Minister Gatz wil doorspoelen reclame verbieden

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

fvhbrugge schreef:Met zo een sticker krijg nog altijd reclame in de bus als je bijvoorbeeld geabonneerd bent pp een krant.

De reclame in die krant verdwijnt niet zomaar door een sticker...
Lees nog eens mijn bericht over abonnementen en post op naam en adres. Blijkbaar heb je dat over het hoofd gezien. Mijn bericht ging NIET over abonnementen of kranten of tijdschriften maar WEL over reclamefolders. En die kan je perfect bannen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Niet helemaal correct... Verkiezingsfolders en algemeen nut "reclame" komen nog steeds in je bus, met sticker of niet. :)

Die verkiezingsreclame op zich is nog erger dan de reguliere reclamefolders... Daar staan pas leugens in. :cop:
Beepee
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 10 keer

Wat jij dus wil is een tv die aan de zenders laat weten, zendt je reclame uit dan mag je niet op mijn scherm komen. Denk dat je u tv zal moeten programmeren dat hij de zenders met reclame blokkeert, zal niet veel overschieten om te bekijken, of er zal een (betalend) aanbod moeten komen van reclamevrije zenders, zonder reclameblokken of productplacement..
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik wil helemaal niks. Lees ook nog maar eerst 1 van mijn berichten. Daar staat duidelijk: als het kan met een brievenbus, waarom dan niet met tv?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Beepee
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 10 keer

Wel denk dat technisch wel zou kunnen dat met het zendsignaal een code meegaat die aan het tv toestel laat weten dat er reclameontvnagsten als financiering door de zender is. Jou tv die geprogrammeerd is om reclame te weigeren (confer de sticker op jou brievenbus) blokkeert dan die zender.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

In een lineaire uitzending gaat dat dan nogal moeilijk gaan. Een zwart beeld tijden de reclame dan?

Een sticker op je brievenbus is puur juridisch geen verbod om zaken uit je brievenbus te weren. Het is een beleefde vraag om het achterwege te houden.

Wat betreft verkiezingsdrukwerk is het zelfs zo dat BPost in zijn beheercontract de verplichting heeft om alle verkiezingsdrukwerk (ook niet geadresseerd) te posten. 40 dagen voor de verkiezingen is dat zelfs aan half tarief. Volgens de overheid moet je als kiezer voor de verkiezingen geïnformeerd worden. Campagneteams mogen ook altijd (ook als er geen verkiezingen zijn) dat drukwerk in je brievenbus steken en geen sticker die je daartegen beschermt.
Beepee
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 10 keer

De reclame , publiciteit via de zenders betalen wel voor een deel ( ruim aandeel) bij de commerciële zenders de diverse programma’s , en dus als de reclame , zoals met de sticker niet mag aangeboden worden dan zou de zender logischer wijs ook het bekijken van de door de zender aangeboden programma’s mogen beletten. Als niet voor de blokkering van de reclame gekozen wordt belet niets dat je zapt op het moment dat er een reclameblok uitgezonden wordt. Het ging in mijn antwoord over kan wat met een sticker op de brievenbus (weren van reclame) iets gelijkaardig voor tv uitzendingen mogelijk zijn.

De vergelijking met de stickers op brievenbus is ook niet helemaal correct, wat in je brievenbus gedropt wordt heb je niet echt controle over, wat je op uw tv scherm bekijkt dat kies je zelf, het is niet de zender die bepaalt wat je bekijkt, je kiest zelf naar wat je kijkt.. wil je geen reclame kijk er dan niet naar.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

TV-reclame zal uiteindelijk zichzelf vernietigen. Mensen hebben gewoon de tijd niet om al die reclame te zien en kiezen dus voor uitgesteld kijken waarbij de reclame wordt doorgespoeld.

Nog liever nemen ze op van een zender met zo weinig mogelijk reclame zodat er ook zo weinig mogelijk wordt doorgespoeld. Door reclame te verplichten versterken de zenders deze onomkeerbare tendens. Ik merk dat bij mezelf ook, als ik iets interessants zie kijk ik op welke zender het uitgezonden wordt, is er teveel reclame dan check ik of het ook op andere zenders te zien is (films). Live kijken is enkel nog voor voetbalwedstrijden of korte stukjes, voor de rest heb ik geen tijd en ik zal niet de enige zijn. Nog meer reclame doet gewoon mensen overstappen naar alternatieven. Netflix en co kunnen zicht geen betere... eugh reclame bedenken :lol:
Beepee
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 10 keer

Dizzy, ben ik mee eens, maar gratis bestaat niet en zelf betaal ik ook voor meer comfortabel kijken zonder reclame
Maar er zal nog geruime tijd een publiek zijn dat bereid zal,zijn de reclame er bij te nemen. Het zal aan de commerciële zenders zijn om te zien hoever ze hierin kunnen gaan op risico hun financieringsmodel zelf te ondermijnen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

http://www.mediacourant.nl/2018/04/fons ... tgebroken/

interessante lectuur voor mensen, zoals ik, die willen weten hoe onze noorderburen een veranderend medialandschap bekijken. TN lijkt alvast hun voorbeeld te gaan volgen, terwijl VRT dankzij hun beheersopdracht (voorlopig) nog sterk staat. Goofer Gatz is deze kreten dus gaan slaken om Medialaan een reddingsboei toe te werpen, ljikt mij :-D
Laatst gewijzigd door wied 27 apr 2018, 14:13, in totaal 1 gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Beepee schreef:De vergelijking met de stickers op brievenbus is ook niet helemaal correct, wat in je brievenbus gedropt wordt heb je niet echt controle over, wat je op uw tv scherm bekijkt dat kies je zelf, het is niet de zender die bepaalt wat je bekijkt, je kiest zelf naar wat je kijkt.. wil je geen reclame kijk er dan niet naar.
Volgens mij staat er soms in het politiereglement (ik dacht zeker Antwerpen en Gent) iets als "Het is verboden ongeadresseerd reclamedrukwerk te bedelen op adressen waar duidelijk kenbaar is gemaakt dat dit niet is gewenst, evenals aan leegstaande panden."
Dus als je goesting en tijd hebt zou je een klacht kunnen indienen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Beepee schreef:Dizzy, ben ik mee eens, maar gratis bestaat niet en zelf betaal ik ook voor meer comfortabel kijken zonder reclame
Maar er zal nog geruime tijd een publiek zijn dat bereid zal,zijn de reclame er bij te nemen. Het zal aan de commerciële zenders zijn om te zien hoever ze hierin kunnen gaan op risico hun financieringsmodel zelf te ondermijnen.
Klapvee zal inderdaad altijd bestaan maar het neemt wel af en steeds sneller. Ze sterven ook uit aangezien de verandering bij de jongeren het sterkst zijn. Willen ze op langere termijn nog voldoende klanten houden om hun reclame aan te verkopen, dan zullen ze noodgedwongen uit een ander vaatje moeten tappen.

Ik pleit niet voor gratis want VRT is ook niet gratis maar biedt wel kwaliteit en veel minder reclame, een ander model kan dus wel degelijk. Netflix is nog een ander model zonder reclame. De uitspraken van Gatz kan je vergelijken met de minister voor verkeer die de salariswagens zou stimuleren om de files aan te pakken :lol:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

iceke schreef:Spotify koopt marktaandeel, maakt verlies omdat het "teveel" aan de platenmaatschappijen uitdeelt, gaat naar de beurs, wordt 1 a 2 jaar later voor een record bedrag overgenomen door Amazon of Apple. Soms is het "nog" makkelijk dan investeren in Bitcoin
Je wilt toch echt graag in sprookjes geloven...
Als het bij Spotify zelf niet winstgevend is, wordt het niet plots winstgevend omdat een ander het overkoopt.
Dan moet het businessmodel herzien worden.
En het is nu net dat businessmodel dat jullie zo graag willen behouden.
Teveel platen aan de artiesten, je gelooft het toch zelf niet :D
Jack Daniels schreef:Lezen wat er staat: ik heb het over reclame(folders), niet over kranten of tijdschriften. Trouwens, kranten of tijdschriften waar je een abonnement op neemt, daar staat een adres op. Dus alles wat op naam staat en waar een adres op staat wordt verplicht in je brievenbus gestopt. Maar zuiver reclame kan ik gewoon uit mijn brievenbus houden door die sticker te plakken. Wel een volledig correcte vergelijking. Op reclamefolders staat geen adres en wordt ook door iedereen zijn strot geramd, tenzij je zo een sticker plakt. Dus als het met brievenbussen perfect mogelijk is, waarom dan niet met televisie? Het zou al erg zijn moest ik geld gaan betalen om reclamefolders uit mijn brievenbus te houden. :bang:
Lijkt mij ook een hypocriete houding van sommigen in heel deze discussie: reclame op tv vinden ze de meest normale zaak van de wereld en mag of kan niet doorgespoeld worden, tenzij er voor betaald wordt. Maar iedereen die het beu is om reclamefolders in zijn brievenbus te vinden plakt een sticker en de zaak is opgelost. En daar hebben ze dan geen probleem mee.
Snap je het verschil niet?
In die reclamefolders ben jij totaal niet geïnteresseerd, maar er hangt geen product aan vast waar je wel geïnteresseerd in bent.
Vergelijk dat met televisiereclame, jij wilt wel de programma's zien, maar niet de reclame.
De reclame dient als financiering voor je programma.
Als je het echt correct wilt vergelijken dan moet je bijv. op satelliet vergelijken met zo'n verkoopskanaal,dat 24/7 enkel verkoopspraat uitzendt.
Denk bijv. aan Pearl 4K UHD op satelliet, die zenden geen enkel normaal programma uit, enkel reclame.
Ga je van zo'n zender last hebben?
Ik denk het niet, want je gaat er nooit op afstemmen.
Dizzy schreef:Ik pleit niet voor gratis want VRT is ook niet gratis maar biedt wel kwaliteit en veel minder reclame, een ander model kan dus wel degelijk. Netflix is nog een ander model zonder reclame. De uitspraken van Gatz kan je vergelijken met de minister voor verkeer die de salariswagens zou stimuleren om de files aan te pakken :lol:
Daar valt wel over te discussiëren.
Ik vind De Mol een uitstekend programma, maar het is wel een commerciële zender die het biedt, en niet de VRT.
En een ander model, ik blijf het een goed voorstel vinden om de kijker de keuze te laten : betalen om door te spoelen van reclame, of het slikken van de reclame.
Je zegt het zelf, Netflix is ook niet gratis.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

warpozio2 schreef:
Beepee schreef:De vergelijking met de stickers op brievenbus is ook niet helemaal correct, wat in je brievenbus gedropt wordt heb je niet echt controle over, wat je op uw tv scherm bekijkt dat kies je zelf, het is niet de zender die bepaalt wat je bekijkt, je kiest zelf naar wat je kijkt.. wil je geen reclame kijk er dan niet naar.
Volgens mij staat er soms in het politiereglement (ik dacht zeker Antwerpen en Gent) iets als "Het is verboden ongeadresseerd reclamedrukwerk te bedelen op adressen waar duidelijk kenbaar is gemaakt dat dit niet is gewenst, evenals aan leegstaande panden."
Dus als je goesting en tijd hebt zou je een klacht kunnen indienen.
verkiezingsdrukwerk is informatiemateriaal en geen reclame
een oen die dat verzint maar eht resultaat is dus dat ik de komende 2j weer een half oerwoud ongelezen ga wegsmijten
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

boulder schreef: En een ander model, ik blijf het een goed voorstel vinden om de kijker de keuze te laten : betalen om door te spoelen van reclame, of het slikken van de reclame
En zo geven we telkens een vinger meer tot we onze hand kwijt zijn...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

boulder schreef:En een ander model, ik blijf het een goed voorstel vinden om de kijker de keuze te laten : betalen om door te spoelen van reclame, of het slikken van de reclame
Of hoe je een klassenverschil laat doordringen tot in onze cultuurbeleving? Want "de kijker" heeft niet altijd die keuze. Niet iedereen heeft dezelfde middelen. Dus ik geloof niet in dat ander model.
De commerciële zender heeft de kijker nodig, maar doet nog altijd alsof het andersom is.

Vandaar het enorme maatschappelijke belang van een openbare zender. En wat gebeurt er? De middelen van die openbare zender worden terug geschroefd door enkele idioten die denken het volk te vertegenwoordigen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

De Mol kan ook op de openbare zender en Woestijnvis werkte ooit bijna exclusief voor de openbare omroep, dat leverde mooi materiaal op.

Betalen om geen reclame te kijken tot daar maar betalen om door te spoelen is ook niet klantvriendelijk.

De mol is trouwens een goed voorbeeld. Vroeger was dat één van de programma's waar veel live naar gekeken wordt omdat er veel over gesproken wordt. Nu neemt ook een grote groep het op en kijkt nadien. Er is geen weg terug meer.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Dizzy schrijft: Woestijnvis werkte ooit bijna exclusief voor de openbare omroep...

...en moest toen tevreden zijn met ''auteursrecht'' ontvangsten, zonder reclamegelden dus. Het is tijd dat de productiehuizen zich klaarmaken om programma's te maken die bekeken worden en dus de concurrentiestrijd overleven. Misschien is dat wel de ultieme test waar ze (de productiehuizen) allemaal zo bang voor zijn :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Beepee
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 10 keer

Productiehuizen werken in opdracht van zenders, commerciële zenders en ook voor de openbare omroep, zelfs soms voor buitenlandse omroepen.
Het zijn de zenders die deze aankopen bij de diverse productiehuizen onder andere met reclameopbrengsten financieren.

De overheid legt nu al in beperkte mate sommige spelers ( Telenet, Proximus ,..) de verplichting op om te investeren in lokale producties. Las onlangs dat de Europese commissie dergelijke verplichtingen ook aan spelers zoals Netflix, Amazon zou opleggen. Iets dat mij dunkt toch uit commercieel belang deze toch zullen doen om hun aanbod aantrekkelijk te houden in Europa.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

petrol242 schreef:De middelen van die openbare zender worden terug geschroefd door enkele idioten die denken het volk te vertegenwoordigen.
de middelen mogen teruggeschroefd worden

straks zijn het bv regeringsonderhandelingen. Vd 50 journalisten die er dan voor de poort staan werken er 40 voor de openbare zenders (tv, radio,...). volstrekte geldverspilling
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

petrol242 schreef:Of hoe je een klassenverschil laat doordringen tot in onze cultuurbeleving? Want "de kijker" heeft niet altijd die keuze. Niet iedereen heeft dezelfde middelen.
Bij de VRT heb ik ook geen keuze, die wordt voor het overgrote deel met belastingsgeld gefinancierd.
Dat ben ik dus altijd kwijt, of ik het nu wil of niet, of ik er naar kijk of niet.
En omdat we niet weten hoeveel het ons precies kost, lijkt het voor sommigen gratis, maar dat is het dus helemaal niet.
petrol242 schreef:De commerciële zender heeft de kijker nodig, maar doet nog altijd alsof het andersom is.
Niet voor de gezelligheid, ze hebben reclamekijkende kijkers nodig.
De rest zijn voor hen ballast, die profiteren wel van het product, maar leveren hen niets op.
petrol242 schreef:Vandaar het enorme maatschappelijke belang van een openbare zender.
Vervult die zender zo'n groot maatschappelijk belang?
Hoeveel zaken worden niet gewoon in het buitenland gekocht?
Canvas lijkt vaak een soort BBC Ooit Gemist.
En als er dan iets goed is, zoals de Canvacrack, dan moet het weg.
Dizzy schreef:De Mol kan ook op de openbare zender en Woestijnvis werkte ooit bijna exclusief voor de openbare omroep, dat leverde mooi materiaal op.
In het begin wel, maar het werd na 3 seizoenen geschrapt wegens "te duur".
Daarna is het 20 jaar blijven liggen, tot Vier het weer oppikte.
Dus zeggen dat het wel kan is erg kort door de bocht.
En dat het kan, maar dat ze het toch niet doen, daar ben je als kijker vet mee.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

boulder schreef: Je wilt toch echt graag in sprookjes geloven...
Als het bij Spotify zelf niet winstgevend is, wordt het niet plots winstgevend omdat een ander het overkoopt.
Dan moet het businessmodel herzien worden.
En het is nu net dat businessmodel dat jullie zo graag willen behouden.
Teveel platen aan de artiesten, je gelooft het toch zelf niet :D
Ik moet dat niet geloven... dat zullen die investeerders wel doen die Spotify naar de beurs willen.
Zelfs voor Amazon of Apple hoeft dit niet winstgevend te zijn, uiteindelijk is dit "lucht" verkopen & zieltjes winnen(die Amazon of Apple producten kopen).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

iceke schreef:Ik moet dat niet geloven... dat zullen die investeerders wel doen die Spotify naar de beurs willen.
Zelfs voor Amazon of Apple hoeft dit niet winstgevend te zijn, uiteindelijk is dit "lucht" verkopen & zieltjes winnen(die Amazon of Apple producten kopen).
Het is simpel, die investeerders geloven dat het business model zal omgegooid worden.
En dan komt de reclame, of de prijzen gaan omhoog.
En dan blijkt je Robin Hood plots een ordinaire struikrover te zijn.
Of is Apple gekend voor zijn goedkope producten?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

boulder schreef:In het begin wel, maar het werd na 3 seizoenen geschrapt wegens "te duur".
Daarna is het 20 jaar blijven liggen, tot Vier het weer oppikte.
Dus zeggen dat het wel kan is erg kort door de bocht.
En dat het kan, maar dat ze het toch niet doen, daar ben je als kijker vet mee.
Het kon voorheen en dus kan het wel degelijk... als ervoor gekozen wordt. Heb je geld over voor kwaliteit... of niet, dat is een keuze.

Sommige programmamakers zijn trouwens bij Woestijnvis weggegaan omdat ze hun programma's niet door reclame wilden laten beïnvloeden.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

boulder schrijft: En dan blijkt je Robin Hood plots een ordinaire struikrover te zijn...

...wij kennen alleen maar struikrovers in telecomland hier, so what :lol:
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@ Boulder : Wat de Openbare omroep(en) ons kost(en) kan je tot op de euro terug vinden op de sites van die omroepen. Het is nu eenmaal een gemeenschappelijk goed waar we voor betalen. Net zoals de Sociale Zekerheid waar we voor betalen, maar (gelukkig) niet altijd op moeten terug vallen.

Wat de maatschappelijke bijdrage betreft, had ik het over de openbare zender als een instituut. Over de inhoud valt niet te discussiëren, daar heeft ieder al dan niet zijn meug. Ik kijk zelf nog héél weinig, ook niet naar de VRT, maar ik onderteken zeker het belang als instituut.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dizzy schreef:Het kon voorheen en dus kan het wel degelijk... als ervoor gekozen wordt. Heb je geld over voor kwaliteit... of niet, dat is een keuze.
Dat interesseert mij niet.
Het idee dat iets kan, maar dat ze het niet doen, daar schiet je geen meter mee op.
Straks kijk ik weer naar De Mol, en dat is op Vier HD, niet op één HD.
Dat is de werkelijkheid.
wied schreef:...wij kennen alleen maar struikrovers in telecomland hier, so what :lol:
Van de regen in de drop dus.
Een internationale sterke speler als Apple gaat nog veel meer macht hebben dan een speler als Telenet of Proximus.
Apple heeft zelfs lang geweigerd de Europese garantie van 2 jaar na te leven.
"Apple geeft maar 1 jaar", was het verhaal, terwijl ze wettelijk verplicht waren om 2 jaar garantie te geven.
En dat zijn dan uw "bevrijders".
petrol242 schreef:@ Boulder : Wat de Openbare omroep(en) ons kost(en) kan je tot op de euro terug vinden op de sites van die omroepen. Het is nu eenmaal een gemeenschappelijk goed waar we voor betalen.
Klinkt goed, maar ik zie niet waarom jij het doodnormaal vindt dat wij verplicht moeten betalen voor openbare TV, en tegelijkertijd ertegen bent dat je zou de keuze krijgen tussen betalend doorspoelen van reclame of verder onbetaald maar met reclame bij commerciële TV.
De VRT levert de kwaliteit niet waar ze graag mee schermt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

boulder schrijft: De VRT levert de kwaliteit niet waar ze graag mee schermt...

...hoe denk je dat te kunnen bewijzen? En, beter nog, hoe denk je daar verandering in te brengen?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

wied schreef:boulder schrijft: De VRT levert de kwaliteit niet waar ze graag mee schermt...

...hoe denk je dat te kunnen bewijzen? En, beter nog, hoe denk je daar verandering in te brengen?
Ik denk dat De Mol een van de beste bewijzen hiervoor is.
20 jaar in de koelkast bij de VRT, een commerciële zender die het moet heroppikken voor het er weer eens van komt.
De pulp van de Kampi-oenen die eindeloos verdergaan, terwijl waardevolle programma's als "De Canvascrack" werden afgevoerd.

Verandering in brengen?
Hoeft niet direct, belangrijkste is dat de concurrentie (de commerciële) ook kunnen dorgaan, dat houdt de VRT wakker.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
seriewoordenaar007
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Ik heb 5 jaar geleden de hele TV - met en zonder reclame - doorgespoeld. Komt er niet meer in, ook gratis niet. Had ik bij de introductie van pulptelevisie in Vlaanderen in 1989 al gedaan moeten hebben eigenlijk. De houdbaarheidsdatum van het medium TV is al lang verstreken.
Ook Internet staat stijf van de reclametroep, maar die is nog te stelpen met advertentiefnuikers (of PiHole) - afhankelijk wie daarin tijdelijk de bovenhand heeft. En op Internet is er een kakofonisch infoaanbod zonder troep te vinden binnen muisbereik.
Ongevraagde reclame via de brievenbus is nuttig ; die treeware wordt gretig gebruikt om aardappelschillen en kattenpoep mee op te vangen en te verpakken. En de vier- tot zesjaarlijkse Mijn-Smoel-voor-'n-Stoel campagnes zijn gewoon vermakelijke folklore.
:bdaysmile:
Laatst gewijzigd door seriewoordenaar007 29 apr 2018, 15:05, in totaal 2 gewijzigd.
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

@boulder

VRT en Medialaan maken beide programma's voor de grote massa, of maw vissen in dezelfde vijver! Wat jij bewijsvoering noemt...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

wied schreef:@boulder

VRT en Medialaan maken beide programma's voor de grote massa, of maw vissen in dezelfde vijver! Wat jij bewijsvoering noemt...
Het verschil is dat VRT ongevraagd in mijn portemonnee zit.
Als ik niet wil betalen voor VTM, Q2, en dergelijke kan ik mijn kabel opzeggen.
Dat kan ik niet bij de VRT, ik word gedwongen om te betalen, via de belastingen.
En 'De Mol' blijft een kwaliteitsprogramma, en is niet op de VRT te zien, al 23 jaar niet meer.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

als ik me niet vergis kan je ''de mol'' toch volgen op Vier!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

wied schreef:als ik me niet vergis kan je ''de mol'' toch volgen op Vier!
Ja, inderdaad.
Dat is dan ook mijn punt.
Er zitten hier heel wat mensen die er alles aan zouden willen doen om de commerciële omroepen hun inkomsten af te nemen.
De VRT vertikte het 23 jaar lang om een dergelijk programma uit te zenden.
Als die mensen hun zin krijgen is het gedaan met een dergelijk programma.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Medialaan is een zender/productiehuis, maar gedraagt zich als iemand die recht heeft op een stukje kabel en/of koperdraad! Daar zit het probleem, en daarom ligt TN al 5 jaar dwars inzake doorspoelen van reclame...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het grote voordeel van een sterke openbare omroep is net dat je dingen kan maken die wel goed zijn maar die misschien niet zo commercieel sterk lijken. Zo zijn er heel wat goede programma's mogelijk geweest die op commerciële zenders minder kansen zouden krijgen. De Mol was easy als "gok" want het succes was al bewezen... op de openbare omroep.

Uiteraard betalen we voor deze openbare omroep maar als deze kwaliteit levert dan vind ik dat OK. Vergeet niet dat de VRT lang niet zo goed bezig was en destijds door de Nederlandse zenders werd overklast. Toen was het verwijt dat ze te duur waren en er niet genoeg mensen keken. Nu verwijt men hen dat ze te goed zijn en dat de commerciële zenders het te moeilijk hebben. :bang:

We betalen voor zoveel dingen waar we minder mee zijn. Bijvoorbeeld zoveel regeringen terwijl andere landen het met 1 kunnen doen, en soms zelfs beter.

Woestijnvis is er alleen voor gegaan maar ondertussen mogen we toch wel besluiten dat ze veel van hun pluimen verloren zijn en nooit meer zo sterk waren als toen ze bijna alleen voor VRT werkten.

Veel programmamakers werken ook liever voor de openbare omroep omdat je daar nog je ding kan doen, zonder reclameonderbrekingen en zonder commerciële inmenging. Een Ideale wereld is ook bijvoorbeeld ook naar Canvas gekomen.

Het gaat niet om de commerciële zenders hun inkomsten af te nemen maar wel dat ze hun model moeten veranderen omdat het gepasseerd is. Netflix is trouwens even commercieel.

VRT is gestopt met De Mol omdat je een programma ook niet oneindig kan uitmelken en door de problemen met Woestijnvis. Vier heeft maar kunnen starten toen de rechtenkwestie met de rechtenhouders geregeld was.

Er zijn gewoon teveel commerciële zenders die in dezelfde "vijver" vissen en ze botsen dan ook nog eens op een sterke openbare omroep. De veranderende behoeften bij de kijkers speelt nu nog eens tegen hen. Het is aanpassen of verdwijnen, zowel in de natuur als in de economie.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dizzy schreef:De Mol was easy als "gok" want het succes was al bewezen... op de openbare omroep.
Maar wel gemaakt door Woestijnvis, wat al een privé productiehuis was...
En bovendien, als ze zo goed bezig zijn, dat ze dan hun goede kwaliteitsprogramma's zoals De Mol, zoals De Canvascrack niet gewoon schrappen om platte pulp als De Kampioenen in de plaats te maken.
Dizzy schreef:Uiteraard betalen we voor deze openbare omroep maar als deze kwaliteit levert dan vind ik dat OK. Vergeet niet dat de VRT lang niet zo goed bezig was en destijds door de Nederlandse zenders werd overklast. Toen was het verwijt dat ze te duur waren en er niet genoeg mensen keken. Nu verwijt men hen dat ze te goed zijn en dat de commerciële zenders het te moeilijk hebben.
Hoor je mij dat verwijten?
Integendeel, de kwaliteit die ze bieden is er bijlange niet.
En als ze wakker geschoten zijn is het precies dankzij VTM indertijd.
Van tevoren had de VRT als mentaliteit dat zij alleen TV maakten, TV was gelijk aan VRT ,zo redeneerden zij.
Met de komst van VTM zijn ze dynamischer geworden.
Laat die concurrentie weer verdwijnen, en je riskeert weer in de oude, stoffige VRT te vervallen.
Dizzy schreef:We betalen voor zoveel dingen waar we minder mee zijn. Bijvoorbeeld zoveel regeringen terwijl andere landen het met 1 kunnen doen, en soms zelfs beter.
Het is toch vreemd dat jij wel een gedwongen betaling door elke Vlaming aan de VRT te verdedigen, maar een vrijwillige betaling aan de commerciële zenders (vrijwillig, want er is dan een alternatief : reclame slikken) absoluut wilt tegenhouden.
Wij moeten maar allemaal meebetalen, omdat jij vindt dat het goede kwaliteit is, maar een ander mag zelfs de keuze niet hebben om te kiezen tussen betalend doorspoelen of gratis kijken mits reclame.
Dizzy schreef:Het gaat niet om de commerciële zenders hun inkomsten af te nemen maar wel dat ze hun model moeten veranderen omdat het gepasseerd is.
Dat is net hetzelfde, en het voorbeeld van Spotify bewijst dat het veel te gemakkelijk is om te zeggen dat je maar een ander model moet zoeken.
Spotify heeft massa's klanten maar maakt geen winst.
Daar sta je dan met je fantastische "nieuw model".
Willen ze winst maken dan zal de prijs omhoog gaan of er zal reclame bijkomen.
En als iemand anders dat overneemt zal dat net hetzelfde zijn.
Dizzy schreef:Netflix is trouwens even commercieel.
Vreemd dat je die mensen hun inkomsten niet ontzegt.
Dizzy schreef:VRT is gestopt met De Mol omdat je een programma ook niet oneindig kan uitmelken en door de problemen met Woestijnvis.
Grappig dat je dat zegt.
De Kampioenen draait nog steeds, terwijl de acteurs gepensioneerden zijn die tieners spelen.
Dat terwijl de Mol op Vier iedere week 1 miljoen kijkers lokt.
Dizzy schreef:Er zijn gewoon teveel commerciële zenders die in dezelfde "vijver" vissen en ze botsen dan ook nog eens op een sterke openbare omroep. De veranderende behoeften bij de kijkers speelt nu nog eens tegen hen. Het is aanpassen of verdwijnen, zowel in de natuur als in de economie.
Neen, je moet gelijke spelregels hebben voor iedereen.
Het is te gemakkelijk om de commerciële spelers op droog zaad te zetten, en de VRT vaste inkomsten via belastingen cadeau te doen.
Hoe creatief zou de VRT zijn om uitzendingen te maken zonder die belastinginkomsten?
Hoe lang zou het duren voor zij met reclame beginnen op TV?
Ze hebben al radioreclame en ze hebben al sluikreclame onder de vorm van "sponsoring", en "bericht van openbaar nut", dus ze zijn er zelf ook niet vies van, en op internet zenden ze ook reclame uit bij hun filmpjes.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ik heb niets tegen privé of commerciële zenders, die mogen van mij zeker (blijven) bestaan. VRT bood de creatievelingen van Woestijnvis de ideale biotoop om hun programma's te maken. De neveneffecten was ook zoiets met enkele mensen die nadien in andere programma's hebben gewerkt en werken.

Het klopt dat VTM goed was om de markt wakker te schudden maar VTM is helaas gewoon een oude mannenzender geworden die zelf in slaap gesukkeld is. VRT is nu een moderne openbare omroep die naast goede programma's inderdaad ook herhalingen van de kampioenen uitzendt. Deze herhalingen worden nog altijd veel bekeken, wie is er dan eigenlijk fout? Nogmaals, De Mol is niet geschrapt omdat ze liever de kampioenen uitzenden, dat is een bewust foute voorstelling zoals ik al aangaf. Over platte pulp zou ik niet schermen in het voordeel van de andere zenders want dat zou wel heel erg makkelijk te counteren zijn.

VTM spoorde VRT aan en nu is het omgekeerde nodig. Ze moeten zich aanpassen aan een veranderde realiteit of de gevolgen dragen.

Het alternatief is niet wat de zenders het liefste zouden willen maar wel echte en andere alternatieven. Netflix en co gaan niet meer verdwijnen, uitgesteld kijken gaat niet meer verdwijnen omdat zij dat zouden willen. Hun model loopt ten einde zoals dat gaat met elk model en zoals dat ging met het monopolie van VRT destijds.

Wie reclame wil zien mag dat van mij zonder problemen. Het probleem is dat er niet genoeg mensen gaan overschieten die dat nog willen.

Dat de prijs omhoog zal gaan bij spotify (heeft geen zak met tv te maken) kan zijn maar dat kunnen ze ook maar beperkt gezien de alternatieven. Ook hier geldt, de sterkste en meest aangepaste zal overwinnen, nog meer dan bij TV. Een alternatief model voor TV is wat Netflix en co bieden en dat kan wel winstgevend blijkbaar. Ik ben me bewust dat ook aan dit model nadelen verbonden zijn maar zij beantwoorden nu beter aan wat de kijker wil.

De Mol moet het hebben van creativiteit, de kampioenen is er voor mensen die 20 jaar lachen met dezelfde grap. Dat is dus een verschillende publiek. De Kampioenen zouden waarschijnlijk nog beter scoren op VTM. Hoeveel Mol-kijkers kijken anderzijds nog live?

Zelfde spelregels? Ga je de commerciële zenders dan ook een beheerscontract opleggen en bepaalde uitzendingen verplichten? Neen, de commerciële zenders zijn privé en kan je vergelijken met zelfstandigen. Die moeten zorgen dat hun businessmodel werkt en aangepast is aan de veranderende markt. Laat net dat het probleem zijn. Als de VRT evenveel reclame zou uitzenden als de anderen zouden ze tegen exact dezelfde problemen stoten. Bovendien is er ook bij de VRT al bespaard.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef:VRT is nu een moderne openbare omroep die naast goede programma's inderdaad ook herhalingen van de kampioenen uitzendt. Deze herhalingen worden nog altijd veel bekeken, wie is er dan eigenlijk fout?
Ik ben absolute voorstander van de VRT, zeker van Canvas, maar ik maak effe deze bedenking:

Zoals Xander De Rijcke in zijn zaalshow duidelijk maakt:
"Het gaat hem niet over het aantal kijkers, maar het aantal actieve kijkers.
Mensen die gekozen hebben om naar de zender te kijken.
De VRT heeft 500.000 kijkers als ze een testbeeld zouden uitzenden, door het grote aantal passieve ouderen die "den BRT " opzetten en dan consumeren wat er aangeboden wordt, no matter what; die kijkers hebben ze dus niet "verdiend".
Een programma met Geert Hoste dat 600.000 kijkers haalt en er toch in slaagt om een hashtag te lanceren in een aflevering die een (1) keer getweet werd, toont pijnlijk aan dat je met kijkcijfers alleen niks bent."

Die herhalingen van de Kampioenen tonen dat aan.
Ja, die halen een miljoen kijkers, maar hoeveel van die kijkers zijn gewoon mensen die hun tv aanzetten en heel de avond gewoon op dezelfde post laten staan?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

boulder schreef:En bovendien, als ze zo goed bezig zijn, dat ze dan hun goede kwaliteitsprogramma's zoals De Mol, zoals De Canvascrack niet gewoon schrappen om platte pulp als De Kampioenen in de plaats te maken.
Zoals ik eerder al zei, ieder heeft zijn meug, en ik denk dat we hier jouw meug ondertussen al wel kennen...
boulder schreef:Het verschil is dat VRT ongevraagd in mijn portemonnee zit.
Als je moest weten waar ik allemaal voor moet betalen, en waar niemand blijkbaar bezwaren tegen heeft, is die bijdrage een peulschil. Maar zoals ook hier eerder gezegd, is de openbare omroep een instituut met andere doelen en middelen dan de commerciële zenders.
boulder schreef:Als ik niet wil betalen voor VTM, Q2, en dergelijke kan ik mijn kabel opzeggen.
Maar dan gooi je ook heel die rataplan buiten. Wanneer gaat er eens eindelijk een TV-abonnement komen, waarbij je zelf de zenders weert waar je niet naar wil kijken en niet voor wil betalen? Ik denk dat je zou verschieten hoe het er dan zou voorstaan met het commerciële overaanbod.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”