Unifi AP AC Mesh - buitenunit krijgt stroom maar geen IP

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik ben een poging aan het doen om het Unifi Access Point dat al een tijd in de kast lag, buiten te installeren (ik weet het vreemde timing :)). Ik deed eerst een testopstelling met
-1 ethernetkabel van het AC naar de bijgeleverde voeding (uitgang POE)
-1 ethernetkabel van de voeding (LAN) naar de switch

Dat werkt perfect, apparaat online enz.

Dan de definitieve opstelling, via een ethernetkabel naar buiten.
-1 ethernetkabel van het AC naar het patchpaneel (getest, dus tot voorbij het patchpaneel, is perfect in orde, de 8 draadjes zijn goed aangesloten volgens de chinese tester)
-1 ethernetkabel van patchpaneel naar POE uitgang voeding (zelfde kabel als in de test)
-1 ethernetkabel van de voeding naar de switch (zelfde kabel als in de test)

Dit keer krijg ik raar maar waar een blauwe LED op het AC, én een SSID van het AC, maar het AC heeft geen IP-adres! Er brandt op de switch naast de connector ook geen groen lampje wat bij de testopstelling wel zo was.

Hoe is dit mogelijk? De lange ethernetkabel geeft POE door maar geen IP? Ik heb ook getest met andere voeding en met andere kabels tussen patch en POE voeding.
braky
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 nov 2009, 20:49
Locatie: Lierde
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Sluit eens een ander toestel aan op dat patchpaneel ipv de AC, krijgt dit een ipadres?
Internet: Telenet Fluo 300/30 modem only
Telefonie: Freevoipdeal / Gsm: Proximus Corporate - iPhone11pro max
Netwerk: A1SRM-LN7F-2758 Pfsense / 2x Airport Ac / 4x Unifi AP-AC-PRO / Unifi AP-AC-Mesh-Pro/Vpn: Vyprvpn
Tv: Netflix, PrimeVideo, Viki
3dprinter: Prusa mini+, CR10-SKR Pro TMC2209
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Metalen of plastic connector op de UTP? Dit kan soms raar doen voor lange afstanden. Maar best eerst een laptop op de kabel aansluiten om te testen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ok goeie tip. Het is een kabel van geschat 20m en plastic connector buiten.

Laptop eens mee op het dak dan.

Maar als er iets mis is met die kabel, zou de tester dan toch alles ok in detail van 1 tot 8 kunnen geven?
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Heb je de juiste kleurencode gerespecteerd?
De aders waar spanning over gaan, lijken ok.
Data is blijkbaar een probleem.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

charlez schreef:Heb je de juiste kleurencode gerespecteerd?
De aders waar spanning over gaan, lijken ok.
Data is blijkbaar een probleem.
Absoluut kleurcode gerespecteerd. Natuurlijk weet ik niks over de fabriekskabels van de patch naar de switch maar heb ook andere geprobeerd. Lijkt in orde. Ik ga toch nog eens met andere proberen.

Welke aders dienen trouwens voor stroom?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bij passieve PoE, de niet-data paartjes.
Bij actieve PoE (De PoE standaarden 802.3af en at) gaat de stroom over de dataparen (anders kan je geen gbit link hebben, want die gebruikt al allevier de paren).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Volgens mij is de AC Mesh een gigabit verbinding dus wellicht alle paren voor data en stroom. Heel vreemd dat stroom erdoor raakt en data niet. Het werkt dus wel op korte afstanden maar zodra het patchpaneel en de lange ethernetkabel naar buiten ertussen zitten niet meer.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Zijn de kabels correct getwist ? Voor kabels waar de aders "recht-op-recht" zijn aangesloten is het typisch dat het werkt op een korte afstand maar een langere niet bij Gigabit verbindingen (en zels bij 100 Mbit).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

r2504 schreef:Zijn de kabels correct getwist ? Voor kabels waar de aders "recht-op-recht" zijn aangesloten is het typisch dat het werkt op een korte afstand maar een langere niet bij Gigabit verbindingen (en zels bij 100 Mbit).
Oh misschien is het dat dan. Ik doe langs beide kanten:
Wit oranje
Oranje
Wit groen
Blauw
Wit blauw
Groen
Wit bruin
Bruin.

Hoe ziet het er twisted uit?

Maar dat gezegd: voor alle andere verbindingen hier werkte dat prima. Zelfs voor 1 andere poe verbinding. Nu, deze kabel zal wel de langste van allemaal zijn.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Kan je de POE injector eens aan de andere kant van die lange kabel zetten ? dichter bij het AP dus.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

liegebeestig schreef:Hoe ziet het er twisted uit?
Wat je beschrijft is wat ik bedoel met twisted... de blauw en groene zijn getwist met elkaars paar.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Joe de Mannen schreef:Kan je de POE injector eens aan de andere kant van die lange kabel zetten ? dichter bij het AP dus.

J.
Dag kan helaas geen vaste opstelling worden, maar kan het zeker eens proberen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Zou dit het probleem zijn? Vond dit door te zoeken op poe power but No data:

its because your poe injector is 10/100 and switchport is either set to auto or 1000.

you can resolves this by hard-coding your switch port to 100mbps or below.

Heb ik 1000 nodig op een Unifi AP? Gaan die zo snel?

--Edit: ik vond in mijn EdgeMax 24-Lite switch van UBNT ook een kabeltest, en dit is het resultaat (zonder POE, gewoon doorverbonden met Patch)... blijkbaar toch iets mis met de kabel, maar waar? Aan één van de twee uiteindes zo lijkt het.
Screen Shot 2018-10-03 at 11.38.49.jpg
Als ik de test herhaal maar dan met de POE-voeding ertussen (langs kant switch), dan krijg ik nog een metertje verder, 28m, als locatie voor de fout. Dus dan zit het probleem bij het patchpaneel?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door liegebeestig 03 okt 2018, 11:47, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hoe heb je die test gedaan ? Kan je de kabelsituatie op dat moment eens uitleggen ?

Als je de POE er tussenuit hebt gedaan, gaat de AP niet werken en zal je volgens mij altijd dit resultaat krijgen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

liegebeestig schreef:Ik doe langs beide kanten:
  • Wit oranje
    Oranje
    Wit groen
    Blauw
    Wit blauw
    Groen
    Wit bruin
    Bruin.
Dat is correct!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

liegebeestig schreef:Heb ik 1000 nodig op een Unifi AP? Gaan die zo snel?
Ik haal op m'n AC light zo goed als m'n volledige 200 Mbps van Telenet.

Heb je dan soms een verkeerde PoE injector (waar heb je die vandaan) ?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Joe de Mannen schreef:Hoe heb je die test gedaan ? Kan je de kabelsituatie op dat moment eens uitleggen ?

Als je de POE er tussenuit hebt gedaan, gaat de AP niet werken en zal je volgens mij altijd dit resultaat krijgen.

J.
Van de AP naar de switch:
AP > buitenkabel > patchpaneel > patch-ethernetkabeltje > switch
of nadien met POE erbij:
AP > buitenkabel > patchpaneel > patch-ethernetkabeltje > POE adapter > patch-ethernetkabeltje > switch

De POE-adapter werd meegeleverd in de doos van de Unifi AP AC M (het konijn, bijgenaamd :))
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

En in welke van de twee situaties heb je het resultaat op je switch zoals in de screenshot hierboven ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Joe, het resultaat was in beide gevallen hetzelfde. Met poe erop gaf ie 28m aan ipv 27 als plaats waar de fout zat.

Ik vrees dat het in het patch paneel zit. Ik heb de paren bruin en oranje al een keer opnieuw moeten inprikken....
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Is intussen gelukt: de gouden tip waren metalen stekkers ipv plastic ! Werkte meteen perfect. Gek wel.

NB. Andere vraag: ik had van Ub4b wat code gekregen om een setting te veranderen, namelijk de beacon interval waarmee SSID uitgezonden wordt. Die code is
XW.v5.6.2# echo 'iwpriv ath0 bintval 1000' >> /etc/persistent/rc.poststart
XW.v5.6.2# chmod +x /etc/persistent/rc.poststart
XW.v5.6.2# cfgmtd -w -p /etc/

Maar ik zou niet weten hoe ik dat moet invoeren. Iemand een idee?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Oh nee... gaan we daar weer ? Enfin, gewoon een SSH sessie starten naar je AP (via Putty bijvoorbeeld).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

r2504 schreef:Oh nee... gaan we daar weer ? Enfin, gewoon een SSH sessie starten naar je AP (via Putty bijvoorbeeld).
Kom R2504, zie het gewoon als een technische vraag ok? Afbeelding

Dus SSH. En dan gewoon kopiëren? Met of zonder die echo en XW ervoor? (Sowieso lijn per lijn lijkt me)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

liegebeestig schreef: Dus SSH. En dan gewoon kopiëren? Met of zonder die echo en XW ervoor? (Sowieso lijn per lijn lijkt me)
SSH naar IP van AP, niet naar IP van controller. Login/paswoord voor SSH worden geconfigureerd in Unifi in "site settings" oid, ze zijn per default iig niet dezelfde als die van je Unifi-login. Dus eerst daar eens kijken. Waarschijnlijk moet je in die site settings ook eerst nog SSH enablen.

Eenmaal ingelogd, lijn per lijn, telkens hetgeen dat na de # staat
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Bedankt! Ik weet begot niet wat ik gedaan heb maar het lijkt gelukt:
Found Active on[1] ...
Found Backup1 on[2] ...
Storing Active[2] ... [%100]
Active->Backup[1] ... [%100]

Ik denk: een bepaalde instelling gemaakt en die dan ergens opgeslagen. Goed zo.

Ik hoopte het via de controller te kunnen zodat je het maar 1 keer voor alle access points moet doen maar dat zal wel te slim zijn zeker?
Werkt overigens perfect, precies wat er nodig was buiten op het terras.

Misschien nu enkel nog 's nachts afzetten.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

liegebeestig schreef:Is intussen gelukt: de gouden tip waren metalen stekkers ipv plastic ! Werkte meteen perfect. Gek wel.
Idd. Heb ooit ook eens zo'n probleem gehad met een link over langere afstand die altijd down ging.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Nog een vraag. Hoe kun je het beacon interval als instelling ergens zien in de grafische schil. Ik zie veel via de controller. Maar dat precies niet...

Los daarvan: die dingen werken echt zeer goed.
Lustra
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 okt 2018, 18:38
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Robert Ford schreef:Metalen of plastic connector op de UTP? Dit kan soms raar doen voor lange afstanden.
liegebeestig schreef: Is intussen gelukt: de gouden tip waren metalen stekkers ipv plastic ! Werkte meteen perfect. Gek wel.
Wat is hiervoor de achtergrond?
Wij hebben plastic gebruikt, kan dit na verloop van tijd nog problemen opleveren?
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Lustra schreef: Wat is hiervoor de achtergrond?
Wij hebben plastic gebruikt, kan dit na verloop van tijd nog problemen opleveren?

https://rj45s.com/Plug_Jack_Contact_Mating.html
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Nog even verder instellen... Weet iemand of je de uitzend kracht van het draadloos signaal kunt beperken? Staat wel heel hard volle bak precies.... Heb 't gevonden: in de controller, bij het specifieke AP, en dan configuratie-tabblad (rechts).

ZO INGEWIKKELD dat deze AP's zijn. Als ze niet zo goed waren, lagen ze allang weer buiten. Ik heb intussen een vijftal wachtwoorden ook, te gek om los te lopen. De Unifi cloud vindt een controller (of cloudkey) maar kan er niet meer bij, omdat die elders wordt beheerd (dat was een vorige poging tot instellen, maar krijg 't niet meer weg). Uiteindelijk werkt het allemaal wel maar ik weet begot niet hoe ik 't klaargekregen heb.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Is er iemand die me trouwens wil helpen met een gewone gastentoegang aan te leggen? Dat betekent: een aparte ssid en geen contact met het interne netwerk (enkel internet) maar geen gedoe met webpagina’s goedkeuren enz.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

liegebeestig schreef:ZO INGEWIKKELD dat deze AP's zijn. Als ze niet zo goed waren, lagen ze allang weer buiten.
Ingewikkeld... poepsimpel zijn die dingen... één keer de verschillende SSID's instellen en aansluiten.
liegebeestig schreef:Ik heb intussen een vijftal wachtwoorden ook, te gek om los te lopen.
Huh... ik heb er maar één en dat is dat van de controller... waarom dienen die andere dan ?
liegebeestig schreef:Is er iemand die me trouwens wil helpen met een gewone gastentoegang aan te leggen? Dat betekent: een aparte ssid en geen contact met het interne netwerk (enkel internet) maar geen gedoe met webpagina’s goedkeuren enz.
- Settings, Guestcontrol: Enable guest, no authentication, post authorization connections je eigen subnet ingeven
- Settings, Wireless networks: Create new wireless network, SSID invullen, enable this network, open, apply guest polcies

Ik begrijp niet dat dit ingewikkeld is ?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ja met deze uitleg kan ik verder, Merci. En zo klinkt het inderdaad eenvoudig. Hebben de gasten dan enkel internet en geen netwerk?

Wat de wachtwoorden betreft: SSH wachtwoord, controller wachtw, key wachtwoord, en dan nog de unifi cloud. Het is nu min of meer onder controle. Alleen denkt mijn unifi cloud nog verbonden te zijn met een controller van voor een reset ofzo. Ik weet niet hoe ik de huidige keybof controller aan unifi.ubnt.com kan koppelen.

Maar kijk, super bedankt, weer een stapje vooruit.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

liegebeestig schreef:Wat de wachtwoorden betreft: SSH wachtwoord, controller wachtw
SSH wachtwoord van de AP's is identiek aan de controller en wordt ook gesynchroniseerd normaal.
liegebeestig schreef:key wachtwoord, en dan nog de unifi cloud.
Ik heb zelf een controller draaien... geen ervaring met cloud (al speel ik zelf cloud voor een aantal mensen).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Wat subnet toevoegen voor gastentoegang betreft: dus enkel iets type 255.255.255.0? En niks anders?

En dan laatste vraagje: ik heb in ssh dit commando toegevoegd ivm de Beacon:
echo 'iwpriv ath0 bintval 1000' >> /etc/persistent/rc.poststart

Moet ik dit nu met een tweede draadloos netwerk (ssid) ook doen, misschien:
echo 'iwpriv ath1 bintval 1000' >> /etc/persistent/rc.poststart

dus ath1??
Laatst gewijzigd door liegebeestig 15 okt 2018, 20:54, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nee, 192.168.1.0/24 bijvoorbeeld.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

OK, 192.168.1.0/24 >> maar dus gewoon hetzelfde als wat de rest van het netwerk gebruikt?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ja, je wil namelijk niet dat je guests aan je LAN kunnen (beter is via aparte VLAN's te werken maar dan moet je switches/firewall hebben die hiermee overweg kan en de setup is dan wel iets complexer).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ok. Bedankt. Al mijn toestellen zitten op 192.168.1.x en als ik het subnet voor de gasten op 192.168.1.0/24 zet gaan ze toch niet pakweg mijn Sonos kunnen overnemen.

En zit zo een extra ssid dan op ath1 (zie SSH commando hierboven) of is dat dezelfde ath0 zoals de gewone ssid?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nee, je geeft aan aan welk subnet(ten) je gasten niet aankunnen... ze kunnen dus normaal ook niet aan je Sonos.

Ik hou me niet bezig met het prutsen aan beacon intervals... ik heb een alu hoedje op dus dat hoeft hier niet :-)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”