VRT schrapt dvb-t

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Mini-me
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 mei 2018, 16:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

We hebben nog 2 minuutjes respijt gekregen...
Zo voelt het dus om machteloos te staan...
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zo dat was het dan. Het weerbericht zal ik in 't vervolg wel uitgesteld door mijn venster bezien.
Voyager
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2007, 18:29
Bedankt: 1 keer

Ik weet niet hoelang deze pagina van de VRT al online staat, maar ik heb toch mijn bedenkingen bij wat ze hier neerschrijven.

https://www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/ ... ver-dvb-t/

Spijtig genoeg kan ik nu geen vrt meer kijken op de toestellen die niet verbonden zijn met kabel, en ook al niet op de laptop.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

het hangt aaneen vd drogredenen
het is te duur? 90% vd programma's op canvas wordt door amper 5 man en een paardekop bekeken

gratis?
vrt.nu is gratis want we vragen geen rechtstreekse betaling aan de klant
vraagt de vrt dan rechtstreeks geld aan mensen die via proximus, telenet of tv vlaanderen kijken?
en als deze argumentatie klopt is de vrt altijd op alle manieren gratis geweest, waarom dan die gratis-clausule in de overeenkomst?
ook vrtnu is niet gratis want er wordt handel gedreven met je kijkgedrag = indirect betalen (zo verdient google z'n brood)
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 438
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 20 keer

Is hier nu geen sprake van discriminatie?? De Vlaamse belgen hebben geen mogelijkheid meer om naar tv te kijken via antenne. De Franstalige burgers van dit land dus wel. Zou een klacht bij Unia hier niet op zijn plaats zijn??
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Je verwart discriminatie met autonomie. ;-)
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

De VRT heeft zijn trouwste kijkers in de steek gelaten, dit is intriest en staat buiten kijf

Nu, Ik ga het minder hard missen dan gedacht. Zoals de situatie nu zit geen behoefte aan abo. Onze tv avond gisteren : start om 19 uur: vrt nieuws via BVN, daarna op ARD afgestemd naar het adventfeest van de duizend lichten.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3976
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Dat is het mooie eraan, je doet gewoon iets anders en meestal zijn dat dan nog nuttige dingen ipv voor de tv te liggen. :-)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Hier wordt het straks eentje uit de oude doos: Borsalino (Arte HD) :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

straks schaffen ze BVN ook mss nog af, of de vlaamse content daarvan, als de VRT hiervoor meebetaalt tenminste
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Is dit nu definitief afgesloten of mogen we nog iets verwachten van Bart?

http://www.bartcaron.be/?p=4415
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je gelooft toch echt niet dat ze die zenders terug gaan aanzetten ?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

splinterbyte schreef:straks schaffen ze BVN ook mss nog af, of de vlaamse content daarvan, als de VRT hiervoor meebetaalt tenminste
Ik heb net een LNB kop geplaatst voor Hotbird (zie onderschrift). Hopelijk blijven zij daar nog een tijdje! Al vind ik het vlaams aandeel in BVN wel erg pover. Gelukkig wordt dit goedgemaakt door DWDD, Pauw, Lubach, e.a.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Interessant artikel hoe de situatie zit in Nederland.
Ik vermoed dat dvb-t hier ook kapotgemaakt is door de geldhonger van de vrt, alhoewel ze in Nederland toch beduidend beter af zijn dan wij

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/12/03/wo ... r-a3007979
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Of hoe een vlaams-belgische baronie zomaar misbruikt kan worden voor eigen doeleinden :bang:
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

kaarsenbril schreef:Is dit nu definitief afgesloten of mogen we nog iets verwachten van Bart?
http://www.bartcaron.be/?p=4415
Even schetsen: Groen zit in de oppositie op het Vlaamse niveau.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaams_Parlement

Even vergelijking:
https://twitter.com/TineSoens/status/10 ... 1539596289
"Dit is de 3e keer dat ik een resolutie neerleg in @vlaparl om een wapenembargo naar Saudi-Arabië te eisen. De 3e keer al! En telkens wordt dit weggestemd door de meerderheidspartijen." Situatie in Jemen niet dringend genoeg?

Caron zit dus in de oppositie :eek:

Er is dus al meermaals over vergaderd.
https://www.vlaamsparlement.be/parlemen ... es/1256866
https://www.vlaamsparlement.be/parlemen ... es/1269330
1u32 (enkel Sp.a en Groen zijn kritisch, N-VA (meerderheid) stelt de vraag, maar berust erin)
https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... en/1274031
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]

Dus blijven dromen: it ain't gonna happen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

satsurfer schreef: Dus blijven dromen: it ain't gonna happen.
ik verwacht wel iets als het wielerseizoen eraan komt, dan zal er wel ergens een frank vallen
zowat het hele peloton gebruikt dvb-t om de koers vanuit de wagen, den hof, ... te volgen
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dat kunnen ze nog altijd via Antenne TV.
Wat is de kost van een TV abonnement voor een wielerploeg :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

philippe_d schreef:Dat kunnen ze nog altijd via Antenne TV.
Wat is de kost van een TV abonnement voor een wielerploeg :wink:
as ge een ci+kaartje in kleine tv's kunt steken :)
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Dat kunnen ze nog altijd via Antenne TV.
Wat is de kost van een TV abonnement voor een wielerploeg :wink:
De kost is geen probleem. Dat de VRT via AntenneTV 13 tot 17 seconden achterloopt/achterliep op de VRT via DVB-T wel denk ik voor zo'n koers. De 30ste heb ik het nog eens gemeten en toen was het 14 seconden.

Ik vroeg uitleg aan TVV, de klantendienst liet weten dat ze mijn vraag hadden doorgeven. Niets verder over vernomen.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1958
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

satsurfer schreef:
kaarsenbril schreef:Is dit nu definitief afgesloten of mogen we nog iets verwachten van Bart?
http://www.bartcaron.be/?p=4415
Even schetsen: Groen zit in de oppositie op het Vlaamse niveau.

Caron zit dus in de oppositie :eek:
...
Dus blijven dromen: it ain't gonna happen.
Groen zit in de oppositie op dit moment. Coalities wijzigen soms snel en in de meest ondenkbare vorm voor veel kiezers ...

Als Groen woord wil houden (kunnen ze nog anders ?) volgt er nog een stemming in de mediacommissie. Partijen zoals N-VA en CD&V die warm en koud blazen in dit dossier zullen dan eindelijk moeten kleur bekennen. Ik ga ook uit van een stemming meerderheid tegen oppositie.
Maar ik vind de stemming wel belangrijk al was het maar dat voor wie het echt wil weten nu eindelijk duidelijk zal zijn wie nu echt nog voor een openbare omroep is en wie gewoon volksvertegenwoordiger is voor telenet, proximus en TV-Vlaanderen. Als kiezer kan je dat resultaat dan meenemen naar de volgende kiesdag en die is ten laatste al over 6 maanden maar het kan ook vroeger worden.
1207 schreef:ik verwacht wel iets als het wielerseizoen eraan komt, dan zal er wel ergens een frank vallen
zowat het hele peloton gebruikt dvb-t om de koers vanuit de wagen, den hof, ... te volgen
Ik heb de wielerfederaties verwittigd enkele maanden geleden al. Geen reactie gekregen. Ook in mijn petitie weinig ondertekenaars uit die sector. Blijkbaar liggen ze er dus niet wakker van.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

fredo66 schreef:Als kiezer kan je dat resultaat dan meenemen naar de volgende kiesdag en die is ten laatste al over 6 maanden maar het kan ook vroeger worden.
(off-topic) Voor regionale parlementen zijn vervroegde verkiezingen geen wettelijke mogelijkheid.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1958
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Ik heb het over de federale regering uiteraard, daar hebben ze een akkefietje. Als die valt en er komen nieuwe federale verkiezingen dan is er ook van alles mogelijk in de Vlaamse regering (zonder verkiezingen).

En ben je trouwens zo zeker van je stelling ... ? Ik lees op website Vlaanderen: "De deelstaten krijgen het recht om de datum van de regionale verkiezingen en de duur van de legislatuur aan te passen." Ik versta daaronder dat ze evengoed kunnen beslissen om dan ook mee te doen met de vervroegde federale verkiezingen mochten die er komen.

bron https://www.vlaanderen.be/nl/vlaams-par ... gen-belgie
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

WalterB1 schreef:
De kost is geen probleem. Dat de VRT via AntenneTV 13 tot 17 seconden achterloopt/achterliep op de VRT via DVB-T wel denk ik voor zo'n koers. De 30ste heb ik het nog eens gemeten en toen was het 14 seconden.
Er zit ook nog eens vertraging op tegenover de realiteit : binnen de captatie zit je al met latency om alle bronnen te syncen.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

fredo66 schreef:Ik heb het over de federale regering uiteraard, daar hebben ze een akkefietje. Als die valt en er komen nieuwe federale verkiezingen dan is er ook van alles mogelijk in de Vlaamse regering (zonder verkiezingen).

En ben je trouwens zo zeker van je stelling ... ? Ik lees op website Vlaanderen: "De deelstaten krijgen het recht om de datum van de regionale verkiezingen en de duur van de legislatuur aan te passen." Ik versta daaronder dat ze evengoed kunnen beslissen om dan ook mee te doen met de vervroegde federale verkiezingen mochten die er komen.

bron https://www.vlaanderen.be/nl/vlaams-par ... gen-belgie
Dan nog zullen we 2 keer naar de stembus moeten gaan want er zijn nog Europese verkiezingen en die kan men eenmaal niet vervroegen. :wink:
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er is nog een keer over DVB-T gesproken in de commissie Cultuur en Media vandaag. Dit was waarschijnlijk de allerlaatste keer. - Geen verrassingen. Bart Caron en Katia Segers doen hun best maar zij zijn oppositie voor iets.

fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1958
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Er werd ook nog een verzoekschrift ingediend dat op de agenda stond van de laatste vergadering van 2018. Ze hebben in die vergadering het gewoon verplaatst naar 2019.
Die zou morgen plaats vinden maar ze gaan met zijn allen naar Wenen op schoolreis, Breughel expo ... Nu Breughel past wel bij onze politici : als ze daar hun bordje rijstpap op hebben kunnen ze er weer tegen aan zeker.
Veel zal het niet uitmaken want we weten ondertussen hoe verzoekschriften over deze zaak behandeld worden: niet ten gronde.
R2D2 schreef:Dat de duopolisten er voor iets tussen zitten is meer dan duidelijk. Dat liberalen (en wellicht ook NVA) de openbare omroep graag kortwieken is ook zeer begrijpelijk. ...
Maar dat de VRT dit zelf laat gebeuren of mee aanstuurt is toch wel het meest verbazende. Ik sprak met VRT medewerkers en intern blijkt het ook niet zo goed te zitten, maar er heerst een omerta over.
De VRT "liet" het niet gebeuren, ze koos er zelf voor. Het initiatief kwam volledig van hen, incl. timing. Heeft die vrt medewerker die omerta bevestigd t.o.v. jou ? Ik sprak na een verkiezingsdebat een VRT redactiejournalist erover aan (met dezelfde bewering) en zij ontkende dat ten stelligste. Ondertussen is natuurlijk wel het tegendeel bewezen. Als je zelfs op de avond van de afsluiting in je 19u journaal het "kampioenschap dak bedekken voor jeugd" belangrijker vond dan het afschakelen van naar schatting 150000 kijkers ...
wied schreef:Kijkcijfers worden zelden bekend gemaakt, daarom las ik met belangstelling (VRTNWS) dat ¨de afspraak¨ gemiddeld ca 300.000 kijkers trekt. Het zou mij niet verbazen dat uitgerekend de DVB-T liefhebbers dit programma regelmatig bekeken, waardoor de VRT eigenlijk zichzelf in de voet schiet nu! Wraak kan zoet aanvoelen :-D
Uiteraard schieten ze zichzelf in de voet. Dat is ook wat me meest verbaasd: hebben al die knappe koppen in het bestuur dat dan niet door of maken ze doelbewust de openbare omroep kapot ...
Kijkers welke ze nu zeker kwijt zijn: inwijkelingen met sattelietantennes (zat ook vrt dvb-t op), kansarmen, schippers en nog zo wat nichegroepen. Naast het kijkersverlies maakt dat ook indirect het draagvlak voor een openbare omroep kleiner ...
En dan is er nog de dotatie: eens zien bij de volgende dotatieregeling of de VRT directie nog steeds goede vriend zal zijn met VLD/N-VA als ze beslissen die dotatie nog eens omlaag te halen. Wie zal er nog zin hebben om veel belastingsgeld te betalen voor een "openbare" tv omroep welke toch niet gratis te ontvangen is ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Elk nadeel heb ook een voordeel: vroeger werd ¨de zevende dag¨ hier meestal in herhaling bekeken. Dankzij VRTNU overloop ik dit 2-uur durende programma bliksemsnel, en herbekijk enkel dat wat echt interessant is. Zelfde werkwijze nu ook voor terzake, de afspraak, e.d. Vermits ik steeds ingelogd ben weten zij (VRT) nu donders goed dat die hele zevende dag mij hooguit 5 á 10 minuten kan boeien. Hopelijk gaan zij nu betere programma`s maken :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat soort programma's neem ik soms op om dan te kunnen doorspoelen.

Dat is nu ook moeilijker. De VRT via DVB-T opnemen ging zonder problemen. Met abonnement voor AntenneTV is opnemen of niet mogelijk of als het wel werkt zonder garantie dat het gaat blijven werken.

Onlangs wou ik iets opnemen op AntenneTV en ik krijg de melding wat ik nog nooit had gezien; 'wegens auteursrechtelijke bescherming is opnemen niet toegelaten'. Ik probeerde het nogmaals en het werkte wel zoals normaal.

Als betalende klant van AntenneTV ben ik ongerust dat ik plots niet meer ga kunnen opnemen. Ik weet dat ik dan van TV Vlaanderen geen hulp kan verwachten.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Opnemen doen wij hier thuis haast nooit, daarom maak ik nu dankbaar (en selectief) gebruik van VRTNU. Gevolg is wel dat er nog minder lineair/VRT gekeken wordt nu...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Je gelooft toch echt niet dat ze die zenders terug gaan aanzetten ?
Er is toch een lichtpuntje: de VRT heeft vorig jaar een aanbesteding uitgeschreven voor DVB-T !
Dat zie je in dit artikel: https://radiovisie.eu/vrt-in-zee-met-br ... -partners/
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Artikel van 25 juli 2018 ==> vorig jaar doelt dus op 2017.
Het perceel DVB-T uit de aanbesteding is vorig jaar om onbegrijpelijke redenen niet toegekend en ondertussen zijn de termijnen verlopen.

Momenteel vecht de VRT met Norkring een juridische strijd uit:https://www.bma-abc.be/nl/beslissingen/ ... ing-belgie
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”