Gezocht: de waarheid

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
johnos1
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:Inderdaad, als er de verbinding niet goed genoeg is voor VDSL2, zal Belgacom te lassers sturen, en de woning op een ander koperpaar aansluiten.
Wat is goed genoeg? Sync van 1 Mbit vol met errors? :p
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

Niet vergelijkbaar aangezien ADSL en VDSL2 totaal verschillende netwerken zijn die op totaal verschillende frequenties werken.

Als een DSL-technieker zegt dat jouw koperlijn in orde is dan mag je ervan uitgaan dat je bij VDSL2 compleet stabiele snelheden zal halen zoals vermeld op www.lijntest.be
Het zal zeker niet slechter werken dan vandaag het geval is!

Als je nu nog eens vermeldt hoeveel je maandelijks betaalt voor telefoon en internet kunnen we jouw hier een advies geven om tegen dezelfde prijs een beter product te verkrijgen.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 195 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

@ johnos1:
Wat is goed genoeg? Sync van 1 Mbit vol met errors?
Neen, voor Vdsl2 zal er wel een minimum snelheid moeten worden gehaald.
Afhankelijk van dit lijstje denk ik (komt van Belgacom document Wholesale Broadband Access VDSL2)
AttLoop[dB] LengthLoop [m] Line Profile name
<0,4 <400 LP705
<0,7 <700 LP701
<1 <1.000 LP702
<1,4 <1.400 LP711
<0,6 <600 LP715
Where:
o AttLoop = the loop attenuation at 800 Hz between the ROP and the user premises,
o LengthLoop = the loop length between the ROP and the user premises,
o The conditions on loop attenuation and loop length must be fulfilled simultaneously to assign a
specific Line Profile on an end user line.

Bij de profielen horen een minimum en een maximum down- en uploadsnelheden.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
johnos1
Starter Plus
Starter Plus

Als een DSL-technieker zegt dat jouw koperlijn in orde is dan mag je ervan uitgaan dat je bij VDSL2 compleet stabiele snelheden zal halen zoals vermeld op http://www.lijntest.be
Het zal zeker niet slechter werken dan vandaag het geval is!
Hehe, slechter kan inderdaad niet, maar heb nog steeds een slecht gevoel over die kabel...
Hopelijk is het echt opgelost met de port-swap, dan heb ik zekerheid, ik wacht nog even geduldig af (niet makkelijk hoor :) )
Als je nu nog eens vermeldt hoeveel je maandelijks betaalt voor telefoon en internet kunnen we jouw hier een advies geven om tegen dezelfde prijs een beter product te verkrijgen.
Ik kan de facturen van Dommel online bekijken, dus die kan ik zeggen, maar deze van telefoon niet.
Ik zou de telefoonkosten eens moeten opzoeken, zal ten vroegste deze avond zijn, als de boekhoudster thuis is :p

Maar ik heb vooral schrik dat dit topic gaat ontaarden in mij overzetten naar iets anders...

In dit topic wil ik zoveel mogelijk leren over DSL, de techniek, de telefoonlijn, KVD, LEX, DSLAM, ...
In de hoop een oplossing te vinden voor mijn huidig probleem (zonder overschakelen), en dat lukt ook zeer goed vind ik, waarvoor dank.

En nu niet te hard lachen hé jongens (want als ik zo vlug even prijzen vergelijk, is dit belachelijk veel):

Dommel (enkel internet):
adsl2+ cityconnect plus
remaining in broadband: unlimited
€34.99

Gestart in 2009, toen ik bij Dommel van ADSL naar ADSL2 gegaan ben om problemen proberen op te lossen.
De prijs is nooit veranderd denk ik.

Maar goed, het gaat mij dus gewoon om mijn huidig probleem op te lossen, en daarna zien we wel voor eventuele overschakeling.
Bij de profielen horen een minimum en een maximum down- en uploadsnelheden.
Heb je deze snelheden toevallig ook?
Het volledige document zou nog beter zijn :P

Kan ik een schatting maken van welk profiel ik normaal zou moeten zitten, waarschijnlijk niet?
Tenzij omgekeerd te werk gaan, en het cijfer van lijntest.be in een profiel omzetten?

Bestaat er zo een lijstje voor ADSL2+?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

johnos1 schreef:In dit topic wil ik zoveel mogelijk leren over DSL, de techniek, de telefoonlijn, KVD, LEX, DSLAM, ...
Hier kan je alvast wat leren over snelheidsprofielen: http://bgctv.skynetblogs.be/#bgcvdsl2profielen en verhoogde snelheidsprofielen: http://bgctv.skynetblogs.be/#dare
johnos1
Starter Plus
Starter Plus

raf1 schreef:
johnos1 schreef:In dit topic wil ik zoveel mogelijk leren over DSL, de techniek, de telefoonlijn, KVD, LEX, DSLAM, ...
Hier kan je alvast wat leren over snelheidsprofielen: http://bgctv.skynetblogs.be/#bgcvdsl2profielen en verhoogde snelheidsprofielen: http://bgctv.skynetblogs.be/#dare
Jezus man, wat een bom aan informatie!! Beter dan de bijbel zelve :-)

Kan ik hieruit afleiden dat 16,5Mbps het minimum is, als je niet met andere services zoals TV enzo zit?
Ik denk dat mijn ROP op 600m zou zitten, wat zou resulteren in 20/2, hetgeen lijntest.be ook zegt.
Ook de beschikbaarheidstest van BGC-TV zegt hetzelfde (3tvs waarvan 2hd).

Wat gebeurt er als ze mij door de slechte kwaliteit van de lijn toch op een Repair Profiel of Long Reach moeten zetten?

Ik heb ook een vraagje over de NTP-2007.
Als ik de modem rechtstreeks aansluit op de NTP-2007 via de blauwe DSL connector binnenin, heb ik dan nog een splitter nodig?

Verder heb ik ook nog iets leuks (maar totaal offtopic) gevonden:
http://192.168.1.1/index.cgi?user_name= ... 45DP123456
(waar je alleen LK12345DP123456 moet vervangen door het serienummer dat je op een sticker onderaan de bbox vindt.)
Ik ga nog even verder lezen :-)
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 98 keer

Lees maar rustig verder (oa. modempwd = serienr is niet altijd het geval) maar zet zeker de 'boekhoudster' aan het werk want ik durf een gokje wagen dat je 65+€ betaalt voor tel+inet+tv waar dit mss. 10€ minder kan voor veel meer waar voor je geld.
En hoe nobel jouw strijd tegen dit aanslepende probleem ook is, adsl is verleden tijd (als vdsl beschikbaar is). En veel wat je leert over adsl is niet van toepassing bij vdsl....

[Afbeelding Post made via mobile device ]
johnos1
Starter Plus
Starter Plus

DIBO schreef:Lees maar rustig verder (oa. modempwd = serienr is niet altijd het geval)
99% van de gevallen is ook al leuk :-)
DIBO schreef:ik durf een gokje wagen dat je 65+€ betaalt voor tel+inet+tv
Daar ben ik eigenlijk wel zeker van, zeker als je alle kosten voor tv nog eens in rekening brengt, ik maak de rekening zeker eens...
Ik weet nog dat we vorig jaar ofzo al eens gecijferd hadden, en toen kwamen we inderdaad in die omgeving uit.
DIBO schreef:En hoe nobel jouw strijd tegen dit aanslepende probleem ook is, adsl is verleden tijd (als vdsl beschikbaar is). En veel wat je leert over adsl is niet van toepassing bij vdsl....
Ik ben dan toch al blij dat het als nobel gezien wordt :-) Het sleept nu al zolang aan dat ik er gewoon het fijne van wil weten, al is het maar om te weten of het nu al dan niet tussen de KVD en mijn huis ligt.

Op die paar dagen komt het nu ook niet aan, maar ik kan niet wachten tot de beloofde port-swap morgen, ben benieuwd...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

johnos1 schreef: Ik heb ook een vraagje over de NTP-2007.
Als ik de modem rechtstreeks aansluit op de NTP-2007 via de blauwe DSL connector binnenin, heb ik dan nog een splitter nodig?
Nee
johnos1
Starter Plus
Starter Plus

Bedankt!
Laatst gewijzigd door johnos1 23 jul 2013, 19:22, in totaal 3 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3727 keer
Recent bedankt: 24 keer
Provider

Ja, toch wel!
Zonder de filter (TF2007), die je inplugt op de NTP2007, wordt het signaal niet doorverbonden naar de blauwe klemmen.
Je moet dan ook de kabel die naar de telefoontoestellen gaat, aansluiten op de groene klemmen van de NTP2007.
Verder mogen er dan géén ADSL splitters meer gebruikt worden.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johnos1
Starter Plus
Starter Plus

philippe_d schreef:
Ja, toch wel!
Zonder de filter (TF2007), die je inplugt op de NTP2007, wordt het signaal niet doorverbonden naar de blauwe klemmen.
Je moet dan ook de kabel die naar de telefoontoestellen gaat, aansluiten op de groene klemmen van de NTP2007.
Ahja, dat dacht ik ook, maar was niet volledig duidelijk, vooral omdat ik het vreemd vond dat ik sowieso de TF2007 moest inpluggen.
Het maakt dan waarschijnlijk ook niet uit of ik de modem op de TF2007 aansluit of de NTP2007.
Thanks!
johnos1
Starter Plus
Starter Plus

Ok, hier ben ik weer met het volgende hoofdstuk...
Zitten jullie goed neer op jullie stoel? Het is wel eens mogelijk dat je steil achteroverslaat van wat ik nu ga vertellen...

Ik kwam daarnet terug van mijn werk, en is passeer toevallig aan mijn KVD... en daar staat toevallig een BGC-technieker, i shit you not!
Natuurlijk ben ik direct gestopt om een praatje te maken...

Nu blijkt dat er nog mensen zijn in mijn omgeving (die opdezelfde KVD zitten) die met exact hetzelfde probleem zitten sinds exact dezelfde dag (een sync van 1 Mbit sinds maandag 15/7)...

De klant waarvoor deze technicus aan het kijken was, zit bij Scarlet, maar hij hier al eens geweest voor andere klanten ook met hetzelfde probleem.

En wat blijkt... als we probeerden sync te nemen op de KVD, dan is alles terug aan volle snelheid!!!
Het probleem ligt dus 100% zeker tussen de KVD en de huizen!!!

Maar wat nog veel straffer is, is dat uit alle testen blijkt dat er met die lijnen niet mis... dus die technicus ging die klant nu ook niet kunnen helpen omdat er zogezegd geen fouten zijn op de lijn, wat duidelijk wel het geval is, dat is nu zwart op wit bewezen met de sync op de KVD!

Ik heb ook eens gevraagd of ik op dezelfde lus zit als zijn klant, maar dat zou niet het geval zijn!

Nu heb ik enkele vragen voor jullie:
  • -Hoe komt het dat alle testen succesvol zijn terwijl er toch duidelijk iets mis is tussen KVD en de huizen?
    -Hoe komt het dat er meerdere lussen met hetzelfde probleem zitten?
    -Hoe moet ik nu verder? Ik denk dat ik de enigste ben die weet dat er meerdere problemen zijn in de wijk (behalve dan die technicus)... maar wat nu?

Jullie kunnen niet geloven hoe hard ik hier momenteel zit te freaken achter mijn PC, the plot thickens! :-)
Ik wil jullie ook nog eens bedanken, ik kon volledig meepraten met die technicus, die man wist eventjes niet waar hij het had toen ik vragen begon te stellen over KVD, LEX, DSLAM...
Laatst gewijzigd door johnos1 23 jul 2013, 19:31, in totaal 1 gewijzigd.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

En die andere klant bij Scarlet, was dat op ADSL?
johnos1
Starter Plus
Starter Plus

iRockabizzydilly schreef:En die andere klant bij Scarlet, was dat op ADSL?
Yup, weet wel niet of het ADSL of ADSL2 is.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

johnos1 schreef:Ik heb ook eens gevraagd of ik op dezelfde lus zit als zijn klant, maar dat zou niet het geval zijn!
Normaal is er toch geen sprake van lussen? Alle connecties gaan van klant direct naar centrale zonder ander verkeer te passeren...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

johnos1 schreef:Ahja, dat dacht ik ook, maar was niet volledig duidelijk, vooral omdat ik het vreemd vond dat ik sowieso de TF2007 moest inpluggen.
Het maakt dan waarschijnlijk ook niet uit of ik de modem op de TF2007 aansluit of de NTP2007.
Thanks!
Toch wel:
  • - als je de filter gebruikt, moet de modem op de filter aangesloten worden. De aansluitingen op de NTP2007 (2 * RJ11) zijn voor telefonie (verbonden met de groene klemmen).
    - als je de filter niet gebruikt, dan mag je de modem aansluiten op de NTP2007, maar dat doe je normaal alleen als je geen telefonie hebt.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
johnos1
Starter Plus
Starter Plus

philippe_d schreef:
johnos1 schreef:Ahja, dat dacht ik ook, maar was niet volledig duidelijk, vooral omdat ik het vreemd vond dat ik sowieso de TF2007 moest inpluggen.
Thanks!
Toch wel:
  • - als je de filter gebruikt, moet de modem op de filter aangesloten worden. De aansluitingen op de NTP2007 (2 * RJ11) zijn voor telefonie (verbonden met de groene klemmen).
    - als je de filter niet gebruikt, dan mag je de modem aansluiten op de NTP2007, maar dat doe je normaal alleen als je geen telefonie hebt.
Oeps, nu ben ik weer in de war, zonet zei je toch dat zonder de filter, het signaal niet wordt doorverbonden?
Nuja, het maakt niet uit, ik blijf via de splitter verbinden, ik zou liever alle aandacht naar deze post trekken :)
johnos1
Starter Plus
Starter Plus

iRockabizzydilly schreef:
johnos1 schreef:Ik heb ook eens gevraagd of ik op dezelfde lus zit als zijn klant, maar dat zou niet het geval zijn!
Normaal is er toch geen sprake van lussen? Alle connecties gaan van klant direct naar centrale zonder ander verkeer te passeren...
Voor zover ik begrijp zijn de meeste straten een aparte lus.
Dus ik zit op dezelfde lus als mijn buurman, maar niet op dezelfde lus als iemand aan de andere kant van het dorp.

Een lus is een verzameling van heel veel koperpaartjes... dus het gaat eigenlijk wel direct naar de centrale zonder ander verkeer te passeren.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Ah de "bundels" dan waarschijnlijk. Alle verschillende koperparen in een bundel en die zo inderdaad per straat (hoewel dat lang niet altijd de bovengrondse straten volgt) lopen. Het kan dus zelfs perfect zijn dat een buur op een geheel andere bundel zit als u bijvoorbeeld. Moest er een algemeen probleem zijn op die bundel dan zou er vrees ik wel een veel grotere impact zijn.

Maar aangezien het over adsl gaat tweemaal en tweemaal een OLO, moet het toch iets met hun kaarten zijn, iemand?

Van wat ik uit m'n opleiding opnam:
Lus: Telenet; Coaxkabel in een lus dus een lijn waar meerdere aansluitingen/klanten op verbonden zijn en allemaal samenkomen in een lus/kabel
Bundel: Belgacom; een bundel aparte koperparen, onafhankelijk van elkaar en dragen dus niet allemaal zelfde signaal

't is natuurlijk maar terminologie zij het met een toch belangrijk technisch verschil.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 23 jul 2013, 20:01, in totaal 2 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

johnos1 schreef:Oeps, nu ben ik weer in de war, zonet zei je toch dat zonder de filter, het signaal niet wordt doorverbonden?
Omdat je mijn antwoorden niet goed leest :-( .

Je eerste vraag was:
"Als ik de modem rechtstreeks aansluit op de NTP-2007 via de blauwe DSL connector binnenin, heb ik dan nog een splitter nodig?
Mijn antwoord was: Ja, omdat zonder de filter (TF2007), die je inplugt op de NTP2007, het signaal niet doorverbonden naar de blauwe klemmen !!!

Je 2de vraag was:
Het maakt dan waarschijnlijk ook niet uit of ik de modem op de TF2007 aansluit of de NTP2007. Hier spreek je dus niet meer over blauwe klemmen, maar over de RJ11 connector op de TF2007 ??
Mijn antwoord was:
  • - als je geen telefonie hebt, kan de de TF2007 weglaten, en je modem aansluiten op de NTP2007.
    - als je wel telefonie hebt, moet je de TF2007 gebruiken, en sluit je de modem aan op de TF2007, en de telefoon op de NTP2007.
Dat is toch niet zo verwarrend???
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

Als de meting foutloos is kan het nog altijd zijn dat de DATA die erover loop slecht is, in dat geval moet een cab expert komen die u aansluit op een ander paar.

Als dat voor andere mensen bij u in de straat ook het geval is dan is de bundel serieus geraakt.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Het was blijkbaar een klant op een andere bundel, dus waarschijnlijk ligt het probleem niet bij de volledige bundel
johnos1
Starter Plus
Starter Plus

philippe_d schreef:
johnos1 schreef:Oeps, nu ben ik weer in de war, zonet zei je toch dat zonder de filter, het signaal niet wordt doorverbonden?
Omdat je mijn antwoorden niet goed leest :-( .

Je eerste vraag was:
"Als ik de modem rechtstreeks aansluit op de NTP-2007 via de blauwe DSL connector binnenin, heb ik dan nog een splitter nodig?
Mijn antwoord was: Ja, omdat zonder de filter (TF2007), die je inplugt op de NTP2007, het signaal niet doorverbonden naar de blauwe klemmen !!!

Je 2de vraag was:
Het maakt dan waarschijnlijk ook niet uit of ik de modem op de TF2007 aansluit of de NTP2007. Hier spreek je dus niet meer over blauwe klemmen, maar over de RJ11 connector op de TF2007 ??
Mijn antwoord was:
  • - als je geen telefonie hebt, kan de de TF2007 weglaten, en je modem aansluiten op de NTP2007.
    - als je wel telefonie hebt, moet je de TF2007 gebruiken, en sluit je de modem aan op de TF2007, en de telefoon op de NTP2007.
Dat is toch niet zo verwarrend???
Ahnee, sorry, bij de tweede vraag bedoelde ik dus wel nog de blauwe klemmen, ik dacht dat dat wel voor zich sprak, niet dus, mijn excuses :-)

Alles is 100% duidelijk dan :-)
johnos1
Starter Plus
Starter Plus

iRockabizzydilly schreef:Ah de "bundels" dan waarschijnlijk. Alle verschillende koperparen in een bundel en die zo inderdaad per straat (hoewel dat lang niet altijd de bovengrondse straten volgt) lopen. Het kan dus zelfs perfect zijn dat een buur op een geheel andere bundel zit als u bijvoorbeeld. Moest er een algemeen probleem zijn op die bundel dan zou er vrees ik wel een veel grotere impact zijn.

Maar aangezien het over adsl gaat tweemaal en tweemaal een OLO, moet het toch iets met hun kaarten zijn, iemand?

Van wat ik uit m'n opleiding opnam:
Lus: Telenet; Coaxkabel in een lus dus een lijn waar meerdere aansluitingen/klanten op verbonden zijn en allemaal samenkomen in een lus/kabel
Bundel: Belgacom; een bundel aparte koperparen, onafhankelijk van elkaar en dragen dus niet allemaal zelfde signaal

't is natuurlijk maar terminologie zij het met een toch belangrijk technisch verschil.
iRockabizzydilly schreef:Het was blijkbaar een klant op een andere bundel, dus waarschijnlijk ligt het probleem niet bij de volledige bundel
Misschien is er sprake van een miscommunicatie?
Ik heb gezien dat in de KVD een hele hoop cijfers stonden (van 100 tot 200 ofzo)... en mijn lusnummer is ook iets in die range denk ik...
Misschien heeft hij dat opgezocht, en niet de bundel, zeker aangezien ik hele tijd "lus" zei?

Is er enige relatie tussen de aansluitingen/nummeringen in de KVD en de nummers van de bundels?
iRockabizzydilly schreef:Maar aangezien het over adsl gaat tweemaal en tweemaal een OLO, moet het toch iets met hun kaarten zijn, iemand?
Is het dan niet raar dat de sync vanop de KVD wel werkt?
johnos1
Starter Plus
Starter Plus

Ik heb trouwens om 19:59 naar BGC gebeld om dit door te geven, heb ik ook weer mijn fair share gedaan.

Ze gingen vlug eens kijken of er al iets van storing gemeld was en mij vlug terugbellen, we zullen onzen adem maar niet inhouden zeker...

Wat een feestje voor een dinsdag :beerchug:
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

johnos1 schreef: Ahnee, sorry, bij de tweede vraag bedoelde ik dus wel nog de blauwe klemmen, ik dacht dat dat wel voor zich sprak, niet dus, mijn excuses :-)
Ok, mijn excuses, vraag niet goed begrepen :-( .
Op jouw vraag: "Het maakt dan waarschijnlijk ook niet uit of ik de modem op de TF2007 aansluit of op (de blauwe klemmen van) de NTP2007.
Is het antwoord: Inderdaad, het maakt niets uit ... :).
johnos1
Starter Plus
Starter Plus

philippe_d schreef: Ok, mijn excuses, vraag niet goed begrepen :-( .
Op jouw vraag: "Het maakt dan waarschijnlijk ook niet uit of ik de modem op de TF2007 aansluit of op (de blauwe klemmen van) de NTP2007.
Is het antwoord: Inderdaad, het maakt niets uit ... :).
Thanks, het is nu wel een speciale manier van aansluiten (modem op blauwe klemmen met splitter ingeplugd)... ik hou het zoals het is.

En je hebt 110% gelijk: het maakt allemaal niets uit, zolang Belgacom de kabel niet fixt! :)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:
Ja, toch wel!
Ik dacht dat hij bedoelde of hij dan nog zo een extra kop er tussen moest steken. De NTP-2007 doet dat toch allemaal?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

MClaeys schreef:Ik dacht dat hij bedoelde of hij dan nog zo een extra kop er tussen moest steken. De NTP-2007 "doet" dat toch allemaal?
Dat is inderdaad wat hij bedoelde, maar jouw antwoord was fout. De NTP "doet" niets. Daar zit alleen een schakelaartje in.
De "extra kop" is de filter (TF2007), die het VDSL2 signaal en het telefoon signaal van mekaar splitst, en terugbrengt naar de NTP, waar het dan terecht komt op de groene en blauwe klemmen.

Zonder de TF2007, is er een intern schakelaartje dat het inkomend signaal direct naar de telefoonuitgangen van de NTP doorgeeft.
Met de TF2007 gaat dit schakelaartje open, en komt het gefilterd telefoonsignaal uit de TF2007.
De blauwe klemmen krijgen dus geen enkel signaal, als de TF2007 er niet op steekt.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Mijn fout, ik zag de NTP-2007 als 1 geheel en dus met de filter.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

voor wat dienen die dipswitchen eigenlijk op de TF en op de NTP
jackho
Elite Poster
Elite Poster

De blauwe klemmen krijgen dus geen enkel signaal, als de TF2007 er niet op steekt.
wel raar eigenlijk ik zou juist gedacht hebben van wel want de LPF komt tussen Line-IN en TF-OUT te staan
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 195 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Een schema van de printplaat van de NTP2007 , heeft die iemand ? Dan wordt het allemaal duidelijk :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

jackho schreef:voor wat dienen die dipswitchen eigenlijk op de TF en op de NTP
Hiermee kan je VDSL en telefonie volledig van mekaar scheiden. Dit wordt gebruikt voor VoIP.

Stel, je hebt Internet zonder vaste lijn, en telefonie via VoIP (Scarlet, Dommel, EDPnet, i-Talk)
  • - De inkomende lijn komt op de zwarte klemmen.
    - De modem wordt aangesloten op de TF2007.
    - De telefoonuitgang van de BBox2 wordt verbonden met één van de RJ-11 connectors op de NTP.
    - Met de DIP switches in de juiste stand, wordt het telefoonsignaal van de BBox2 (= VoIP) doorverbonden met de NTP (in plaats van het gefilterde signaal van de vaste lijn). Je kan dus telefoontoestellen aansluiten:
    • * op de 2de RJ11 connector van de NTP,
      * of op de groene klemmen van de NTP (naar de andere telefoons in huis).
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor je uitleg Philippe, moeten beide dipswitchen zowel op de TF als op de NTP daarvoor omgezet worden !
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

MIsschien eens handig om de NTP2007 en TF2007 hier eens volledig uit de doeken te doen in 1 post/sticky?
Heppie NY!
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

jackho schreef:Bedankt voor je uitleg Philippe, moeten beide dipswitchen zowel op de TF als op de NTP daarvoor omgezet worden !
Met een goede ohm meter eens uittesten :-D
Ernie schreef:MIsschien eens handig om de NTP2007 en TF2007 hier eens volledig uit de doeken te doen in 1 post/sticky?
Ik heb die eens uit elkaar gehaald (paar jaar terug) en een schemaatje gemaakt (banen op de printplaat gevolgd).
Schemaatje heb ik niet meer, maar wel nog in het hoofd hoe het ding werkt :-D
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Philippe, ik dacht dat het nuttig kon zijn alle aansluitingen, evt dipswitches en aansluitingsscenario's in 1 (start)post/sticky te hebben want er verschijnen wel geregeld vragen hieromtrent en nu staat alles verspreid.
bv dat van de blauwe klemmen staat hoger en ik zie nu ook dat er een oranje klem is.
Heppie NY!
jackho
Elite Poster
Elite Poster

dat is de grond (E) waar de afscherming van de kabel op aangesloten wordt maar dit wordt bij mijn weten nergens aangesloten
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”