Internet radio

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Iemand hier ervaring met het runnen van een internet radio ?

Services die je gebruikt, kosten die eraan vasthangen, licenties, ...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

"a long, long time ago..."

als je de "gewijzigde" versie van de mycaster executable kunt vinden, ben je op 2 minuten up&running.
mycaster was, in de tijd voor napster (of net erna? i forget), een erg simpel en fijn tooltje om een eigen internetradio op te starten.
was nog voor dingen zoals shoutcast/icecast... maar door de zeikerds van copyright e.d. was het geen heel erg lang leven beschoren.

enige wat je moest doen was: playlist opstellen en op start drukken. je kon dan ook tusendoor praten e.d., eigenlijk alles wat je zou willen.
probleem na het sluiten: de mycaster executable MOEST verbinding kunnen leggen met het mycaster domein (voor publishing in de directory e.d.),
en gezien dat niet meer mogelijk was... geen mycaster meer.

iemand heeft nadien de executable nog aangepast en terug gereleased, waarbij die verbinding geen noodzaak meer was en mycaster dus terug foutloos kon werken... maar over de jaren heen ben ik die versie spijtig genoeg kwijtgeraakt en terugvinden lukt me persoonlijk niet meer zo vlot.

wil je het tegenwoordig doen, en legaal... dan veronderstel ik dat je o.a. sabam ook moet betalen, en dan lijkt het me al niet meer interessant eigenlijk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Splitter schreef:wil je het tegenwoordig doen, en legaal... dan veronderstel ik dat je o.a. sabam ook moet betalen, en dan lijkt het me al niet meer interessant eigenlijk
Eigenlijk was dat m'n hoofdvraag... de software op zich is het probleem niet echt.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Heb ik al gelezen maar daar staat niet meteen wat de minimumvergoeding is (bedrag per stream ?) ?

Wat als trouwens de streaming server in het buitenland staat ?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Er is toch nu ook zo een service dat sabam betaalt in jouw plaats? Ben de naam nu even kwijt ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Pico
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 02 maa 2007, 19:56
Locatie: Belgium
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 27 keer

krisken schreef:Er is toch nu ook zo een service dat sabam betaalt in jouw plaats? Ben de naam nu even kwijt ...
Is het 'Radionomy' dat je bedoeld krisken?

https://www.radionomy.com/en/static/produce
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Eigenlijk moet je niets betalen voor een webradio aan licenties in eerste instantie.

http://www.sabam.be/sites/default/files ... o_2017.pdf

Pagina 3;
Als u een radiostation of een webradio wil opstarten of online radioprogramma’s wil aanbieden, heeft u
hiervoor voorafgaandelijk de toelating van de auteurs nodig om de werken (muziek en literaire werken)
te gebruiken die u wenst om te roepen1
.


Bij SABAM moet je u aanmelden en betalen voor de rechten voor de werken van de leden die SABAM vertegenwoordigd. Dat is het punt van belang.

Enkel als je iets gaat uitzenden/streamen waarvan SABAM verantwoordelijk is om die rechten te innen moet je aan SABAM betalen.

Als je dus op uw radio enkel wil praten. Of muziek zou gebruiken waarvan de rechten niet onder het beheerder van SABAM vallen.

Maar ik vrees dat SABAM zich daar niets gaat van aantrekken. Waarschijnlijk gaat SABAM u facturen en dreigbrieven sturen ongeacht of ze daar toe het recht hebben. En dan kan je het gaan uitleggen en proberen op te lossen. Gelijk hebben en gelijk krijgen is niet het zelfde.

Ik ben ooit eens zelfstandig enquêteur in bijberoep geweest. Plots kreeg ik een dreigbrief van een incassobureau (in het Frans trouwens, inschrijving was NL) in opdracht van SABAM omdat ik geen SABAM betaalde voor mijn winkel.

Ik ben toen naar SABAM getrokken en heb op de achterkant van die brief geschreven ter plaatste dat ik op eer verklaarde dat er in mijn niet-bestaande winkel geen muziek speelde. Gelukkig nooit niets meer van vernomen.

Met de juiste vrije muziek of geen enkele muziek moet dat wel kunnen webradio zonder SABAM te maken maar het lijkt mij nuttig om een goede polis juridische bijstand af te sluiten.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

+-1600 euro per jaar om 24/24 uit te zenden, maakt niet uit als je maar 1 -50 of 500 luisteraars hebt...
zend je minder uit, betaal je minder, ook wanneer je geen reklame uitzend wordt het tarief gehalveerd geloof ik..., min is 400-500 euro..

via radionomy is het (voorlopig0 nog gratis, maar het loopt dan over hun servers met humn reklame ertussen , en heb je niet genoeg luisteraars, vlieg je eruit....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
bralm
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 7 keer

r2504 schreef:Wat als trouwens de streaming server in het buitenland staat ?
Dan lijkt het mij te zijn dat je auteursrechten in het buitenland betaald. Mocht de uitzendingen vanuit België gebeuren en enkel de distributie is door een buitenlandse server OF de content gelinkt aan of gericht naar de Belgische markt dan gaan ze u daar volgens mij toch nog proberen voor te laten betalen. Indien je reeds auteursrechten hebt betaald aan een organisatie waar SABAM partner mee is, gaan ze vermoedelijk met hun in discussie gaan.

Doet mij een beetje denken aan RTL in Nederland en Wallonië, waar ze ergens in het midden van de nacht het Luxemburgse nieuws uitzenden om zo onder de Luxemburgse wetgeving te vallen. :lol:
WalterB1 schreef: Ik ben ooit eens zelfstandig enquêteur in bijberoep geweest. Plots kreeg ik een dreigbrief van een incassobureau (in het Frans trouwens, inschrijving was NL) in opdracht van SABAM omdat ik geen SABAM betaalde voor mijn winkel.

Ik ben toen naar SABAM getrokken en heb op de achterkant van die brief geschreven ter plaatste dat ik op eer verklaarde dat er in mijn niet-bestaande winkel geen muziek speelde. Gelukkig nooit niets meer van vernomen.
Ik heb het gevoel dat SABAM deze brieven standaard opstuurt naar bedrijven gepubliceerd in het staatsblad, ik herinner mij nog dat de inhoud redelijk chanterend overkwam. Een prijs als klantvriendelijke onderneming zullen ze nooit winnen zolang hun marketing overkomt als gelegaliseerde maffia.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

WalterB1 schreef:Met de juiste vrije muziek of geen enkele muziek moet dat wel kunnen webradio zonder SABAM te maken maar het lijkt mij nuttig om een goede polis juridische bijstand af te sluiten.
Zoals daar zijn: Kimberly Clark, Ken Wood, Mr Cocktail & the Partymix, Suzi Wan... [ ].

Ook een goeie:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

laroyj schreef:+-1600 euro per jaar om 24/24 uit te zenden, maakt niet uit als je maar 1 -50 of 500 luisteraars hebt...
zend je minder uit, betaal je minder, ook wanneer je geen reklame uitzend wordt het tarief gehalveerd geloof ik..., min is 400-500 euro..
Niet meteen iets voor een fun-projectje dus...
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Eenvoudigste wijze is waarschijnlijk een blog starten en daar uw 'radiouitzending' als audiobestand posten.

Om te beginnen en als het toch in de hobbysfeer zit, waarom niet?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Mijn eindwerk in t 6e middelbaar was een webradio. Onze streamserver lag in Nederland, maar we moesten normaal wel Sabam betalen. De bedragen vielen toen redelijk mee, we hebben ze niet betaald omdat we maar 2 keer moesten uitzenden voor het eindwerk (dus de kans was klein dat ze het zouden ontdekken. Bij het vragen van de prijs ook wijslijk de site niet vermeld). Ze hebben toen per mail wel duidelijk geantwoord wat het ging kosten.
Streamen deden we met een plugin in WinAmp. Iets zoals dit: https://www.shoutcast.com/Winamp maar dan dik 10 jaar geleden.

Sent from my Lenovo K33a48 using Tapatalk
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Sabam is hier al goed toegelicht, vergeet niet dat je ook aan Simim moet betalen.
http://www.simim.be/nl/internet.htm
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Hier vroeger nog met Live365 gewerkt. Werkte indertijd goed. Zette men programma altijd op voorhand klaar. Echt live uitzenden was er in die tijd zelden bij. Net nog even geken maar ze zorgen enkel in de VS voor de licenties. Voor andere landen moet je zelf zorgen.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”