NAS / Media Server / DLNA / Ethernet / HDMI / Nieuwe TV

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

Beste,

Ik ga alleen gaan wonen en ga een nieuwe tv kopen (waarschijnlijk een Samsung LED tv). Nu beschikken de meeste tv's over DLNA en hebben alle recente tv's zeker een HDMI ingang + ethernet ingang.

Ik zou ook graag bij mij thuis een NAS / Media server installeren. Ik zal dit zelf in elkaar botsen met wat apparatuur die ik nog liggen heb. 2 Harde schijven in raid zodat bij een crash van de ene ik niet alles kwijt ben. Mijn vraag is nu eigenlijk hoe ik best alle media van op de NAS/Media server (muziek, foto's, films,...) best op tv krijg? Maak ik gebruik van DLNA om dit alles via het netwerk door te sturen naar mijn tv (draadloos of bekabeld) of sluit ik de NAS/Media server via HDMI aan op de tv?

Mijn redenering: ik zou liever via DLNA werken omdat ik dan via de afstandsbediening van de tv door de Media server kan browsen en zo mijn muziek/foto's/films kan opvragen. Ik heb echter bedenkingen bij de snelheid hiervan. Als je een HD film wil bekijken via het netwerk vrees ik dat dit niet haalbaar zal zijn ofwel dat het volledige netwerk Gigabit is? Maar ik weet niet als de ethernet poort van de TV Gigabit is of 100Mbit.

Mocht ik via HDMI moeten werken dan zal er nog een toetsenbord en muis moeten aangesloten worden op de computer en bij de tv liggen om dan de desbetreffende media aan te klikken en te laten bekijken op de tv.

Zie ik iets over het hoofd, heeft iemand bemerkingen of tips?

Groeten

Edit: Mocht een MOD hier een betere subforum voor vinden, gelieve deze topic te verplaatsen :-)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 396 keer
Bedankt: 194 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

100Mbit is voor HD meer dan voldoende hoor.

Ik kijk nu op mijn Samsung TV met de ingebouwde mediaplayer over DLNA.
Deze hebben natuurlijk beperkingen. Bv. nogal weinig formaten/codecs ondersteund. Maar het scheelt wel een kastje onder de TV. :-)
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Te veel beperkingen om lekker mee te kijken, dan liever een extra bakje...
Bij mij staat, PCH voor de films, Dreambox voor TV, Squeezebox voor muziek.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Argon schreef:Als je een HD film wil bekijken via het netwerk vrees ik dat dit niet haalbaar zal zijn ofwel dat het volledige netwerk Gigabit is? Maar ik weet niet als de ethernet poort van de TV Gigabit is of 100Mbit.
De meest veeleisende Bluray is maar rond de 50 Mbits dacht ik, voor het overige HD materiaal kom je vaak toe met 10 a 20 Mbps, dus zelfs een 100 Mbit netwerk heeft meer dan voldoende capaciteit.
Argon schreef:Zie ik iets over het hoofd, heeft iemand bemerkingen of tips?
DLNA is eenvoudig maar beperkt, mediaplayers (bv. Popcorn Hour) zijn leuk en goedkoop, en uiteindelijk heb je echt HTPC oplossingen (bv. XBMC) die je alles bieden maar ook duurder zijn. Je kan trouwens genoeg topics vinden over deze laatste twee.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

geef mij maar een HTPC onder de tv met XBMC. De antec fusion media kast is een parreltje om mee te werken.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

iceke schreef:Te veel beperkingen om lekker mee te kijken, dan liever een extra bakje...
Bij mij staat, PCH voor de films, Dreambox voor TV, Squeezebox voor muziek.
DLNA heeft dus teveel beperkingen voor u? (geen ervaring mee nog :))
- die PCH die je hebt is dus feitelijk uw Media server als ik het goed begrijp.
- Die Dreambox heeft de beperking dat hij geen digitaal beeld kan ontvangen van Belgacom en Telenet daar die geëncrypteerd zijn op de kabel (uitgezonderd die enkele die los te bekijken zijn? Waarvoor gebruik je dan die Dreambox? Lijkt mij nogal sterk hetzelfde als die PCH.
- Die squeezebox is voor mij op dit moment niet van toepassing :)
mailracer schreef:geef mij maar een HTPC onder de tv met XBMC. De antec fusion media kast is een parreltje om mee te werken.
En als ik Mailracer goed begrijp dan heeft hij zelf een Meida Server gebouwd door gebruik te maken van het gratis XBMC linux programma. Dus feitelijk heb jij zo'n Popcorn Hour zelf gemaakt?

Is het mogelijk om een server samen te stellen die draait op XBMC maar waar ik ook 2 harde schijven in RAID kan plaatsen zodat ik een NAS en Media server in één heb? Die XBMC server moet dan waarschijnlijk beschikken over een Infrarood ontvanger zodat ik met de afstandsbediening tussen de films, muziek en foto's kan browsen? Dit wil dus zeggen dat de XBMC server dichtbij de tv hoeft te staan. Is deze aangesloten via HDMI of via Ethernet aansluiting?

Groeten en sorry voor de vele vragen :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

mailracer schreef:geef mij maar een HTPC onder de tv met XBMC. De antec fusion media kast is een parreltje om mee te werken.
Just curious, welke bordje/CPU heb je in de Antec kast steken.
Argon schreef:- die PCH die je hebt is dus feitelijk uw Media server als ik het goed begrijp.
Je kan in die dingen een harddisk steken, dus dan is het zowel client als server, maar je kan ze evenzeer gebruiken om te streamen vanaf een server (NAS).
Argon schreef:- Die Dreambox heeft de beperking dat hij geen digitaal beeld kan ontvangen van Belgacom en Telenet daar die geëncrypteerd zijn op de kabel (uitgezonderd die enkele die los te bekijken zijn? Waarvoor gebruik je dan die Dreambox? Lijkt mij nogal sterk hetzelfde als die PCH.
Die gebruikt hij vermoedelijk om Sat TV te kijken.
Argon schreef:En als ik Mailracer goed begrijp dan heeft hij zelf een Meida Server gebouwd door gebruik te maken van het gratis XBMC linux programma. Dus feitelijk heb jij zo'n Popcorn Hour zelf gemaakt?
XBMC bestaat eerst en vooral voor verschillende OS'en (het is dus niet een Linux programma, maar werkt evenzeer onder Windows), en of je een PCH gelijk wil stellen aan XBMC is een andere vraag (qua mogelijkheden zijn er nogal verschillen).
Argon schreef:Is het mogelijk om een server samen te stellen die draait op XBMC maar waar ik ook 2 harde schijven in RAID kan plaatsen zodat ik een NAS en Media server in één heb?
Ja, waarom niet XBMC is gewoon software die bovenop een OS en hardware werkt (en desnoods steek jij in die hardware 10 disken met RAID-5, dat maakt niet uit). Feit is wel indien je dan je NAS wil gebruiken die "server" altijd moet opstaan, daarom dat ik beide gescheiden heb (dan kan je ook iets klein gebruiken zoals een ION bordje voor je XBMC).
Argon schreef:Die XBMC server moet dan waarschijnlijk beschikken over een Infrarood ontvanger zodat ik met de afstandsbediening tussen de films, muziek en foto's kan browsen?
Inderdaad... anders kan je hem niet besturen (al lukt het met de muis ook wel, maar da's niet echt handig voor TV).
Argon schreef:Dit wil dus zeggen dat de XBMC server dichtbij de tv hoeft te staan. Is deze aangesloten via HDMI of via Ethernet aansluiting?
De output van je XBMC PC is inderdaad HDMI... en ethernet gebruikt hij normaal om te streamen vanaf je NAS.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dag r2504,

Bedankt voor de antwoorden. Vind het een boeien onderwerp en zeker als je zoveel mogelijk zelf probeert in elkaar te steken :)

Even kort samenvatten. Ik gebruik dus toch 2 verschillende "servers":
  • - één NAS server die altijd aanligt met bvb 2 x 500GB in Raid waar al mijn Muziek, Film, Foto's opstaan
  • - één XBMC bakje die bij de tv staat en is aangesloten via HDMI. Hier hoeft eigenlijk geen Muziek, Film, Foto op te staan want deze kan hij via het netwerk van mijn NAS halen (corrigeer mij als ik verkeerd denk)
De XBMC server moet voorzien zijn van een IrDA zodat ik via een afstandsbediening de XBMC server kan aansturen en muziek, film, foto kan tonen op het TV scherm?

Eens dit allemaal in orde zou zijn dan heb ik het volledige systeem die ik graag zou willen. Nu enkel nog wat de goedkoopste stukken vinden... :-) Misschien kom ik zelfs goedkoper uit als ik onmiddellijk zo'n Popcorn Hour koop dan dat ik het zelf samenstel. Je mag al vlug rekenen op een Case, Moederbord, IrDA ontvanger, ...
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Yups, heb een Pana G20 met DLNA, prima scherm, maar voor de extra snufjes moet je zo'n ding niet kopen.
Staat mooi in de brochure, maar in gebruik is dat allemaal veel te beperkt tov van een mediacenter\player.
Vorige week nog zo'n Samsung led geplaatst bij de buren, ook mooi ding moet ik zeggen....

Wat ik wou aangeven met dreambox/pCH/squeezebox is dat nog altijd teveel nadelen plakken aan de all-in-one toestellen.

Wat me tegenhoud om met xbmc te werken is het geluid dat zo'n htpc maakt, ik wil zo weinig mogelijk gezoem onder m'n tv.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

iceke schreef:Wat me tegenhoud om met xbmc te werken is het geluid dat zo'n htpc maakt, ik wil zo weinig mogelijk gezoem onder m'n tv.
Kan ik wel geloven. Daarmee dat er waarschijnlijk moet gekeken worden naar een Case die redelijk open is naar koeling toe en misschien wel kan overleven op passieve koeling? Uitendelijk die XBMC enkel te draaien, het signaal via netwerk op te pikken en door te sturen via HDMI naar de tv?

Of kost het "converteren" van het netwerksginaal naar HDMI (tv) nogal veel rekenkracht waardoor passieve koeling niet kan?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

De rekenkracht->warmte->lawaai van fans zit hem vooral in het decoden van de films, heeft dus niets te maken met hdmi.
Ik heb onlangs een EEEbox getest en dat werkte vrij goed/stil en kost 300€, hierin zit een ion processor die speciaal gemaakt is om hd materiaal af te spelen.
Maar alles apart werkt gewoon veel sneller & makkelijker.
M'n PCH heeft simpele menu's waardoor het snel zappen is, ik hoef al die flashy menu's met tumbs & fanart gewoon niet en de PCH speelt ook gewoon alles af.(er zijn ook andere mediaspelers die ook goed werken en wel die flashy menu's aankunnen)
M'n Squeezebox doet juist hetzelfde maar dan voor muziek, nononsens, snel en goede geluidskwaliteit.
Met m'n dreambox boet ik natuurlijk wel wat in aan beeldkwaliteit, maar niet aan gebruiksgemak, met 1TVV kaart kijk ik op alle tv's in huis naar wat ik maar wil.

Het hangt er vooral vanaf hoeveel geld je in die dingen wil steken & wat je er van verwacht.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

iceke schreef:Ik heb onlangs een EEEbox getest en dat werkte vrij goed/stil en kost 300€, hierin zit een ion processor die speciaal gemaakt is om hd materiaal af te spelen.
Er zijn inderdaad diverse ION based oplossingen die passieve koeling gebruiken, of heel stil zijn. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de Zotac Z-Box, staat zelfs een artikel van op XBMC.org
iceke schreef:Maar alles apart werkt gewoon veel sneller & makkelijker. M'n PCH heeft simpele menu's waardoor het snel zappen is, ik hoef al die flashy menu's met tumbs & fanart gewoon niet en de PCH speelt ook gewoon alles af.(er zijn ook andere mediaspelers die ook goed werken en wel die flashy menu's aankunnen)
Dit is iedereen z'n persoonlijk keuze, vandaar dat je zelf moet beslissen welke oplossing je gebruikt. Persoonlijk speel ik ook veel muziek met m'n XBMC, en daar voldoet wat mij betreft geen enkele mediaplayer. Een Squeezebox is dan weer prachtig, maar voor die prijs kan je een ION based PC kopen voor XBMC... allemaal afwegingen dus.
iceke schreef:Het hangt er vooral vanaf hoeveel geld je in die dingen wil steken & wat je er van verwacht.
Goede samenvatting.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik lees veel op XBMC over de Acer Aspire Revo AR1600-U910H maar is blijkbaar moeilijk om nog ergens te kopen. Zijn opvolger de Acer Aspire Revo AR3610 is dan onmiddellijk een stukje duurder maar wel nog te verkrijgen.

Iemand ervaring met de Asrock ION 330? Ik heb inderdaad ook al dingen gelezen over de Zotac Z-Box. Eigenlijk heb ik het volledige systeem nodig maar mogen ze voor mijn part de HD er uit laten. Een hd van 1gb (bij manier van spreken) is voldoende voor mij daar alles van media toch op de NAS zal staan. Het zelf in elkaar stoppen van zo'n HTPC houdt mij wat tegen daar ik niet zoveel van hardware ken :-)

Wat zorgt eigenlijk voor de doorvoer van het geluid? Ik heb gelezen dat je met zo'n HTPC zowel het beeld als geluid kan doorsturen via de HDMI kabel. Dan heb je digitaal beeld alsook digitaal geluid. Maar wat is hiervoor nodig? Hangt dit af van het type HDMI kabel, het type tv of het type HTPC?

Groeten
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Argon schreef:Eigenlijk heb ik het volledige systeem nodig maar mogen ze voor mijn part de HD er uit laten. Een hd van 1gb (bij manier van spreken) is voldoende voor mij daar alles van media toch op de NAS zal staan.
Je moet natuurlijk wel ruimte hebben voor je OS (Windows of Linux), XBMC zelf, en wat settings.... dus echt groot hoeft je disk niet te zijn (voor de freaks... een kleine SSD).
Argon schreef:Wat zorgt eigenlijk voor de doorvoer van het geluid? Ik heb gelezen dat je met zo'n HTPC zowel het beeld als geluid kan doorsturen via de HDMI kabel. Dan heb je digitaal beeld alsook digitaal geluid. Maar wat is hiervoor nodig? Hangt dit af van het type HDMI kabel, het type tv of het type HTPC?
Audio kan je via HDMI doorsturen (is afhankelijk van de videokaart of moederbord - als het een integrated videokaart is - en drivers hiervoor). De vraag is echter of je een home cinema hebt die een HDMI-in heeft en hiervan de audio kan afhalen, anders gebruikt je best een optical audio link tussen je HTPC en home cinema.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504,

Dit is het antwoord die ik wou horen :-)
Op heden heb ik geen Home Cinema. Ik wist dus niet hoe ik best het audio gebeuren eventueel aan een toekomstig home cinema kon hangen. Ik let er dus best op dat de HTPC die ik koop voorzien is van een s/pdif en voor het gemak een 3.5" audio uitgang die ik makkelijk op een stereo kan aansluiten (AUX)

Bedankt
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 396 keer
Bedankt: 194 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Mijn Samsung TV, waar de HDMI in gaat, heeft ook een optical out. Deze gaat dan naar men surround versterker.
(geluid wordt via HDMI mee verstuurd)
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

r2504 schreef:
Just curious, welke bordje/CPU heb je in de Antec kast steken.
P7NGM-Digital met E 6600 intel dual core. en een creative geluidskaartje.

Fans van de case staan op laagste stand, Op de CPU staat een stille zalman koeler.
ik gebruik het on-board videokaartje. Maakt dus niet veel lawaai, en de temperaturen blijven laag.

Kan dus perfect als server dienen, staat overigens windows vista op.

Ik moet er wel bij vertellen dat ik mijn meubel wat heb aangepast om een goede airflow te hebben. De warmere lucht komt langs de zijkant de kast uit. Daar moet je rekening mee houden als je zoiets wil integreren in je systeem
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Argon schreef: Op heden heb ik geen Home Cinema. Ik wist dus niet hoe ik best het audio gebeuren eventueel aan een toekomstig home cinema kon hangen. Ik let er dus best op dat de HTPC die ik koop voorzien is van een s/pdif en voor het gemak een 3.5" audio uitgang die ik makkelijk op een stereo kan aansluiten (AUX)

Bedankt
Nee, je let er best op dat je Htpc een hdmi aansluiting heeft & je Home Cinema genoeg Hdmi ingangen, zo kan je later makkelijk schaken tussen je HDMI apparaten.
Mijn tv springt automatisch op HDMI 1 wanneer ik hem opzet, met m'n versterker wissel ik tussen HDMI van Spelconsole,Reciever & Mediaspeler
3 draadjes naar de versterker, 1 draadje naar de tv. (en met m'n logitech AB heb ik maar 1 apparaat nodig om alles te bedienen, zelfs m'n sfeerverichting bedien ik hiermee)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

iceke schreef:Nee, je let er best op dat je Htpc een hdmi aansluiting heeft & je Home Cinema genoeg Hdmi ingangen, zo kan je later makkelijk schaken tussen je HDMI apparaten.
Persoonlijk zou ik toch ook uitkijken voor een optical out (wat als je bijvoorbeeld louter muziek wil spelen ?) welke je rechtstreeks aan je versterker kan hangen.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

r2504 schreef:
iceke schreef:Nee, je let er best op dat je Htpc een hdmi aansluiting heeft & je Home Cinema genoeg Hdmi ingangen, zo kan je later makkelijk schaken tussen je HDMI apparaten.
Persoonlijk zou ik toch ook uitkijken voor een optical out (wat als je bijvoorbeeld louter muziek wil spelen ?) welke je rechtstreeks aan je versterker kan hangen.
Die muziek ga je toch op de 1 of andere manier op je htpc moeten selecteren ... via een beeldscherm. Wanneer ik mijn tv trouwens uit zet, blijft er wel muziek uit mijn versterker komen van mijn htpc.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ditCh schreef:Die muziek ga je toch op de 1 of andere manier op je htpc moeten selecteren ... via een beeldscherm. Wanneer ik mijn tv trouwens uit zet, blijft er wel muziek uit mijn versterker komen van mijn htpc.
Inderdaad, even heb ik beeld nodig, Fill The Glasses... en hij speelt random.

Jij gaat er echter vanuit (en persoonlijk zou ik dat dus niet doen) dat alle TV's... de HDMI audio doorlussen naar de optical-out, en dit ook doen als ze uitstaan.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

r2504 schreef:
ditCh schreef:Die muziek ga je toch op de 1 of andere manier op je htpc moeten selecteren ... via een beeldscherm. Wanneer ik mijn tv trouwens uit zet, blijft er wel muziek uit mijn versterker komen van mijn htpc.
Inderdaad, even heb ik beeld nodig, Fill The Glasses... en hij speelt random.

Jij gaat er echter vanuit (en persoonlijk zou ik dat dus niet doen) dat alle TV's... de HDMI audio doorlussen naar de optical-out, en dit ook doen als ze uitstaan.
Mijn TV moet niets doorlussen. Mijn HTPC hangt aan mijn versterker (Denon 3310), niet aan mijn TV. Aan mijn TV hangt slechts 1 hdmi kabel, en dat is de hdmi-out van mijn versterker.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik kan op dit moment aan een Acer Aspire Revo 3600 geraken voor €250 inclusief toetsenbord + muis. Deze heeft echter geen S/PDIF. Zou het nuttig zijn denken jullie om toch over te gaan naar een HTPC met S/PDIF?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Goh, voor 50€ meer heb je een nieuwe snellere als ik me niet vergis, en voor 50€ minder heb je een PCH.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 118 keer

Argon,

DLNA is zeker niet interessant (deze ondersteunt nauwelijks open codecs, zoals mkv en avi)

Waarom koop je geen WD TV Live Player ?

Voor 120 euro is dit toestel al van jou !
En het is alvast veel goedkoper en gebruiksvriendelijker dan zo een PopCorn Hour.

Enkele weetjes:
* De WD TV Live Player is fluisterstil (je hoort hem niet draaien)
* Hij ondersteunt alle bekende codecs (mkv, avi, etc) met ondertiteling ondersteuning (srt)
* Je sluit hem via een HDMI kabel aan op je TV. Je kan hem ook Analoog aansluiten (via S-Video / Scart plug) als je het meeneemt op reis en die tv op je hotel over geen HDMI aansluiting beschikt :wink:
* Het geluid (Dolby Digital 5.1, DTS 5.1) wordt gedecodeerd naar stereo (zodat je dit op je tv kan afspelen). Als je over een versterker beschikt, kun je het geluid digitaal doorsturen (zodat er 5.1 kanaals geluid door je boxen galmt :-) )
* Als input, heb je de mogelijk uit USB 2.0 (2 aansluitingen) of Ethernet (1 aansluiting). Je kan maw je content streamen vanaf een NAS server. Ofwel de content rechtsteeks afspelen vanaf een USB Disk (of stick). NTFS wordt hierbij als bestandsysteem ondersteunt.
* Daarnaast is er een hele '"community" rond dit product. En komen regelmatig gratis firmware updates uit, waarmee je het toestel verder kan verbeteren (en/of eventueel bugs opgelost geraken).
* Mocht je via Usb Disk aansluiten, kan ik je de WD Pasports Essentials van harte aanbevelen. Die zijn heel compact en fluisterstil. Iets wat toch van belang is bij een MediaCenter.

Het enige nadeel, aan de WD TV Live Player is dat hij (nog) geen ondersteuning voor DVD / BluRay Menu's biedt. En soms moeite heeft om ISO bestanden af te spelen. Zelf gebruik ik dit echter niet. Ik speel er enkel avi of mkv bestanden mee af.

Het toestel speelt ook muziek en foto's af. Maar daar heb ik zelf zo geen ervaring meer.
Geïnteresseerd ? Wil je meer weten ? Bezoek dan zeker eens de community:

Product pagina met filmpjes
Forum met requests, firmware / bug meldingen, etc
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bedankt iedereen voor zijn visie/antwoorden.

Ik heb uiteindelijk toch een nieuwe Acer Aspire Revo 3610 gekocht. Ik hoop hem overmorgen te hebben :-)

Volgende stap: Iemand weet van een goed/betrouwbaar forum over LED tv's?
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”