Netflix Dolby Vision problemen

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Goedemorgen forumleden,
ik heb een vraagje over Netflix. Ik heb het abonnement waar je ook in 4K en Dolby Vision kan kijken. (4 schermen (HD + Ultra HD)
Dit abonnement bekijk ik op een LG oled ( model 2017) via de ingebouwde app. Gisteren ben ik beginnen kijken naar de nieuwe serie : Mindhunter.
Het probleem is dat de witte ondertitels gewoon veel te fel zijn tijdens het kijken. Ik heb dit eveneens bij een andere serie via dolby vision opgemerkt. Graag had ik willen weten of er nog mensen zijn die een probleem hebben tijdens dolby vision uitzendingen met de ondertitels.
Ik heb al een beetje zitten spelen met de instellingen maar de intensiteit van de ondertitels is blijkbaar niet aan te passen.
Bij de andere series op Netflix heb ik geen problemen.
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Bij 'andere series' bedoel je niet-Dolby Vision series? Heb je het ook bv. bij de film Okja?

Ik vrees dat dit een serieus nadeel is van Dolby Vision (en HDR10 ook, denk ik?) of ten minste de manier waarop de TV ermee omgaat.
TV lijkt te denken dat de ondertitels deel uit maken van wat je aan het bekijken bent, en maakt het wit van de ondertitel dus extra fel.

Hier en daar lees je inderdaad dat er nog mensen last van hebben, en heb nog nergens een oplossing gezien. Eentje heeft zijn OLED light naar 57 teruggeschroefd, maar dan betwijfel ik of je nog wel het HDR-effect bekomt wegens te donker (tenzij je totaal verduisterd naar je TV kijkt).
Een oplossing zou zijn dat NetFlix de mogelijkheid geeft in de app om de kleur van de ondertitel naar grijs aan te passen, maar dat is er dus niet.

Ikzelf heb een 2016 Oled maar heb geen NetFlix, dus kan het spijtig genoeg niet eens voor je uittesten, misschien zijn er anderen hier.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

TimoLimo schreef:Ik vrees dat dit een serieus nadeel is van Dolby Vision (en HDR10 ook, denk ik?) of ten minste de manier waarop de TV ermee omgaat.
TV lijkt te denken dat de ondertitels deel uit maken van wat je aan het bekijken bent, en maakt het wit van de ondertitel dus extra fel.
Dit lijkt me gewoon een probleem van de decoder die de ondertitels genereert. Bij HDR zouden die simpelweg niet als het felste wit mogen gegenereerd worden. Ik denk dat het dus gewoon een probleem is van de app in die LG. Ik heb zelf geen ervaring met HDR, maar ik zou dus aannemen dat andere bronnen/decoders subs wel deftig decoden/genereren zelfs bij HDR content, anders zouden we daar toch al meer over gehoord hebben.
Misschien eens proberen met een andere Netflix bron. Kan je bvb niet van iemand een Chromecast lenen of zo ?
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Ik kan eventueel wel eens proberen via mijn Sony blu ray speler. Deze heeft ook de Netflix app ingebouwd.
De felle ondertitels zijn enkel zichtbaar bij series die in Dolby Vision uitzenden. Bij andere series heb ik dit probleem niet, daar zijn de ondertitels gewoon wit.
Update: Ik heb geprobeerd via mijn Sony blu ray speler maar daar waren de ondertitels eveneens te fel. Ondertussen heb ik daar de optie gevonden om het HDR signaal uit te schakelen. De ondertitels zijn nu opmerkelijk minder fel.
robokat
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 aug 2017, 21:55
Bedankt: 20 keer

Het valt inderdaad op dat bij Dolby Vision series de ondertitels feller zijn dan normaal. Dat is ook het geval bij andere elementen van de onscreen display (bv. de tijdsbalk als je het beeld stil zet)

Verwonderlijk is dat eigenlijk niet. Bij een Dolby Vision uitzending neemt Dolby Vision de controle over van je beeldinstellingen. Per individuele scene kunnen contrast, helderheid en kleur worden bijgeregeld. Dit om een maximaal effect te krijgen afhankelijk van die scene.

Bij sommige series worden contrast, helderheid en lichtintensiteit erg hard ingesteld. Neveneffect is dat o.a. ondertitels ook erg helder worden.

Het is gewoon even kwestie van wennen. Want gewoon HDR/Dolby Vision afzetten is een beetje het kind met het badwater weggooien. Mij stoort het al lang niet meer en in ruil krijg je wel een fenomenaal beeld.
barttech
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 aug 2013, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Wat ik gedaan heb is op de website van netflix en ander kleur van ondertitel gepakt opdat da wit echt te wit was.
Maar dat moet ieder voor zich uitmaken of die dat wil .
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

barttech schreef:Wat ik gedaan heb is op de website van netflix en ander kleur van ondertitel gepakt opdat da wit echt te wit was.
Maar dat moet ieder voor zich uitmaken of die dat wil .
Heb je dat ingesteld via de site van Netflix zelf? Of via de app op je smart tv?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

robokat schreef:Verwonderlijk is dat eigenlijk niet. Bij een Dolby Vision uitzending neemt Dolby Vision de controle over van je beeldinstellingen. Per individuele scene kunnen contrast, helderheid en kleur worden bijgeregeld. Dit om een maximaal effect te krijgen afhankelijk van die scene.
Ik blijf dat wel verwonderlijk vinden en een fout van de DV/HDR bron. DV neemt geen controle over, het is gewoon zo dat met DV/HDR materiaal de encoding een veel groter dynamisch bereik bevat. Als die subs, of logo's of whatever, zo fel zijn, is het gewoon omdat ze zo geëncodeerd zitten in het materiaal. Je kan het een beetje vergelijken met audio waarbij bvb reclame op zo'n danige manier gemasterd (via compressie) is dat het significant luider klinkt... heel ergerlijk :P.

Ik vermoed dat je het gewoon onder kinderziektes of gebrek aan ervaring kunt plaatsen van alle encoders (of dat dat nu een UHD-BR speler is, of een Netflix app, etc...). Net zoals het encoden van subs in SDR ook niet standaar is... heb nog DVDs gezien met gele subs!
robokat
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 aug 2017, 21:55
Bedankt: 20 keer

Dat klopt niet echt. De ondertitels zitten niet in het beeld gecodeerd maar worden door de televisie als overlay over het beeld gelegd (anders zou je geen talen kunnen wisselen). Niet te vergelijken met een logo dat deel van het beeld zelf uitmaakt, maar wel vergelijkbaar met de onscreen menu's van de TV zelf. Die zijn op zo'n ogenblik ook veel te helder.

Het verschil tussen HDR en Dolby Vision is nu net dat de beeldinstellingen wel worden veranderd door DV. Je ziet dat direct als DV opstart en de instellingen van de TV aanpast. Contrast e.a. gaan direct vele stappen omhoog.

Geen fout van de maker van het Dolby Vision materiaal, die gewoon probeert om een groot dynamisch bereik te simuleren binnen de beperkingen van de TV.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

robokat schreef:Dat klopt niet echt. De ondertitels zitten niet in het beeld gecodeerd maar worden door de televisie als overlay over het beeld gelegd (anders zou je geen talen kunnen wisselen).
Daarom zei ik ook de bron-encoder. Wat jij zegt is enkel het geval met bvb een Netflix app in de TV. Intern zal dat toch echt wel afzonderlijke componenten zijn en is de output van de Netflix app toch echt wel een HDR signaal met de subs erin, en dat gaat dan zo naar de decoder die dan het panel aanstuurt.
robokat
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 aug 2017, 21:55
Bedankt: 20 keer

Punt is dat het beeldmateriaal aangeleverd door de maker van de serie totaal los staat van de ondertitels die in overlay worden bijgevoegd. Het ene kan dus geen rekening houden met het andere. Absoluut geen fout van de maker van het beeldmateriaal of de Dolby mastering. Omgekeerd misschien wel.

Netflix laat wel toe de kleur van de ondertitels te wijzigen, maar niet de intensiteit. Dat zou de beste oplossing zijn die in het LG draadje op Avforums al meerdere malen gesuggeerd werd. Maar voorlopig is de kleur aanpassen de enige optie voor wie dat als storend ervaart.

Of gewoon even wennen. Wist je dat bij de overgang van AM naar FM radio in de vorige eeuw sommige mensen ook de treble knop helemaal dicht draaiden omdat alles volgens hen veel te scherp klonk. Stel je voor.
PewPat101
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2017, 16:18
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

fieldoxide schreef:Goedemorgen forumleden,
ik heb een vraagje over Netflix. Ik heb het abonnement waar je ook in 4K en Dolby Vision kan kijken. (4 schermen (HD + Ultra HD)
Dit abonnement bekijk ik op een LG oled ( model 2017) via de ingebouwde app. Gisteren ben ik beginnen kijken naar de nieuwe serie : Mindhunter.
Het probleem is dat de witte ondertitels gewoon veel te fel zijn tijdens het kijken. Ik heb dit eveneens bij een andere serie via dolby vision opgemerkt. Graag had ik willen weten of er nog mensen zijn die een probleem hebben tijdens dolby vision uitzendingen met de ondertitels.
Ik heb al een beetje zitten spelen met de instellingen maar de intensiteit van de ondertitels is blijkbaar niet aan te passen.
Bij de andere series op Netflix heb ik geen problemen.
ja meer met witte ondertiteling. in sommige spelers of diensten kunt u gele ondertiteling of witte ondertiteling zien met zwarte contouren die het gemakkelijk maken om te lezen, zoals het effectletter dat in memes wordt gebruikt.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”