
prinske
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2004, 02:47
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

GuntherDW, ik heb momenteel een Cityline bij Dommel en heb ook gemerkt dat mijn abonnement verdwenen is.
Ik heb reeds even gepolst bij hen wat mijn opties zijn. Ik was wel geintereseerd in die 70/10 en ik zou deze hoge snelheden ook uiteindelijk moeten halen...
Maar ik ging inderdaad mijn Fixed IP verliezen. Er was volgens die man (Niels) geen manier om dat te behouden. Ik weet wel niet hoe betrouwbaar zijn woord is, want toen ik zei 70/10, antwoordde hij terug met 70/6. Toen ik erachter aan belde, wist hij zelfs nog niet dat dit op de website stond. (Een bedrijf met 1 internetabonnement met 1 optiepack... Ik snap dat dit veel is... :evil: )
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Ik heb een dommel netline + speedpack en heb geen fixed ip.
chabi2010
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 jan 2011, 01:56
Bedankt: 1 keer

Hey

Ik heb netline. Ik heb lijntest bij EDPNET gedaan. Ik zag dat er stond snellheid van 72/10. Hoe komt dat?
Die snellheid is hoog geworden of wat?
Bij netline is geen fast ip.
prinske
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2004, 02:47
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Als je minder dan 400m van het Belgacom 'kastje' op de straat zit, haal je normaalgezien de volle snelheid van VDSL2 met vectoring (indien modem en kastje vectoring ondersteunen natuurlijk)
als je verder dan 400m woont is het van 50Mbit tot... welja... bitter weinig...

Als je refereert naar het verschil tussen de 70/10 en de 72/10, dat weet ik ook niet, maar die 2Mbit doet er eigenlijk weinig toe (naar mijn mening).
Moest je op dit moment nog maar max 12Mbit hebben, dan moet je nog de speedpack nemen van 4.99 EUR / mnd.
chabi2010
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 jan 2011, 01:56
Bedankt: 1 keer

Mijn VDSL2 afstand 39 meter van belgacom kaast is. Hoe kan ik weten dat vdsl2 is met vectoring is? Ik zie dat er G.Vector is.
dweezil
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 maa 2007, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 9 keer

ik zou in de toekomst willen overschakelen van cityline naar netline + speedpack en vind het ook jammer dat ik mijn fixed ip kwijt ga zijn.

Ik heb eens wat zitten zoeken hoe ik daar een mouw aan zou kunnen passen. Ik heb een bash script dat het extern ip van de fritzbox 7360 weergeeft. Nu om mijn dns dan te veranderen naar dat ip heb ik met selenium een python script gemaakt dan inlogt op de plesk van mijn hoster en daar de dns records update. De TTL zal ik wel wat lager moeten zetten.

Dat is wel iets leuk, selenium. Dat kan de scripts in firefox via Xvfb uitvoeren op mijn headless server thuis :-)
prinske
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2004, 02:47
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Indien het gewoon gaat om een A record, kan je het gemakkelijkste een dyndns account opzetten in de fritz (ik had begrepen dat AVM/fritz zelf ook zo een dienst heeft) en een CNAME naar dat doel maakt. Niets meer updaten...

Een MX record kan je wel zo doen, maar een mailserver op dynamisch ip voelt toch niet lekker... Maar misschien wel de moeite om eens te proberen.
Een DNS server op een dynamisch ip voelt al gewoon helemaal vies... :wink:
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Jah, ik heb bv op verschillende whitelists online mijn statisch IP staan, omdat dat vrij handig is om te whitelisten, verandert toch niet, geen kans dat er iemand anders inlogt of dingen doet die niet mogen.

Zo heb ik ook bij SixXS een static route voor de minste overhead te krijgen (en dan MTU zo hoog mogelijk), draai DNS server, IRC (testing) server, OpenVPN (met binnenkort L2TP/IPsec erbij), Mail server, ZNC, ...
Alsook is het uitermate handig dat bij een 36h reconnect je niet echt voelt dat er een reconnect was, enkel een kleine hickup van een seconde of 2. Bij een dynamisch IP moeten al je conn's terug opnieuw gemaakt worden, wat soms lastig is.
Ja je kan dat "handmatig" laten reconnecten, maar ziende dat niet iedereen hier thuis op dezelfde momenten wakker is heb ik ook liever dat niet.

Het zal dus bij speedconnect+ blijven totnogtoe dan :P.
prinske
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2004, 02:47
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

prinske schreef:ik had begrepen dat AVM/fritz zelf ook zo een dienst heeft
Om toch even aan te vullen op mijn eerdere bedenkingen:
Het klopt: onder de groep Internet op je Fritz, heb je het menuitem MyFRITZ!.
Hier kan je je registreren op de gratis dienst van AVM en krijg je een xxx.myfritz.net domein toegekend. de xxx is wel niet zelf te kiezen en is naar mijn mening vrij lang (16 karakters alfanumeriek) -> snel even vanbuiten leren :?

Ik had vroeger ook een account aangemaakt op ZoneEdit. Toen hadden deze nog een gratis account, maar spijtig genoeg is dit voor nieuwe registraties betalend; ik vind toch niet direct meer iets gratis (buiten mijn account :lol:)

Het goede aan ZoneEdit (prijs is overigens $12 => 1 jaar, $30 => 3 jaar, $75 => 10 jaar) is dat je de nameservers van je gratis domain van Dommel hier kan naar richten en daar je hele domein kan beheren. A-records, C-NAMES, MX-records, en waar logisch mogelijk kan je een IP, domain of dyndns opgeven. (ze hebben dus hun eigen dyndns geintegreerd in hun tool).

Ik ben er alvast zeer tevreden over. Ik heb wel even moeten vloeken om het werkende te krijgen in mijn Fritz.
Moest iemand deze nemen: zet bij de Fritz bij je Dyndns config bij update url de volgende:

Code: Selecteer alles

dynamic.zoneedit.com/auth/dynamic.html?host=<domain>&dnsto=<ipaddr>
(ja, zonder http:// ervoor!!)
en bij domain name ook het subdomain dat je wilt updaten en dan nog de user credentials van de website.
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Voor Dommels gratis domeinnaam gebruikte ik http://freedns.afraid.org om de publieke dns server te beheren en is volledig gratis.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
dweezil
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 maa 2007, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 9 keer

Ik heb het nog anders gedaan.

Ik heb 2 .be domeinen die ik op mijn server thuis host. Daar staan een paar persoonlijke low-traffic websites op. De domeinen stonden bij 1-eurohost.com en die hun dns zond die naar mijn fixed ip van dommel. De prijs was €13,99/jaar per domein en €6/jaar voor de dns en mailhosting.

Met de verandering naar een dynamic ip bij de upgrade van dommel cityline heb ik naar een andere oplossing gezocht. De domeinen heb ik intussen verhuisd naar versio.be (€4.83/jaar per domein), de dns naar cloudflare.com (gratis) en mail naar zoho.com (gratis voor 1 domein, voor het andere domein gebruik ik toch geen mail). SSL blijft gratis met startssl.com. Cloudflare heeft een api voor dynamic dns en met hulp van volgende 2 scripts heb ik een eigen shellscript geschreven voor de domeinen op de cloudflare dns te richten naar mijn dynamic ip:
https://github.com/painless/scripts/blo ... pfb7360.sh
https://github.com/jonegerton/cloudflare-ddns

Ik heb dan een php script op mijn webserver gezet dat het shellscript bij het laden uitvoert en dat dan als update url van een user-defined DDNSprovider ingegeven in de fritzbox en dat werkt :-)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Bwah neem een accountje af bij transip.be, zet je domeinnamen over en je hebt gratis DNS beheer.
Daar maak je een cname aan op je eigen domein (bvb mijnfritz.joske.be ==> abcde9kdlz090209dlksjdlfkjqdflkjlmdsfjqslmkj.myfritz.net).
Klaar! :)

Ik doe het op dezelfde manier voor de "cloud" functie van Mikrotik, en werkt prima!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
dweezil
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 maa 2007, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 9 keer

ik krijg bij versio.be ook gratis dns beheer. Maar het heeft geen ddns api, vandaar dat ik cloudflare gebruik als nameserver voor mijn domeinen. Enkel voor de domeinnamen is versio.be (€4.83) goedkoper dan transip.be (€6,99)
LucP
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 apr 2014, 17:46
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Zijn er eigenlijk nog providers in Belgenland die een (betaalbaar) vast IP aanbieden?

In het overzicht hierboven (onder "Providers") zie ik hier en daar wel staan "w/o fix" maar het lijkt me sterk dat al de rest "with fix" zou zijn. Is er ergens een ander lijstje?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Belgacom aan +/- 25 euro per maand
EDPnet bij professionele abonnementen
Telenet bij Business Internet 240+

Nu, bij Telenet is het al jarenlang gekend dat een IP jarenlang hetzelfde kan (!!!) blijven. Bij Belgacom is dit sinds kort ook zo dacht ik (zolang je PPPOE sessie up is).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
LucP
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 apr 2014, 17:46
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Prima, bedankt.

Het is voor mijn huidige setup niet voldoende dat het ip hetzelfde "kan" blijven. Ik draai zelf de master dns voor een aantal domeintjes en dat ip adres moet bij dns.be bekend zijn. Het wordt dus afwegen of ik dat wil blijven doen (en extra betalen) of anders omschakelen naar één van de andere mogelijkheden hierboven. Zolang mijn Dommel IP vast blijft is er niks aan de hand, maar ik wil graag voorbereid zijn. Vandaar mijn vraag, waarop ik nu dus een pico bello antwoord heb.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

LucP schreef:Zijn er eigenlijk nog providers in Belgenland die een (betaalbaar) vast IP aanbieden?

In het overzicht hierboven (onder "Providers") zie ik hier en daar wel staan "w/o fix" maar het lijkt me sterk dat al de rest "with fix" zou zijn. Is er ergens een ander lijstje?
"w/o fix" wil zeggen "zonder vaste lijn". Een fix ip bij Proximus kost €25 euro btw excl bij een Comfort/Maxi/Intense, of €20 euro btw excl bij een Intense Office&Go.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”