Speedconnect naar 30/4,5

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Gebruikersavatar
KaiZas
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 23 maa 2004, 10:17
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

De nieuwe snelheden van Belgacom zijn blijkbaar al verwerkt in de Speedconnect Plus op de Dommel site.

Iemand enig idee wat er met de huidge abo's gaat gebeuren? Ook in december pas? Helemaal niet?
remus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:05
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 15 keer

Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1580
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Voor de duidelijkheid, Speedconnect gaat naar 25/3,5 en Speedconnect Plus naar 30/4,5.

Dommel is voor de snelheidsverhoging afhankelijk van Belgacom. Wanneer Belgacom de snelheidsverhogingen van zijn eigen bestaande klanten voorziet tussen 1 september en 31 december dan denk/vrees ik dat deze tijdspanne ook geldig zal zijn voor Dommel (en Edpnet en ....).
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vermoed hetzelfde zoals bij EDP, nieuwe klanten direct, huidige klanten tussen nu en december.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
themaxxz
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 nov 2007, 10:42
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ik vroeg Dommel wanneer de snelheidsverhoging zou plaatsvinden en indien er een nieuwe firmware nodig is. Mijn modem draait nog met Runtime Code Version 6OC105-6OC005.

Hun antwoord:
Er is normaal gezien geen nieuwe firmware nodig voor de hogere snelheid.
Deze aanpassingen worden vanaf vandaag geleidelijk uitgevoerd.
Ik stel mij toch een aantal vragen met het feit dat ik geen nieuwere firmware zou nodig hebben omdat er hier toch al verscheidene threads zijn geweest die het tegendeel beweren?
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Er is inderdaad een nieuwe firmware nodig voor van het 17Mhz profiel gebruik te kunnen maken.
Als je VDSL versie van 2009 is kan je de 17Mhz banden gebruiken, anders niet.

Ik heb op voorzorg al de bbox firmware erop gesmeten, bij die van dommel krijg ik maar geen updates binnen :(.
Joneszy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 211
Lid geworden op: 08 jan 2010, 13:10
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 4 keer

Sinds gisteren krijg ik geen sync meer en zit ik dus zonder internet... ik bel straks es nr de helpdesk om te checken...
Heb er reeds de bbox firmware opzitten dus hoop dat dit er niet mee te maken heeft... :cry:

edit: heb zonet een factory reset gedaan (dankzij eens op het forum te checken) & mijn modem heeft na een half uur ledshow ;-) de nieuwste vdsl firmware op zichzelf gezet, en nu heb ik weer verbinding! maar wel ng aan 20mbit / 2 mr is niet erg, die verhoging zal er ooit wel komen :-D
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

GuntherDW schreef:Er is inderdaad een nieuwe firmware nodig voor van het 17Mhz profiel gebruik te kunnen maken.
Als je VDSL versie van 2009 is kan je de 17Mhz banden gebruiken, anders niet.

Ik heb op voorzorg al de bbox firmware erop gesmeten, bij die van dommel krijg ik maar geen updates binnen :(.
Hoe kan ik zien of ik de nieuwe firmware al heb ? Indien niet, kan ik die update ergens triggeren ?
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

GuntherDW schreef:Ik heb op voorzorg al de bbox firmware erop gesmeten, bij die van dommel krijg ik maar geen updates binnen :(.
bij belgacom ging die update automatisch.... geen update op de dommel modems? dan voorlopig ook geen upgrade van snelheid mogelijk?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
foxhound
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

Als je op je sagem router inlogt (http://192.168.1.1/) zie je onder "Information" een lijntje VDSL Version staan.

Code: Selecteer alles

VDSL Version 	Firmware-VTU-R:1.0.7r57bIK105012 Time Dec 27 2007, 18:50:21  
Dit is bijvoorbeeld de oude versie. De nieuwe is van 2009.

Je kan de update zover ik weet niet automatisch triggeren. Je kan echter wel op de admin pagina van de router inloggen, en manueel de update uitvoeren. Hiervoor moet je wel het nieuwe firmware bestand hebben. Ik denk niet dat dommel al een versie heeft uitgebracht, maar Belgacom wel. Je zal wel ergens op het forum de laatste nieuwe firmware kunnen vinden voor de BBox2, deze kan je dan uitvoeren. Natuurlijk voorzichtig zijn, niet over wireless uitvoeren, en stroom niet uittrekken terwijl hij bezig is.
Afbeelding
themaxxz
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 nov 2007, 10:42
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Volgens wat ik her en der heb gelezen, kan je de update triggeren door een factory restore te doen. Via het TR68 - TR69 protocol zou de modem dan een nieuw firmware moeten binnenkrijgen. Blijkbaar zou VLAN20 ook moeten enabled zijn. Helaas is het me nog niet gelukt.

Is er al iemand die dommel VDSL2 heeft en die reeds een hogere download of upload heeft?
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

themaxxz schreef:Is er al iemand die dommel VDSL2 heeft en die reeds een hogere download of upload heeft?
blijkbaar zijn er al bij EDPnet die hogere snelheid hebben, maar weet niet of zij firmware update hebben gehad
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Joneszy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 211
Lid geworden op: 08 jan 2010, 13:10
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 4 keer

ik kan bevestigen dat na een factory reset je de nieuwste vdsl firmware hebt (dus van 2009) :-)
Gebruikersavatar
KaiZas
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 23 maa 2004, 10:17
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Inderdaad, bij mij was het zo ook een paar maanden geleden al. Nekeer een reset, half uurtje denken dat de modem kapot is en achteraf een nieuwe firmware blijken te hebben.
themaxxz
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 nov 2007, 10:42
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ben je dommel klant?
Had je daarvoor al ooit manueel een firmware update gedaan?
Welke tel zone zit je?
Gebruikersavatar
KaiZas
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 23 maa 2004, 10:17
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Dommel klant. Nog nooit manueel gedaan met die modem. Zone 014 in het Turnhoutse.

Had wel een behoorlijke tijd een fortigate achter de modem hangen die de PPOE verbinding aanmaakte. Na dit te hebben verwijderd kreeg ik plotsklaps de firmware na een factory default actie.

(Nu reset ik de modem telkens ik thuiskom in de hoop op een snellere verbinding, maar nog steeds gewoon 20mbit.)
themaxxz
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 nov 2007, 10:42
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Weet je toevallig nog je originele firmware versie?
Ik maak ook een pppoe verbinding vanop een router achter the modem. Ik zal eens een reset doen zonder dat mijn router is verbonden.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Geen factory reset aanbevelen want het kan makkelijk fout gaan. Een minuutje de stroom van de decoder halen, is normaal genoeg als signaal voor de decoder dat hij naar updates moet zoeken bij de herstart.

EDIT :: ^het bovenstaande doelde op de BelgacomTV decoder en is niet van toepassing hier. Mijn excuses voor deze topicblindheid van mijnentwege :oops:
Laatst gewijzigd door cptKangaroo 03 sep 2010, 21:06, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

denk niet dat de dommelaars een decoder hebben
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
KaiZas
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 23 maa 2004, 10:17
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Nee... en de gevaren van een factory reset zijn me ook niet helemaal duidelijk. Noch het verschil tussen een seconde geen stroom en een minuut. Maar bon :)
themaxxz
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 nov 2007, 10:42
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Het is me dus nog altijd niet gelukt om de firmware te updaten, en dommel support blijft ontwijkend en vaag antwoorden.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

KaiZas schreef:Nee... en de gevaren van een factory reset zijn me ook niet helemaal duidelijk. Noch het verschil tussen een seconde geen stroom en een minuut. Maar bon :)
Das slecht voor de condensatoren of zoiets, als die even zonder spanning zitten kunnen die niet goed ontladen en dan kan de modem stuk gaan.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
foxhound
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

gevaren bij een factory reset lijken me toch vreemd hoor.
Afbeelding
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Oops! Sorry, ik had het over de BelgacomTV decoder - een zwaar geval van topicblindheid :oops:

Ik zal mijn post aanpassen zodat dit nieuwe lezers niet onnodig afleidt.
peppe
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 nov 2008, 14:26

Ben vandaag aangesloten op VDSL en ik kan zeggen dat het echt een wow effect heeft op mij.

Ik kom van netconnect 4,5 mbit en nu haal ik 25mbit en mijn upload is 5mbit. Op de site staat 4,5 ma heb het daarnet even getest en hij bleef hangen op 500kb/s.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2187
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

peppe schreef: 500kb/s.
500KB/s = 3.9Mb/s
Gebruikersavatar
KaiZas
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 23 maa 2004, 10:17
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

... don't rain on myyyyyyy parade!....


--- te laat.
Gebruikersavatar
foxhound
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

In een ander topic gelezen dat de sagem (en bbox2) zijn updates binnen krijgt via de VOIP vlan (20). Deze had ik in't begin disabled, hou er niet zo van dingen die'k niet gebruik aan te laten staan. Deze nu even terug enabled en nog geen minuut later begon de sagem mooi de updates binnen te halen. Heeft hij een 3tal keren voor moeten herstarten en nu staat er de laatste firmware op. Natuurlijk nog geen snelheidsverhoging, maar aangezien ik op een 16.5/2 profiel zit vrees ik dat ik deze sowieso ga mislopen.
Afbeelding
themaxxz
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 nov 2007, 10:42
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Vreemd, mijn sagem doet dat dus niet eh. Weet je toevallig nog welke firmware er origineel opstond? Ben je eventueel bereid om je configuratie een keer te exporteren en te sharen, username and passwords moet je er wel uit editeren.
Gebruikersavatar
foxhound
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

Origineel weet ik niet meer, maar had problemen met die firmware, om de paar minuten kon ik geen nieuwe connecties meer openen (site bezoeken/download starten/spel joinen/ ....) bestaande connecties bleven open. Aangezien er geen firmware updates van dommel uit beschikbaar waren had ik toen besloten om de BBOX2 firmware erop te gooien. Die had ik ergens op het Belgacom forum gevonden, gepost door Trojan toen dacht ik. Misschien dat enkel de firmware van Belgacom automatisch update. Normaal kan je nog wel ergens op het Belgacom forum de laatste nieuwe firmware vinden. Die kan je dan manueel toepassen. Hoe ik zelf die firmware zou moeten dumpen weet ik echter niet, dus je kan best op zoek gaan op het Belgacom forum.
Afbeelding
VMax
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 apr 2006, 00:32

foxhound schreef:In een ander topic gelezen dat de sagem (en bbox2) zijn updates binnen krijgt via de VOIP vlan (20). Deze had ik in't begin disabled, hou er niet zo van dingen die'k niet gebruik aan te laten staan. Deze nu even terug enabled en nog geen minuut later begon de sagem mooi de updates binnen te halen. Heeft hij een 3tal keren voor moeten herstarten en nu staat er de laatste firmware op. Natuurlijk nog geen snelheidsverhoging, maar aangezien ik op een 16.5/2 profiel zit vrees ik dat ik deze sowieso ga mislopen.
Bedankt voor de tip. Heb mijn VOIP interface terug ingeschakeld en een paar minuten later had ik de 2009 versie.
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Dat zal ik dan ook maar eens doen, staat hier ook allemaal uitgeschakeld
Gebruikersavatar
pm
Premium Member
Premium Member
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 maa 2004, 20:13
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 7 keer

Hier had ik ook VOIP VLAN20 afgezet, nu terug opgezet maar er komt geen verandering:
Runtime Code Version -6OC005
VDSL Version Firmware-VTU-R:1.0.7r57bIK105012 Time Dec 27 2007, 18:50:21

Ook na een reboot van de router zie ik hier geen verandering in.
Zal misschien wat langer duren soms.
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Ik heb daarnet voip ingeschakeld, nu terug online na 20tal minuten en 3 reboots ...

Wanneer ik ga kijken staat er nu effectief 2009

Dus het ging hier onmiddellijk blijkbaar
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Dus... Even voor de goede orde (kan een van de Belgacom-techniekers die dit forum rijk is misschien even bevestigen? :) ):

- de firmware wordt regio per regio uitgerold en dit volledig automatisch wanneer het 30Mb profiel aldaar ter beschikking is?
- als gevolg van dit eerste punt, heeft manueel upgraden geen enkele zin?
- de firmware wordt automatisch geupgrade, doch enkel wanneer VoIP ingeschakeld is op de Sagem?
- de firmware wordt automatisch geupgrade, zelfs al staat de Sagem in bridge?

Zijn er nog puntjes die ik over het hoofd zie?

:beerchug:
ooh. shiny.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ben geen BGC technieker, maar zoals ik het begrijp zijn er 2 dingen die je niet mag verwarren:
1) de firmware update
2) de upgrade naar het 30mpbs profiel
Laat ons om verwarring te vermijden resp. de woorden update en upgrade gebruiken.

- de update (nieuwe firmware) is niet streekgebonden.
- iedereen krijgt de update, maar blijkbaar moet hiervoor VLAN20 of PPPoE ingeschakeld zijn.
- een update kan manueel geforceerd worden via een "Restore to factory settings".
- de update maakt de modem klaar om later de upgrade naar 30 mbps mogelijk te maken.
- zonder update geen upgrade ;)

- de upgrade (17MHz profiel) wordt blijkbaar regio per regio uitgerold, daar heeft een manuele interactie geen zin.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ReLoad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 301
Lid geworden op: 10 apr 2007, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 4 keer

pm schreef:Hier had ik ook VOIP VLAN20 afgezet, nu terug opgezet maar er komt geen verandering:
Runtime Code Version -6OC005
VDSL Version Firmware-VTU-R:1.0.7r57bIK105012 Time Dec 27 2007, 18:50:21

Ook na een reboot van de router zie ik hier geen verandering in.
Zal misschien wat langer duren soms.

Hier ook geen verandering na het terug inschakelen van de voip (had die ook uitgezet):

details:
VDSL Version Firmware-VTU-R:1.0.7r57bIK105012 Time Dec 27 2007, 18:50:21
Runtime Code Version 6001GR-6OC005

ps: ik heb geen belgacom firmware opstaan, het is de originele firmware.

verdere info:

Is de dns,.. hetzelfde als bij de belgacom firmware?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

philippe.deleye schreef:- de update (nieuwe firmware) is niet streekgebonden.
- iedereen krijgt de update, maar blijkbaar moet hiervoor VLAN20 of PPPoE ingeschakeld zijn.
- een update kan manueel geforceerd worden via een "Restore to factory settings".
Vreemd, krijg hier ook geen update binnen.

Mijn Sagem stond in bridge met VoIP disabled, maar het respectievelijk aanzetten van VoIP, noch een factory reset hadden tot gevolg dat ik een update kreeg... Wat nu? Iets zegt me dat een telefoontje naar Dommel niet veel soelaas gaat bieden... :|

EDIT: min of meer zelfde firmware/runtime hier:

Code: Selecteer alles

VDSL Version: Firmware-VTU-R:1.0.7r57bIK105012 Time Dec 27 2007, 18:50:21
Runtime Code Version: -6OC005
Het funky is wel dat er hier andere DNS-servers staan bij het VoIP gedeelte... ?

Code: Selecteer alles

DNS: 81.240.251.55
81.240.251.56
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

ReLoad schreef: Afbeelding
Mooie poging om dat laatste cijfer te verdoezelen. Niet dat het uiteindelijk veel nut heeft. Te zien aan de kleine vlek gok ik op 2 cijfers wat ongeveer 99 klanten kunnen zijn en in het slechtste geval 254. Veel werk zullen ze alvast niet nodig hebben om u te traceren als ze willen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

cloink schreef:Het funky is wel dat er hier andere DNS-servers staan bij het VoIP gedeelte... ?

Code: Selecteer alles

DNS: 81.240.251.55
81.240.251.56
Nogal logisch ook. Ik denk niet dat een conventionele dns server veel kan doen met voip data.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”