toekomst DVB-T in Vlaanderen

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Omdat het offtopic is in Opnieuw gelanceerd: Stievie Premium
blaatpraat schreef:
1207 schreef:
dior dna schreef:
petrol242 schreef:Ik denk dat DVB-T met uitsterven bedreigd is.[...]het wordt geboycot langs alle kanten[...]
Waarom denk je dat ? Wie boycot wat ?
zoek eens op hoe het met teletenne vergaan is?

telenet koopt rechten voor dvb-t, laat het wegrotten, komt dan met een waanzinnig slecht aanbod en roept dan dat er geen interesse is.
de staatszenders moeten, wettelijk verplicht, doorgeseind worden, dus daar blijft het ook bij.
als het parlement morgen zet dat dat ni meer moet dan is overmorgen ook dat signaal weg
Dat signaal is dan ook binnenkort weg... Afschakeling DVB-T staat gepland voor 2019.

Moest Norkring nu eens investeren in hun netwerk, er zouden wellicht wat meer spelers en mogelijkheden zijn.
Uitschakeling DVB-T in 2019 ???

Dat is het eerste wat ik daar over hoor. Wat weet je daarover Blaatpraat ?

Een DVB-T2 zenderpark is er, al sinds 2010 zeker, van Norkring. Teletenne heeft dat even gebruikt. Zonder gebruik zover ik weet sinds dan.
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 45 keer

Ik ben ook zeer geïnteresseerd in de toekomst van DVB-T(2) in België!

Wanneer RTBF en VRT beschikbaar in HD op DVB-T zullen zijn, ga ik waarschijnlijk denken aan Voo op te zeggen…
Net : Proximus Flex Ultra Fiber + Internet Box+ / AmpliFi Alien / UCG-Ultra
Mobile : Mobile Flex S + Mobile Unlimited
TV : DVB-T2 + V7c & Apple TV 4K (w/ Pickx Mix FR & Be tv)
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Wanneer komt hier DVB-T2 ? En is dat dan met HEVC zoals in Duitsland? Of eerder de verouderde DVB-T2 zoals in Frankrijk?

Iemand hier meer info over?
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

De VRT kan DVB-T totaal niet schelen. Ze zenden het zo uit omdat ze verplicht zijn op basis van de beheersovereenkomst dat ze gratis de linaire uitzendingen moeten aanbieden.

Meer is het niet. Ze doen geen enkele moeite het bestaan ervan aan de kijkers kenbaar te maken. De EPG-informatie is slordig.

Ik denk dat de beste hoop voor overstap naar DVB-T2 is indien het goedkoper zou zijn dan uitzenden in DVB-T. Als er zware kosten zouden nodig zijn aan bepaalde DVB-T zenders zou dat een motivatie kunnen zijn om de niet-gebruikte DVB-T2 zenders te gebruiken.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

WalterB1 schreef: Ik denk dat de beste hoop voor overstap naar DVB-T2 is indien het goedkoper zou zijn dan uitzenden in DVB-T. Als er zware kosten zouden nodig zijn aan bepaalde DVB-T zenders zou dat een motivatie kunnen zijn om de niet-gebruikte DVB-T2 zenders te gebruiken.
tegen wanneer wordt dvb-t1 uit de ether gehaald? als de EU zegt dat dat pas voor 2022 is, ik zeg maar wat, dan kijken wij dvb-t tot 2022
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

dat hoop ik dan ook oprecht, want ik gebruik al jaren DVB-T. Als ik me niet vergis geven deze banden ook de mogelijkheid 4G+ signalen te dragen. Het is maar te hopen dat TN deze niet gaat gebruiken voor haar mobiele netwerk versterking!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

WalterB1 schreef:Uitschakeling DVB-T in 2019 ???

Dat is het eerste wat ik daar over hoor. Wat weet je daarover Blaatpraat ?

Een DVB-T2 zenderpark is er, al sinds 2010 zeker, van Norkring. Teletenne heeft dat even gebruikt. Zonder gebruik zover ik weet sinds dan.
Het contract van de VRT met norkring loopt tot 2019.
Daarna is het afwachten wat de beheersovereenkomst de VRT oplegt. Ik zie 4 mogelijkheden.
De beheersovereenkomst voorziet:
  1. een verlenging van de uitzendingen via DVB-T -> er veranderd niets.
  2. het aanbieden van de zenders via DVB-T en DVB-T2 -> Er veranderd niets voor DVB-T kijkers en DVB-T2 komt erbij.
  3. het aanbieden van de zenders via DVB-T2 -> DVB-T wordt stopgezet ten voordele van DVB-T2.
  4. geen verplichting om zenders aan te bieden via DVB-T of DVB-T2 -> DVB-T zal waarschijnlijk stopgezet worden en er komt geen vervanger.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Over de beheersovereenkomst van de VRT;
https://www.vrt.be/nl/over-de-vrt/beheersovereenkomst/

' Beheersovereenkomst 2016-2020 doorzoekbare versie [PDF]'

Ik heb het document manueel moeten overlopen om het te vinden maar ik heb het gevonden;
pagina 28

Het publieke aanbod staat minstens via één open platform ter beschikking van mediagebruikers.

Met een voetnoot; ''Open platform betekent dat het aanbod toegankelijk is voor de mediagebruiker zonder dat aan die mediagebruiker een directe betaling voor dat aanbod wordt gevraagd.

Dat is de basis van de VRT-uitzendingen via DVB-T. Eén zin met een tweede toelichtende zin. :-(

Dat is toch erg vaag. Misschien als ze zeggen; men kan gratis alle lineaire uitzendingen bekijken via het VRT.nu -platform dat de politiek tevreden zal zijn.

Misschien dat het een verschil maakt dat de huidige beheersovereenkomst loopt tot 2020 en het contract met Norkring blijkbaar maar tot 2019. Als ze het niet verlengen zijn ze mogelijk in overtreding met de beheersovereenkomst.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik maak me nog geen zorgen, informatie, duiding, cultuur en sport moeten sowieso op alle relevante platformen beschikbaar zijn. Voor nieuws en duiding vinden we zelf de term "gratis beschikbaar" en voor sport de term "universeel toegankelijk" terug in de huidige beheersovereenkomst.

Als DVB-T verdwijnt moet de eindgebruiker sowieso een internet- of tv-abonnement nemen en dan kan je gemakkelijk argumenteren dat de termen "gratis beschikbaar" en "universeel toegankelijk" niet meer worden nageleefd.

Het feit dat er in Vlaanderen nog steeds minstens honderdduizend woningen zijn die geen kabeldistributie hebben en het feit dat de duopolisten het steeds moeilijker maken om een goedkoop tv-abonnement aan te schaffen, zal er voor zorgen dat DVB-T een relevant platform blijft.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zie de toekomst somber in voor DVB-T in België.
Toen Teletenne ermee gestopt was zag ik een gat in de markt. Ik heb Norkring gecontacteerd en de zenders (Medialaan, SBS, ..).
Samen met een financieel consultant hebben we dan een ondernemingsplan opgesteld: we hadden verschillende mio € nodig, kapitaal, aanloopkosten. Want de eerste jaren zijn er weinig klanten en veel vaste kosten.

De banken deden niet mee: "dat is risicokapitaal...". Geen nood: het Agentschap 'Ondernemen & Innoveren' heeft een brochure met al de risicokapitaalverschaffers in Vlaanderen.
Ik filterde diegene die zich bezig houden met media, data, communicatie of IT. Geen enkele wou investeren in digitale TV. Ze zien daar geen markt in...

Als iemand het nodige kapitaal ter beschikking heeft mag hij me contacteren !
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wel het verbaast mij niet dat u geen kapitaal gevonden hebt hiervoor, ik zou er ook niet in investeren :-D
Klant worden, misschien wel.

Is het niet zo dat er drie frequentieblokken te huur zijn waarvan Telenet eentje, het beste blok, genomen heeft? En dat met de andere pakketten het moeilijk is iets aan te vangen?

Weet je tot wanneer Telenet die rechten heeft ? Ik zie Telenet er toe in staat die gewoon te verlengen maar je weet nooit dat er dan iets anders mogelijk zou kunnen zijn.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Technisch zit het veel beter in elkaar. Telenet huurt 2 zogenaamde "shared muxen" en 1 "exclusive mux".
Op de exclusieve mux hebben ze alle rechten, de shared mux kan Norkring ook verhuren aan een tweede en derde operator/klant.
De kanalen/zenders op de shared muxen moeten dus in overleg gekozen worden en zijn gelijk voor alle operatoren.

Telenet zit vast aan een huurcontract voor de 3 muxen. Norkring volgt het contract en zendt uit wat Telenet aanbiedt: niets.
Wij zouden als tweede operator komen voor de shared muxen en hadden inspraak over de zenderkeuze.

Ook de encryptie hoeft niet dezelfde te zijn: Telenet opteerde voor Nagravision, maar de tweede operator kon Conax kiezen. Deze is voordeliger voor kleine verdelers. Intussen lijkt Irdeto de markt te winnen door de situatie in Duitsland.

Inderdaad, sinds deze zomer is er daar DVB-T2 betaal-tv met Irdeto. Nu dus settop-boxen à volonté.
http://www.freenet.tv

In Nederland heeft KPN toegezegd te zullen omschakelen naar T2. Vorig jaar twijfelden ze om te investeren. Het einde van DVB-T was er bijna in zicht.
In Wallonië is het zenderpark nog in handen van de RTBF. Als ik goed ingelicht ben komt dat omdat er bij de privatisering geen kandidaten waren om het over te nemen. ( Norkring is hier deels in handen van de overheid). Zelfde verhaal als bij ons voor een commercieel DVB-T aanbod: geen enkele operator wil het doen.

Nochtans met HbbTV heeft DVB-T een mooie vorm van interactiviteit in onze buurlanden, zelfs zonder settopbox. Het is alleen België die achterloopt. De VRT zou kunnen een voortrekker zijn, maar loopt mee in de pas van Telenet, PX en de politici.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

...maar loopt mee in de pas van Telenet, PX en de politici...

natuurlijk, onze belgische baronie is immers duopolieland :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Interessant draadje en als jarenlange Dvb-t vrt kijker wil ik uiteraard ook niet dat dit zou verdwijnen. Los van de beheersteksten en norkring contracten, men kan het toch niet maken dat een met belastingsgeld gefinancierde zender niet meer gratis te ontvangen zou zijn ... ?
In dat geval zou de VRT dan toch moeten verzaken aan belastingsgeld (hun grootste fin. bron) en volledig moeten draaien op reclamegeld en contracten met telenet, proximus etc ... ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 maa 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Het is gewoon triestig dat DVB-T niet gebruikt wordt in België. Ik zou direct via DVB-T kijken indien ik alle belgische zenders zou kunnen ontvangen. Telenet heeft het smerig gespeeld en ik kan maar niet begrijpen waarom alle omroepen niet mee gang in dit verhaal. Overal iedereen kan hun dan ontvangen en reclame zien. Hoe duurder Telenet,px,tvvlaanderen worden hoe groter de kans dat alles buiten vliegt. Langs een kant gaat nu alles via internet en dat kost toch ook geld aan breedband capaciteit. Begrijpen wie begrijpen kan.

Verstuurd vanaf mijn JY-S3 met Tapatalk
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Waarom de omroepen niet meedoen aan DVB-T ? Ja, dat kregen we wel te horen:
"Onze kijkers via Telenet en Proximus zijn interactief. Die van jullie zullen niet interactief zijn en dus minder inkomsten genereren.
Wij willen geen interactieve klanten verliezen door een nieuwe operator. Jullie moeten moeten de globale cijfers verhogen. Niet klanten verschuiven."

Het zijn ook de omroepen die verhinderen dat je kleinschalig kan opstarten: ze eisen dat je na een jaar al 50k à 100k klanten hebt. Voor dat aantal moet je minimaal betalen. Ze willen geen kleine distributeurs. Herinner u Snow van Base: na 2 jaar haalden ze maar 30k klanten en moesten ze opgeven....

Indien deze "minimum garantie" er niet was zou je kleinschalig kunnen starten, zeker nu er voldoende settopboxen en ci-modules zijn. Enkele jaren terug was er geen enkele DVB-T2 box met encryptie te vinden.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

fredo66 schreef:Interessant draadje en als jarenlange Dvb-t vrt kijker wil ik uiteraard ook niet dat dit zou verdwijnen. Los van de beheersteksten en norkring contracten, men kan het toch niet maken dat een met belastingsgeld gefinancierde zender niet meer gratis te ontvangen zou zijn ... ?
In dat geval zou de VRT dan toch moeten verzaken aan belastingsgeld (hun grootste fin. bron) en volledig moeten draaien op reclamegeld en contracten met telenet, proximus etc ... ?
De VRT haalt 8% van zijn inkomsten uit distributie, dus kan je het eventueel een "taxshift" noemen. In een ander draadje is het al aan bod gekomen, dat de weg gevallen inkomsten van het kijk- en luistergeld op een andere manier geïnd worden, maar het klonk destijds zo mooi toen dat werd afgeschaft...

Ik denk dat de meesten onder ons hier betalen om de vrije openbare zenders te kunnen zien. Je kan zeggen dat de VRT niet versleuteld op de kabel zit, maar je moet nog altijd dat kabelabonnement hebben. Het heeft ook geen zin om DVB-T te installeren als je de zenders al op een andere manier binnen krijgt. Het is het ontbreken van de rest van de zenders dus dat DVB-T de nek omwringt.

Die uitspraak over interactief kijken verrast mij eigenlijk. Ik kan ook niet interactief kijken ondanks TV van Telenet, omdat ik geen internet van hen binnen neem, ondanks dat mijn abonnementsgeld krak hetzelfde is. Misschien moet ik daar eens de ombudsman over contacteren.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Euh, als jij je eerste Digicorder of Digibox koopt komen ze bij jou een modem installeren. Daarom hoef je geen internet van hen af te nemen. Ik heb zelf digitale tv van Telenet en internet van PX. Van elk een modem.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Neen, ik heb geen modem van TN.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat ligt aan jezelf. Als je een digibox aanschaft moet je het straf uitleggen om te voorkomen ze GEEN modem komen installeren.
Mijn eerste was een tweedehands en dan vroegen ze nog om een modem te mogen zetten.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Aan mezelf? Straffer nog. Ik huur een digicorder omdat het hopelijk maar voor korte tijd zal zijn. Ze hebben die in een TN center meegegeven nadat bleek dat ik geen Ci+-module kon gebruiken (geen kabeltuner in den TV, wel een DVB-T :oops: ) en over een modem is helemaal niet gesproken. Maar eigenlijk moet ik niet zeveren want die interactieve TV is maar wat het is. Een kleine korting zou dan wel mooi geweest zijn, maar dan krijg ik hier weer kritiek dat ik niet alles moet willen.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

wied schreef:dat hoop ik dan ook oprecht, want ik gebruik al jaren DVB-T. Als ik me niet vergis geven deze banden ook de mogelijkheid 4G+ signalen te dragen!?
Dat hoor ik inderdaad ook al enkele jaren, maar klopt dit? Kan je via de dvb-t antennes een vorm van internet aanbieden?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

ik dacht van niet, maar omdat ik leek ben heb ik die vraag hier gesteld. Als ik vroegere berichten enigszins begrepen heb zou de mogelijkheid bestaan voor TN om zijn DVB-T frequencies te gebruiken voor mobiele telefonie ipv voor tv-signalen!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nee, zo is het niet.
De hoogste frequenties van de DVB-T band zijn ook bruikbaar voor 4G. Daarom o.a. wil men overschakelen naar T2. Zo kunnen er meer zenders op één mux en is de ontvangst toch nog beter.
Op die manier kunnen de hoogste kanaalnummers van DVB-T uit dienst genomen worden. Die frequenties worden dan beschikbaar voor 4G.
Maar de overheid moet dat reguleren, dat moet in een decreet of ministerieel besluit komen. En dan kunnen die frequenties geveild worden voor 4G. Nog een hele weg te gaan.

Het is ook niet zo dat Telenet een licentie van de overheid heeft voor gebruik van zijn DVB-T frequenties . Dat zit bij Norkring. Telenet huurt enkel capaciteit bij Norkring.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

tja, de kok wel horen luiden maar zelf ook niet weten waar de lepel hangt! Dat overkomt me wel eens meer :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

De frequentieruimte die momenteel gebruikt wordt voor DVB-T inzetten voor 4G mobiel internet wordt nog een lange juridische lijdensweg.

Aangezien telecom een federale bevoegdheid is en media een Vlaamse bevoegdheid moeten de frequenties van het Vlaamse niveau naar het federale niveau overgeheveld worden om gebruikt te kunnen worden voor mobiel internet.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb gelezen dat dit aspect de voornaamste reden is waarom ze in Nederland gaan overschakelen naar T2. België zal door Europa verplicht worden te volgen. Die frequenties, da's immers internationale materie.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Aan mezelf? Straffer nog.
Heeft men dan geen afspraak gemaakt om de modem te komen installeren... dat is normaal standaard procedure.

Nu vermoed ik dat je er geen wil... maar anders kan je gewoon contact opnemen met de helpdesk en zal men dit gewoon inplannen.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

MarkDM schreef: Jullie moeten moeten de globale cijfers verhogen.
Dat lijkt me gewoon een onmogelijk opdracht. Tenzij je een pak zenders uit je mouw kan schudden die niet gemakkelijk toegankelijk zijn en waar dan nog genoeg volk geld voor wilt geven.

Zou een leuke zijn voor een nieuwe format/ thread hier, Wie wordt de nieuwe john porter? Stel je eigenste DVB-t pakket samen en verover Vlaanderen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:
petrol242 schreef:Aan mezelf? Straffer nog.
Heeft men dan geen afspraak gemaakt om de modem te komen installeren... dat is normaal standaard procedure.

Nu vermoed ik dat je er geen wil... maar anders kan je gewoon contact opnemen met de helpdesk en zal men dit gewoon inplannen.
Nee, dat is gewoon niet aan bod gekomen, niet gevraagd. En inderdaad, ik denk niet dat het nodig is voor mij.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Block schreef:
wied schreef:dat hoop ik dan ook oprecht, want ik gebruik al jaren DVB-T. Als ik me niet vergis geven deze banden ook de mogelijkheid 4G+ signalen te dragen!?
Dat hoor ik inderdaad ook al enkele jaren, maar klopt dit? Kan je via de dvb-t antennes een vorm van internet aanbieden?
Niet via de DVB-T antennes in ieder geval. Vanuit Europa werd opgelegd dat de frequentieband van 700Mhz (694Mhz tot 790Mhz) tegen 2020 moet worden opengesteld voor mobiel breedband (via uitstel ten laatste 2022). Men heeft dit indertijd ook gedaan voor de 800Mhz band die nu gebruikt wordt voor LTE/4G. In Vlaanderen zit DVB-T van VRT momenteel op 482 en 506 MHz en vormt dit geen probleem. In Wallonië zitten de frequenties van de RTBF echter allemaal, op één na, in de band die moet worden vrijgemaakt. Het spectrum voor DVB-T(2) wordt dus kleiner en zeker in landen waar dit wel succes heeft wordt men gedwongen DVB-T2 te gaan gebruiken om efficiënter om te gaan met het spectrum. De 700Mhz band wordt nu al in Frankrijk op sommige plaatsen gebruikt ter versterking van het 4G signaal. Europa wil ermee bereiken dat 5G snel kan worden uitgerold door nu al spectrum vrij te maken.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

lithion schreef: Vanuit Europa werd opgelegd dat
dus in 2020 gaat de huidige dvb-t eruit.
je kunt nu al voorspellen wat er komt

niet: we voeren dvb-t2 in zodat mensen vrt kunnen blijven ontvangen
wel: het is de schuld van Europa dat kijkers VRT en Canvas vanaf 2020 niet meer langs dvb-t kunnen zien
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ha nee, Je hebt niet goed gelezen. In Vlaanderen geen noodzaak aan T2:
lithion schreef: In Vlaanderen zit DVB-T van VRT momenteel op 482 en 506 MHz en vormt dit geen probleem.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb zojuist antwoord ontvangen van de VRT op mijn vraag van een maand geleden. Ik moet zeggen dat ik verbaast was. Had niet verwacht daar nog iets van te horen.

Mijn vraag was;
Geachte,

De VRT investeerde recent in het opzetten van een eigen video-platform, VRTnu.

Ik meen begrepen te hebben dat in 2019 het contract tussen de VRT en Norkring voor het uitzenden van TV via de ether afloopt. En dan is de nieuwe beheersovereenkomst die afloopt in 2020 niet meer zo veraf.

Als VRT-kijker via DVB-T maken deze elementen mij, en andere DVB-T kijkers op een internetforum dat ik bezoek, ongerust over de toekomst van DVB-T in Vlaanderen en Brussel.

Kunt u namens VRT al iets zeggen over de waarschijnlijkheid van het blijven aanbieden van de lineaire uitzendingen van DVB-T(2) na 2019 / 2020 ?

Over de visie van de VRT over de kanalen voor het beschikbaar stellen van de uitzendingen (internet, free-to-air, Telenet/Proximus).

Bijvraag; mag ik uw reactie publiek delen op een forum?
Ik vroeg dus toestemming om hun e-mail te mogen delen maar die heb ik uitdrukkelijk niet gekregen. Dus dat ga ik dan niet doen. Maar ik zie geen bezwaar om wel te laten weten wat de boodschap was.

Ze bevestigen dat in de loop van 2019 het contract met Norkring gaat aflopen. Maar dat VRT haar strategie nog moet bepalen aangaande de distributie. En dat ze daar verder niets over te zeggen hebben.

Ik blijf achter met; hmm.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Via vrt nu kan je kijken naar alle vrt kanalen zonder in te loggen. Het lijkt vrij waarschijnlijk dat dit de dvb-t uitzendingen zal vervangen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

dragonflo schreef:Via vrt nu kan je kijken naar alle vrt kanalen zonder in te loggen. Het lijkt vrij waarschijnlijk dat dit de dvb-t uitzendingen zal vervangen.
Ik vrees dat je wel eens gelijkt gaat kunnen hebben. Voor de VRT is het een besparing. Al is het technisch gezien te zot voor woorden. Liniaire uitzendingen doen via een kanaal dat per kijker een individuele stream vereist terwijl er een platform is dat letterlijk gemaakt is om dat te doen.

Ik zie de DVB-T-kijkers nog niet betogen als ze dat willen doen. Als DVB-T wil blijven bestaan zullen ze verplicht moeten worden door de politiek. Via streaming kan men kosteloos tv kijken voor zover men een internetverbinding heeft. Het zal ervan afhangen men het hebben van een internetverbinding als een evidentie gaat beschouwen of als iets dat niet vereist kan worden om toegang te hebben tot de openbare televisie.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

WalterB1 schreef:Het zal ervan afhangen men het hebben van een internetverbinding als een evidentie gaat beschouwen of als iets dat niet vereist kan worden om toegang te hebben tot de openbare televisie.
Maar dan zijn nieuws en duiding niet meer "gratis beschikbaar" zoals letterlijk voorgeschreven in de VRT-beheersovereenkomst 2016-2020
Je kan dan argumenteren dat je specifiek om naar "Het Journaal", "Terzake" en "De Afspraak" te kunnen kijken maandelijks een internetabonnement zou moeten betalen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

raf1 schreef:
WalterB1 schreef:Het zal ervan afhangen men het hebben van een internetverbinding als een evidentie gaat beschouwen of als iets dat niet vereist kan worden om toegang te hebben tot de openbare televisie.
Maar dan zijn nieuws en duiding niet meer "gratis beschikbaar" zoals letterlijk voorgeschreven in de VRT-beheersovereenkomst 2016-2020
Je kan dan argumenteren dat je specifiek om naar "Het Journaal", "Terzake" en "De Afspraak" te kunnen kijken maandelijks een internetabonnement zou moeten betalen.
Nee, je kan immers gaan kijken in de gemeentelijke bibliotheek. Als de bibliotheek niet open is wanneer je wil kijken moet je vragen dat ze langer open zijn. Het eventuele lidgeld dat je in de bibliotheek betaalt vervalt in het niets ivm de aanschafkost voor een DVB ontvanger nu of een computer later.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ha ha ha, wat een mop. Ik zie me al 4 km rijden om naar tv te kijken. Bibliotheek is 1 avond per week open.
Als je de wet toepast is DVB-T de enige oplossing. Zo is het ook in andere landen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Zino
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 sep 2017, 10:22

Nu is tv kijken ook niet gratis
je hebt een tv nodig en een speciale ontvanger. Dus in dat opzicht is het gratis zijn dus een rekbaar begrip...
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”