Beste beeldkwaliteit: Proximus/Telenet/Satelliet?

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
digiboy40
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jan 2017, 19:04
Bedankt: 3 keer

Over beeldkwaliteit zijn de smaken verschillend en dus ook de kwaliteit van een Tv Toestel speelt een rol...

Maar mijn vraag is welke provider geeft het beste digitaal signaal door? Dit heeft vaak met een bitrate te maken enz. Ik heb satelliet tv en als ik bij buren ga kijken die Telenet digitale tv hebben dan merk ik dat het beeld minder scherp is dan via satelliet? Bij Proximus Tv lijkt het nog erger; het beeld wat ik daar zag bij buren was erg wazig en geblokt. Als ik dus alles vergelijk vind ik persoonlijk mijn satelliet tv signaal het best: echt superscherp in HD en heb ook sommige test-zenders in 4K.

Speelt digitaal beeld een verschillende rol bij de providers? Ik wil hiermee zeggen; als er te weinig bandbreedte is op de kabel of via de telefoonlijn
gaat dit ten koste van de beeldkwailiteit of zet de provider het beeld dan met opzet in een mindere bitrate? Ik weet vroeger op de analoge kabel was VTM erg goed van beeld maar de minder bekeken zenders waren slecht van beeld (hogere frequentie).

Persoonlijk hou ik me bij Satelliet-tv omdat ik het internationaal aanbod via de kabel/proximus erg mager vind. Bovendien mis ik ook de commerciele zenders van Nederland (RTL4 enz) waar ik een abonnement op heb via satelliet.

*Sat Tv Sedert 1994
*Orange Internet Flybox 4G
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Het is een combinatie van
- bitrate
- compressie algoritme (mpeg2/h264/hevc etc)

Je (kon) dat vroeger bij telenet ook goed zien, VTM was veel beter dan Discovery, maar VTM kreeg dan ook 3x hogere bitrate

Zowel bij kabel, dsl en sateliet is bandbreedte beperkt. Bij sateliet alles wat in een transponder past, hoe meer, hoe meer kanalen, bij dsl is het dan weer vooral hoeveel bandbreedte heeft de gemiddelde klant beschikbaar, want die moet het kunnen ontvange. En ook bij kabel is het aantal beperkt. Dus vandaar dat niemand per HD kanaal bijvoorbeeld 20 mbps doet. Meeste gebruikers zien het niet, en minder is goedkoper of meer kanalen
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Satelliet bied (nog) altijd de hoogste kwaliteit.
Kan ook niet anders want ze zenden per transponder een vast aantal kanalen uit waardoor ze kunnen verzekeren dat ze een bepaalde bitrate halen.
Bij de kabel moet alles via 1 kabel, maar ook het signaal van de buren.
DSL is een stuk beter, wel dat zou het kunnen zijn, ware het niet dat ze amper genoeg reserveren voor TV, immers het internet moet ook nog snel zijn.

Glasvezen tot in huis is eigenlijk de enige die makkelijk Sat kan overtreffen.
Maar dan heeft Sat nog altijd 1 belangrijke troef in handen, je kan het mee op vakantie nemen en dat gaat met de rest niet.

Op dit moment is Sat de winnaar en als je er 4 koppen in hangt heb je lachend 4000 kanalen :lol:

De huidige transponders kunnen tot ongeveer 80mbit/sec en de echt premium kanalen halen tot wel 20mbit/sec, gewone kanalen minder.
Hangt een beetje af wat zenders willen betalen, maar over het algemeen is de kwaliteit beter dan op de andere media, beduidend beter.
Maar ze gebruiken meerdere transponders dus bandbreedte is geen enkele beperking op sat, de kostprijs is dan ook lager, immers 1 beam bedient zo ongeveer heel Europa waar de anderen overal kabels moeten leggen.
Verder haalt de kabel zelf ook de meeste zenders van de sat en hercoderen die omdat vooral de Duitsers erg veel bandbreedte gebruiken.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

digiboy40 schreef:Over beeldkwaliteit zijn de smaken verschillend en dus ook de kwaliteit van een Tv Toestel speelt een rol...
En waarom moet een topic over beeldkwaliteit voor de zoveelste keer in een forum over internet providers, terwijl er perfect onderdelen over digitale TV bestaan?
En altijd weer dezelfde gebruiker die spamt...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Tegenwoordig kan je niet meer afgaan op bitrates, de verschillen tussen codecs en encoders zijn de laatste jaren alleen maar groter geworden.

Satellietoperatoren gebruiken wegens de hoge kost voor transponderbandbreedte doorgaans recentere en dus efficiëntere encoders dan Proximus of Telenet, waardoor je een betere beeldkwaliteit krijgt met een lagere bitrate.

Maar als je écht wil vergelijken zou je opnames van hetzelfde tv-programma op Telenet, Proximus en satelliet op een pc moeten kunnen opslaan en een objectieve kwaliteitsvergelijking moeten maken. Daar bestaat software voor zoals de VMAF filter voor ffmpeg: https://github.com/Netflix/vmaf

Aan de top van de race naar efficiëntie staan de 4K-streamingaanbieders zoals Netflix en Amazon. Zij kunnen in principe om het half jaar hun volledige catalogus volledig re-encoden met de allerbeste software-encoders en zo bandbreedte besparen zonder kwaliteitsverlies.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

boulder schreef: En altijd weer dezelfde gebruiker die spamt...
Idd, als ik zijn geschiedenis van berichten bekijk lijkt het erop dat hij graag hoort dat satteliet-tv superieur is tov kabel of vdsl.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Verhuisd naar het juiste onderdeel.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Wanneer DVB-S2-signalen in combinatie met de nieuwste compressietechnieken worden toegepast is ruwweg dezelfde capaciteit nodig (iets meer) als standaard kwaliteit digitale televisie met de bestaande compressietechnieken.

Bron

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Digital ... ting#DVB-S
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Persoonlijk hou ik me bij Satelliet-tv omdat ik het internationaal aanbod via de kabel/proximus erg mager vind. Bovendien mis ik ook de commerciele zenders van Nederland (RTL4 enz) waar ik een abonnement op heb via satelliet.

*Sat Tv Sedert 1994
*Orange Internet Flybox 4G[/quote]

Ge moet bitrate eens vergelijken van bvb Vtm met bvb Ard op sat.
Ard *3 i.v.g met Vtm.

Zou dit de snellere uitval van bvb Vtm veroorzaken bij slecht weder.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Aangezien ik op het werk alle providers heb, heb ik al eens een vergelijking naast elkaar gedraaid.
Puur op het zicht, voor Belgische kanalen, zie ik bitter weinig verschil.
Ik zou het eens moeten bekijken tijdens bijvoorbeeld een voetbalmatch, dan zal ik misschien wel iets zien.

Voor buitenlandse zenders is satelliet inderdaad vaak beter.
De Belgische verdelers knijpen die signalen vermoedelijk een stuk meer dicht.
Voorbeeld BBC one is niet om aan te zien via Proximus TV.

Nu, zoals gezegd, doet bitrate er niet al te veel aan toe, maar bij Telenet zie ik bijvoorbeeld dat de Belgische kanalen een bitrate krijgen van 10Mbps (op H264), waar BBC one er 5 krijgt (ook h264).
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik heb zo ook mijn bedenkingen bij digitale tv.
Als je naar een festival ofzo kijkt waar veel mensen staan te springen vind ik telenet erbarmelijk.
Dit is niet de eerste keer dat ik dat zeg. Op dat vlak vind ik proximus iets beter en sat het best.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

mailracer schreef:
boulder schreef: En altijd weer dezelfde gebruiker die spamt...
Idd, als ik zijn geschiedenis van berichten bekijk lijkt het erop dat hij graag hoort dat satteliet-tv superieur is tov kabel of vdsl.
Als het kalm is in zijn winkeltje, komt hij hier wat spammen, denk ik.

Wat het onderwerp zelf betreft : ik vind het niet zo'n zinnige discussie.
Satelliet is zo uiteenlopend, dat je er niet veel kunt over zeggen.
TVEi (Spaanse openbare omroep) bijv. is ronduit slecht qua beeldkwaliteit, RTPi (Portugese openbare omroep) ook.
De Duitse openbare zijn dan weer van erg goede kwaliteit.
De Vlaamse zenders zijn dan weer beter bij de kabel.
Maar het is ook belangrijk om in het achterhoofd te houden dat als je het over de Duitse openbare, of Engelse openbare hebt, dat die niet in je abonnement van een TV Vlaanderen zitten.
Dat zijn gewoon derde partijen die uitzenden, dat wil zeggen dat ze ook plots kunnen verdwijnen als de politiek in de landen in kwestie verandert.
Een correcte vergelijking doe je met zenders waarvoor je wél betaalt : het betaalpakket van TV Vlaanderen dus, of Joyne, wat blijkbaar niet in het winkeltje van digiboy te krijgen is, want daarvoor maakt hij nooit reclame...
proximusboyke schreef:Als je naar een festival ofzo kijkt waar veel mensen staan te springen vind ik telenet erbarmelijk.
"Telenet", alsof alle zenders bij een provider in dezelfde kwaliteit zijn.
Telenet haalt zijn zenders ook van ergens.
Het begint dus bij de bron, en als die in een slechte kwaliteit is (neem TVEi als voorbeeld), dan kan het daarna niet meer op verbeteren.
Dus het Eurovisiesongfestival op Das Erste HD zal toch wel anders zijn dan datzelfde festival op BBC One HD, en op één HD, en op NPO2 HD, etc.
Je kunt dus beter 1:1 een programma bij dezelfde zender vergelijken tussen de providers.
En dan zal het niet meer één van de 3 zijn die het beste beeld heeft, het zal voortdurend schommelen.

[quoet="proximusboyke"]Dit is niet de eerste keer dat ik dat zeg. Op dat vlak vind ik proximus iets beter en sat het best.[/QUOTE]
Mijn ervaring is eerder : Vlaamse zenders zijn het best op Telenet, en slechtst op satelliet (denk aan Zes HD dat op satelliet maar in SD wordt uitgezonden).
Voor andere zenders (Britse en Duitse) scoort satelliet beter, niet toevallig zijn dit dan ook zenders die niet door TV Vlaanderen verzorgd worden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

boulder schreef:[...]
Voor andere zenders (Britse en Duitse) scoort satelliet beter, niet toevallig zijn dit dan ook zenders die niet door TV Vlaanderen verzorgd worden.
Klopt. Als ik naar de BBC kijk via de schotel is die kwaliteit gewoon subliem. Toen TVV hier nog onder dak zat, was het verschil met de zenders die door TVV werden doorgestraald enorm.
Geert-Jan schreef: Satelliet bied (nog) altijd de hoogste kwaliteit.
Kan ook niet anders want ze zenden per transponder een vast aantal kanalen uit waardoor ze kunnen verzekeren dat ze een bepaalde bitrate halen. [...]
Je vergeet wel een belangrijke schakel. De satelliet provider moet zijn zenders eerst samen krijgen alvorens door te stralen naar de satelliet. Voor TVV loopt dat via het datacenter van Scarlet, dan naar het datacenter van Astra in Luxemburg. Bandbreedte is in die datacenters ook prijzig, dus daar wordt ook op beknibbeld. Een slecht signaal in hoge bitrate op de transponder blijft een slecht signaal.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

boulder schreef:De Vlaamse zenders zijn dan weer beter bij de kabel.
Ik zou jouw stelling wel eens objectief willen checken via de VMAT score in ffmpeg: https://ffmpeg.org/ffmpeg-filters.html#libvmaf

We zouden dan bijvoorbeeld de beeldkwaliteit van een aflevering van Thuis op Eén HD objectief kunnen vergelijken tussen TV Vlaanderen en Telenet.

Ikzelf heb TV Vlaanderen, dus als iemand de originele opname van Telenet kan uploaden (https://wetransfer.com/), kan ik beide bestanden eens vergelijken en maak ik een post waarin ik de vergelijkingsmethode uitleg.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boulder schreef:En altijd weer dezelfde gebruiker die spamt...
BIj de persoon weet je duidelijk waar het topic naartoe gaat... lijkt wel promotie voor SatTV.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Er zijn idd al topicreports geweest over dit topic omdat het overkomt als reclame blijkbaar, ook al ligt het er niet echt vingerdik op.

Maar dat terzijde, raf1 haalt imho iets heel leuks aan, wat een waardevolle vergelijking kan zijn tussen de belgische tv aanbieders. Het is eens iets anders dan eeuwige discussies over de paar euros prijsverschil of paar mbps snelheidsverschil tussen ips's.

Dus, by all means, leef jullie uit, die vergelijking van beeldkwaliteit gaan veel mensen boeiend vinden!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

FlashBlue schreef:Er zijn idd al topicreports geweest over dit topic omdat het overkomt als reclame blijkbaar, ook al ligt het er niet echt vingerdik op.

Maar dat terzijde, raf1 haalt imho iets heel leuks aan, wat een waardevolle vergelijking kan zijn tussen de belgische tv aanbieders. Het is eens iets anders dan eeuwige discussies over de paar euros prijsverschil of paar mbps snelheidsverschil tussen ips's.

Dus, by all means, leef jullie uit, die vergelijking van beeldkwaliteit gaan veel mensen boeiend vinden!
Het topic op zich is interessant, en nu staat het waar het hoort, bij digitale TV.
Maar het is niet de eerste keer dat het aan bod komt, ik heb indertijd hier zelf nog stilstaande beelden met vergelijkingen gezet.
één HD vind ik geen goede zender voor vergelijkingen, bij vorige testen kon ik daar nauwelijks verschillen vinden.
Maar bij Vijf HD tov. Vijf, of Zes HD tov. Zes is er natuuriljk wel een verschil.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Het lijkt mij eigenlijk logisch dat je op de grote belgische zenders (een HD, vtm enz) geen verschillen zou mogen merken bij de belgische tv aanbieders.
En wel omdat het merendeel van de kijkers (niet jullie, maar de gezinnen met kinderen en de ouderen) nog altijd veel naar die kanalen kijken, en je daar dus sneller klachten over krijgt. De kleinere zenders daarentegen hebben minder kijkers, dus wegen klachten een pak minder door.

Dus een vergelijking op andere kanalen (Discovery, NGC, BBC's, en andere kleinere buitenlandse zenders enz.) is misschien ook geen slechte zaak, want daar ga je bezuinigingen wellicht eerder merken?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

FlashBlue schreef:Het lijkt mij eigenlijk logisch dat je op de grote belgische zenders (een HD, vtm enz) geen verschillen zou mogen merken bij de belgische tv aanbieders.
Tja, hangt ervan af wat je "groot" noemt.
Zoals gezegd, TV Vlaanderen geeft Vijf, Zes en CAZ niet in HD door, terwijl die wel in HD zitten op de kabel.

Het is ook niet zo eenvoudig als je zou denken.
Een zender als National Geographic kan op satelliet vaak gedeeld worden over meerdere landen, ze zetten er dan meerdere geluidssporen en ondertitelingssporen op.
Dus moet je niet verschieten als je daar een beter beeld krijgt op National Geographics Channel HD, dan op Vijf.
De openbare zenders van de VRT kunnen ze overigens minstens delen met het Nederlandse en het Waalse pakket.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

vind ik nie.
Zomermaanden verhuren we ons huisje in sain cyprien.
Dus zie ik in VRT VTM nieuws beelden van festivals passeren via telenet.
September gaan we dan zelf naar ons huisje en daar hebben we sat, als ik daar vtm vrt programmas zie waar nog beelden passeren van afgelopen zomermaanden, dan is het verschil enorm groot !!!!
telenet vele blokjes

oja het zijn beiden dezelfde tvs merk type.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ja, satelliettv heeft een hogere bitstream dan telenet of proximus, maar zoals gezegd doet de gebruikte codec er ook veel aan toe.

Toen ik in mn huidige woonst kwam wonen dacht ik er ook over om satelliet te nemen. Kan perfect een schotel hangen in de goede richting, en deze zal vol ontvangst hebben. Achter mijn huis staan er de komende 500m enkel koeien en paarden, prima open hemel dus! Alleen de hardwarekost heeft me toen tegengehouden. Je kan beginnen met een starterskit, maar toen ik links en rechts navraag deed kwam je al snel de limieten er van tegen als je alles begon te gebruiken. Nu, die limieten kan je snel oplossen door andere hardware te kopen, maar dan is het totaalplaatje qua kosten ook meteen een pak duurder...

Wat TV betreft : voor de zenders die ik bekijk zie ik tussen Proximus, Telenet en Orange niet zoveel verschil.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ach,ach,ach, er is maar een nadeel aan Sattv en dat is TVV.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

krisken schreef:Ja, satelliettv heeft een hogere bitstream dan telenet of proximus, maar zoals gezegd doet de gebruikte codec er ook veel aan toe.
Dat is heel simplistisch gezegd.
Dat geldt voor de Duitse openbare zenders, maar dat verschil is er niet bij VTM HD bijv.
Bij een hele hoop zenders is het omgekeerd, denk bijv. aan Vijf (sat.) tov. Vijf HD (Telenet).
Bovendien, zelfs met de beste codec ben je nog altijd van de bron afhankelijk.
Vermits Telenet niet zelf de TV maakt, hangt het ervan af wat de zenders doorsturen, en dan nog is er een verschil per programma.
Je kunt niet een serie uit de jaren '50 plots haarscherp maken, als die toen opgenomen werd in wazige SD.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

deze hele oefening heeft inderdaad weinig zin. Een handjevol landgenoten wil een schotel tegen de gevel, alle anderen (meer dan 95%?) kiezen toch voor TN of PX. Buitenlandse zenders (duitsland, UK en frankrijk) zijn inderdaad beter op satelliet, maar dat is niet de verdienste van TVV of canal digitaal...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Zelfs bepaalde porno zenders op satelliet bieden een kwalitatief veel beter beeld dan menig vlaemsche openbare of commerciële omroep. Brazzers TV is daar een goed voorbeeld van. Door die hoge kwaliteit komen uiteraard de details veel beter tot hun recht :angel:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Modbreak:
FullQuote...
Jack Daniels schreef:Zelfs bepaalde porno zenders op satelliet bieden een kwalitatief veel beter beeld dan menig vlaemsche openbare of commerciële omroep. Brazzers TV is daar een goed voorbeeld van. Door die hoge kwaliteit komen uiteraard de details veel beter tot hun recht :angel:
Dat kan zijn, maar dat is niet typisch voor Vlaanderen.
Kijk maar eens naar TVEi of RTPi (Spaanse en Portugese openbare omroepen, bedoeld voor om vanuit het buitenland te bekijken, FTA op satelliet).
Daar mag absoluut niet veel bewegen of het lijkt gesponsord door Lego.
TVEi zit ook op Telenet en is daar even slecht qua kwaliteit, dus het is wat simpel om te zeggen : kabel is beter of satelliet is beter.
Volgens mij kun je wel globaal zeggen dat de Vlaamse zenders beter zijn op kabel, en sommige buitenlandse beter op satelliet.
Ik vind het ook ergens logisch.
Een kabelexploitant heeft een bepaalde bandbreedte ter beschikking.
Als we veronderstellen dat die bandbreedte beperkt is, dan moet hij dus bepalen welke zenders het beste beeld zullen krijgen.
Dan is het logisch dat hij de voorkeur geeft aan de eigen, Vlaamse zenders.
Op ipTV moeten ze daar in principe veel minder naar kijken, vermits niet alle zenders tegelijk doorgestuurd worden.
Je streamt 1 of 2 zenders tegelijk, en dat is het dan.
Beperking daar zal waarschijnlijk eerder de network PVR zijn, hoe beter de kwaliteit hoe groter de bestanden die ze dan op hun servers moeten bewaren.
Bij satelliet is het weer anders.
Dan kunnen er, zoals gezegd, zenders gedeeld worden over meerdere landen/talen.
Een paar extra geluidssporen, en ondertitelingsselecties, en een zender en dus ook de bandbreedte die erbij hoort, kan gedeeld worden over meerdere landen.
Vandaar dat je bij TVV de beste kwaliteit vooral zult zien bij zenders die ze over meerdere landen kunnen delen, de kosten spreiden ze dan over veel meer potentiële kijkers.
Dus één HD valt nog mee, want te delen met Canal Digitaal (NL), TV Vlaanderen (Vlaanderen), en Télésat (Franstalig België).
Maar een zender als CAZ, die dan alleen maar in Vlaanderen mag uitgezonden worden, daar besteden ze natuurlijk liefst zo weinig mogelijk bandbreedte aan, om maar te zwijgen van regionale zenders, of een luszender als KanaalZ.
En als er nu één iets is dat je makkelijk over heel veel landen, en zelfs tussen providers kunt delen, is het wel porno.
Weinig gebruikers zullen zich eraan storen dat er in de verkeerde taal gekreund wordt...
Daarom moet het niet verwonderen dat je bij TV Vlaanderen een Penthouse in uitstekende HD kwaliteit zult hebben, maar tegelijk een zender als Zes niet in HD te krijgen is.
Helemaal gemakkelijk wordt het voor hen als de zenders door een ander betaald worden (de Duitse, de Britse, ...) openbare zenders, die dan in heel goede kwaliteit verspreid worden.
Ze nemen geen bandbreedte van TVV zelf in beslag, en ze kunnen er wel mee pronken, ook al doen ze er niets voor.

En dat het niets met de leverancier te maken heeft, zie je aan het DVB-T2 verhaal.
Dat zit nu ook bij TV Vlaanderen.
Daar komen ze niet af met de BBC in HD, heel hun zenderpakket is SD, en het zijn niet veel zenders.
Logisch, want hier moet alles weer uit eigen zak komen, ze kunnen niet gratis meeliften met de Duitse of Britse zenders...
Laatst gewijzigd door TiTanium 18 jan 2018, 18:39, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Zie modbreak!
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Ik zweer zelf bij TVV satelliet! Ik vind het beeld gewoon beter, en als je dan de mogelijkheden bekijkt die sat biedt in combinatie met een deftige receiver (bvb de Linux Vu+duo2) dan stopt het niet: je TV-ontvangst streamen naar een ander toestel (bvb PC of extern), al je opnames kan je overzetten (zijn ;ts streams) dus kan je opslaan, herbekijken (zelfs zonder je decoder), streamen, op DVD zetten, etc...

Bovendien: HD = 1080 lijntjes. Bij mijn weten (tenzij je op een supersnelle VDSL lijn zit) is het bvb bij Proximus nog altijd maar 720. Inderdaad, er moet ruimte overblijven voor de speedtests, he!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

heeft proximus dan niks in 1080i ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

KRL100 schreef: [...] en als je dan de mogelijkheden bekijkt die sat biedt in combinatie met een deftige receiver (bvb de Linux Vu+duo2) dan stopt het niet [...]
Ik heb daar ook jaren plezier aan beleefd, maar TVV heeft dat voor mij om zeep geholpen. En het open liedje gaat niet blijven duren. TVV is de enigma ontvangers liever kwijt dan rijk en ze zijn er goed aan bezig om die in de toekomst onbruikbaar te maken voor hun versleuteling.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

jackho schreef:heeft proximus dan niks in 1080i ?
Alle providers hebben dit , 1080P kost teveel bandbreedte ( fullHD ) . I is maar een l :wink: ap middeltje en verkoopspraatje :wink:
Afbeelding
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

1080p=progressief
1080i=interlaced
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Jap maar 1080i is zoals een verkapte 720p...

Dusja...
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Heel juist , 720p ziet er trouwens beter uit ook op een fuyllHD tv bij sport wedstrijden bv , ipv 1080i met die vervelende streepjes in beeld als het wat snel gaat . Met cijfers kun je vel beweren , maar meer is niet altijd beter :wink:

http://docplayer.nl/38907361-Minder-is- ... 1080i.html
Laatst gewijzigd door TiTanium 18 jan 2018, 23:30, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Hoe klein dan ook, full quoten blijft tegen de regels!
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

dopke schreef:1080i met die vervelende streepjes in beeld als het wat snel gaat.
Ook dat is al lang niet meer zo... initieel waren de camera's te traag om 1080 lijnen te capteren... dus deed men twee "opnames" na elkaar, de even 540 lijnen en daarna de oneven 540 lijnen. Door dit miniem verschil in tijd ontstonden de streepjes bij beweging. Vandaag de dag kan men zonder problemen 1080 lijnen capteren... indien men daarvan een 1080i signaal maakt (bv. wegens bandbreedte beperkingen) dan komen beide 540-lijnen van hetzelfde tijdstip... en zullen er dus ook geen streepjes meer zijn (ondanks dat het een interlaced beeld is).
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 19 jan 2018, 11:24, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Uit ervaring


TN hier 1080i
Orange 1080P ( in test periode )
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Hoe kun je in feite weten als een bepaald HD programma binnenkomt op de Proximus decoder, of dit in 720p of 1080i is?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

buthead schreef:Uit ervaring


TN hier 1080i
Orange 1080P ( in test periode )
Geloof er niets van.
Orange gebruikte gewoon dezelfde transport stream met een andere encryptie.
Hoe zou dat beeld dan plots 1080p zijn?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Modbreak:
FullQuote...
boulder schreef:
buthead schreef:Uit ervaring


TN hier 1080i
Orange 1080P ( in test periode )
Geloof er niets van.
Orange gebruikte gewoon dezelfde transport stream met een andere encryptie.
Hoe zou dat beeld dan plots 1080p zijn?

Bij schakelen van zender geeft onze tv beeldkwaliteit altijd weer, het light gewoon puur aan hun digicorders -> PS iemand idee hoe het beeld op de nieuwe TN digicorders is?

Als orange(mobistar) tester in verleden de 2 naast elkaar gebruikt :)
Laatst gewijzigd door TiTanium 19 jan 2018, 16:25, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Zie modbreak!
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Als je direct afneemt van de leverancier (bvb direct in het datacenter van VRT), dan kan je ook kiezen welke stream je binnen krijgt. Misschien heeft dit er ook iets mee te maken?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

buthead schreef:Bij schakelen van zender geeft onze tv beeldkwaliteit altijd weer
Van het signaal dat uit je decoder komt... wat niet noodzakelijk hetzelfde is als wat je decoder zelf ontvangt.
buthead schreef:het light gewoon puur aan hun digicorders
Op het TN netwerk heeft volgens mij nog nooit een 1080p signaal gezeten... los van welke decoder dan ook.
buthead schreef:PS iemand idee hoe het beeld op de nieuwe TN digicorders is?
Hetzelfde als de huidige zeker... de bepalende factor is de DVB-C stream... niet je decoder (tenzij voor enkele puristen die beweren dat de ene chipset mogelijk iets beter is dan de andere wat echter totaal niet in verhouding staat tot de vaak serieus gecompresseerde stream).
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”