Kabelaars vrezen voor cordcutting jonge kijker

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Daar vrezen ze al jaren voor.
Zoals Xander De Rijcke in zijn zaalshow zei: "De boodschap op de PR pagina van de commerciele zenders naar adverteerders toe is basically 'Geef ons geld! We zijn nog niet dood! Geef ons aub geld!'" :-)

En 10/maand, vergeet dat maar.
De droom van on-demand content is aan het verglijden in een streaming aanbod met meerdere aanbieders die elk exclusieve series hebben waardoor je weer bij 5 services een abbo moet nemen om mee te zijn.

En de wetgever is weer ns te laat en/of niet geneigd om een verplichte scheiding te maken tussen makers van series en aanbieders van content, zodat je elke serie op elk platform zou kunnen volgen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

ITnetadmin schreef:En de wetgever is weer ns te laat en/of niet geneigd om een verplichte scheiding te maken tussen makers van series en aanbieders van content, zodat je elke serie op elk platform zou kunnen volgen.
Als jij iets maakt, hetzij een boek schrijft, hetzij een film maakt, of een muziekstuk, waarom zou jij dan verplicht zijn om dat aan iedereen af te leveren?
Dat is nu eenmaal het recht van de aanbieder.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Daar bestaan precedenten voor.
Bepaalde elementaire patenten leven in een must-issue systeem, maw 1 prijs voor iedereen die ze wil licensen, en iedereen die erom vraagt krijgt de license.

Dat is overigens niet anders als eender welke andere winkel.
Jouw supermarkt heeft niet te kiezen of ze wel of niet verkoopt aan jou, en ze heeft al helemaal geen prijs per individu op te stellen.

Een menukaart, en de aanbieders mogen kiezen en kopen.
Ik vind dat de normaalste zaak in de wereld; dat geldt zo voor de meeste andere producten, dus waarom niet voor media?
De mediasector vindt zichzelf toch altijd speciaal.
Als een schrijnwerker een deur maakt, dan krijgt die geen geld voor iedere persoon die de deur opent of sluit of erdoor loopt.
Maar media, nee, daar moet je (of toch het bedrijf dat de productie doet) van kunnen rentenieren tot 70 jaar na je gestorven bent.

Het recht van de aanbieder zou beperkt moeten zijn tot "bied ik het aan".
In eender welke andere sector wordt het alternatief "discriminatie" genoemd; kijk maar naar incidenten als die bakker die een homokoppel een bruidstaart weigerde.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Satellietzenders bekijken zonder schotel tegen de gevel! De natte droom van vele (nederlanders) blijkbaar :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Lijkt mij ook logisch.
Ik wil programma x kijken wanneer het mij past. Niet wanneer een of andere programmaverantwoordelijke beslist dat het uitgezonden wordt. Vroeger was dit misschien moeilijk/onmogelijk, maar vandaag is dit technisch perfect te doen.
Het feit dat je bij alle Vlaamse zenders programma's online kan bekijken, toont trouwens aan dat de zenders hiermee rekening houden.
Helaas proberen ze het moeilijk(of onmogelijk zoals Vier) te maken om met een AppleTV/Chromecast te werken. Waarschijnlijk om Telenet/Proximus niet voor het hoofd te stoten.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Vier via Chrome-browser casten naar chromecast werkt hier niettemin behoorlijk vlot :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Jonge kijker? Wij zijn jonge empty nesters en de kabel is hier al een jaar de deur uit. Ik kan me niet herinneren dat we het afgelopen jaar - en zelfs toen we nog kabel hadden - lineair tv hebben gekeken. En zo zijn er velen van onze generatie. Ik las deze week toevallig eens een Humo en ik schrok me letterlijk een hoedje toen ik merkte dat ze nog de wekelijkse TV gids publiceren. Ik dacht écht dat dit al jaren niet meer bestond...

Stel je nu eens voor dat elk automerk zijn eigen autosnelweg aanlegt? Dat is toch te zot voor woorden. Een steeds zwaardere infrastructuur over steeds minder abonnees. Een abonnement dat dus steeds duurder wordt. En dus minder abonnees trekt. Dit is een doodlopend businessmodel.

Onze bekende mediabedrijven zijn nu nog allemaal toppers, maar het zijn ook oerklassieke bedrijven die misschien nu nog de eerste rij staan om het helemaal te gaan maken in de nieuwe wereld. Maar zoals het er nu aan toe gaat laten ze zich kaas tussen boterham pikken door outsiders omdat ze niet kunnen en willen samenwerken of een ander businessmodel omarmen. Spontaan moet ik aan 3Suisses denken die deze week failliet verklaard werd...
sdke
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Zolang er geen deftige Android TV apps zijn, zal ik de cord niet cutten.. Chromecast werkt goed, maar net niet goed genoeg. Teveel eens een verbinding die weg valt of niet vlot kunnen doorspoelen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Link van TS vermeldt generatie X en Millennials of, maw, een leeftijd van 20 jaar tot ca 60 jaar! Moest ik kabel-of koper(content)boer zijn dan zou ik voor minder dan dat al heel bezorgd worden inzake klanten-potentieel :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Kirun
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2018, 23:13
Bedankt: 5 keer

ITnetadmin schreef:Daar bestaan precedenten voor.
Bepaalde elementaire patenten leven in een must-issue systeem, maw 1 prijs voor iedereen die ze wil licensen, en iedereen die erom vraagt krijgt de license.
Je kan fictie toch echt niet gelijkstellen aan elementaire patenten
ITnetadmin schreef: Dat is overigens niet anders als eender welke andere winkel.
Jouw supermarkt heeft niet te kiezen of ze wel of niet verkoopt aan jou, en ze heeft al helemaal geen prijs per individu op te stellen.
Foute vergelijking!

Nergens bij de aanbieders betaal je een prijs op basis van je individu, nergens zal een aanbieder je verbieden klant te worden.

Wat jij als wens hebt is dat je een nieuwe bmw kan kopen bij opel of bij renault, de huismerken van aldi ook kan aankopen in de delhaize en de colruyt en de hesp van de ene beenhouwerij kan kopen bij de andere beenhouwer omdat die zijn salami beter is dan de eerste met de lekkere hesp
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

ITnetadmin schreef:En 10/maand, vergeet dat maar.
De droom van on-demand content is aan het verglijden in een streaming aanbod met meerdere aanbieders die elk exclusieve series hebben waardoor je weer bij 5 services een abbo moet nemen om mee te zijn.
Ge kunt u organiseren en die abo's serieel afsluiten ipv parallel, dan blijft het idd maar ~€10 per maand.

Verwachten dat alle content via elk mogelijk kanaal beschikbaar is, is misschien iets te veel gevraagd. Een beetje zoals verwachten dat elke film in elke bioscoopketen te kijken valt, of niet? Dat wordt ook niet gedaan. Het zou voor ons als consument een pak makkelijker zijn, want dan concurreren die ketens puur op kwaliteit ipv op exclusieve content, maar helaas is er geen wet die exclusieve content verbiedt.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hoeft ook niet exclusief betalend te zijn. Ik heb geen probleem met gratis content die door reclame onderbroken wordt(zoals Hulu in de VS).
Zolang ik maar om 20h kan kijken ipv. 23h omdat eerst voetbal/wielrennen uitgezonden moet worden.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Hier hoef ik the cord niet te cutten, nog nooit geen cord gehad :-D . Toen ik nog thuis woonde hadden we ook geen "cord"
Gewoon geen behoefte aan, mijn vrouw nog minder. Wel jammer dat dvb-t wegvalt, keek soms nog wel eens naar het journaal op canvas en het weerbericht...nu woon niet zover van de grens, ga het nieuws wel soms bekijken op A2 of TF1...
ach t!'is juist, heb ook nog fta satelliet, kan ook nog kijken via BVN
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kirun schreef:Wat jij als wens hebt is dat je een nieuwe bmw kan kopen bij opel of bij renault, de huismerken van aldi ook kan aankopen in de delhaize en de colruyt en de hesp van de ene beenhouwerij kan kopen bij de andere beenhouwer omdat die zijn salami beter is dan de eerste met de lekkere hesp
Bijna.
Wat ik wens, in jouw vgl, is dat de Colruyt, indien zij dat wensen, idd de huismerken van Aldi moeten kunnen aanbieden.
Dat, indien Opel dat zou willen, zij idd BMWs zouden moeten kunnen verkopen.
Maw, indien de eindverkoper een product wenst in te slaan, moet hij enkel de kost opzoeken en op "ik wil dit aanbieden" drukken, waarna de producent geen keuze heeft of hij dat wel wil.
JamesEarlGray schreef:Het zou voor ons als consument een pak makkelijker zijn, want dan concurreren die ketens puur op kwaliteit ipv op exclusieve content, maar helaas is er geen wet die exclusieve content verbiedt.
Ik vind dan ook dat die er moet komen.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Het is in elk geval de enige optie om illegale downloads ooit terug te dringen.

Neem nu muziek: de populaire streaming diensten bieden nu eenmaal makkelijk 90% a 95% van de courante (en zelfs minder courante :mrgreen:) muziek. Sinds ik dat in huis heb, betaal ik met de glimlach maandelijks het abonnementgeld: gedaan met mp3'kes te zoeken, gedaan om deze zelf centraal te "hosten" thuis, gedaan met bric-a-brac. Ease-of-use aan een schappelijke prijs = instant win!

Als ze dat voor elkaar krijgen voor series/films, dán hebben we een deal. Maar momenteel gaat het hélemaal de andere richting uit en moet je inderdaad een dienst of 4 afsluiten (met 80% overlap) om de dingen te zien die je echt wil én dan nog eens een kabelabo voor de Vlaamse content. Neen bedankt... :bang:
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hangt ervan af hoe je het gebruikt. Ik kijk op Netflix wat beschikbaar is en wat me aanspreekt. Dat bekijk ik. De rest laat ik voorlopig links liggen. Als ik iets echt eens wil zien dan download ik een Linux distributie :angel: maar dat wordt steeds zeldzamer.

Natuurlijk ben ik iemand die niet zo heel vaak tv of Netflix kijk.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”