DVB-over-IP

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb sinds kort een Panasonic TV die DVB-over-IP ondersteunt.

Nu vroeg ik me af hoe ik die feature nuttig kan gebruiken in België (legaal).

Ik kwam dit product tegen

maar het geen idee of het nuttig is, en wat ik er dan mee aan kan...

Iemand ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dit gaat om een bredere toepassing van de SAT>IP technologie waardoor je naast DVB-S(2) nu ook DVB-C en DVB-T(2) over je netwerk kan streamen. Als je Panasonic-tv de serverfunctie ondersteunt kan je dan via je netwerk op andere SAT>IP compatibele toestellen tv-kanalen bekijken die op de Panasonic binnenkomen via coaxkabel.
In België is die technologie zeker nuttig voor de ontvangst van niet-geëncrypteerde kanalen zoals bijvoorbeeld de volgende kanalen bij Telenet/Orange:
Eén HD, Canvas HD, Ketnet HD, ActuaTV, France 3 HD, ARTE Belgique HD, TV5 Monde HD, TVE Internacional, CNN HD, CNBC Europe, BBC World News
Voor geëncrypteerde kanalen is de technologie haast waardeloos aangezien SAT>IP technologie zich niets aantrekt van encryptie. Uiteindelijk moet je opnieuw een SAT>IP-ontvanger aanschaffen die compatibel is met een CI+ insteekmodule van Telenet.

SAT>IP technologie is ook gemakkelijk te implementeren in software, waardoor je op tablet of pc de tv-kanalen in originele 1080i-kwaliteit kan ontvangen.
Met de 3.0-versie van VLC media player kan je de tv-kanalen bijvoorbeeld via de DLNA/UPnP-playlist bekijken.
Op Android en iOS zijn er ook enkele apps beschikbaar.
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Zou dit wat zijn?
http://www.digital-devices.eu/shop/en/n ... uner?c=163

Er is plaats voorzien voor 2 CI+ modules.
Alleen stel ik me dan de vraag of het de kanalen niet encrypted verstuurt.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Ik zie niet dat dit CI+ is, enkel CI (zonder +) en vrees dat dit niet zal werken met de CI+ kaart van Telenet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

driesp schreef:Er is plaats voorzien voor 2 CI+ modules.
Waar lees je dat... ik zie enkel CI... zonder de "plus" ?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

ygeffens schrijft: Nu vroeg ik me af hoe ik die feature nuttig kan gebruiken in België (legaal).

door uitsluitend gebruik te maken van ''ongecodeerde'' signalen: VRT, Stievie Free, netflix, youtube, uitzendinggemist, FTA satelliet, e.a...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Dan is het toch dat niet, dat zou jammer zijn..
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Ik kan via mijn Panasonic TV met DLNA en CI+ kaartje (en zonder DVB-over-IP) ook op een 2de Panasonic TV zonder CI+ kaartje kijken naar geencrypteerde kanalen van de 1ste Panasonic.

Dit gaat niet met de Panasonic app voor IOS voor geencrypteerde kanalen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

driesp schreef:Alleen stel ik me dan de vraag of het de kanalen niet encrypted verstuurt.
CI+ vereist dat de hele keten tussen ontvangst en weergave geëncrypteerd blijft.
Je gaat dus normaliter geen CI+ compatibele toestellen op de markt vinden die deze encryptieketen doorbreken.

In een eerder topic is wel al eens een mogelijke oplossing gesuggereerd: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=102&t=50181
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dit onderwerp, en de SAT > IP technologie interesseert me wel.
Ben ook nog op zoek naar een goede oplossing, om op een 2de TV toestel, die in een kamer staat zonder coax, naar de Telenet zenders te kijken. Er is wel netwerk in deze kamer.

De hardware moet er dan wellicht als volgt uitzien:
  1. Bij de Telenet modem moet er dan een toestel (A) komen, met CI+, die de kanalen kan ontvangen/decrypteren, en op het netwerk zetten?
  2. In de kamer een SAT > IP ontvanger (B) die met de TV verbonden is?
Iemand ervaring of voorbeelden van toestel (A) en (B) ??
In kamer (B) staat een Samsung Smart TV. Misschien is er een ontvangstmogelijkheid via een of andere App?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Iemand ervaring of voorbeelden van toestel (A) en (B) ??
Zoals eerder gemeld door johan.devos lukt het met twee Panasonic tv's.

Eventueel lukt het met een Digital Devices Octopus NET V2 C2T2I/4 als server en een Kathrein ufsconnect 906 als client.
Eventueel lukt het met een RPi met USB-tuner en SAT>IP software als server en een Kathrein ufsconnect 906 als client.

En het zal ook wel lukken met twee Linux-ontvangers, dat is hier ook al gesuggereerd.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Nog een extra opmerking.
Als toestel "A" maar 1 tuner heeft (of maar 1 CI+ kaart) dan moet men op TV "B" en toestel "A" naar hetzelde kijken
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

''encryptie'' is natuurlijk de bottleneck! Zomer 2014 heb ik mijn TV abo vervangen door netflix, en mijn (TV) leven is vanaf toen wel erg eenvoudig geworden zonder gecodeerde zenders in huis :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:een toestel (A) komen, met CI+, die de kanalen kan ontvangen/decrypteren, en op het netwerk zetten?
Dergelijk toestel zou de voorwaarden van CI+ schenden en kan dus in principe niet bestaan.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

philippe_d schreef:In kamer (B) staat een Samsung Smart TV. Misschien is er een ontvangstmogelijkheid via een of andere App?
Je kunt Stievie, VTR.NU,... gebruiken op je telefoon, tablet of PC en deze met de TV verbinden (Apple TV, CromeCast, HDMI kabel,...)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik kan dat inderdaad ....

Maar mijn vraag voor "Telenet via IP" is voor een vriendin van mijn echtgenote, 65+, die geen techneut is.
Ik zoek dus een dummy-proof oplossing (kwa gebruik) :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Oei, innige deelneming! Ik denk dat een coax kabel trekken of overschakelen naar Proximus TV de enige dummy proof oplossingen zijn in dit geval.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Ik zoek dus een dummy-proof oplossing (kwa gebruik) :-D
SAT>IP als technologie is 100% dummy proof. Het is gewoon een kwestie van compatibele en dummy-proof apparatuur te kopen en met CI+ als voorwaarde is de keuze heel beperkt.

Met de SAT>IP server kom je als eindgebruiker in principe niet in aanraking, eens geïnstalleerd levert de server een multicast of unicast op het IP-netwerk en klaar.
De SAT>IP client moet natuurlijk wel dummy-proof zijn en dat beperkt de keuze nogmaals.

Een Digital Devices Octopus NET V2 C2T2I als server en een Panasonic tv met TV>IP tuner en CI+ slot als client is dan de beste keuze. In principe ga je dan geen verschil merken met een gewone DVB-C tv met CI+ slot.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Een Digital Devices Octopus NET V2 C2T2I als server en een Panasonic tv met TV>IP tuner en CI+ slot als client is dan de beste keuze. In principe ga je dan geen verschil merken met een gewone DVB-C tv met CI+ slot.
Buiten dat je enkele honderden euro's armer bent... de Octopus alléén al kost meer dan 300 euro.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

r2504 schreef:de Octopus alléén al kost meer dan 300 euro.
Klopt, maar ik geef nog even mee dat je een eenvoudige SAT>IP server eenvoudig zelf kan samenstellen voor 100 euro:
- Edision Opti-Combo DVB-T2/C USB Stick
- Raspberry Pi Model B
- https://github.com/catalinii/minisatip

Voor de SAT-IP client met CI+ kan je in Duitsland een handvol toestellen vinden, maar die kunnen zeker niet tippen aan het gebruiksgemak van een SAT>IP compatibele Panasonic tv.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

raf1 schreef:
philippe_d schreef: Een Digital Devices Octopus NET V2 C2T2I als server en een Panasonic tv met TV>IP tuner en CI+ slot als client is dan de beste keuze. In principe ga je dan geen verschil merken met een gewone DVB-C tv met CI+ slot.
Raf, ik heb reeds deze opmerking gegeven. Ik zie niet dat dit CI+ is, enkel CI (zonder +) en vrees dat dit niet zal werken met de CI+ kaart van Telenet.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

johan.devos schreef: Ik zie niet dat dit CI+ is, enkel CI (zonder +) en vrees dat dit niet zal werken met de CI+ kaart van Telenet.
Bij bovenstaande opstelling doet de Panasonic TV de decryptie van de kanalen. Je steekt de CI+ module van Telenet dus in het CI+ slot van de Panasonic TV.
De CI-sloten van OctopusNET-server blijven dus ongebruikt en de OctopusNET-server streamt dus versleutelde kanalen naar je Panasonic TV.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Probleem is wel dat je slechts 4 zenders zal kunnen bekijken op deze manier... of vergis ik me ?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je vergist je, je kan alle zenders bekijken. Een SAT>IP-server is totaal iets anders dan een head-end/kopstation.

De vier DVB-C-tuners in de SAT>IP-server kan je gebruiken alsof die vier tuners in je tv-toestel zouden zitten.
Met andere woorden, dit werkt identiek zoals een tv-toestel met 4 tuners en een Telenet CI+ module.

De enige belemmering is de Telenet CI+ module. In dat opzicht is een SAT>IP-server met slechts één tuner een logischere keuze.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

De enige belemmering is de Telenet CI+ module

reden te meer om anno 2017 elke vorm van encryptie te weren uit je eigen huis 8)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

raf1 schreef:De vier DVB-C-tuners in de SAT>IP-server kan je gebruiken alsof die vier tuners in je tv-toestel zouden zitten.
Met andere woorden, dit werkt identiek zoals een tv-toestel met 4 tuners en een Telenet CI+ module.

De enige belemmering is de Telenet CI+ module. In dat opzicht is een SAT>IP-server met slechts één tuner een logischere keuze.
Een server met 4 tuners komt er dus op neer dat je via je netwerk op 4 verschillende toestellen 4 verschillende zenders kan bekijken (of op meer dan 4 toestellen als je naar dezelfde zenders kijkt).
Ieder toestel moet dan wel zijn eigen CI+ module hebben ...

Ik heb eigenlijk zoiets "in het klein": de Fritz DVB-C repeater. Maar hier zijn de restricties:
  • - er zijn 2 tuners
    - je kan alleen zenders die niet versleuteld zijn streamen (zie lijst hoger in de topic, en een aantal radiozenders).
Niet echt een oplossing voor Telenet :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Een server met 4 tuners komt er dus op neer dat je via je netwerk op 4 verschillende toestellen 4 verschillende zenders kan bekijken (of op meer dan 4 toestellen als je naar dezelfde zenders kijkt).
Ieder toestel moet dan wel zijn eigen CI+ module hebben ...
Ja, of op meer dan 4 toestellen als de kanalen op dezelfde frequentie(=multiplex) zitten.
philippe_d schreef:Ik heb eigenlijk zoiets "in het klein": de Fritz DVB-C repeater. Maar hier zijn de restricties:

- er zijn 2 tuners
- je kan alleen zenders die niet versleuteld zijn streamen (zie lijst hoger in de topic, en een aantal radiozenders).

Niet echt een oplossing voor Telenet :-( .
AVM geeft aan dat het toestel voldoet aan de SAT>IP-standaard. Dit is dus een volwaardige SAT>IP server.

Als je het IP-adres van de FRITZ!WLAN Repeater DVB-C invoert op een SAT>IP compatibele Panasonic tv waarin een Telenet CI+ module zit, zal je dus alle kanalen kunnen bekijken op de Panasonic tv.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

De SAT>IP server moet inderdaad geen CI+ kaart hebben, bedankt Raf.

Van de WiKi https://en.wikipedia.org/wiki/Sat-IP
The SAT>IP protocol doesn't provide any specific support for encrypted services. The specification only targets the tuner, and how to access to DVB streams over the network. So if the client wants access to encrypted feeds, it needs to have the correct support for them. This is easy when the client is a device with CAS/CAM hardware support (like a television or set-top-box), but it's unclear how to do it in a PC, mobile or tablet.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Vraagje:
Kan men een splitter op de telenet coax kabel zetten en
1 splitsing voor telenet digicorder gebruiken
1 splitsing voor USB DVB-C tuner gebruiken
?
Indien ja:
- is er kwaliteits verlies door te splitten?
- kan de USB DVB-C tuner de niet geencrypteerde kanalen tunen?
Overigens, welke kanalen zijn niet geencrypteerd?

Dank
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

dior dna schreef:Kan men een splitter op de telenet coax kabel zetten
ja
dior dna schreef:is er kwaliteits verlies door te splitten?
Geen kwaliteitsverlies want digitaal, wel een beetje verlies in signaalsterkte. Gebruik een splitter van goede kwaliteit zoals de Hirschmann DFC 2104
dior dna schreef:kan de USB DVB-C tuner de niet geencrypteerde kanalen tunen?
Alle kanalen kunnen getuned worden, de geëncrypteerde kanalen geven zwart beeld, op de vrij te ontvangen kanalen heb je beeld en klank
dior dna schreef:Overigens, welke kanalen zijn niet geencrypteerd?
Eerder gemeld in dit topic: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 54#p706462
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

raf1 schreef:Alle kanalen kunnen getuned worden, de geëncrypteerde kanalen geven zwart beeld [...]
OK.
Ik neem aan dat jij wat ervaring hebt met de 'Edision Opti-Combo DVB-T2/C USB Stick'
Is er mainline of up to date vendor linux driver source code voor die stick?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

raf1 schreef:Het is een kloon van de DVBSky T330
Driver zit in de Linux kernel: https://git.kernel.org/pub/scm/linux/ke ... 1384db11fc
Getest met Telenet: http://stefaang.blogspot.be/2016/05/edi ... ck-on.html
OK ik ben overtuigd :-)
een extra DVB-C in mijn HTPC en dan kan ik TV (tvheadend) voor eigen gebruik HD streamen. Op dit moment doe ik dit SD MPEG2 (DVB-T).
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”