Vlotste manier Youtube op non smart TV

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Hallo,
Ik heb een kwalitatieve HD TV van voor het smart tijdperk, die ik zeker wil behouden. (4 hdmi, 1 usb)
Ik had er graag nu en dan Youtube (of misschien nog andere zaken...) vlot op kunnen bekijken.
Is dit mogelijk. Zo ja hoe...
Wat dien ik te installeren om youtube vlot op mijn scherm te bekijken ? Met vlot bedoel ik dat het soepel loopt , vlug en intuïtief te bedienen valt.
Dank voor alle tips!
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Er zijn 2 makkelijke opties:

1) Een Android TV box
2) Chromecast
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Om een goede TV om te bouwen naar een Smart TV vind ik een Chromecast (39 EUR) de ideale oplossing.
Misschien is een Apple TV ook zeer goed, vooral als je met andere IOS apparaten werkt, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Het bedienen gebeurt via de GSM en gaat heel vlot.
Er zijn heel wat Apps die samenwerken met de Chromecast, zoals Spotify, Youtube, Netflix, Proximus TV

Als je een vrije USB poort hebt op de TV, kan je die gebruiken als voeding voor de Chromecast.
Daarmee zorg je ervoor dat de Chromecast geen 24/24 aan blijft, maar alleen wanneer je de TV aan zet.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

philippe_d schreef:Misschien is een Apple TV ook zeer goed, vooral als je met andere IOS apparaten werkt, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Het bedienen gebeurt via de GSM en gaat heel vlot.
Er zijn heel wat Apps die samenwerken met de Chromecast, zoals Spotify, Youtube, Netflix, Proximus TV
Een Apple tv is zeker ook een gemakkelijk en goed alternatief, vooral als nog al Apple apparaten hebt. Zo kan de Apple TV je hub worden voor andere smart toepassingen die tegenwoordig meer en meer op de markt komen (bv. smart lampen e.d.). Als je niet in het Apple eco-systeem? Dan kan je best een andere oplossing nemen.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Als je een gamer bent met Nvidia GPU, kijk dan ook eens of een Nvidia shield TV je kan bekoren. Wel prijzig, maar zeer goed. :lol:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Heb jaren geleden een Minix Neo X7 gekocht (75€) dewelke ik bedien met draadloze muis. Werkt perfect, vlot en overzichtelijk met youtube. Heb eveneens een chromecast (oud model) die bedient wordt middels smartphone. Voor youtube echter verkies ik nog steeds de X7 android TVbox met scrollmouse...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Raspberry Pi met LibreELEC?
Voordeel, naar mijn mening:
- geen vendor lock-in
- updates/upgrades en waarschijnlijk nog lang
- meer mogelijkheden
- ...
Heppie NY!
sdke
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Nvidia Shield TV! Ik heb de eerste versie (2015 als ik het goed heb) en deze ondersteunde toen al 4K en dergelijke. Kostte me wel 200 euro, maar 3 jaar later werkt hij nog altijd héél vlot en ook nog altijd updates. 4K speelt hij ook trouwens prima af! (Netflix, Youtube, films,..)
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

philippe_d schreef:Om een goede TV om te bouwen naar een Smart TV vind ik een Chromecast (39 EUR) de ideale oplossing.
Dit kan ik helemaal bevestigen. Ik heb zelf ook een Chromecast, en in combinatie met een usb-ethernetadapter werkt dit absoluut perfect (zie Over wifi had ik af en toe wel haperingen, ondanks het feit dat mijn tv naast mijn router staat.

Met een Chromecast kan je via Google Chrome zelfs je pc-scherm naar je tv casten, wat handig is voor films bijvoorbeeld.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zelf gebruik ik een nuc via hdmi naar de tv. Je hebt geen beperkingen. Bakje dient om te downloaden, spotify, netflix, streamen via de browser, plex, kodi, etc... .
De enige oplossing die je alle vrijheid geeft.
Alfrodo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 mei 2018, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

De eenvoudigste oplossing is een apple tv, werkt standaard uit de doos zonder extra kennis.

Heb je meer ervaring met software en besturingsssystemen en tijd om er u mee te bezigen dan kan je gaan naar android/linux box/mediacenter toepassingen.

Chromecast is niet handig omdat je altijd nog een extra toestel bezig hebt
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Chromecast niet handig?
Op de tablet heb ik toch sneller een video gevonden dan dat je met een remote wat moet zitten intikken... Of kan je een toetsenbord gebruiken op een Apple TV?

Ook wel kijken naar de prijzen van de verschillende oplossingen:
- Chromecast: €35 (FHD) - €80 (4K)
- Apple TV: €150 (FHD) - €200 (4K)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Smartphone/chromecast combinatie werkt prima, maar sommige app's reageren niet altijd zoals het hoort (Stievie o.a.)...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Een roku werkt ook vlot. Wel wat duur om enkel youtube te gaan kijken. Maar mocht je dat willen kan je uiteraard ook netflix kijken.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Netflix ... Wat uiteindelijk ook kan met een simpele Chromecast.
Al die verschillende meningen, we gaan nog een poll moeten houden. :wink:
De TS moet gewoon voor zichzelf bepalen wat de noden en tekortkomingen zijn voor apparaat X of Y.

Persoonlijk vind ik een Chromecast nog altijd het meeste 'plug and play'. Geen goede met updates of verouderde OS-versies, geen extra afstandsbediening nodig, perfect te verstoppen achter de tv en met voorsprong de goedkoopste oplossing.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8270
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

fredo66 schreef:Een roku werkt ook vlot. Wel wat duur om enkel youtube te gaan kijken. Maar mocht je dat willen kan je uiteraard ook netflix kijken.
+1 voor Roku.

Hun grote voordeel is dat ze neutraal zijn en het enige hardware platform zijn dat niet gelinkt is aan een firma die ook content verkoopt*, daarom dat ze altijd al het grootste en meest diverse aanbod gehad hebben. Amazon ga je bv niet vinden op Chromecast en Youtube niet op Amazon Fire, maar Roku heeft ze allemaal. Ze zijn ook het oudste hardwareplatform (10 jaar deze maand), waardoor ze een aanzienlijke market share opgebouwd hebben in de VS en men er dus niet zomaar om heen kan.

Bediening kan via een app of via een Roku remote of met een gewone universele remote. Handig voor eventuele oudere gezinsleden die een eenvoudige interface apprecieren en niet zo makkelijk hun weg vinden in een app. Ik vind het persoonlijk wel een voordeel dat je niet verplicht via een smartphone moet werken (itt Chromecast).

YouTube draait zeer vlot, je kan ook youtube streams "casten" naar Roku vanop je computer/smartphone. De duurdere modellen vertalen zich vooral in hogere snelheid.

* wel historisch ontstaan uit Netflix en nog steeds in het gebouw naast Netflix, maar voor de rest een volledig zelfstandige operatie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nog niet te sprake gekomen als optie; Asus Chromebit. Eigenlijk een Chromebook/Chrombox op een stick. +/- 130 euro. Is een zeer compacte ChromeOS computer. Heeft zijn beperkingen maar wat het doet doet het heel goed. Veilig, eenvoudig, betrouwbaar. Het werkt. (ik heb een Chromebook)

Heel geschik om via een webrowser in te loggen en zo streaming te zien. Kan ook Anderoid apps (meestal) draaien. Ik overweeg om er eentje te kopen.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”