Telenet Digicorder interactief maken met een modem-only

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FiberMonkey
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 05 sep 2015, 17:25
Bedankt: 4 keer

Om te beginnen, het schema:
Afbeelding

Dus: hoe kan ik mijn Digicorder interactief maken met een modem-only? Ik heb al enkele blogs gevonden en geprobeerd om de router te configureren maar het lukt mij niet...

Kan iemand bij de configuratie (via GUI of CLI) helpen?

Alvast bedankt!
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

Een Telenet digicorder achter een eigen router zal heel moeilijk gaan.

Je zal een switch tussen de telenet only modem en de router moeten plaatsen en je digicorder aansluiten op de switch.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat gaat hoor, maar vraagt geavanceerde opties op je router.
Een mac passthrough bv.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Om hem louter interactief te maken (dus geen DLNA) kan je hem gewoon VOOR je router plaatsen.

Dit kan je doen via een aparte switch of eenvoudig via VLAN's op een deftige router.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Als je enkel interactief wil maken zonder DLNA te houden, dan moet je de Digicorder, router en modem gewoon aansluiten op dezelfde unmanaged switch. Maw: een NetGear GS105 oid hangen tussen modem en router en powerline/digicorder er op aansluiten. Klaar.

Als je interactief wil maken én tegelijk DLNA wilt behouden moet de Digicorder altijd achter de router staan en komt het erop neer dat je een soort van filtering op basis van MAC-adres zult moeten uitvoeren.

CCatalyst's methode ahv MAC-based VLANs (Cisco): http://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=48787
SpecialK's methode ahv MAC Access Control Lists (Linksys): http://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=50855

Beide methodes leveren hetzelfde resultaat op, enkel de implementatie verschilt. Welke methode je kiest is dus afh van welke implementatie je hardware ondersteunt. MAC-filtering is echt een taak voor een managed/smart switch, dus geen idee of dit met een EdgeRouter zal kunnen, met een EdgeSwitch zou het wel moeten lukken.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Hier bestaan al meerdere topics over. Zoek funtie kan helpen. Heb hem achter HPE managed switch hangen ipv router.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

gewoon doen zoals hierboven reeds verschillende keren gescrheven, tussen de modem only en je huidige router een switcht zetten en de powerlan daarop aansluiten..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

laroyj schreef:tussen de modem only en je huidige router een switcht zetten
Als je een managed switch hebt (of een router met VLAN's) dan kan je je die extra switch besparen (maar ook dat is reeds meerdere keren beschreven).
Gebruikersavatar
FiberMonkey
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 05 sep 2015, 17:25
Bedankt: 4 keer

Bedankt voor de reacties maar alle info die hierboven staat had ik al gevonden.
De router die ik heb is een managed switch dus ik zou deze willen configureren zodat ik geen extra kost moet doen door een switch bij te kopen. De vraag is alleen hoe ik dit precies moet configureren. Ik heb het al verschillende keren geprobeerd maar tevergeefs...

Is er iemand die de nodige kennis heeft om mij hierbij te helpen?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Nu zullen er wellicht 2 VLAN's zijn, die wellicht WAN en LAN noemen.
In de eerste zal er 1 fysieke poort en 1 virtuele poort zitten.
De andere poorten, samen met nog een virtuele poort, zal in de laatste zitten.

Wat jij moet doen, is een tweede fysieke poort aan de WAN VLAN koppelen, en daar kun je dan je digicorder aan koppelen.
Let wel: dit is dan zonder DLNA functionaliteit.
Moest je die echt willen, dan zul je een mac-based-vlan moeten hebben.
Hierboven zijn er een aantal linkjes gepost voor een aantal merken, mogelijks vind je er ook eentje voor jou.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

FiberMonkey schreef: De router die ik heb is een managed switch dus ik zou deze willen configureren zodat ik geen extra kost moet doen door een switch bij te kopen. De vraag is alleen hoe ik dit precies moet configureren. Ik heb het al verschillende keren geprobeerd maar tevergeefs...
Neen, de EdgeRouter X (50 EUR) is een router. Managed switches zijn de EdgeSwitch modellen (>200 EUR). Je kunt de extra poorten op de EdgeRouter X weliswaar configureren voor switching, maar dan als unmanaged switch zonder de volledige feature set van een managed switch, daarvoor is de EdgeRouter absoluut niet krachtig genoeg. DLNA zal dus zeker niet mogelijk zijn.

Indien DLNA niet hoeft kan je proberen een bridge/br0 te maken met daaraan verbonden eth0/modem en eth1/digicorder. Uiteraard mogen beide geen deel uitmaken van de switch0 in de EdgeRouter. De bridge krijgt dan IP via DHCP (en vervangt de WAN-interface).

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles ... -Interface

De andere poorten voor apparaten in je LAN hang je dan wel aan de switch0, geef hieraan een LAN netwerk IP zoals nu al het geval is, zorg dat de DCHP service hierop luistert zoals nu al het geval is, en configureer dan een SNAT rule met masquerading naar br0 (ipv eth0 voorheen). Of het gaat werken weet ik niet zeker, en als het al werkt zou de performance allesbehalve kunnen zijn wegens de nadelen van een bridge (geen offloading).

Zo'n unmanaged NetGear GS105 die je tussen router en modem kunt hangen kost 25 EUR op amazon.de/amazon.fr.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”