Chromecast kan niet gevonden worden

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Ik heb zowel een chromecast 1 (de dongle) als 2 (de ronde) geprobeerd: Je stelt alles in via Google Home, alles werkt, tot dat de chromecast z'n stroom verliest (TV wordt uitgeschakeld) en als de tv terug ingeschakeld wordt kan je niet langer casten van zowel laptop, tablet als gsm op hetzelfde wifi-netwerk. De Chromecast zelf geeft geen foutmelding en blijft vrolijk elke minuut z'n achtergrond verversen.

De chromecast heeft met andere woorden internet en op de modem kan ik inderdaad de chromecast tussen de verbonden apparaten zien en zelfs pingen.

Bijzonderheid: ik heb het niet over een Belgische installatie, maar eentje in Frankrijk, via het BBox-aanbod van Bouygues telecom (ADSL). Het heeft altijd gewerkt, maar zo te zien heeft de modem een firmware-update gehad en is de webinterface wat uitgebreider geworden.

Ik weet niet of het aan de chromecast ligt (denk het niet, want ik heb er 2 verschillende geprobeerd met zelfde resultaat).
Of de TV (lijkt me niet veel invloed hierop te hebben, is nog niet eens een smart-TV).
Of het castende toestel (verschillende types geprobeerd: laptop, tablet, smartphone).
Waarschijnlijk de modem. Maar waarom dan?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Net vastgesteld dat laptop wél de chromecast ziet, gsm niet.

Op de modem is ook deze melding te zien, en ik heb geen idee hoe ik dit moet plaatsen:
bbox1.png
192.168.1.55 = chromecast, 192.168.1.1 is een Note 8 die probeert te casten.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

zo deed ik het voor de GSM

Step 1: Plug in your Chromecast device. Plug Chromecast into your TV, then connect the USB power cable to your Chromecast. ...
Step 2: Connect your Chromecast device. ...
Step 3: Download the Google Home app. ...
Step 4: Set up Chromecast. ...
Step 5: Cast content.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Ja, dat moet ik nu élke keer doen als de chromecast zonder stroom valt (aka: tv uitgeschakeld wordt).
Chromecast factory-resetten (knop ingedrukt houden tot het blijft branden) en dan terug met Google Home app toevoegen.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Al eens getest wat het effect is als je de modem reset ipv de chromecast? Mdns routing issue misschien?

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

Ik heb vorige week exact hetzelfde gemerkt, maar had toen echt geen tijd of zin om daar verder mee te spelen, en was het eigenlijk vergeten (chromecast wordt zelden gebruikt bij ons)...
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Dit: https://forum.bouyguestelecom.fr/questi ... tion-modem

Kan blijkbaar opgelost worden door wired te werken. Als ik het goed lees.
Er bestaat wel een ethernet adapter voor Chrome, maar nooit geprobeerd.
Beppi
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 aug 2018, 07:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Geef de chromecast eens rechtsreeks voeding in plaat van voeding via de tv?

De ethernet adaptor van google kan je blijkbaar niet meer verkrijgen, maar werkt wel goed.
Gebruikersavatar
keerekeerweere
Plus Member
Plus Member
Berichten: 197
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:47
Locatie: Opwijk
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 20 keer

Beppi schreef: De ethernet adaptor van google kan je blijkbaar niet meer verkrijgen, maar werkt wel goed.
Ik gebruik deze voor de 1e Chromecast versie.
https://www.amazon.de/UGREEN-Chromecast ... B01N1X28F1

Wifi ontvangst van de Chromecast was ok wel maar telkens er een microgolf toestel in de buurt actief was viel de doorvoersnelheid naar beneden. Tijdens een Netflix stream aflevering best onaangenaam. Met deze 'ethernet' interface natuurlijk geen last meer van.
Orange Internet + Boost 400/40 - OPNSense - VOIP OVH on Fritz!Box 7390
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

jutuiz schreef:Dit: https://forum.bouyguestelecom.fr/questi ... tion-modem
Kan blijkbaar opgelost worden door wired te werken. Als ik het goed lees...
Ik denk dat het probleem dat meon ondervindt inderdaad goed beschreven staat in bovengenoemde post op het Bouyges forum.
Blijkbaar zijn de problemen begonnen in juni 2018, en nog niet opgelost, dus duidelijk een modem probleem (nà een Firmware upgrade?).

Ik betwijfel of een Chromecast ethernet adaptor het probleem zal oplossen, want de castende toestellen zijn ook nog steeds via die (buggy) modem verbonden, en de gebruikers in bovengenoemde post melden ook problemen met bedrade toestellen (op LAN2 en LAN3?).

Als mogelijke oplossing zou ik meon de aanschaf van een eenvoudig access point voorstellen (dat liefst bedraad met de modem verbonden is). Dat kan een oude modem/router zijn, ingesteld als IP Client/AP.
Op die manier moet de traffiek tussen de toestellen onderling niet over de modem (alleen de internet traffiek).

Kijk ook eens op de nieuwe webinterface van de Bytel B-box (192.168.1.254?) of er een mogelijkheid bestaat om "AP Isolation" uit te schakelen.
Of probeer nog eens door ervoor te zorgen dat zowel het castend toestel en de Chromecast op dezelfde WiFi band zitten (ik zou eens de 5GHz band uitzetten op de modem).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

De modem heeft enkel 2.4 GHz wifi.

Ik ben anders best wel onder de indruk van die webinterface van de F@st3504: voor zover ik kan beoordelen erg uitgebreid en toch gebruiksvriendelijk en vlot (in tegenstelling tot de proximus BBox 3S...).

AP isolation... Hoe zou dat in het Frans heten, want heel die interface is in die taal :).
Ik denk niet dat het beschikbaar is:
bbox2.png
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

philippe_d schreef: Ik denk dat het probleem dat meon ondervindt inderdaad goed beschreven staat in bovengenoemde post op het Bouyges forum.
Blijkbaar zijn de problemen begonnen in juni 2018, en nog niet opgelost, dus duidelijk een modem probleem (nà een Firmware upgrade?).
Hoe verklaar je dan dat ik hetzelfde probleem heb? Ik zit bij Orange, en gebruik een Amplifi Ubiquiti als router... ik kan niet met zekerheid zeggen wanneer het bij mij begonnen is, want we gebruiken dat ding zelden...
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Kijk je igmp snooping instellingen eens na, de implementaties rammelen vaak.
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles ... Fi-Network
Op die provider doos zal die optie waarschijnlijk wel niet toegankelijk zijn maar kans is groot dat de igmp snooping functionaliteit rammelt.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”