Wifi signaal analyzer

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik wou wel eens weten hoe goed mijn wifi signaal is. Een analyzer app geïnstalleerd op de smartphone, een drietal verschillende. Ik krijg mooi een overzicht van mijn signalen en hun sterkte. Alleen zag ik dat alle apps aanraadden om een ander kanaal te gebruiken voor de 2,4 en de 5 ghz. Het huidige kanaal was oranje tot rood met weinig signaalsterkte. Ondanks dat ik 1 meter naast de FB 7490 sta met de smartphone. Ander kanaal gekozen dan maar voor beide frequenties, een kanaal met veel groene sterretjes ten teken van een goed signaal. Eens overgeschakeld blijkt het nieuwe kanaal plots oranje tot rood te kleuren en ging het vorige kanaal plots naar alleen maar groene sterretjes. Nog maar eens een ander kanaal gekozen met flink signaal en veel groene sterretjes. Eens op dat kanaal krijg ik plots weer oranje en rode sterretjes. 1 sterretje inplaats van 10 om precies te zijn. Wat ik ook doe, als ik een nieuw kanaal kies wat de app voorstelt en ik kies dat kanaal, dan gaat het plots de dieperik in. Wat is hier aan de hand?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
danchrista
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 apr 2012, 14:35
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 3 keer

Je moet je eigen router uitschakelen en dan de wifi analyzer bekijken, dan zie je wat het beste kanaal kan zijn voor jouw router. Zolang jouw router een signaal uitzend ziet hij deze als een gebruikt kanaal.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

De wifi van de router uitschakelen bedoel je?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Had jij geen Mac?

Gebruik gratis versie van WiFi Explorer. http://www.wifiexplorerapp.com of op Mac App Store. Een betere analyzer bestaat niet (tenzij dan hardware-analyzers van $$$$$).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ja, een Mac mini. Maar die staat meer stof te vergaren dan iets anders. Ik zal hem nog eens opstarten. Bedankt voor de tip. Maar om een goede analyse uit te voeren moet ik dus wel mijn eigen wifi signaal uitschakelen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Jack Daniels schreef:Maar om een goede analyse uit te voeren moet ik dus wel mijn eigen wifi signaal uitschakelen?
Nee, WiFi Explorer houdt rekening met het netwerk waarmee je verbonden bent.

Maar je gaat de trial van de Standard versie moeten downloaden. De "Lite" versie heeft niet de "Recommendations" waar jij naar op zoek bent. Neem dus de trial van de Standard versie en dan heb je rechts een kolom met aanbevelingen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Ander kanaal gekozen dan maar...
Vergeet die theorie al maar (zeker voor 2.4 GHz)... de meeste routers staan vandaag op auto dus als jij je kanaal verzet beginnen al de routers in je omgeving dat vermoedelijk ook te doen als een soort kettingreactie. Accepteer gewoon dat op 2.4 GHz er geen ideaal kanaal meer bestaat als je buren hebt.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”