DVB-T signaal zendmast Schoten

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

iemand ook storingen/onderbrekingen ondervonden recent?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik weet niet welke zendmast (veltem?), maar ik heb precies steeds minder goede ontvangst van de VRT mux.
RTBF nooit problemen. Beide hebben een goede signaalsterkte, maar korte storingen allerhande zijn het probleem.

Zou dit de reden kunnen zijn:
VRT: QAM64, coderate 1/2
RTBF: QAM16, coderate 3/4

Het lijkt alsof QAM16 veel beter bestand is tegen storingen, ondanks lagere foutcorrectie.
Nu goed, dan luister ik naar de RTBF, goed voor mijn (ahem) Duits.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

ik merk ''random'' storingen: soms meerdere keren per uur, voor 1 á 2 seconden gaat scherm op zwart. Soms werkt alles dan weer perfect voor meerdere dagen, net zoals vorige jaren. VRT klantendienst heeft mij een ''nietszeggend'' antwoord bezorgd ivm mijn klacht. DVB-S2 signaal/ontvangst blijft bovendien perfect, dus hoop ik dat er bijgevolg niks mis is met mijn ingebouwde Sony Bravia TV tuners. DVB-T antenne-kabel lijkt eveneens OK...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

brubbel schreef:Het lijkt alsof QAM16 veel beter bestand is tegen storingen, ondanks lagere foutcorrectie.
Logisch... het bevat ook 4x minder data.

Indien een signaal maar 16 waardes kan aannemen per tijdseenheid is het robuuster dan wanneer het 64 combinaties aankan.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zal eens vragen aan de VRT om de coderate op 3/4 te zetten en de modulatiediepte op 16QAM :|
Volgens mij heeft veel te maken met doppler shift, wat bij QAM64 direct sync problemen geeft. Als er niets meer de corrigeren valt mag de coderate wel op het hoogste level staan, maar daar heb je dan niet veel aan.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

moet je dan niet bij Norkring zijn ipv bij de VRT? Zij beheren toch het zenderpark?
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier is op het zicht te zien waarom 16QAM een beter idee is, dus ik ben eigenlijk een beetje curieus naar de technische reden om 64QAM, 1/2 te gebruiken tegen 16QAM, 3/4. Gewoon, uit interesse.
https://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1225313

edit:
Temeer ben ik geinteresseerd in de reden, omdat er specifiek voor dit geval blijkbaar studies zijn die aantonen dat de keuze van de RTBF beter zou zijn.
Als ik het rap lees gaat het over 4-7dB 'beter'.
Regarding impulsive interference, a transmission
mode change from 64-QAM rate 2/3 to 16-QAM
rate 3/4 would bring the much desired benefit of
having a more robust system
https://tech.ebu.ch/docs/techreview/tre ... tt_qam.pdf
Bijlagen
AWR_Fig4.gif
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

Ik vind persoonlijk wel dat de beeldkwaliteit van VRT over dvb-t beter is dan die van RTBF. Mogelijks heeft dit met die modulatie te maken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

brubbel schreef:Volgens mij heeft veel te maken met doppler shift
Doppler shift heb je enkel bij beweging... wat bij DVB-T niet van toepassing is (tenzij je in een rijdende auto zou kijken).
brubbel schreef:Hier is op het zicht te zien waarom 16QAM een beter idee is, dus ik ben eigenlijk een beetje curieus naar de technische reden om 64QAM, 1/2 te gebruiken tegen 16QAM, 3/4.
Capaciteit van de mux... hoe hoeger de QAM waarde, hoe groter de capaciteit.
MrBlueSky schreef:Ik vind persoonlijk wel dat de beeldkwaliteit van VRT over dvb-t beter is dan die van RTBF. Mogelijks heeft dit met die modulatie te maken?
Indirect dus wel... meer capaciteit... kan je ofwel meer zenders in de mux stoppen ofwel betere kwaliteit.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ze draaien allebei een mux aan 15Mbps, dus er is geen verschil in totale capaciteit.

@r2504
Dopplershift is er evengoed als ik rondwandel, of er auto's voorbijrijden die het signaal wat anders reflecteren, een regenbui passeert ergens etc...
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Voor DVB-T(2) problemen moet je bij Norkring zijn.
VRT zorgt voor aanlevering van het signaal tot aan de mast. Het omvormen van dit signaal tot een antennesignaal gebeurt door Norkring.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

brubbel schreef:Ze draaien allebei een mux aan 15Mbps, dus er is geen verschil in totale capaciteit.
Dan zie ik eigenlijk niet meteen de reden ?
brubbel schreef:Dopplershift is er evengoed als ik rondwandel, of er auto's voorbijrijden die het signaal wat anders reflecteren, een regenbui passeert ergens etc...
Nope... dat heeft niets met doppler te maken (voor zover ik weet)... is eerder multipath interferentie.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://en.wikipedia.org/wiki/Fading#Sl ... ast_fading
The coherence time of the channel is related to a quantity known as the Doppler spread of the channel. When a user (or reflectors in its environment) is moving, the user's velocity causes a shift in the frequency of the signal transmitted along each signal path. This phenomenon is known as the Doppler shift.
Dopplershift op de multipad componenten dus. Die techniek is een grote bron van inkomsten voor onze regering. :wink:

Anyway, ik ben nog steeds nieuwsgierig naar het waarom.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”