TV met sat en coax aansluiting probleem

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Hallo,

Hopelijk kan iemand mij helpen, een technieker dus :)

Ik heb voor mijn ma een tv gekocht met coax en sat aansluiting type LG 49lf630v

Mijn moeder heeft een sat en dvb-t aansluiting

De tv scant de sat en dvb-t zenders mooi in maar als je ze wil bekijken moet je kiezen, ofwel sat , ofwel dvb-t. Dit is omslachtig en vrij ingewikkeld voor een bejaarde.


In kanaalbeheer moet je de tuner verzetten van sat naar dvb-t of omgekeerd.

Dit kan mijn moeder niet.

wie heeft hier een oplossing voor, dus dat mijn moeder gewoon met de pijltjes kan zappen en niet in het menu moet gaan... Is er een trucje, of verborgen instelling, of met een universele bediening of zoiets. Ik vind het zo spijtig...

dank voor iedere tip
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

Ik heb zelf een LG met zowel sat als kabel. Dat wisselen is inderdaad zeer lastig.

Wat je wél kan doen om het eenvoudiger te houden:
Voeg een kanaal van sat en eentje van kabel toe bij 'my programs' in het main menu.
Je moeder kan dan gewoon op huisje drukken en het kanaal selecteren ;-)


lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Nicopara schreef:Ik heb zelf een LG met zowel sat als kabel. Dat wisselen is inderdaad zeer lastig.

Wat je wél kan doen om het eenvoudiger te houden:
Voeg een kanaal van sat en eentje van kabel toe bij 'my programs' in het main menu.
Je moeder kan dan gewoon op huisje drukken en het kanaal selecteren ;-)


In elk geval Bedankt voor de tip !
Maar ik versta uw uitleg niet goed.
Op uw tweede foto zie ik 3 dvb-t zenders, die kan ik ook nemen, maar er staan wel geen sat zenders bij.
Hoe selecteer je dan eenvoudig een sat zender? Mijn moeder kijkt veel naar één (dvb-t) en eurosport (tennis) Hoe is het makkelijkst switchen
tussen die 2?
Ik zie geen huisje, wat bedoelt u daarmee?
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Niet verkeerd bedoeld, maar dit zijn toch zaken die men best nakijkt vooraleer een toestel aan te schaffen.
Niet elke TVmerk of model is even flexibel; sommige laten ook het vrij instellen van zenders toe, ongeacht de bron.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Geen ervaring mee, maar het volgende moet mogelijk zijn want hotels of vakantieparken hebben bijvoorbeeld ook aangepaste lijsten nodig voor hun tv's:
Probeer de kanalenlijsten te exporteren op USB-stick: https://github.com/PredatH0r/ChanSort/wiki/LG
Daarna kan je aanpassingen maken op je pc met het programma Chansort
Importeer de aangepaste kanalenlijs op usb-stick in de tv.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Probeer de kanalenlijsten te exporteren op USB-stick: https://github.com/PredatH0r/ChanSort/wiki/LG
de LF reeks staat er wel niet bij. Ik ga het toch wel eens bekijken. Iemand ervaring met het voorstel van Raf? Of moeten dit specifiek hotelTV's zijn om dit te kunnen?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Mijn sony bravia afstandsbediening heeft een knop ''media'' welke schakelt tussen dvb-t en dvb-s! Ben je zeker dat zulke mogelijkheid niet bestaat bij LG?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Op zich absurd... waarom moet je wakker liggen van DVB-T of DVB-S... je moet gewoon door je preselecties kunnen lopen ongeacht of dit nu DVB-T of DVB-S zenders zijn. Ik begrijp echt niet waar dergelijke merken (Samsung trouwens ook) met hun hoofd zaten toen ze dit ontwikkelden.

De Samsung van m'n ouders heeft dus een gelijkaardig probleem... daar kan je zelfs preselectie nummer 1 hebben bij zowel DVB-C en analoog (wat dus beide een verschillende zender kan zijn) :bang:
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

lucdec schreef:
Nicopara schreef:Ik heb zelf een LG met zowel sat als kabel. Dat wisselen is inderdaad zeer lastig.

Wat je wél kan doen om het eenvoudiger te houden:
Voeg een kanaal van sat en eentje van kabel toe bij 'my programs' in het main menu.
Je moeder kan dan gewoon op huisje drukken en het kanaal selecteren ;-)


In elk geval Bedankt voor de tip !
Maar ik versta uw uitleg niet goed.
Op uw tweede foto zie ik 3 dvb-t zenders, die kan ik ook nemen, maar er staan wel geen sat zenders bij.
Hoe selecteer je dan eenvoudig een sat zender? Mijn moeder kijkt veel naar één (dvb-t) en eurosport (tennis) Hoe is het makkelijkst switchen
tussen die 2?
Ik zie geen huisje, wat bedoelt u daarmee?
Je moet eenmalig nog in de nodig modus gaan en dan het gewenste kanaal toevoegen.
De drie kanalen zijn geen dvbt zenders. EEN is dvb-t, maar de andere 2 zijn sat.
Dus als ik bv één kijk en ik wil naar sat (om bv TF1 te zien), druk ik huisje/menu op mijn afstandsbediening en selecteer ik dat kanaal, zonder nog in de instellingen te moeten gaan.

@ road rebel
Zoiets valt moeilijk te checken. Fabrikanten tonen alleen de mooie dingen, cijfertjes en marketing. Je vindt dit moeilijk of niet terug.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Da's dan de enige reden waarom een Mediamarkt wél zijn nut kan hebben: je test gewoon in de winkel of dat gaat en je koopt 'm dan achteraf online :)
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

Kan handig zijn idd, alleen kan je daar niet zoeken op sat kanalen :-(
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

raf1 schreef:Geen ervaring mee, maar het volgende moet mogelijk zijn want hotels of vakantieparken hebben bijvoorbeeld ook aangepaste lijsten nodig voor hun tv's:
Probeer de kanalenlijsten te exporteren op USB-stick: https://github.com/PredatH0r/ChanSort/wiki/LG
Daarna kan je aanpassingen maken op je pc met het programma Chansort
Importeer de aangepaste kanalenlijs op usb-stick in de tv.
@raf1
Zojuist getest.
Werkt wel goed, maar geen oplossing
Het zijn 2 aparte lijsten dv en sattv en je kan ze niet mengen.


@nicopara
Je moet eenmalig nog in de nodig modus gaan en dan het gewenste kanaal toevoegen.
De drie kanalen zijn geen dvbt zenders. EEN is dvb-t, maar de andere 2 zijn sat.
Dus als ik bv één kijk en ik wil naar sat (om bv TF1 te zien), druk ik huisje/menu op mijn afstandsbediening en selecteer ik dat kanaal, zonder nog in de instellingen te moeten gaan.
Ik wil je niet tegenspreken, en ik waardeer je hulp maar volgens mij zijn TF1 en C8 echt dvbt zenders en geen sat zenders. zie mijn bijlage knipsel, met het
programma van Raf1 :)
Ik heb die zenders ook dvbt. Post eens een foto van met een mix van één en 3sat of phoenix bvb.
In elk geval kan ik zo geen mix bekomen. Ik moet telkens in het menu eerst overschakelen van sat modus naar dvb-t modus of omgekeerd.
Bijlagen
Knipsel.JPG
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

lucdec schreef:Het zijn 2 aparte lijsten dv en sattv en je kan ze niet mengen.
Jammer. Eventueel kan je de GlobalClone00001.TLL manueel aanpassen in een hexadecimale editor of texteditor.
Je mag dit bestand altijd eens uploaden, dan kijk ik er eens naar. Maar als LG het uiteindelijk niet ondersteunt, is er niets aan te doen.

Indien mogelijk kan je de tv ook terug naar de winkel brengen als het herroepingsrecht van toepassing is. Bij online aankopen is dat doorgaans het geval en krijg je tot 100% je geld terug als je het toestel zonder gebruikssporen binnen de 14 dagen terugstuurt.
Bij fysieke winkels moet je op de goodwill van de winkelier rekenen, eventueel mag je het toestel inruilen voor een duurder toestel dat wel aan je behoeften voldoet mits een kleine opleg.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Dag Raf

in bijlage het bestand. Bedankt voor je inspanning !
Bijlagen
GlobalClone00001.zip
(75.12 KiB) 15 keer gedownload
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik hoop dat dit de oplossing is. Ik heb het bestand geopend in een texteditor. Alle kanalen hebben een sourceIndex
waarbij opviel dat dit bij DVB-T-kanalen op 1 stond en bij satellietkanalen op 7.
Ik heb alle kanalen op sourceIndex 1 gezet en het bestand opent perfect in ChanSort waarbij je nu slechts 2 lijsten hebt: een lijst met alle radiokanalen en een lijst met alle tv-kanalen.

Je zou alle kanalen nu moeten kunnen sorteren en terug importeren in je tv. Succes ermee.

In bijlage het aangepaste bestand:
GlobalClone00001.zip
(35.26 KiB) 8 keer gedownload
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

lucdec schreef:
@nicopara

Ik wil je niet tegenspreken, en ik waardeer je hulp maar volgens mij zijn TF1 en C8 echt dvbt zenders en geen sat zenders.
Ik had het misschien moeten verduidelijken, maar ik maak gebruik van Fransat (dvb-s met ci+ kaart dus) om deze zenders te ontvangen. Voor dvb-t woon ik te ver ;-)

Met dat bestand heb ik ook al liggen foefelen, maar zonder succes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

@Raf1
Je zou alle kanalen nu moeten kunnen sorteren en terug importeren in je tv. Succes ermee.
Dag Raf,
ik waardeer je hulp !
Ik kan het bestand perfect importeren.
Een lijst zoals het perfect zou zijn. LG kan nog wat leren van u!

Helaas, als ik zap kan ik alle antenne zenders bekijken, en telkens ik op een sat zender kom, zegt hij "antenne niet aangesloten"
Ga ik terug in het kanalen of programmeer menu, en plaats de tv op "sat", dan heb ik het omgekeerde resultaat.

De Tuner laat het blijkbaar niet toe.

Ik laat het maar zo staan, op antenne , en heb een oud sat ontvangertje op de av ingang aangesloten om sat te kijken.
Dit gaat wel goed. Heb wel geen hd kanalen op sat, maar beter dat dan niks :)

@Nicopara
Ik had het misschien moeten verduidelijken, maar ik maak gebruik van Fransat (dvb-s met ci+ kaart dus) om deze zenders te ontvangen. Voor dvb-t woon ik te ver ;-)
OK, dit verklaart het ! mvg,
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”