VRT NU rechtstreeks op smarttv - Welke toestellen zijn ok ?

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Naar mijn ervaring is kijken via Chromecast de enige oplossing die consistent is en een uniforme ervaring geeft, in de zin dat je op je GSM een app kiest, programma kiest en op casten drukt en dat het vanaf dan autonoom gaat.

Voor mensen die geen smartphone hebben en verder ook niet zo vlot met computers zijn is dat inderdaad niet evident. Wat kost een gewoon kabelabonnement vandaag nog? Want daar kan je ook nog altijd naar kijken, of vergis ik mij? Misschien is dat nog het goedkoopste.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Hier ook goede ervaringen met een chromecast (aangesloten met de kabel, geen wifi).

Het goedkoopste alternatief zal Antenne TV zijn: https://www.tv-vlaanderen.be/antenne-tv/
Gratis: Decoder met CI+module + smartcard voor Antenne TV
Activeringsvergoeding Antenne TV € 29,95
Prijs per maand € 9,95


Je krijgt meer zenders dan vroerger op DBV-T, maar is natuurlijk wel duurder dan "gratis".
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

hendrake schreef:Naar mijn ervaring is kijken via Chromecast de enige oplossing die consistent is en een uniforme ervaring geeft, in de zin dat je op je GSM een app kiest, programma kiest en op casten drukt en dat het vanaf dan autonoom gaat.
Die ervaring heb ik niet, op de Chromecast is er geen ondertiteling voor doven en slechthorenden, 15 minuten vertraging op de livestream, tussen aanraken van het castingicoontje en weergave van beeld op je tv-scherm zitten ettelijke seconden vertraging. En het werkt zeker niet vlot met een smartphone met wat minder geheugen of goedkopere chipset.

Dat noem ik technologische achteruitgang. Triestig dat de VRT voor deze propriëtaire technologie van Google kiest, terwijl er open standaarden bestaan die overweg kunnen met smart-tv's, Roku's, FireTv's, etc...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Dat is niet triest, maar schaamteloos misbruik maken van een monopolie :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Ik kijk zelf bijna alleen nog tv via apps in combinatie met Chromecast. Als ik mensen zie prutsen met hun digitale tv-decoder (programma opzoeken, opstarten, reclame doorspoelen, te ver doorspoelen, stuk terug,...) durf ik wel te zeggen dat ik sneller het programma dat ik wil zien op mijn tv heb dan een groot deel van de mensen met een tv-decoder. De omslachtigheid van apps + chromecast wordt vaak enorm overdreven. Daarnaast hebben ook oudere mensen tegenwoordig wel degelijk een smartphone of tablet in huis.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Anno 2014 hebben we hier TVV vervangen door Netflix. Mijn vrouw is direct fan geworden en de Netflix embedded TV app gaan bedienen met onze Sony Bravia afstandsbediening (chromecasten laat zij nog steeds over aan mij, de 75plusser) :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

jantje81 schreef:De omslachtigheid van apps + chromecast wordt vaak enorm overdreven.
Definitie omslachtigheid: minder doelmatig dan zou kunnen.
Het is dus zeker niet overdreven om te stellen dat de VRT met VRT NU via Chromecast een omslachtige schijnoplossing voorstelt aan de ex-DVB-T-kijkers.

Bij elk tv-toestel zit een afstandsbediening. Elke andere "oplossing" om een tv te bedienen is minder doelmatig dan zou kunnen, dus omslachtig.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Klopt. Daarnaast, chromecast vereist ook permanente en goede wifiontvangst, zelfs als de tv al lan bekabeling heeft.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Mijn (oude) chromecast heeft daarom ook ethernet-aansluiting...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

raf1 schreef:
jantje81 schreef:De omslachtigheid van apps + chromecast wordt vaak enorm overdreven.
Definitie omslachtigheid: minder doelmatig dan zou kunnen.
Het is dus zeker niet overdreven om te stellen dat de VRT met VRT NU via Chromecast een omslachtige schijnoplossing voorstelt aan de ex-DVB-T-kijkers.

Bij elk tv-toestel zit een afstandsbediening. Elke andere "oplossing" om een tv te bedienen is minder doelmatig dan zou kunnen, dus omslachtig.
inderdaad ! Voor technische profielen (wat dat is haast iedereen hier toch) blijkt het toch steeds oh zo moeilijk om eens out-of-the-box te denken en je er dus bij neer te leggen dat er echt nog wel veel kijkers zijn die gewoon een 2 tal klikjes geven op de afstandsbediening en direct tv willen kijken.

Groot nieuws :-), ik ben erin geslaagd een nieuwe tv te kopen waarop VRT NU rechtstreeks werkt in de systeembrowser. Ik wist dit niet op voorhand, puur toeval. Model : LCD/LED TV (50"-55") LG 55SK8500PLA

Zowel de livestreams als de programma's uit de aangeboden catalogus spelen probleemloos af. Maar een lage resolutie stream op een 55" 4K tv geeft een bedroevende beeldkwaliteit ! Blijkbaar pikt het toestel NIET de 720p stream op voor de livestream (maar een lagere beeldkwaliteitsstream dus). Dit is een veronderstelling want ik zie jammer genoeg geen technische gegevens tijdens het afspelen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Met Kodi en vrt nu op mijn 55 inch 4k van Philips zie ik wel degelijk ook live een scherp beeld. Dus ik denk dat het daar wel 720p is. In theorie heeft de telenet digicorder ook 720p maar ik vind het gedownloade beeld van Kodi (en hulpprogramma’s dus) nog iets scherper.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

@fredo66

Sorry, geen groot nieuws dus ivm een Netflix app dewelke schijnbaar perfect werkt steeds op gelijk welk toestel. En met de gewenste beeldkwaliteit...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Net daarom is het groot nieuws, vrt nu dat eens werkt op een smart tv :-) Ondertussen heb ik gemerkt dat de tv gids er rommelig op komt en is de browser al 1x gecrasht.

Update 30/1 : ondertussen al wat meer uren proberen kijken en de systeembrowser crasht vaak bij gebruik van vrt nu met de melding dat hij wat meer geheugen zal vrij maken voor de applicatie. Enfin, voor rechtstreeks vrt nu kijken dus toch geen aanrader
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

liegebeestig schreef:In theorie heeft de telenet digicorder ook 720p
Telenetbox heeft toch 1080i als hoogste instelling ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Fredo, heb de 1080i instelling van de digicorder geprobeerd op de 4K tv, maar het menu en ook het logo één bijvoorbeeld links boven wordt dan geblokt weergegeven. 720p ziet er beter uit.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

fredo66 schreef: inderdaad ! Voor technische profielen (wat dat is haast iedereen hier toch) blijkt het toch steeds oh zo moeilijk om eens out-of-the-box te denken en je er dus bij neer te leggen dat er echt nog wel veel kijkers zijn die gewoon een 2 tal klikjes geven op de afstandsbediening en direct tv willen kijken.

Groot nieuws :-), ik ben erin geslaagd een nieuwe tv te kopen waarop VRT NU rechtstreeks werkt in de systeembrowser. Ik wist dit niet op voorhand, puur toeval. Model : LCD/LED TV (50"-55") LG 55SK8500PLA

Zowel de livestreams als de programma's uit de aangeboden catalogus spelen probleemloos af. Maar een lage resolutie stream op een 55" 4K tv geeft een bedroevende beeldkwaliteit ! Blijkbaar pikt het toestel NIET de 720p stream op voor de livestream (maar een lagere beeldkwaliteitsstream dus). Dit is een veronderstelling want ik zie jammer genoeg geen technische gegevens tijdens het afspelen.
Dat zou ik je dan toch wel eens graag in 'twee klikjes' willen zien doen allemaal. Daarnaast ben ik er zeker van dat ik met de VRTnu-app en een Chromecast dat allemaal sneller spelende heb dan jij met je afstandsbediening en je ingebouwde browser.

Mensen zijn niet van gisteren hé; als je met een digitale tv-decoder kan werken, kan je zéker met een app overweg. Zo geweldig zijn die decoder-interfaces bijlange niet, deels door het gebruik van een afstandsbediening.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Je kan je nr toetsen op de afstandsbediening ook instellen voor de app, als je bv 2 seconden op 1 drukt heb je de app browser die vrt nu opstart, dat is dus geen probleem hoor.

Denk jij dan echt dat een smartphone een goede interface/bediening heeft voor niet technische profielen en voor oudere mensen. Zelf kan ik niets lezen op mijn smartphone zonder eerst een leesbrilletje op te zetten ... Dan is er ook nog het heikel punt van wifi ontvangst
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

VRT heeft een enquete openstaan, als we nu allemaal zouden aangeven een native VRTnu-app voor AppleTV en Android-box te willen... Hoe meer hoe beter, toch?

https://vrt.eu.qualtrics.com/jfe/form/S ... tjzoUSeoVD
.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Enquete ingevuld.
Wij gebruiken vaak de Kodi add-on (op een Raspberry 3b). Dat start sneller op tot en met het kijken naar VRT Nu dan de Telenet Digicorder uit slaapstand halen en daarop de VRT Een of Canvas bekijken.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Ingevuld, maar wat een lage kwaliteits enquête is me dat zeg....

Ze willen het merk van tv weten. Maar hoe debiel? Stel. Ik heb ne Sony van 1998. Et alors ?

Nog nooit van een android TV box gehoord ook niet?

En dan de beste...

Waar (sic) kijk je naar tv?

Op je tablet
Op je smartphone
Met de chromecast
Met een website
...

Hoe dan? Als je met pc via website opstart en dan cast? Wat moet je dan antwoorden?

Amai, als het daarvan moet afhangen? Dat belooft.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”