Ledlampen oorzaak van storing wifi-signaal?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~becb4709/

Foute ledlampen zouden wifi-netwerken verstoren.
Benieuwd naar wat dat onderzoek van ledlampen van 50 leveranciers oplevert.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Kan ik me wel iets bij voorstellen bij goedkoper Ikea brol of van de Chinees.
Maar met mijn 20+ LIFX lampen op mijn Wi-Fi netwerk thuis merk ik daar toch helemaal niets van. Wi-Fi presteert even goed of de lampen nu aan of uit of onder stroom of zonder stroom staan.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Flippi schreef:https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~becb4709/

Foute ledlampen zouden wifi-netwerken verstoren.
Benieuwd naar wat dat onderzoek van ledlampen van 50 leveranciers oplevert.
Mijn wifi signaal van telenet geraakte vroeger geen verdiep hoger.
Mijne huidige flybox op zelfde plaats geraakt wel zonder problemen een verdiep hoger.
En dat met van die goedkope ikea lampen.
Zou het dan niet eerder liggen aan Telenet box.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

It's all "made in china" anyway ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8272
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Lampen (niet alleen LED) van slechte kwaliteit kunnen inderdaad onbedoelde zenders zijn en andere delen van het spectrum storen.

Zelf nog voorgehad met spots. Je zette de spots en op bepaalde frequenties hoorde je een luid gebrom. Spots uit en bromtoon was weg. Vervangen door duurdere spots en probleem deed zich niet meer voor.

Fluorescentielampen (en vooral de ballasten) zijn ook gekende boosdoeners.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

daarvoor bestaat er nu LIFI he , draadloos internet via leddrivers...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Over led kan ik niet veel zeggen, maar kan wel zeggen dat het storend is voor radioamateurs op sommige banden. Dus dat het WiFi eveneens zou storen ... verwonderd me niks!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

De auteur van het artikel gaat hier serieus in de fout en die fout wordt gretig opgepikt door anderen. Ook UB'ers laten zich vangen. Het zijn niet de lampen die voor problemen zorgen maar wel de omvormers die de wisselspanning omzetten in gelijkspanning. Met de lampen zelf is niks mis. De titel van het artikel slaat de bal compleet mis. Het gaat hier in de eerste reactie zelfs al zodanig de verkeerde kant op dat ze er meteen Ikea en goedkope chinese lampen bij sleuren. Je moest eens weten waar jullie "kwaliteits" lampen gemaakt worden.
Om alle verwarring de wereld uit te helpen moet de titel luiden:Omvormer LED lampen oorzaak van storing wi-fi signaal?
Let ook op de vraagstelling in de titel. De vraag wordt gesteld of dat inderdaad zo is. Maar niemand leest die titel als een vraag maar wel als vaststaand feit. Deze techniek (van vraagstelling in een titel) word vaak gebruikt maar dan wel voornamelijk in de "boekskes" en niet zozeer in een (kwaliteits) krant.
Fictief voorbeeld: in de Flair staat bv. deze titel: is koningin Mathilde zwanger? Wees gerust dat plots iedereen het heeft over haar zwangerschap terwijl dat helemaal niet het geval is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Jack Daniels schreef:... Je moest eens weten waar jullie "kwaliteits" lampen gemaakt worden.
Met opmerkingen à la "door de chinees gemaakt" wordt niet bedoeld "waar de fabriek staat", maar eerder dat het ontwerp en de gebruikte materialen/technology ondermaats is. De "fabriek" van alle high-end gadgets liggen inderdaad in die lage-loon-hoog-volume-landen, maar dat wil niet zeggen dat die allemaal goedkope onderdelen gebruiken.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

selder schreef:Kan ik me wel iets bij voorstellen bij goedkoper Ikea brol of van de Chinees.
Maar met mijn 20+ LIFX lampen op mijn Wi-Fi netwerk thuis merk ik daar toch helemaal niets van. Wi-Fi presteert even goed of de lampen nu aan of uit of onder stroom of zonder stroom staan.
Grappige reactie :)
Mijne brol van de Chinees stoort mijn netwerk niet :) De goedkope brol van de Ikea stoort eveneens niet. (Ervaring hier)
Als je het niet gebruikt en de ervaring van gebruik is er niet, vind ik deze reactie niet correct :)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Mjah, first-hand ervaring heb ikzelf idd niet, want ik heb geen brol :-)

Maar allerlei “rare” dingen met goedkope LEDs en hun aansturing bij vrienden en familie wel... flikkeren, niet aan/uit gaan, gebrom door speakers, fluittonen etc allemaal wel, en allemaal met “goedkopere” lampen...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hoe kan jij weten dat het gebrom/gefluit vandaar komt? Iets dat niet goed ontstoord is kan ook gebrom door de luidsprekers geven (spoelen/transfo/slechte aarding...)

Jij doet mij heel hard aan mijn nonkel denken :lol:
Alles wat "ik" heb is super en al de rest is brol... Hij heeft ook vele vrienden en familie waar hij van alles "ervaart".
Reactie van zijn vrouw dan... :roll: here we go again...

Er is veel brol op de markt, dat zal ik niet ontkennen, maar uw reactie is gewoon kort door den bocht.
Wat Jack Daniels zegt is correct. Ze lezen iets en boef de oordelen zijn al geveld.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Flikkerende ledlampen, brommende speakers, fluittonen?

Ow, ik heb Ali ledlampen en die werken zonder al die mankementen. :) Ondertussen al jaren, en het is niet dat mijn wifi ineens beter werkt als ik ze uit zet. :) Wat wel stoort is wanneer ik naast een werkende microgolf sta met de gsm. Metertje verder gaan staan en huppakee, weer ok. :)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

De gewone peertjes hebben een gelijkrichter, dus het gaat hier niet alleen over de elektronisch transfo’s bij plafondverlichting.
het is een algemeen probleem bij pulserende omvormers en daar kunnen ook usb laders en voedingsblokken van laptop’s tussen zitten trouwens.

Wat een pulserende voeding doet is eigenlijk een hoge spanning pulserend schakelen zodat er een lage spanning kan gecreëerd worden. Er staan normaal gezien ontstoringsspoelen in de schakeling, maar als er op bezuinigd word, dan kan het idd storingen veroorzaken.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Het ging voor mij dan ook over de “echte” brol op de markt, dat dan meestal gewoon van “de chinees” komt.

- LED lichten die flikkeren
- LED lamp met kleuren en dimmer waarvan de luidsprekers in de living brommen als die lamp aanstond
- een iPhone scherm dat “piept” bij her gebruik
- een iPhone scherm dat een barst out of nowhere kreeg

Allemaal “shit” van “de chinees” dat megagoedkoop was en waar op voorhand dvan gezegd werd “hah, even goed en maar 10% van de prijs van uw dure dingen”, daar ging het mij over.

Allemaal first hand ervaring, ik moet je toch niet vertellen dat zo’n zaken wel bij jou terecht komen via de familie als je daar zowat de enige “it’er” bent...

De stuff die ik koop is duur ja, maar ik heb er dan ook geen enkel probleem mee. Als in dat dan vergelijk met de chinese brol die wel problemen hebben, is mijn eigen conclusie dat de chinese shit echt brol is.

Neemt niet weg dat ik wel begrijp dat er “beter” stuff uit China komt, maar daar had ik het dus niet over.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Thomaz
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Flauwe zever van die chinese brol...

het enige voordeel van de dure brol die hier verkocht zou worden, is dat er dan een deel van het geld in de reguliere westerse multinationals hun zakken zal verdwijnen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

selder schreef: Allemaal “shit” van “de chinees” dat megagoedkoop was en waar op voorhand dvan gezegd werd “hah, even goed en maar 10% van de prijs van uw dure dingen”, daar ging het mij over..
ik begrijp je mening hierover, maar ook de duurdere (lees westers ontworpen) toestellen kunnen dat probleem hebben. Als je die zaken puur bekijkt uit elektronisch standpunt, doen ze allemaal hetzelfde en hebben ze meestal ook hetzelfde IC in gebruik. De kostprijs zit hem dan ook voornamelijk in het ontwerp, het testen, de afwerking, componenten die iets meer afwijken..... enz.....
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

mailracer schreef:De kostprijs zit hem dan ook voornamelijk in het ontwerp, het testen, de afwerking, componenten die iets meer afwijken..... enz.....
Zoals je aangeeft... dingen die bijdragen aan de kwaliteit.

Ik ga niet beweren dat het de prijs kan rechtvaardigen maar indien het gemaakt wordt onder constante Westerse supervisie en kwaliteitsnormen dan ga je het verschil zeker merken. Iemand die gelooft dat alles uit China dezelfde kwaliteit heeft is er grondig naast.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

mailracer schreef:... De kostprijs zit hem dan ook voornamelijk in het ontwerp, het testen, de afwerking, componenten die iets meer afwijken..... enz.....
Ik weet eigelijk niet hoe ik het nog anders kan uitleggen dan dit... Je beschrijft nu zelf waar het verschil zit tussen goedkope Chinese brol en “westerse” apparatuur. Als jij wil zeggen dat iets gemaakt in een paar-persoon-fabriekje in China zonder enige regelgeving evenwaardig is dan een “westers” bedrijf dat een chinees/koreaans/... fabriek gebruikt voor de productie waarvan het productieprocess door allerlei regelgeving geregulariseerd wordt dan zit je er toch echt wel heel ver naast.

Ik hoop dat ik op het werk m’n “chinese makelij” dock met lightning aansluiting nog vind, en dan zal ik hem eens naast een officiele Apple iPhone dock zetten. Het verschil kan niet groter zijn eigelijk.

Dat niemand hier denkt aan al die verhalen in de media van iPhones die ontplofte - het was een schande en whatnot en Apple was slecht etc etc... Het vervolgverhaal met de analyses dat het dan uiteindelijk kwam door ongeregulariseerde laders/kabels van .... chinese makelij.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

selder schreef:
mailracer schreef:... De kostprijs zit hem dan ook voornamelijk in het ontwerp, het testen, de afwerking, componenten die iets meer afwijken..... enz.....
Ik weet eigelijk niet hoe ik het nog anders kan uitleggen dan dit... Je beschrijft nu zelf waar het verschil zit tussen goedkope Chinese brol en “westerse” apparatuur. .
Klopt, ik ben geen voor of tegenstander van Chinese zaken, maar ook deftig ontworpen materiaal kan problemen geven, maar je zal meer geluk moeten hebben met wat jij Chinese brol noemt om geen problemen te hebben.
in Chinese ontwerpen kan je evengoed dezelfde schakeling opmerken als in een Europees ontwerp. Arduino’s zijn zo een voorbeeld. Je kan ze bij Alibaba voor een lage prijs vinden, terwijl ze hier op een Europese website soms meer dan het dubbele ervan kosten. Het ontwerp verschilt hiervan niet.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Lichtjes offtopic:

Het klassieke probleem met alle "goedkope (chinese) bucht" (of het nu electronica of pakweg t-shirts zijn) is dat je geen garantie hebt dat duurdere modellen kwalitatief beter zijn.
Zoals ik al ns opmerkte in een discussie (niet hier iirc) over veel te goedkope t-shirts in pakweg de primark: als iemand mij kan garanderen dat een t-shirt die dubbel zo duur is 2x zo lang meegaat, en de arme fabrieksarbeider ook 2x zo veel betaald wordt, dan kocht ik al gauw iets duurder.
Maar je hebt geen enkele zekerheid; dus kopen we maar goedkoop.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

selder schreef:Het ging voor mij dan ook over de “echte” brol op de markt, dat dan meestal gewoon van “de chinees” komt.
Neemt niet weg dat ik wel begrijp dat er “beter” stuff uit China komt, maar daar had ik het dus niet over.
Men koopt iets via bvb internet levertijd 4 weken ......
Men koopt ergens anders iets bvb winkel om de hoek ....... waar zou dat vandaan komen.

bvb misschien niet ter zake

met dommel vanuit albanie internetten
met bvb telenet vanuit albanie internetten.
en dat is geen chinese brol .
ja reclame
Wat minder reclame en goedkoper zou dat geen alternatief zijn ?

De goede vriend die uw zakken leegmaakt , is normaal.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik ben anders wel eens benieuwd wat er zoal gekocht word in China en wat de ervaring ermee is eenmaal je het in gebruik hebt. Maar als ze een multiroomspeaker voor 10 euro kunnen verkopen van mr nadsfree in het kruitvat, dan denk ik wel dat sommige westerse elektronica overpriced is.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

En als je weet dat er niet met verlies verkocht mag worden, kan je nagaan hoeveel die speakertjes gekost hebben aan inkoopprijs. Op 10 euro verkoopprijs nog verdienen. Voort van de rest werden ze voor 39,99 euro verkocht bij Kruidvat, voor 70 euro bij bol.com (of elders)... Tel uit je winst. Oh ja, ik koop veel in China. Ik koop ook in (of heb gekocht in): Spanje, Nederland, Duitsland, Singapore, Frankrijk...
3 redenen om over de landsgrenzen te kijken en te kopen (in volgorde van belangrijkheid): prijs, aanbod, leveringstermijn (minder van toepassing op China).
Maar zoals boven mij al aangehaald: misschien eens polsen naar aankoopgedrag (van UB'ers) in het buitenland en hun ervaringen. Misschien best apart topic over opstarten denk ik zo.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Jack Daniels schreef:Maar zoals boven mij al aangehaald: misschien eens polsen naar aankoopgedrag (van UB'ers) in het buitenland en hun ervaringen. Misschien best apart topic over opstarten denk ik zo.
Bij deze

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=54016
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”