Welke RAID opstelling ... ????

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Beste allen,

Als multimedia fanaat heb ik me een nieuw speelgoedje gekocht, nl. de QNAP TS-253B https://www.coolblue.be/nl/product/7788 ... -4-gb.html met 2 bays voor hard disks.

Ik heb voor dit apparaat vooral gekozen omwille van zijn specs en in het bijzonder ook de 2 hdmi aansluitingen waarvan 1 bestemd is voor mijn 4K TV en één voor mijn Denon receiver. Dit apparaat lijkt me echt een goede NAS-multimedia combinatie en derhalve zeer compleet.

Ik beschik immers over nogal wat foto-, video- (vnl. dia-filmpjes van vakantiemomenten) en audiomateriaal (600 CD's in FLAC formaat geript).Ik heb ook alles op 'OneDrive' staan.

Ik had nog een WD 2 TB Red NAS HDD liggen en heb voor de NAS een 2° exemplaar bij gekocht. Momenteel zit in totaal aan ongeveer 4à500 GB aan audio-visueel materiaal en heb ik met deze vrij goedkope Nas HDD's voldoende. Ze zijn ook gekocht om op termijn - als de SSDs - wat goedkoper worden, door dergelijke exemplaren te worden vervangen. In het toestel is er reeds inbouwmogelijkheid voor zien voor M2 SSDs.

Mijn vraag gaat over de RAID configuratie die ik in deze best zou gebruiken. Ik heb al heel wat gelezen en alles heeft zo wat zijn voor- en nadelen qua snelheid maar dan weer ten koste van backup mogelijkheden en vice versa.

Aangezien ik een back up van alles heb op OneDrive en een externe HDD en aangezien ik op middellange termijn toch over voldoende ruimte beschik met de 2 X 2 TB, dacht ik te gaan voor de 'snelheid' en te kiezen voor een RAID 0 configuratie met nadelen qua backup (doch te verwaarlozen gezien backups in the cloud en op externe HDD) maar snelheidswinst.
"RAID 0 - DISK STRIPING
Bij RAID 0 schrijf je de data op minimaal 2 schijven. Als er bijvoorbeeld een foto van 1 MB op een RAID 0 set gezet wordt dan wordt tegelijkertijd de helft van de foto op schijf 1 gezet en de andere helft op schijf 2. Het proces van het tegelijkertijd schrijven en lezen op 2 schijven wordt ook wel striping genoemd. Dit betekent dat dit ongeveer 2 keer zo snel overgezet kan worden ten opzichte van een enkele schijf. Het nadeel van het verdelen over 2 schijven is dat wanneer 1 schijf defect is, alle data verloren is.
- Met deze methode kun je snel lezen en schrijven van en op de schijf.
- Als één van de schijven faalt, is alle data verloren. Dus geen fout correctie.
- Geen redundantie, de volledige ruimte op de schijven kan gebruikt worden.
Alleen gebruiken als de data niet van groot belang is maar snelheid en kosten juist wél van groot belang zijn".

Iemand een ander advies of mening ... ?
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zou nooit RAID0 gebruiken voor zoiets. De time-to-recover is gewoon te groot.

Snelheid zal normaal wel meevallen in RAID1 (snelheid van individuele schijf, dus half die van raid0), zeker omdat voor video vooral de sequentiele read speed belangrijk is.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

De vraag is of snelheid je prioriteit is. Als het voor het streamen van wat media is, kan een enkele schijf qua performantie voldoende zijn.
Zoals al aangegeven zou een herstel bij falen ook even duren aangezien alles van OneDrive moet komen.
Als je dan toch vooral capaciteit wil en redundantie geen noodzaak is, zou ik opteren voor gewoon twee schijven/volumes zonder RAID. Dan spreid je zelf de data over de schijven en kan je eventueel zelfs enkele belangrijke data op de twee volumes zetten (en in sync houden).
Bij een uitval van één schijf heb je dan nog ongeveer de helft van je data (incl. belangrijke dubbele data) wat de recovery kan versnellen.

Nu, persoonlijk, als je met 2TB voldoende hebt, zou ik de schijven in RAID1 zetten, puur om bij een uitval niet teveel tijd te moeten verliezen :)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Als je alles met een huis-tuin-keuken switch aangesloten hebt, of je gaat je data benaderen via Wi-Fi, dan heb je de performance van RAID0 zeker niet nodig.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Beste mede forumgebruikers,

Dank voor de info. Het wordt dus een RAID 1 opstelling.

Zeer veel dank voor jullie adviezen !
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Hier wel RAID0 in mijn 2-bay. Alle data wordt elke nacht gekopieerd naar twee externe schijven, dus ik kan maximaal een dag aan werk verliezen. Daarnaast is er ook elke nacht een sync met Stack van de belangrijkste gegevens.

De snelheidswinst van RAID0 tov RAID1 in een dergelijke NAS is inderdaad betwistbaar, maar je halveert wel je beschikbare ruimte. Reken sowieso nooit op RAID als je enige backup ("alles staat toch op die andere schijf identiek"), RAID dient enkel om wat redundantie te bieden en te zorgen dat je mogelijks sneller terug online kan.

Time-to-recover is inderdaad wel heel hoog als je alles over het internet terug moet binnen trekken, over USB 3 van twee externe HDD's viel het hier nog mee toen ik vorige week één schijf heb vervangen. Voor een niet-kritische toepassing imho zeker goed genoeg.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Dank voor de reactie.

Ik dacht vooral aan de tijdswinst omdat ik alle muziek en foto's en dia voorstellingen met achtergrondmuziek in MP4 format ook op een externe hdd heb staan én Onedrive.

Aangezien ik toch geen tijdswinst zal boeken met een RAID configuratie, zal ik dan maar gaan voor RAID 1

Nogmaals dank voor alle adviezen !
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”