einde DAB vanaf 17 oktober 2017

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo,

Een week voor de feiten is het in de media;
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/11 ... voor-dab-/

Positief; alle VRT zenders op DAB+
Negatief; wie een DAB-only radio heeft kan terug naar FM luisteren (indien aanwezig)
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Eigenlijk straf dat ze niet in beide uitzenden. In normale landen is de uitschakeling niet bruuslk maar laat men DAB naast DAB+ gewoon bestaan.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dank u VRT : hier in huis worden 6 radio's plots onbruikbaar.
Drie weken geleden mailde ik nog naar de VRT met de vraag wanneer DAB buiten dienst zou gesteld worden. Het antwoord was dan :
DAB-toestellen zullen daardoor helaas niet meer gebruikt kunnen worden.
Onze excuses voor de eventuele ongemakken die deze overgang voor u met zich meebrengt.

Een exacte datum van de switch is op dit moment nog niet geweten.
En nu : zes dagen voor de switchover is er dus wel een datum. Onverantwoord. Zeker omdat er nog altijd DAB toestellen in de handel aangeboden worden.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

Net en week of 2 geleden om eens te experimenteren een Dab+ radio in blokker gekocht...

Ik vind het op zich wel positief, op gsm toestellen vind je amper dab/dab+ enkel FM... vaak ook nog enkel FM in recente wagens. Dus FM als backup laten, dab er tussen uit en over naar dab+ vind ik best logisch...

Hetzelfde zie je bij gsm. Hier willen ze ook langer 2g als backup houden en eerder 3g uitfaseren...

Waar ik vooral op zit te wachten is de overstap van Vlaamse/ eventueel Waalse zenders naar dvb-t+ (bvb 720p @4mbit)
Greetz cyberbug

Afbeelding
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

cyberbug schreef:Waar ik vooral op zit te wachten is de overstap van Vlaamse/ eventueel Waalse zenders naar dvb-t+ (bvb 720p @4mbit)
Daar gaat het nu niet over in dit topic. Feit is dat er vandaag nog iemand onwetend een nieuw DAB-toestel kan kopen en volgende week verplicht zonder pardon naar de FM-band terug wordt gekatapulteerd.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Wie nu een DAB toestel koopt ipv DAB+ maakt sowieso een hele slechte keuze, want het was al jaren duidelijk dat DAB+ het gaat overnemen van DAB.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

R2D2 schreef:Dank u VRT : hier in huis worden 6 radio's plots onbruikbaar.
Drie weken geleden mailde ik nog naar de VRT met de vraag wanneer DAB buiten dienst zou gesteld worden. Het antwoord was dan :
DAB-toestellen zullen daardoor helaas niet meer gebruikt kunnen worden.
Onze excuses voor de eventuele ongemakken die deze overgang voor u met zich meebrengt.

Een exacte datum van de switch is op dit moment nog niet geweten.
En nu : zes dagen voor de switchover is er dus wel een datum. Onverantwoord. Zeker omdat er nog altijd DAB toestellen in de handel aangeboden worden.
Je bedoelt wellicht: dank u Norkring.
De feeds van VRT richting Norkring blijven immers dezelfde, alleen worden ze nu niet meer verdeeld per antenne, maar wordt alles afgeleverd in Leeuw.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

blaatpraat schreef:Je bedoelt wellicht: dank u Norkring.
Je bedoelt wellicht: dank u, Sven Gatz.
VRT wordt via beheersovereenkomst aangestuurd door de Vlaamse overheid, Norkring krijgt licenties van de Vlaamse overheid, mag samen met Telenet ongestoord DVB-T(2)-spectrum verspillen, mag DAB van de ene op de andere dag uitschakelen zodat radiotoestellen van een paar jaar oud onbruikbaar worden, etc...

Je kan ook een ander beleid voeren:
- intrekking Teletenne DVB-T-licentie wegens nutteloos voor de consument
- overgangsperiode met simulcast VRT DAB/VRT DAB+
- informatiecampagne in samenwerking met de sector waarbij fabrikanten, verkopers en omroepen duidelijk communiceren wat er wanneer wijzigt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

R2D2 schreef:Zeker omdat er nog altijd DAB toestellen in de handel aangeboden worden.
Dat zegt natuurlijk genoeg over de aanbieders... een degelijke shop zal dat heus niet doen.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

R2D2 schreef:Onverantwoord. Zeker omdat er nog altijd DAB toestellen in de handel aangeboden worden.
Kan je daar eens een voorbeeld van geven? Waarschijnlijk zijn dit toestellen die ook gewoon DAB+ kunnen ontvangen, ook al wordt dat niet expliciet vermeld.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Naar aanleiding van bovenstaand bericht heb ik eens gekeken naar onze DAB radio.
Het gaat om een "Argon DAB Adaptor" uit 2007 of 2008. Deze doet dienst als één van de muziekbronnen achter een 100 Volt versterker in een bedrijfsruimte.
Volgens de handleiding zou deze DAB+ kunnen afspelen.
Ik heb het toestel een volledige SCAN laten doen. Nu zie ik dat onder andere BBC world, Top Radio, VBRO, ... er zijn bijgekomen.
Volgens info op het internet zouden deze zenders al in DAB+ uitgezonden worden. Echter als ik één van deze vermoedelijke DAB+ zenders selecteer krijg ik geen klank.
Als ik bijvoorbeeld Radio 2 selecteer krijg ik wel klank en op het scherm scrolt ook het bericht dat ze weldra zullen overschakelen.
Nu twijfel ik of mijn toestel wel DAB+ kan afspelen of word er momenteel nog niets in DAB+ uitgezonden en ben ik gewoon te vroeg.
Het is niet zo'n groot probleem gezien we sedert enkele maanden ook een Sonos Connect hebben. Toch zou ik graag weten of ik dit toestel in de vuilbak mag gooien of niet.

Excuses indien ik hiervoor beter een apart topic had aangemaakt.

Mvgr,

Peter.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

PeterP schreef:Volgens de handleiding zou deze DAB+ kunnen afspelen.
Staat dat in de originele papieren handleiding uit 2007? Want ondertussen hebben de fabrikanten wellicht een nieuwe versie van bestaande modellen uitgebracht met DAB+ ondersteuning.

Bij twijfel contacteer je de fabrikant met vermelding van het serienummer van het toestel.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Misschien kunnen VRT Mgt & Dhr Gatz eens Wiki raadplegen
Concreet staat daar o.a. het volgende
***********************
Een migratie van DAB naar DAB+ is betrekkelijk eenvoudig. Bestaande DAB-infrastructuur is te gebruiken voor DAB+-uitzendingen en DAB+- en DAB-stations kunnen naast elkaar worden uitgezonden. Oudere DAB-radio’s negeren het DAB+-signaal, modernere radio’s die beide kunnen ontvangen zullen de voorkeur geven aan het DAB+-signaal. In sommige landen worden dezelfde zenders daarom in zowel DAB (voor luisteraars met oudere ontvangers) als DAB+ (in hogere kwaliteit) uitgezonden.
***********************
Ref.:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_A ... oadcasting


@PeterP
Check bv. een VRT DAB+ (of Classic21+). Ik zie die verschijnen in het men van een radio Pure Evoke 2xt - die niet DAB+ conform is; uiteraard geeft een selectie van het betrokken station geen resultaat/geluid
P.S.
Indien je handleiding zegt DAB+ conform zou het toch moeten lukken; er zijn blijkbaar evenwel verschillende versies van Argo dab apapters (3, 2+, ...)
Misschien dus DAB+ conform mits een update (firmware), wat ook het geval is voor diverse maar niet alle DAB toestellen van Pure
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

@Raf1
Je hebt gelijk. Ik ben inderdaad op de website van Argon Audio gaan kijken. Daar heb ik de handleiding van de Argon Audio V1 gedownload. Dit toestel ziet er van buiten (voorkant, achterkant, afstandsbediening) 100% gelijk uit met ons toestel. Door jou opmerking ben ik gaan zoeken naar de originele papier handleiding. Deze zat onder de versterker. In die handleiding komt het woord DAB+ dus nergens voor. Bedankt voor de tip.

@M_016
Uit jou antwoord begrijp ik dat het dus mogelijk is dat de DAB+ kanalen wel op het scherm komen maar dat je ze niet kan afspelen. Dit is dus bij mij ook het geval.

We hebben sedert enkele maanden een Sonos Connect en een abonnement bij Tunify (geen reclame en geen praatprogramma's meer). Die Dab radio had ik aangesloten op de lijningang van de Sonos. Het enige nut wat de DAB radio nog had was als backup mocht het internet uitvallen. Het is dus geen drama en de aankoop van die Sonos is nu helemaal verantwoord.

Aan allen bedankt.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

M_016 schreef:Misschien kunnen VRT Mgt & Dhr Gatz eens Wiki raadplegen
Concreet staat daar o.a. het volgende
***********************
Een migratie van DAB naar DAB+ is betrekkelijk eenvoudig. Bestaande DAB-infrastructuur is te gebruiken voor DAB+-uitzendingen en DAB+- en DAB-stations kunnen naast elkaar worden uitgezonden. Oudere DAB-radio’s negeren het DAB+-signaal, modernere radio’s die beide kunnen ontvangen zullen de voorkeur geven aan het DAB+-signaal. In sommige landen worden dezelfde zenders daarom in zowel DAB (voor luisteraars met oudere ontvangers) als DAB+ (in hogere kwaliteit) uitgezonden.
***********************
Ref.:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_A ... oadcasting
VRT heeft daar niets mee te maken, want VRT is al sinds 2008 geen eigenaar meer van het zenderpark.
VRT doet niet meer (en niet minder) dan het geluid aanbieden aan Norkring, die er dan de rest mee doet.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@blaatpraat... Norkring zal deze beslissing waarschijnlijk niet op z'n eentje en zonder overleg met VRT en Dhr Gatz genomen hebben

P.S.
Vlaamse participatiemaatschappij is voor 25% eigenaar (en beschikt dus zeker over een "blokkeringsmeerderheid") wat betreft het tijdelijk naast elkaar laten bestaan van DAB & DAB+ zoals bv. in UK
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

@ PeterP , kijk eens of je de software niet kunt gaan updaten, het zou wel eens kunnen gebeuren dat het daarmee opgelost is, ooit eens gelezen dat sommige DAB toestellen DAB+ compatible waren mits software-update...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

laroyj schreef:ooit eens gelezen dat sommige DAB toestellen DAB+ compatible waren mits software-update...
Ik heb zo'n radio. Nog deze zomer gekocht. Enkel "DAB + FM" , DAB en FM. Miskoop, ik had begrepen dat die + was van DAB. Maar het was een + in de betekenis van "en". Dat toestel, de hardware, kan eigenlijk DAB+ aan maar de producent maakte dat niet mogelijk. De software is niet te updaten. Maar een andere, veel oudere, die enkel FM en Internetradio had was plots een DAB-radio na een softwareupdate.

Ik contacteerde trouwens ook de VRT klantendienst een paar weken geleden met een vraag over de mogelijke afschaffing van DAB. Ik kreeg enkel de reactie dat men 'in principe' gaat migreren zonder blijvende ondersteuning voor DAB.

En ondanks dat ik vroeg of het waar was dat dit in oktober ging gebeuren gingen ze daar niet op in, ook niet op mijn follow-up met nogmaals die vraag.
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Verkeerd gelezen :)

Maar zelfs dan nog, ik kan moeilijk geloven dat ze binnen een aantal jaar FM willen uitschakelen.
Als het uitgeschakeld wordt, zal het dan pas zijn als 'iedereen' er klaar voor is. Ik lig er niet wakker van iig.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

WalterB1 schreef:Enkel "DAB + FM" , DAB en FM. Miskoop, ik had begrepen dat die + was van DAB. Maar het was een + in de betekenis van "en".
Als je toen effectief al wist dat er DAB+ was naast DAB, dan vind ik het, pardon me, wel nogal dom van je dat je dan niet naar de effectieve specs gaat kijken en je enkel baseert op het titeltje van het aangeboden toestel.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tomby schreef:
Als je toen effectief al wist dat er DAB+ was naast DAB, dan vind ik het, pardon me, wel nogal dom van je dat je dan niet naar de effectieve specs gaat kijken en je enkel baseert op het titeltje van het aangeboden toestel.
Ja, ik weet het, dat was niet slim. Maar ook heel menselijk. Je gaat niet controleren wat je reeds clasificeerde als een feit. Is trouwens een brolradio voor de rest. Die crasht constand. Als ik die wil aanzetten moet ik die eerst even uittrekken en terug opzetten. Nog nooit meegemaakt met een radio. Echte miskoop. Gelukkig was die heel goedkoop.
Tinky
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 okt 2017, 21:36

driesp schreef:Verkeerd gelezen :)

Maar zelfs dan nog, ik kan moeilijk geloven dat ze binnen een aantal jaar FM willen uitschakelen.
Als het uitgeschakeld wordt, zal het dan pas zijn als 'iedereen' er klaar voor is. Ik lig er niet wakker van iig.
Ook fm afschakelen gaan ze doorvoeren.
En dan ban je simpelweg verplicht om om te schakelen naar een niuewe radio, of op z'n minst nieuwe ontvangers.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Wat kan nu de reden zijn dat ze de omschakeling slechts 1 week op voorhand openbaar maken ? Waarom hebben ze dat letterlijk geheim gehouden ?

Op 15 september kreeg ik van de VRT dit antwoord :
Op dit ogenblik zendt VRT alleen uit op DAB waardoor de uitzendruimte beperkt is.
Vanaf november wil VRT inderdaad inzetten op DAB+ en hopen we over meer ruimte te beschikken zodat het mogelijk wordt om de regionale uitzendingen altijd in de juiste provincie te krijgen.

Voor de overgang van DAB naar DAB+ zal een migratie gebeuren, d.w.z. dat alle DAB-kanalen zullen overgezet worden naar DAB+ en dus achteraf niet meer via de oudere DAB-standaard zullen uitgezonden worden.

DAB-toestellen zullen daardoor helaas niet meer gebruikt kunnen worden.
Onze excuses voor de eventuele ongemakken die deze overgang voor u met zich meebrengt.

Een exacte datum van de switch is op dit moment nog niet geweten.

We wensen u alsnog veel luisterplezier.
Het strafste is dat ze in september nog spreken over "vanaf november". En dan wordt het plots 17 oktober, met een aankondiging op 11 oktober.
Is dit enkel een lompe communicatie of zie hier meer achter ?

Voor ons is dat geen akkefietje : 6 radio's worden onbruikbaar. (+ nog 1 twijfelgeval).
De early adopter wordt hier mooi afgestraft. De FM luisteraar wordt ongemoeid gelaten. Wij zijn destijds naar DAB overgeschakeld omdat de FM-ontvangst in Brussel bijzonder slecht is. Zowel thuis als in de wagen. We hebben dus de dure meerprijs betaald voor radio's die nu onbruikbaar worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

R2D2 schreef:De early adopter wordt hier mooi afgestraft.
Dat is spijtig genoeg heel vaak zo.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

@Laroyj
Ik heb inmiddels bevestiging van de fabrikant dat het niet mogelijk is om een softwareupdate te doen. Er moet ook een hardwareupdate gebeuren.

@R2D2
Ook hier werd destijds het DAB toestel gekocht om mee te zijn met de laatste technologie.

Ik vermoed dat er toch wel behoorlijk wat mensen zijn die met dit probleem geconfronteerd worden. Weet er iemand hoe je dit in de media krijgt met als doel dat er eventueel toch nog beslist wordt om verder uit te zenden in DAB.
Iets in de aard van "Duizenden DAB radio's onbruikbaar door beslissing VRT !".
Gebruikersavatar
bralm
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 7 keer

De VRT had hier een betere keuze kunnen maken door bijvoorbeeld de exclusieve digitale radio's zoals Klara Continuo, MNM Hits, Nieuws+, Sporza samen met de provinciale Radio 2's in DAB+ te lanceren.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

De Vlaamse nitwits in de regering laten zich van alles op de mouw spellen door Norkring - Telenet waarmee de vlaamse regering een slecht contract heeft bedongen.

Ze konden perfect DAB en DAB+ naast elkaar laten bestaan mėt 100% indoor dekking.
Een 100% dekking die ze zelfs in eindfase niet zullen halen. Een zelfde dekking als FM dus moet haalbaar zijn.

Daarnaast is het een anti-VRT maatregel om FM te behouden voor lokale radio's en FM voor VRT af te schaffen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik heb hier thuis nog een oude hifi toren,(100 Watt RMS en een weerstand van 8 Ohm)ben ik nu verplicht om de radio te vervangen naar een DAB+ toestel,of zijn er nog andere mogelijkheden??

Zo een bijv.
https://www.hificorner.nl/yamaha-yamaha-t-d500.html
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@Fluppie.... ik veronderstel dat jouw oude HiFi toren zoals de mijne nog van het type FM/AM is (zonder DAB/DAB+)

FM blijft althans voorlopig tot 2022 behouden (maar er zijn in dit land/regio werkelijk geen zekerheden meer & verrassingen zijn niet uitgesloten met deze i**** )
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

https://www.radioshop.be/product/446634 ... e5250.html
Ik heb deze al 2-3 jaar en gelukkig ondersteuning voor DAB+ :beerchug:
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

M_016 schreef:@Fluppie.... ik veronderstel dat jouw oude HiFi toren zoals de mijne nog van het type FM/AM is (zonder DAB/DAB+)

FM blijft althans voorlopig tot 2022 behouden (maar er zijn in dit land/regio werkelijk geen zekerheden meer & verrassingen zijn niet uitgesloten met deze i**** )
Klopt,is van het begin de jaren '90 er is ook nog een DCC (Digital Compack Casette) aanwezig,ik geloof dat Philips daarna gestopt is met grote krachtige sterio torens te maken,vergis je niet in de ouderdom,versterker is echt een beest.Al enkele keren nieuwe klankkasten mogen kopen,wegens het rubber die in het rond vloog :-D
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

fluppie schreef:Klopt,is van het begin de jaren '90 er is ook nog een DCC (Digital Compack Casette) aanwezig,ik geloof dat Philips daarna gestopt is met grote krachtige sterio torens te maken,vergis je niet in de ouderdom,versterker is echt een beest.Al enkele keren nieuwe klankkasten mogen kopen,wegens het rubber die in het rond vloog :-D
Ah, de Philips 900-serie toevallig? Zalige reeks, hebben die vroeger thuis ook gehad :-D Mijn pa gebruikt die nu nog altijd met de oude Kenwood boxen die hij al van de jaren 80 heeft. Blijft een super geluid uitkomen. Van de DCC is hij gelukkig wel weggebleven :)
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Onlangs voor mijn schoonouders deze DAB+ radio gekocht. Blijkbaar een goede keurze. :-D
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 maa 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer
Recent bedankt: 1 keer

gelukkig heb ik ook een compatible toen gekocht http://www.lenco.com/p/pdr-03-3/?lang=nl
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

r2504 schreef:
R2D2 schreef:De early adopter wordt hier mooi afgestraft.
Dat is spijtig genoeg heel vaak zo.
Misschien daarom dat er een term voor uitgevonden is ?

Mijn dabradio's zijn gelukkig allemaal dab+ compatibel. En in mijn woonkamer op de hifi gebruik ik gewoon een afgedankte dvb-t ontvanger om digitaal naar de vrt radio te luisteren, een optie die vaak vergeten wordt !
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

De early adopter heeft al 20 jaar DAB van de VRT. ;)

Dat DAB niet naast DAB+ blijft bestaan voor even heeft waarschijnlijk te maken met politieke spelletjes. VRT heeft al serieus moeten besparen en via deze weg willen ze de Vlaamse overheid een 'hak' zetten. DAB staat ook niet in de beheersovereenkomst, maar enkel DAB+
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

PeterP schreef:Ik vermoed dat er toch wel behoorlijk wat mensen zijn die met dit probleem geconfronteerd worden. Weet er iemand hoe je dit in de media krijgt met als doel dat er eventueel toch nog beslist wordt om verder uit te zenden in DAB.
En hoelang ga je dan nog verder uitzenden in DAB... 5 jaar, 10 jaar, ... tot het laatste DAB radiootje versleten is ?

Radio spectrum is een kostbaar goed... je zal dus moeten switchen op een gegeven moment (en niet jezelf vastklampen aan oude technologie).
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

@r2504
Hoe lang is er dan wel al aangekondigd dat DAB uit de ether gaat ?
Is er dan al ruimte tekort in het DAB/DAB+ radiospectrum misschien ?
Switchen zal je inderdaad moeten maar misschien wat minder bruusk.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef: En hoelang ga je dan nog verder uitzenden in DAB... 5 jaar, 10 jaar, ... tot het laatste DAB radiootje versleten is ?
Mijn probleem is niet persé dat men stopt met DAB. Aan alles komt een einde. Het is de manier waarop. Een week voor de stopzetting daar iets van zeggen, en dan nog wel discreet, het gaat vooral over dat je nu via DAB+ gaat kunnen luisteren, niet dat men stopt met DAB, is geen behoorlijk bestuur.

Ideaal scenario zou zijn geweest;
- start uitzenden via DAB+
- blijft nog X periode uitzenden van DAB (minimaal 2 jaar) met 'uitdoofnotificatie' , doet men nu op dit moment via de tekstboodschap op DAB
- creëer wettelijk kader om verkopers van toestellen te kunnen verplichten dat als een toestel bepaalde technische kenmerken heeft om te klant te moeten informeren over de te verwachten technologische levensduur.
--> concreet, verkoop je een DAB-only radio -> 'Waarschuwing; van XX/XX/XXXX zal de DAB-functie niet meer werken in het Vlaamse Gewest' (iets in die geest)
--> nuttiger, voor FM-radio's; -> 'Waarschuwing; omstreeks 2020-2022 zullen de FM-uitzendingen in het Vlaamse Gewest' waarschijnlijk stopgezet worden'

De verkoop van die toestellen gewoon verbieden zou beter zijn maar zal waarschijnlijk niet wettelijk haalbaar zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

PeterP schreef:Is er dan al ruimte tekort in het DAB/DAB+ radiospectrum misschien ?
Ik volg het hele DAB gebeuren niet echt... geen idee dus of het simultaan kan (ergens vrees ik ervoor).

Het feit dat men dit pas een week op voorhand laat weten is echter niet goed te praten (ook al zullen er mensen zeuren als je het een jaar op voorhand laat weten).
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”