Netwerk voor B&B

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik ben helaas enkel thuis in de professionele high-end markt, maar deze prijsklasse is veel te hoog voor een KMO, dus ik vraag het hier even.

Situatie:
Een B&B die wifi voorziet voor de gasten.
Over dit netwerk loopt ook een audio naar verschillende plekken in het huis (ik vermoed multicast), momenteel via een gescheiden SSID.
Er is een captive portal voorzien, waarbij men enkel maar terms moet goedkeuren, geen voucher of login is nodig.

Huidige opzet:
1 routertje met DD-WRT op geflasht, en op verschillende plaatsen een AP (of router ingesteld zonder NAT en DHCP).

Dit volstaat niet meer.

Wat is er tegenwoordig gangbaar voor een klein bedrijfje, waarbij je kunt spreken van een belasting van zo'n 25-30 toestellen, verspreid over een ganse oppervlakte?

Ik zat te denken in de richting van Ubiquiti met hun Unifi systeem, maar in dat merk ben ik niet thuis.
Ik moet dan zo te zien een Security Gateway, een Ubiquiti switch een Cloud Key, en verschillende AP's (waar ik ook veel types van zie, maar geen verschillen op het eerste zicht) nemen, aangezien dit 1 ecosysteem is.
Kan iemand dit beamen, kan er iemand bevestigen of dit een goed systeem is, en wat ik dan allemaal nodig heb (is dit allemaal nodig om van Ubiquiti zelf te zijn? Of kan ik bijvoorbeeld de huidige AP's behouden, aangezien het enkel de router is die op dit moment problemen geeft)?
Of kan ik beter nog steeds teruggrijpen naar de traditionele TP-Link, D-link etc?

P.S. IGMP snooping is een must (als het een all-in-one router is).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het is een goed merk.
Een beetje inlezen, als professional zal er geen rocketscience in staan, en je kan er mee aan de slag.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Je hoeft niet alles van Ubiquity te nemen, je kan ook de APs nemen, een managed POE switch en een firewall naar keuze. De controller draait op zowat alles dus een cloudkey is ook niet nodig. Wat is het budget en over hoeveel APs gaat het?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

@Joe: het is inderdaad geen rocketscience, maar ik vraag het liever eens na voordat ik mij teveel begin te focussen op 1 productlijn (of merk).

@MClaeys: omwille van de captive portal lijkt het mij dat net de firewall (die dienst doet als gateway) net wel van hun moet zijn (of van een ander merk die dit heeft).
Dat de controller op zowat alles draaide, was me niet meteen duidelijk na een vergelijkende search, dat was dus 1 van de zaken die ik wou bevestigd zien.

Momenteel staan er 3 AP's, dit zou als het aan mij ligt, uitgebreid worden naar 4-5 stuks.
Het nadeel is wel dat het een oud gebouw is, en er nergens UTP ligt.
Men werkt momenteel dan via verschillende powerlines (die verdomd goed werken).
Dus POE zal het niet worden, het zal met een externe voeding (of er zullen POE powerlines geïnstalleerd moeten worden).

Budget is onbepaald, ik heb zowat carte blanche, maar weet dat ik ook niet moet overdrijven.
Kirun
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2018, 23:13
Bedankt: 5 keer

Als je enkel unifi ap’s zou gebruiken kan dat perfect met de rest van de aanwezige netwerkapparatuur.
Dan kan de huidige guest portal gewoon blijven draaien.

De ap’s zijn verkrijgbaar met POE injectors, dus geen probleem ivm powerlines

Stap je heel over op unifi ecosysteem moet je voor een guest portal wel zorgen dat de controller 24/7 draait, liefst lokaal.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

blaatpraat schreef:@MClaeys: omwille van de captive portal lijkt het mij dat net de firewall (die dienst doet als gateway) net wel van hun moet zijn (of van een ander merk die dit heeft).
Wat versta je exact onder captive portal ? (welke functionaliteit verwacht je ervan)

Hier thuis trouwens Unifi (met controller op een server) met een guest netwerk (waarvoor je in de Unifi controller tickets kan aanmaken... bijvoorbeeld x-aantal uur tegen snelheid Y en volume Z) en een router/firewall van Mikrotik (deze doet de VLAN interconnecties) icm. een TP-Link managed switch.

Als je echter voor puur Ubiquiti gaat kan je iets meer zoals DPI (en dus extra grafiekjes) maar een must is het echt niet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ik gebruik ook Unifi voor enkele gelijkaardige scenario's.

Argumenten om de hele lijn te nemen:
1) set and forget - eenmaal het draait blijft het draaien, weinig maintenance vereist
2) als er toch iets is, gemakkelijk remote inloggen en problemen oplossen zonder ter plaatse te moeten gaan
3) alles vanuit 1 enkele interface configureren/monitoren

Vereisten zijn idd USG, US, UC-CK en AP's. Er zijn wel degelijk belangrijke verschillen in de AP lijn hoor. Maar voor een scenario met een beperkt aantal clients zoals hier kan je gerust voor de goedkoopste AC-LITE modellen gaan (of de AC-IW als het uit het zicht moet zijn).

Captive portal kan je gemakkelijk met de Cloud Key doen, die je ook op de PoE switch aansluit. Die functionaliteit zit in Unifi reeds ingebouwd, met customization opties om de interface aan de look&feel van het huis aan te passen.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Heb je al gekeken naar de ZyXEL Nebula toestellen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCatalyst schreef:Vereisten zijn idd USG, US
Die vereisten zijn er totaal niet... voor de firewall/router en switches kan je gerust een ander merk gebruiken.

Zelfs de cloud-key is geen vereiste... kan je op een RPi ook draaien al zou ik dat niet echt aanbevelen (uiteindelijk ben je trouwens niet veel goedkoper af als je RPi, kastje, voeding, geheugenkaartje gaat rekenen).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

r2504 schreef:
CCatalyst schreef:Vereisten zijn idd USG, US
Die vereisten zijn er totaal niet... voor de firewall/router en switches kan je gerust een ander merk gebruiken.
Die vereisten hadden betrekking op het puntje dat er meteen boven stond: " alles vanuit 1 enkele interface configureren/monitoren".
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

amai ken redelijk wat van pc maar duidelijk niet van de netwerk technologie
veel nieuwe termen
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb net eeen UAP AC Pro gekocht, met een Unifipi (Unifi controller op een RPI).
IK heb 3 netwerken:
- eigen netwerk: alleen voor de inwoners (mijn vrouw, de kinderen en ikzelf)
- guest network: alleen voor de frequente bezoekers, maar enkel internet (ze kunnen dus niet aan mijn NAS, Chromecast, ...)
- guest network2: alleen voor "éénmalige" bezoekers: een eenvoudig paswoord en dan een captive portal waar je een 10cijferige code moet ingeven die u recht geeft op {aantal uur} + {aantal MB} + {snelheid}

Het is die captive portal die mij voor Unifi heeft doen kiezen: dit is helemaal wat ik wil :)

Nog op het lijstje: UAP AC Lite voor in de hal van de slapkamer en UAP AC LR voor in de garage, zodat de tuin ook dekking heeft
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kunt u die captive portal er niet uitgooien?

Het is een B&B. Dus er is een vorm van boeking, van inschrijving, van de gasten. Vervat in dat proces de aanvaarding van de gebruiksvoorwaarden van de wifi. Misschien maakt dat het allemaal wat eenvoudiger. Is ook gebruiksvriendelijker.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De captive portal selecteer je zelf.
Maar dat laat u wel toe om mensen gedurende 3-4 dagen (hun verblijf) toegang te geven met een voucher en nadien vervalt die ook.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

blaatpraat schreef: Momenteel staan er 3 AP's, dit zou als het aan mij ligt, uitgebreid worden naar 4-5 stuks.
Het nadeel is wel dat het een oud gebouw is, en er nergens UTP ligt.
Men werkt momenteel dan via verschillende powerlines (die verdomd goed werken).
Dus POE zal het niet worden, het zal met een externe voeding (of er zullen POE powerlines geïnstalleerd moeten worden).
Let er dan op dat je de afzonderlijke neemt met POE injector bij, er zijn ook dozen zonder en de multipacks zijn altijd zonder.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Als je dan toch een investering doet zorg dan gewoon dat je een PoE switch hebt (ben je meteen verlost van die injectors) en koop ook niet de Lite maar de Pro modellen.

Ivm. vouchers... je kan op voorhand voor je gasten dergelijke (lengte, snelheid, volume vrij te kiezen) vouchers afdrukken ;
Vouchers.jpg
... en deze dan overhandigen aan je gasten bij het inschrijven (er zijn zelfs API's die toelaten om automatisch een koppeling te maken met je bestaande software).

Edit. Had net gelezen dat PoE geen optie is... dan moet je inderdaad zien dat de injectors erbij zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Wat is unifipi ?
Waarvoor dient dat ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

glda19 schreef:Wat is unifipi ?
https://unifipi.com/
Waarvoor dient dat ?
De Unifi UAP AC accesspoints hebben een controller nodig om de setup te doen. Nadien is die niet meer nodig, tenzij je captive portal en stats wil.
Als je de controller éénmalig gebruikt, kan je die "ff rap" op uw pc installeren, maar als je de portal ook wil gebruiken is het handiger om de controller op een NAS, server, Cloudkey (€81) of RPI (€55) te laten draaien.
Beppi
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 aug 2018, 07:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

WalterB1 schreef:Kunt u die captive portal er niet uitgooien?

Het is een B&B. Dus er is een vorm van boeking, van inschrijving, van de gasten. Vervat in dat proces de aanvaarding van de gebruiksvoorwaarden van de wifi. Misschien maakt dat het allemaal wat eenvoudiger. Is ook gebruiksvriendelijker.
Via de captive portal redirect je naar de facebook van de B&B,
kunnen de gasten die meteen liken en eventueel zelfs foto’s delen.
Extra reclame is zo eenvoudig te bekomen
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik gebruik in zo'n situaties momenteel een Vigor router (2100 reeks iirc), een Zyxel switch voor de VLAN backbone (al dan niet PoE, die dingen zijn vrij capabel en niet te moeilijk om te configgen), en een Edimax Pro Cap 1300 als AP.

Wil je echt goei materiaal en mag het wat configwerk kosten, neem dan een Mikrotik router (en desgewenst aparte switch).

PS: de edimax zit in dezelfde categorie als de Unifi, maar heeft geen controller nodig (en kan er desnoods zelf eentje spelen voor zijn collegas).

PS2: de vigor router is uiteraard ook VLAN capable (om de vlans te routen), MAAR kan ze niet op zichzelf aan.
Als je een port op een vlan gooit, gaat die direct in trunk mode; je moet dus met een vlan switch werken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:maar als je de portal ook wil gebruiken is het handiger
Niet alleen handiger maar NOODZAKELIJK !
heist_175 schreef:om de controller op een NAS, server, Cloudkey (€81) of RPI (€55) te laten draaien.
Geen idee wat er allemaal in de prijs zit van je RPI (kastje, voeding, geheugenkaartje, ...) maar het verschil in prijs is zodanig klein dat ik dit niet zou aanbevelen voor niet technische mensen (prima voor jezelf thuis echter als je geen NAS/server hebt). Voor dergelijke omgevingen wil je gewoon een setup and forget (die ook automatisch gaat updaten, geen idee of de Unifi RPI implementatie dit doet).

PS. Ik speel zelf nog altijd "cloud" key voor een aantal KMO's die ik ken uit de tijd dat er nog geen cloudkey was (misschien tijd om deze eens een aanbeveling te doen).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

true: de controller is noodzakelijk, geen controller = geen portal

@RPI prijs
RPI €35 + case €2 + voeding €10 + SD kaart 32 Gb €10
De CloudKey is duurder én minder flexibel. Als ze morgen een ander systeem uitrollen, met controller software die niet (meer) op de Cloudkey kan (storage, CPU, ...), dan kan ik mijn RPI sowieso nog voor iets anders gebruiken en/of met andere software op de RPI hetzelfde toch kunnen doen.
Stefan-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 maa 2004, 17:22
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 8 keer

Cloudkey kan ook op een remote Cloud/VM server gehost worden.
Zelf heb ik die bij Amazon in de cloud staan en beheer zo meerdere locaties.

Deze keuze is gemaakt omdat de DB steeds corrupt raakte van de Cloudkey na stroom uitval...
Internet = EDPNet VDSL (50/10)
Telefonie = EDPNet - WeePee
TV = TVV APP - Disney+
Mobile = Orange
Netwerk = Ubiquiti
Winnie
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 apr 2018, 21:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Is de connectie via amazon snel genoeg om een captive portal probleemloos te laten werken?

Verder is er een cloud key2 in beta, dewelke een propere shutdown zou kunnen doen bij powerfailure
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Winnie schreef:Is de connectie via amazon snel genoeg om een captive portal probleemloos te laten werken?
Waarom zou dit speciale snelheidsvereisten hebben ?

Het hosten van een webpage en controller is nu eenmaal geen rocket science (en kan dus zelfs via een RPi).
Winnie schreef:Verder is er een cloud key2 in beta, dewelke een propere shutdown zou kunnen doen bij powerfailure
Er is zelfs al een manual van... https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UCK-G2-PLUS_QSG.pdf
Winnie
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 apr 2018, 21:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Hier reeds de ervaring dat de controller via cloud server trager reageert waardoor guestacces soms met een minuut vertraging pas in orde is.

ik vermoed dat je die rpi lokaal draait? Dan ga je dat niet merken.

De link die je hebt is van de cloud key2pluS, met harddisk voor video.
Er is ook al een gewone versie (zonder hd) uit voor beta testers
Tevens hoop ik dat er een lite versie komt die geen display heeft maar wel een powerfailure overleeft
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:
Winnie schreef:Verder is er een cloud key2 in beta, dewelke een propere shutdown zou kunnen doen bij powerfailure
Er is zelfs al een manual van... https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UCK-G2-PLUS_QSG.pdf
https://www.wireless1.com.au/ubiquiti-u ... -gen2-plus
$379 = €250
Dan lijkt een RPI'tje toch wel goedkoop hé :)
Kirun
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2018, 23:13
Bedankt: 5 keer

heist_175 schreef: https://www.wireless1.com.au/ubiquiti-u ... -gen2-plus
$379 = €250
Dan lijkt een RPI'tje toch wel goedkoop hé :)
Welke RPI oplossing gebruik jij als netwerk video recorder?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Laten we de zaken niet op z'n kop zetten hé.
De Cloudkey v1 heeft een lastig probleem met shutdowns, de RPI niet.
Een oplossing zou de Cloudkey v2 zijn, maar die kost wel ietske meer dan de RPI.

Mogelijks kan de v2 ook nog vanalles anders, maar daar ging het nu niet over.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:De Cloudkey v1 heeft een lastig probleem met shutdowns, de RPI niet.
Even nieuwsgierig... waarom heeft de RPi dit niet... uiteindelijk zal het wel dezelfde software zijn.

En SD kaartjes op een RPi zijn ook niet super safe.

Of is het omdat mensen de cloudkey voeden met PoE en hun switch regelmatig herstarten (powerfailures in Belgie zijn haast onbestaande).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Gezien het probleem aan MongoDB ligt (spijtige keuze maar nu eenmaal erg populair als database-du-jour bij de hipsters in SV) ipv iets dat specifiek hardware zou zijn zie ik niet in waarom de Raspberry Pi dit probleem niet zou hebben als de stroom verdwijnt.

Unifi Switches gaan standaard ook niet de stroom cutten bij een manuele reboot. Daarvoor moet nog een extra optie geselecteerd worden (Cycle PoE power). Voor de rest is mijn ervaring dat het zeer stabiele switches zijn, ook in het PoE aspect.

Puur functioneel is een Cloud Key wel gemakkelijk zonder stroom te zetten. Het is maar 1 kabeltje, maar weliswaar een voeding. Veel mensen denken daar vaak niet bij na en leggen bij het versteken van netwerkkabels niet dezelfde voorzichtigheid aan de dag die ze anders wel bij klassieke stroomkabels hebben. Of ze zijn vergeten dat er PoE over loopt.

Afaik is de Cloud Key meer gangbaar dan de Raspberry Pi voor deze setup dus dit kan ook deels verklaren waarom je meer hoort over problemen bij de Cloud Key. Mensen die een Raspberry Pi gebruiken gaan misschien ook iets technischer aangelegd zijn en sneller weten dat ze moeten opletten met stroom.

Mijn ervaring opnieuw is dat er geen problemen zijn met de Cloud Key eenmaal hij draait, zolang iedereen van alles afblijft :-) (maw: afgeschermd in een afgesloten ruimte/kast). Voor het overige regelmatig backups maken. Heb er enkele die al een jaar of 2 doorwerken zonder corrupte db.

De Cloud Key 2 zou zoals hierboven al vermeld deze caveat oplossen dus lijkt wel de moeite waard om op te wachten als je een omgeving verwacht waar de stroom soms zou kunnen verdwijnen om welke reden dan ook.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De V1 niet via POE voeden en aan een UPS/battery pack hangen en het is ook opgelost nochtans.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Edimax pro cap1300 units kunnen tegenwoordig blijkbaar ook captive portals aan (nog niet geprobeerd), en je kan gewoon eentje ervan in controller omvormen die tegelijk ook nog ap speelt. Kwestie van een alternatief te hebben voor cloudkeys of portals met raspi's.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Zonet voor het eerst een Cloud Key Gen2 Plus bestelt, in de VS weliswaar want UBNT is ook al goed geinfecteerd met het "US only" virus.

Dit om een Unifi NVR te vervangen die het begeven heeft door mishandeling (teveel stof en vuil in geraakt door bouwwerken), en tegelijk ook dan de Cloud Key v1 te vervangen die op die site ook aanwezig is en het (nog) niet begeven heeft. FWIW, de db van die Cloud Key v1 is op bijna 3 jaar tijd ook nooit corrupted geraakt, ondanks af en toe zonder stroom gezet te zijn door diezelfde bouwwerken (wel hout vasthouden en regelmatig een backup maken naturlijk), 't is dus precies wel ene van een goede batch :)

Zal dus binnen een week of 2 wel al wat feedback hebben over die nieuwe Cloud Key, ziet er wel een goed apparaatje uit.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:in de VS weliswaar want UBNT is ook al goed geinfecteerd met het "US only" virus.
Bedoel je dat ze de meeste producten enkel in US shops aanbieden, of dat ze vaak enkel in de US leveren?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

UCK-G2-Plus draait ondertussen al enkele dagen en tot nu toe zeer positief. Lijkt een zeer degelijk toestel waarin ze alle flaws van de eerste Cloud Key opgelost hebben. Als het toestel zonder stroom valt is er een batterij die voor een graceful shutdown zorgt (getest en goed bevonden). Eenmaal op batterij doet hij wel meteen shutdown, het is niet dat hij nog 5 minuten blijft draaien. Als er weer stroom is start hij vanzelf weer op.

Is ook veel sneller dan het vorige model, even snel als je het op een moderne computer zou installeren en draaien. Het is ook niet meer een toestel dat zo awkward aan de switch hangt, de Plus is gewoon een desktop model, qua footprint hetzelfde als de kleine USG bijvoorbeeld. Er is ook een aparte rackmount-kit beschikbaar als accessoire.

We zullen zien hoe het z'n eerste jaar doorstaat (onze garantie want uit de US geleverd), maar eerste indrukken zijn heel positief. Mooie prijs van $199 ook, zeker in combinatie met de 1 TB HDD voor Unifi Video Protect die erbij komt.
ITnetadmin schreef:Bedoel je dat ze de meeste producten enkel in US shops aanbieden, of dat ze vaak enkel in de US leveren?
UCK-G2 is gloednieuw, uit beta gekomen eind september. UBNT heeft ze in stock in hun eigen online store maar ze willen enkel aan VS/Canada leveren. Hun legendarische supply chain problemen zijn nog altijd even legendarisch, eerste Europese resellers quoten niet eerder dan half november als mogelijke levertijd. Zolang konden wij niet wachten, dus geimporteerd vanuit de VS.

Enige waar ik bezorgd om was was die batterij die erin zit, als dat een Li-Ion is kon UPS daar over vallen en weigeren te vervoeren op het vliegtuig zonder dangerous goods declaration, maar het is hier gewoon aangekomen zonder vertraging dus ofwel zal het een ander type van batterij zijn ofwel is het een zodanig kleine batterij dat ze die gemist hebben op hun scanner.

Toestel is PoE+-powered dus geen omvormer nodig, en is CE gekeurd en bevat op een BLE chip na geen radio's of zware crypto-stuff, dus is perfect compliant (lijkt zelfs dat ze hier in EU exact hetzelfde model met exact dezelfde SKU/UPC zullen verkopen). Wel een jaar minder garantie dus.

Da's dan mss het enige puntje van kritiek, waarom moet nieuwe networking apparatuur vandaag de dag altijd met een BLE chip komen, voor je het weet gebeurt dit :roll: . BLE wordt gelukkig wel uitgeschakeld eenmaal setup completed is, chip dient immers enkel maar om setup met smartphone toe te laten voor wie dat verkiest.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”