toekomst DVB-T in Vlaanderen

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1279 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer

Re: toekomst DVB-T in Vlaanderen

Berichtdoor raf1 » 1 week 6 dagen 17 uur geleden (07 Okt 2017, 08:41)

Zino schreef:Dus in dat opzicht is het gratis zijn dus een rekbaar begrip...

Het gaat niet om het gratis zijn van tv-kijken, maar om het gratis beschikbaar zijn van tv-programma's oftewel het tv-signaal.
Een eenmalige kost om een ontvanger aan te kopen is nog totaal iets anders dan een maandelijks terugkerende abonnementskost die noodzakelijk zou zijn om over de tv-programma's te kunnen beschikken.

Daarnaast is er nog een tweede argument. De beheersovereenkomst stelt dat de VRT z'n informatieopdracht technologieneutraal moet uitvoeren en beschikbaar moeten zijn op alle relevante platformen.
Als nieuwsprogramma's op Radio 1 zoals "De ochtend" en "De wereld vandaag" gratis beschikbaar zijn via antenne (FM/DAB+) en tv-programma's zoals "Het Journaal", "Terzake" en "De Afspraak" niet meer gratis via antenne (DVB-T) kunnen ontvangen worden, dan kan je argumenteren dat de VRT een fundamenteel onderscheid maakt in de gratis beschikbaarheid van radio ten opzichte van tv en bijgevolg z'n informatieopdracht niet technologieneutraal uitvoert.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 86 keer
Recent bedankt: 3 keer

Berichtdoor CCatalyst » 1 week 6 dagen 16 uur geleden (07 Okt 2017, 09:26)

Laat ons dan gewoon de beheersovereenkomst herzien. Hij is binnen enkele jaren toch aan hernieuwing toe.

petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 101 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Berichtdoor petrol242 » 1 week 6 dagen 15 uur geleden (07 Okt 2017, 11:04)

Waarom zou die herzien moeten worden met betrekking tot zijn maatschappelijke functie?
Edpnet 85/20 vectoring met FritzBox 7360 (v1) met firmware 06.31
Voip uit: VoipTiger, ook mobiel
Voip-in : Edpnet
FritzFon MT-F
Nas4Free en Synology DS213
Good old Debian en Linux Mint
Visiosatschotel Vu+Duo met OpenPLi op Astra 19.2 23.5 en 28.2
Kabel TV Telenet

Zino
Starter
Starter

Berichtdoor Zino » 1 week 6 dagen 13 uur geleden (07 Okt 2017, 13:03)

raf1 schreef:
Zino schreef:Dus in dat opzicht is het gratis zijn dus een rekbaar begrip...

Daarnaast is er nog een tweede argument. De beheersovereenkomst stelt dat de VRT z'n informatieopdracht technologieneutraal moet uitvoeren en beschikbaar moeten zijn op alle relevante platformen.

Op alle relevante platformen...
Hoeveel gebruikers zitten er op dvb-t en hoeveel op vrtnu?

Daar zit je dan met je relevantie...

dior dna
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 134 keer

Berichtdoor dior dna » 1 week 5 dagen 1 uur geleden (09 Okt 2017, 00:27)

Zino schreef:[...]Hoeveel gebruikers zitten er op dvb-t en hoeveel op vrtnu?[...]

goede vraag :-) weet jij het antwoord ?
Ik tel voor beiden.
Ik vind dat dvb-t tenminste 1 voordeel heeft t.o.v. vrtnu, namelijk:
dat de Kodi LE dvb-t plugin recording functionaliteit heeft en de Kodi LE vrtnu plugin niet.
Laatst gewijzigd door dior dna op 12 Okt 2017, 02:30, 1 keer totaal gewijzigd.

fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 125 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 223 keer

Berichtdoor fredo66 » 1 week 4 dagen 11 uur geleden (09 Okt 2017, 15:12)

In theorie is het mogelijk om vrt beschikbaar te maken op de kabel zonder dat je een abonnement neemt. Technisch is dat waarschijnlijk al zo als je ooit al een betalend abonnement genomen hebt op Telenet ?
Je zou dus perfect een legaal kader kunnen maken waar men dus de tv kijker coax toegang heeft tot de vrt, zonder dat hij een maandabonnement moet nemen bij Telenet (en dus enkel eenmalige aansluitingskosten). Maar ik zie Telenet niet snel meewerken. Al kan hen dat verplicht opgelegd worden natuurlijk mochten onze politici haar op hun tanden hebben. Ze hebben echter zitpenningen in hun zakken zitten van Telenet ...

Over het al dan niet voortbestaan van dvb-t: gelukkig is Vlaanderen wielergek ... Al die koerswagens gebruiken toch dvb-t tijdens de koers ... :-)
Dus vanuit die hoek zou nog wel wat protest kunnen komen.
VDSL2 Proximus 'Internet Start (z.v.l.)' - Fritzbox 7360v1 - Voip Weepee in en Megavoip uit - DVB-T tv-radio - Emtec Movie Cube S800h - Lenovo Yoga 300 - Motorola Moto E - Roku 3

petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 101 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Berichtdoor petrol242 » 1 week 4 dagen 5 uur geleden (09 Okt 2017, 21:12)

Telenet sluit anders wel de kabel volledig af voor televisie als je geen TV abbo bij hen hebt. In een ver verleden had ik enkel internet van Telenet omdat ik TV keek via de schotel. Er is toen een filter geplaatst om de analoge TV signalen uit de coax te filteren...
Edpnet 85/20 vectoring met FritzBox 7360 (v1) met firmware 06.31
Voip uit: VoipTiger, ook mobiel
Voip-in : Edpnet
FritzFon MT-F
Nas4Free en Synology DS213
Good old Debian en Linux Mint
Visiosatschotel Vu+Duo met OpenPLi op Astra 19.2 23.5 en 28.2
Kabel TV Telenet

Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 14 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Berichtdoor Fluppeke » 1 week 4 dagen 4 uur geleden (09 Okt 2017, 22:09)

@ Fredo theoretisch is het mogelijk. Maar het lijkt me weinig waarschijnlijk. De facto is het abbo een opsplitsing van onderhoudskosten en auteursrechten. Die eerste zou dan vanuit overheidsgeld moeten komen. Mensen die meer willen dan VRT alleen of DSL klanten zullen deze dan wel zelf moeten betalen ...lijkt me nooit door het gelijkheidsbeginsel te komen.

Als DVB-T zal verdwijnen dan zal het veel eerder voor VRT.Nu zijn

Gelet dat men DAB+ wil pushen en dat VME 25% in norkring heeft (norkring mag net als bij DVB-T de licensies voor DAB+ vedelen) zie ik de komende jaren (omdat DAB+ nog niet rendabel is voor de zenders) nog veel verkapte staatssteun voor norkring en ik vermoed dat men in ruil ook zal verwachten dat DVB-T in de lucht blijft. Van zodra DAB+ een succes is en er een analoge switch off komt zitten we weer met een extra monopoly bedrijf (op digitale radio).
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder

Terug naar “Andere: DVB-T, TV over Internet (Bhaalu, Stievie, Yelo, ...), TV algemeen, ...”