Wifi versterken voor paar toestellen met zwakke ontvangst

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik heb een Fritzbox 7490 met FW 7.01. De draadloze ontvangst in huis is over het algemeen goed te noemen met uitzondering van 2 toestellen die buitenshuis hangen, maar wel tegen de gevel (wifi deurbel en ethernet bridge). Nu zou ik graag voor deze 2 toestellen de ontvangst willen verbeteren en ik heb al wat gelezen. Met een "traditionele" range extender verlaag je de snelheid. Maar nu lees ik over "mesh networking", iets wat de Fritzbox met de nieuwste firmware aankan. En met mesh networking zou je geen snelheidsverlies hebben. De 7490 zou dienst doen als mesh host. Maar wat moet ik gebruiken als mesh repeater? Ik heb op de AVM site gekeken, daar wordt over "mesh repeater" gesproken maar er staat niet bij wat die repeater nu precies is. Iemand die kan verduidelijken? Of indien mogelijk: zijn er AVM toestellen geschikt (behalve hun modems) die dienst kunnen doen als mesh repeater?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Misschien is het een open deur intrappen, maar toch...
Kan je geen kabel trekken tot in de buurt van uw gevel en daar een AP plaatsen?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Helaas, kabels trekken is geen optie. Er zou zoveel werk bij komen kijken, zoals gaten boren, sleuven slijpen in de muur, een paar tientallen meter kabel leggen langs verschillende muren om een afstand van een paar meter te overbruggen...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Dan een power line - access point combo?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik had iets gelezen van Devolo wifi? En wat met mesh networking? Maar dat is dan eerder iets voor philippe_d, het gaat over een FB
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jack Daniels schreef:Ik heb op de AVM site gekeken, daar wordt over "mesh repeater" gesproken maar er staat niet bij wat die repeater nu precies is. Iemand die kan verduidelijken? Of indien mogelijk: zijn er AVM toestellen geschikt (behalve hun modems) die dienst kunnen doen als mesh repeater?
Ik denk dat alle huidige repeaters van AVM kunnen "gemesht" worden met de FritzBox 7490 (OS 07.01).
Alle repeaters (Fritz!WLAN) hebben minimaal Firmware 06.92, en de meeste hebben onlangs de Firmware 07.01 gekregen.

Om de mesh functie te gebruiken moet je de repeaters 2 keer pairen met de Fritz!Box:
  • - één keer om de WLAN sleutels door te geven en dus via WiFi te pairen (tenzij ze bedraad aangesloten zijn).
    - nog één keer op beide toestellen het knopje indrukken om ze te "meshen".
Een lijstje van de AVM repeaters vind je hier: https://nl.avm.de/producten/fritzwlan/

Het "repeaten zonder snelheidsverlies" heb je alleen met de dual band repeaters, die dan in staat zijn om simultaan op één band te zenden, en op de andere band te ontvangen (of beter gezegd: de uplink naar de modem op een band, de verbinding met de cliënt op de andere band).
Je moet natuurlijk wel goede WiFi ontvangst hebben op de plaats waar je die Fritz!WLAN wil gebruiken!
Jack Daniels schreef:Ik had iets gelezen van Devolo wifi? En wat met mesh networking?
Dat is ook een mogelijkheid.
Hier vind je de Fritz!Powerline reeks: https://nl.avm.de/producten/fritzpowerline/
Je kan zo'n setje aansluiten:
  • - de kleine (alleen powerline) sluit je aan op het netwerk (en op het stroomnet).
    - de grote, met ingebouwde WiFi, monteer je buiten op het stroomnet.
Voordeel is dat je die kan gebruiken waar je WiFi ontvangst slecht is.
Deze kunnen ook "gemesht" worden met de 7490.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Dikke merci philippe. Met deze info kan ik wat. Ik ga ook voor een AVM repeater. Ik probeer zoveel mogelijk AVM toestellen te verbinden met mijn FB. Enerzijds sluit het naadloos op elkaar aan, anderzijds zit je met geen verschillende merken van toestellen, elk met hun eigen specificaties.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik gebruik ook deels repeaters van avm en die werken goed samen met de 7490. Ben zelf nog wel een oplossing aan het zoeken om de standaard beacon interval bij Fritz toestellen van 100 naar 1000ms te brengen. Ooit al bestudeerd Philippe?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Een AVM repeater (1750E) is onderweg. Nu heb ik de keuze. Ofwel plaats ik de repeater ergens in de living en gebruik ik hem daadwerkelijk als repeater. Ofwel verbind ik hem met de FB7490 via een ethernet kabel, schakel ik de wifi van de 7490 uit en gebruik ik de repeater als bridge. Alles staat of valt met het zendvermogen van beide toestellen maar jammer genoeg is hier geen info over te vinden. Mocht blijken dat de Fritz 1750E over meer vermogen beschikt, dan gebruik ik hem als bridge. Wie geeft raad of heeft info?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

"bridge" is misschien een verkeerd woord, want in beide gevallen heb je een "bridge":
  • - ofwel een "LAN bridge" als je die bedraad verbindt met de Fritz!Box.
    - ofwel een "WLAN bridge" als je die via WiFi verbindt.
Het is wel een beetje zinloos vind ik, om de repeater naast de FritzBox te zetten, en dan de WiFi van de FritzBox uit te schakelen.
Het groter WiFi bereik heb je natuurlijk pas als deze 2 toestellen verder van mekaar staan (het was toch de bedoeling om beter berik te hebben buiten?)

Gezien bedraag aansluiten geen optie is, is de enige optie om die als "WLAN bridge" te gebruiken.
De ideale plaats is in dit geval ergens halverwege tussen de Fritz!Box en de plaats waar je beter WiFi wilt (buiten).

De nadelen die men soms noemt bij Repetaer mode is de halvering van de WLAN snelheid.
Das was vroeger misschien wel zo, toen WFi nog de bottleneck was. Met de huidige WiFi snelheden, die wellicht hoger liggen dan jouw internet vebinding zal je daar weinig last van hebben.

Zoals je in de screenshot hieronder ziet, zal de Repeater gelijktijdig 2 verbindingen maken met de Fritz!Box (2.4 GHz en 5 GHz). In dit voorbeeld resp. 117 of 216 Mbit/s over 2,4 GHz en 351 Mbit/s over 5 Ghz.
Dus zelfs als de WLAN de snelheid halveert, dan heb je nog een verbinding die sneller is dan je internet abbo, toch?
Het is ook zo dat de Repeater een verschillende band zal gebruiken voor de data van/naar de router, en de data van/naar de client, en dat gelijktijdig.

PS. Als je gebruik maakt van de "WLAN" bidge moet je de Fritz!Box en de Repeater 2 keer "pairen":
  • - eerst via de WPS functie. Dan krijgt de Repeater een dynamisch IP adres van de Fritz!Box (dat kan je achteraf nog wijzigen).
    - daarna nog eens pairen voor Mesh. Dan worden een aantal settings vanuit de Fritz!Box overgezet naar de Repeater, zoals de WiFi SSID's, paswoorden, Guest network, paswoord voor de webinterface, etc.
Van zodra je deze settings wijzigt op de Fritz! worden deze dan automatisch overgenomen de de "gemeshte" repeaters.
1750E Mesh.png
Note - in dit voorbeeld zijn de repeatrs niet "gemesht" (geen "mesh" symbool op de repeater)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Merci voor de info philippe. Ik weet wat mij te doen staat: de repeater ergens halfweg plaatsen tussen FB en wifi toestellen met minder goede ontvangst.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Repeaters en de 7490 kunnen voor problemen zorgen, bij mij (en vele anderen) is dat gebeurd, ze raken in een transmissie loop met als gevolg dat de Wifi 100% belast is en blijft.
Volgens Duitse fora is het een hardware defect in de 7490 en treed het enkel op met repeaters.

Ik zou persoonlijk de AVM Powerplug-repeater nemen want mocht optreden dan kan je de Wifi-repeatermode omschakelen in Powerplug-Wifi-AP.

Ook kan je via powerline het aantal AP's uitbreiden. Voorbeeld is deze:

https://nl.avm.de/producten/fritzpowerl ... -wlan-set/

En het mooie is dat Mesh ook via Powerline werkt en heeft geen Wifi-repeater functie nodig, het werkt altijd, welke mode je ook gebruikt.
Het kost iets meer, maar het is de moeite, vooral omdat de ook MIMO gebruiken, daardoor kunnen ze alle 3 draden gebruiken van het elektriciteitsnet en dat werkt echt.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”