Fritzbox 7113 & Fixed line = werkt niet?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
davor
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 nov 2010, 22:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Weet iemand of Fritsbox kan werken met de analoge telefoonlijn van Belgacom? Ik krijg in ieder geval geen inkomende oproepen.


Opstelling:
Ik heb Belgacom telefonie en sinds kort ook Cityline. Aangezien ik Belgacom telefonie nog niet heb opgezegd wil ik dat de telefoon aangesloten op „Fon 2“ via de analoge lijn werkt. Daarom heb ik bij „Telephony devices“ – „Overview“ – „Edit Fon 2“ voor outgoing en incomming calls de „Fixed Line“ geselecteerd. Verder heb ik ook bij „Telephony devices“ – „Fixed Line“ „Fixed-line network enabled“ aangevinkt, „line type“ op „analog line“ gezet en mijn nummer ingevuld.

Resultaat is dat bellen lukt (let wel: “internet call” lampje brandt op de modem!), en inkomende oproepen werken niet, en ik zie niet in waarom. Als ik de telefoon op de klassieke manier via de tetrapolaire connector aansluit werk hij normaal. Zou het kunnen dat Dommel de analoge belmogelijkheid heeft afgezet in de Fritzbox?

Iemand suggesties?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik vermoed dat je alleen het "DSL" signaal met de FritzBox 7113 verbonden hebt.
Je moet ook het "TEL" signaal met de FritzBox verbinden.
Philippe
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
davor
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 nov 2010, 22:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

philippe_d schreef:Ik vermoed dat je alleen het "DSL" signaal met de FritzBox 7113 verbonden hebt.
Je moet ook het "TEL" signaal met de FritzBox verbinden.
Philippe
U bedoelt fysiek verbonden? Ik gebruik de met Fritzbox meegeleverde kabel met aan de ene uiteinde een RJ-45 connector en aan de andere een 4P4C (?) connector. Alleen de binnenste twee draden in de 4P4C zijn “wired”. Zo'n volledig “wired” kabel heb ik niet, maar volgens u zou het daarmee wel werken?

Btw, en DSL en TEL signaal gaan toch over hetzelfde koper-paar? Dus als ik internet heb, zou ik toch ook analoge telefonie moeten hebben?
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

4P4C (?) , je bedoelt RJ11, daar mogen enkel de middelste twee draajes aangesloten zijn. Heb je nog een splitter?
Als je rechtstreeks je tel toestel met de inkomende koper verbindt, heb je dan een kiestoon?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

davor schreef:Alleen de binnenste twee draden in de 4P4C zijn “wired”. Zo'n volledig “wired” kabel heb ik niet, maar volgens u zou het daarmee wel werken?
Zoals ik dus vermoedde: jouw telefoonsignaal is dus niet verbonden met de analoge telefooningang van de FritzBox.
  • Het DSL signaal moet op de 2 middelste pinnen komen van de RJ45 bus op de FritzBox. Daarvoor dient de hierboven beschreven kabel.
  • Het analoge TEL signaal moet op de pinnen 3 en 6 komen (zie tekening).
Bij een originele FritzBox wordt hiervoor een geschikte split kabel meegeleverd. Bij gebrek aan zo'n Y-Kabel zal je er zelf eentje moeten fabriceren ...
davor schreef:Btw, en DSL en TEL signaal gaan toch over hetzelfde koper-paar? Dus als ik internet heb, zou ik toch ook analoge telefonie moeten hebben?
Ja en neen. Op de intro komen DSL en TEL signaal gaan over hetzelfde koper-paar, maar deze signalen worden gesplists door de ADSL splitter. Vanaf hier heb je 2 aparte signalen: DSL en TEL, beide signalen moeten naar de FritzBox.

Philippe.
Bijlagen
y_kabel.jpg
(103.11 KiB) 13 keer gedownload
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
davor
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 nov 2010, 22:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

rmag schreef:4P4C (?) , je bedoeld RJ11, daar mogen enkel de middelste twee draajes aangesloten zijn. Heb je nog een splitter?
Als je rechtstreeks je tel toestel met de inkomende koper verbindt, heb je dan een kiestoon?
Inderdaad, en het is juist op die twee draadjes dat de FritzBox is aangesloten.
Heb zojuist het voor de zekerheid nog eens geprobeerd met een zeer oude telefoon aangesloten rechtstreeks op inkomend koper met de twee middelste draadjes, en heb inderdaad een kiestoon.
philippe_d schreef:
davor schreef:Alleen de binnenste twee draden in de 4P4C zijn “wired”. Zo'n volledig “wired” kabel heb ik niet, maar volgens u zou het daarmee wel werken?
Zoals ik dus vermoedde: jouw telefoonsignaal is dus niet verbonden met de analoge telefooningang van de FritzBox.
  • Het DSL signaal moet op de 2 middelste pinnen komen van de RJ45 bus op de FritzBox. Daarvoor dient de hierboven beschreven kabel.
  • Het analoge TEL signaal moet op de pinnen 3 en 6 komen (zie tekening).
Bij een originele FritzBox wordt hiervoor een geschikte split kabel meegeleverd. Bij gebrek aan zo'n Y-Kabel zal je er zelf eentje moeten fabriceren ...
davor schreef:Btw, en DSL en TEL signaal gaan toch over hetzelfde koper-paar? Dus als ik internet heb, zou ik toch ook analoge telefonie moeten hebben?
Ja en neen. Op de intro komen DSL en TEL signaal gaan over hetzelfde koper-paar, maar deze signalen worden gesplists door de ADSL splitter. Vanaf hier heb je 2 aparte signalen: DSL en TEL, beide signalen moeten naar de FritzBox.

Philippe.
Philippe, bedankt voor de verhelderende uitleg. Toch vind ik het idee om zelf een kabel te fabriceren waarbij RJ45 3 en 4 (en respectievelijk RJ45 5 en 6) moeten worden samengevoegd een beetje raar. Is dit wel een correcte manier om een TEL signaal samen te voegen met een DSL signaal? Ik vermoed van wel, uiteindelijk, daar de meeste telefoon + modem-aansluitingen op dezelfde manier zijn aangesloten. En de frequentiebereiken zijn ook verschillend.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jij hebt mij verkeerd begrepen, ofwel heb ik mij verkeerd uitgedrukt. Er moeten geen draden "samengevoegd" worden.
Op je telefoonlijn moet een splitter.
Na deze splitter heb je 2 signalen: een DSL en een TEL signaal
Bij een klassiek ADSL splitter is het DSL signaal een RJ11, en het TEL signaal een 5-polige Belgacom stopcontact.

Je hebt dus 2 kabeltjes:
- het DSL kabeltje moet op pin 4-5 van de RJ45
- je TEL kabeltje moet op pin 3-6 van de RJ45

Als jij wil proberen met het "samenvoegen" van 3+4 en 5+6, kan je dat eens proberen. Veel kans dat je een sterke bromtoon krijgt in de telefoon - of dat je ADSL sync wegvalt tijdens het bellen ...

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
davor
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 nov 2010, 22:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

philippe_d schreef:Jij hebt mij verkeerd begrepen, ofwel heb ik mij verkeerd uitgedrukt. Er moeten geen draden "samengevoegd" worden.
Op je telefoonlijn moet een splitter.
Na deze splitter heb je 2 signalen: een DSL en een TEL signaal
Natuurlijk, ja, mijn kortzichtigheid.
Bedankt Philippe.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het is natuurlijk niet gemakkelijk om 2 kabeltjes in 1 RJ45 connector te knijpen.

Een zeer elegante oplossing is:
1) maak een kabeltje (2-draads) met aan de ene kant een normale RJ11, en knijp aan de andere kant een RJ11 waarbij je de pinnen 1-4 gebruikt (dus niet de 2 middelste, maar deze aan weerszijden ernaast. laat ons dit "de groene" kabel noemen.
2) je hebt al een normale (2-draads) DSL kabel (vb de korte "blauwe" Belgacom BBox2 kabel).
3) koop een RJ11 adapter met één mannelijke kant en 2 vrouwelijke kanten (soort T-stukje).
4) deze adapter (mannelijke kant) in de RJ45 bus van de FritzBox steken.
5) op de 2 vrouwtjes de blauwe en de (aangepaste) groene kabel.
6) de blauwe kabel steek je op de DSL uitgang van de splitter, de groene kabel op de TEL uitgang.

alternatief:
- als je géén T-stukje vindt met 1 manneke en 2 vrouwkes, gebruik dan een normaal RJ11 T-stukje met 3 vrouwtjes.
- verbind de FritzBox en het T-stuk met een 4-draads RJ11 kabeltje (zoals de 12m "blauwe" BBox2 kabel).

tweede alternatief:
- gebruik een RJ45 T-stuk met 3 vrouwtjes.
- verbind de FritzBox en het T-stuk met een normale UTP kabel (2 * RJ45), ofwel met een 4-draads ISDN kabeltje (2 * RJ45).

In alle 3 de methodes hierboven, moet je wel het groene kabeltje zelf maken (aan één kant).

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

Werkt je Fritz nu met analoge lijn? graag feed-back
davor
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 nov 2010, 22:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

rmag schreef:Werkt je Fritz nu met analoge lijn? graag feed-back
Ik vrees dat ik hier geen feedback op zal kunnen geven rmag. De tools om het deftig te maken heb ik niet. Ik heb wel UTP- en telefoonkabels liggen, en die aan elkaar knutselen zou wel werken, maar niet deftig. Momenteel is het ook niet mijn prioriteit daar ik de telefoon simpelweg op de analoge lijn aangesloten hou. Als ik het uitprobeer, dan zal ik mijn bevindingen hier zeker posten.

Philippe zijn uitleg houdt zeker steek, dus indien men de procedure volgt zou Fritzbox perfect met een fixed line moeten werken.

LET WEL OP: Heb enkele keren opgemerkt dat fixed line afstaat in Fritzbox instellingen, nochtans heb ik het nooit zelf afgezet. Twee mogelijke redenen: Ofwel schakelt Dommel die uit via configuratie updates (zie uw event log), ofwel Fritzbox zelf die geen “TEL” verbinding detecteert.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

De FritzBox detecteert niet automatisch de aanwezigheid van een vaste analoge lijn, maar dat moet ingesteld worden.
Je moet (kan) ook instellen dat de vaste lijn automatisch gebruikt wordt bij het uitvallen van internet (fall-back).

Het kan natuurlijk dat je provider die setting's telkens overschrijft bij configuratie updates, wat natuurlijk vervelend is. Waarschijnlijk kan je dit "privilege" ook uitzetten.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
trietje
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2011, 21:25
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hoi beste mensen,

Eergisteren avond viel mijn internet en telefonie van dommel uit.
Op de Fritzbox Fon WLAN 7113 Annex A brandde alleen nog het info lampje.
Paar keer de stroom onderbroken, maar zonder resultaat. Ik dacht dat het de volgende dag wel automatisch in orde zou komen na een update, maar niks was minder waar. Geen internet en telefonie. VErmoedelijk gebeurde dit alles na een push van een firmware update. Ik had geen backup van de configuratie van mijn Fritzbox, wat natuurlijk heel dom is :-)

Dan maar zelf aan de slag. Alle fora doorlezen met betrekking tot telefonie, Fritzbox, VOIP, dommel, e.d.
Ik geraakte op geen enkele manier in de interface van de Fritzbox met een LANkabel.
Na een halve dag een nieuwe firmware erop gezet via FRITZ.Box_Fon_WLAN_7113.AnnexA.de-en-es-it-fr.04.84.recover-image.exe, die ik van de site van de producent van de Fritzbox haalde.
Menu Fritz werd weer beschikbaar. Internet was na het invullen van de instellingen alweer gauw beschikbaar.
Echter de VOIP telefonie kreeg ik niet in orde. Tot op heden blijft de boodschap in de box: FRITZ!Box has no registration information for an Internet telephony provider.
Gisteren kreeg ik mijn telefoon device wel in de Fritzbox gezet, vandaag niet meer. Bij het invullen van de decive parameters springt, bij opslaan, de interface steeds terug naar het invullen van het passwoord van de Fritzbox (inloggen).

Reeds een service ticket geopend naar dommel, maar zonder antwoord na 1 dag.

Kan ik van hieruit mijn telefooninstellingen terug in orde krijgen?
Mijn telefoondevice wordt herkend, maar ik krijg hem softwarematig niet geregistreerd en niet werkend in de Fritzbox.

Dien ik ook bepaalde instellingen aan te vinken om updates toe te laten?
Eerst de device geinstalleerd krijgen (wat momentele niet lukt) en dan na een uur een update verwachten via upstream van dommel?
Die automatische instal lukte gisteren ook niet na een uur wachten, toen de telefoondevice wel geinstalleerd was. Nadien heb ik beide FON's gewist en nu krijg ik ze er niet meer in.
Opnieuw flashen van de firmware en opnieuw beginnen met de instellingen?
Bij het veld 'registrar' weet ik ook niet wat in te vullen. Blijkbaar houdt dommel deze instellingen angstvallig achterwege?

Dank,

Trietje
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

Had je voordien je passwoord en log-in gerecupereerd?
Ja >> Die moet je dan invullen onder "settings" , "telephony" (daar waar ook registar staat)

Nee >> Je bent dik de peanut, ik denk dat de enige oplossing is het toestel terug naar dommel te sturen. Dommel geeft deze info niet vrij.
Wat je ventueel kkan proberen, dit heeft ooit bij mij eens geholpen, is onder "settings , reset, factory reset" een factory reset door te voeren. Dit duurt 5 to 15min. Spanning niet van het toestel halen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

trietje schreef:Ik had geen backup van de configuratie van mijn Fritzbox, wat natuurlijk heel dom is :-)
Inderdaad héél dom, onvergeefelijk zelfs :-) .

Aan alle Dommel users die een FritzBox van Dommel gekregen hebben:
Ik raad jullie sterk aan om al jullie modem gegevens uit te lezen en te bewaren.
Zie hiervoor mijn "ruKernelTool" How-to: Uitlezen van alle user-ids en paswoorden uit de FritzBox.

Op die manier kan je alle user-id's en paswoorden in plain text uitlezen (DSL logon, alle VOIP accounts, SIP clients, dynamic dns account, e-mail account, remote access paswoord, WLAN keys, FTP account, TR069 account, USB read/write paswoord, enz ...).
En je kan de gegevens opslaan in een txt bestand, voor het geval dat ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
trietje
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2011, 21:25
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bedankt voor jullie info.

Sinds maandag ll. heb ik de telefooninstellingen van de modem terug in orde.
Alles werkt keurig voor 1 dag.
Dinsdag alles weg. Geen DSL signaal meer.

Dag gewacht omdat ik dacht het zal wel aan een reparatie in de straat liggen of zo ...
Na 2 dagen telefonisch contact opgenomen met Dommel. Vriendelijke meneer, maar lijkt wijn beloftes niet
na te komen.
We bellen jou terug en brengen het de dag zelf nog in orde. Ik voeg dit toe aan je bestaande ticket.
Ik ga later zelf naar dat ticket zien ... niks bijgevoegd, alleen een datum zonder boodschap ...
Nu weeral 2 dagen later en nog steeds geen DSL. Die grap duurt nu al in totaal 2 weken ...
Geen enkel voorstel of contact van hen uit tot reparatie, vergoeding, infoverstrekking, ...

Zijn er nog goede providers die een binary newsserver hebben met redelijk volume om naar over
te stappen?
snarie
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 maa 2003, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Hi trietje,
Dommel ligt hier al een jaar buiten. Zo'n bende oplichters doe ik geen zaken mee. Er zijn genoeg providers waar je een groot volume kan downloaden. Newservers zijn beschikbaar tegen een kleine vergoeding, los van je ISP. Bijvoorbeeld www.xsnews.nl
Gebruikersavatar
trietje
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2011, 21:25
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

@snarie

Ja, het is misschien beter over te stappen. Nog een paar weken gen internet dan ...
Ben lang klant geweest bij dommel, maar het laatste jaar doen ze echt onprofessioneel.

Kun je nog wat voorbeelden geven van goede providers met volume?
En dan nog VOIP ergens bijnemen. Interessante deals ergens?
En dan zoals je zegt een binaire nieuwsgroep erbij. :beerchug:
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”