Intro Proximus zelf verleggen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Hallo, ik zou graag mijn Proximus-intro verlegd zien. We schakelen binnenkort over van Telenet naar Scarlet (Trio, waarvan ik de telefoon niet zal gebruiken mits VOIP via Weepee/c610ip). Ik zou mijn Proximus op dezelfde plaats willen laten starten als Telenet (van waar uit nu alle utp-draden starten) = 17 meter draad verder tov intro momenteel. Zo kan ineens de inbouwdoos waar de intro inzat mooi dichtbezet worden.

Welke snode plannen heb ik:
1) Binnenkomende Proximus draad terug de kruipkelder in trekken,
2) Draad daar verbinden met een vvt kabel (Hubo, 4draden, 1 aarding, 17meter) via een steekklem (al dan niet de draden in elkaar gedraaid en in 1 klemmetje vastklikken). Nadien eventueel wat beschermen tegen corrosie. De draad zal nergens langs een (mogelijk storende) elektriciteitsdraad lopen.
3) vvt opnieuw aan intro vastmaken (a/b)


foto's: steekklem, kruipkelder, binnenkomende Proximus, heden Intro proximus (ooit Belgacom zonder telefoon gehad).. wit en grijs is aangesloten op a/b, nieuwe vvt-draad

Vragen:
1) is het toegelaten dit zelf te doen?
2) is dit type draad (vvt 4 aders) aangewezen voor deze verlenging? Klemmetjes zijn ok?
3) is het belangrijk een bepaalde kleur met een andere te verbinden?
4) Scarlet/Proximus-installateur gaat niet tiltslaan op het feit dat er geen PET-kabel in de kast toekomt?

Bedankt alvast voor de input!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Geen enkel probleem.... ja, ja, nee, nee.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Of als je het echt zeker legaal wilt : haal de intro van Proximus in je kruipkelder, zet daar terug het Proximusdoosje op (zwarte schroeven), ga met VVT of UTP 17 meter verder naar daar waar je de intro wilt, en zet daar dan 2 traditionele telefooncontacten : 1 verbind je met de groene knemmen (telefonie), 1 verbind je met de blauwe klemmen (vdsl).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik zou niet met klemmen werken. Voor VDSL en in het bijzonder vectoring is dat niet aan te raden. Doen zoals krisken zegt, maar dan zonder de telefooncontacten en de draad los laten. Een technieker zal daar dan de NTP poort op zetten. En ook vragen om het daarbij te laten, want PSTN telefoon heb je toch niet nodig.

Zorg er vooral voor nergens aftakkingen te hebben, anders heb je vodden ivm vectoring.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

wat had ik ondertussen gedaan: de draden in elkaar gedraaid en die klemmetjes er opgezet

1) zou dit met een lasdop ipv klem dan bv wel ok kunnen zijn?
2) Krisken, wat bedoel je met "het proximusdoosje, zwarte schroeven"? Is dit het inbouwcontact (eerste post waar de draden a/b aangesloten zijn)? Dit mag in een (droge) kruipruimte gehangen worden? Ik wil het uit de oorspronkelijke woonruimte weg en er is evenmin plaats voor een tweede draad in de elektriciteitsbuis (van de kruipruimte naar het oorspronkelijke inbouwcontact)
3) Petrol, dus bestaande ntp in de kruipruimte aansluiten, doorverbinden met de vvt en een nieuwe ntp op de nieuwe plaats laten installeren? :?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Om gegarandeerd goede verbinding te behouden, soldeer dan de getwitste draden.
Nooit problemen in de toekomst met oxidatie of gelijk k wat anders.
Zeker als verbinding in kruipruimte zit want niemand kruipt graag bij problemen in de kruip ruimte
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zie deze tekening

Afbeelding

Onderaan links zie je de zwarte schroeven. Daar moet de intro van proximus op toekomen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Ik heb het ooit zien doen door een technicus van Belgacom. Die gebruikte daar ongeveer deze klemmen voor


Dat zijn verbindingen die gevuld zijn met gel. Je stopt de draden die je wil verbinden (draden niet gestript) hierin en als je dat aandrukt bedekt de gel de verbinding. Lijkt mij idiaal voor een vochtige ruimte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Bovenstaande met gel,
ofwel de WAGO klemmen in een IP68 doosje:

Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

fvhbrugge schreef:Om gegarandeerd goede verbinding te behouden, soldeer dan de getwitste draden.
Solderingen kunnen breken... klemmetjes is beter volgens mij.

En ik zou geen extra NTP in de kruipruimte zetten tenzij te goed droog is.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

r2504 schreef:
fvhbrugge schreef:Om gegarandeerd goede verbinding te behouden, soldeer dan de getwitste draden.
Solderingen kunnen breken... klemmetjes is beter volgens mij.
Dergelijke getwiste draad solderen en dan breken? de twisting zorgt voor stevigheid en soldering dat oxidatie onmogelijk is.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Solderen geeft in deze situatie sowieso de meest betrouwbare verbinding. Soldeerverbindingen breken enkel van herhaaldelijke beweging/vibratie of als er teveel trek op de draad zit. Een deftig gesoldeerde draad die stil in de kruipkelder hangt zal nooit van zijn leven breken.

Dat gezegd zijnde, ik dacht dat solderen op de Proximus kabel "verboden" was? Mij niet gelaten natuurlijk, maar ik geef het maar mee.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Jaren terug heeft een technieker van Belgacom, bij onze aansluiten van Internet en TV, toch de draden aaneen gesoldeerd!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

gm123 schreef:Dat gezegd zijnde, ik dacht dat solderen op de Proximus kabel "verboden" was? Mij niet gelaten natuurlijk, maar ik geef het maar mee.
Ik zou het ook niet riskeren... afhankelijk van het type soldeerbout dat je gebruikt (vooral de goedkope) zou er wel eens 120V op je telefoonkabel terecht kunnen komen. Ik heb trouwens Proximus ook nog nooit zelf weten solderen... die gebruiken altijd klemmetjes voor zover ik gezien heb.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het aaneenzetten kan met de aangehaalde scotch locks, of een verbindingsdoos, die je eventueel ook met isolerende siliconen gel kan opvullen moest je bang zijn voor vocht. Is er geen mogelijkheid om de verbinding nog voor de vochtige ruimte te zetten? Klemmen best niet gebruiken en solderen zou ik ook niet doen (zie comment r2504). In plaats van vvt kan je ook utp gebruiken.

Je kan het ook gewoon vragen aan de technieker en die zijn job laten doen?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik begrijp het afraden van WAGO klemmen hier totaal niet?
WAGO klemmen zijn zowat de betrouwbaarste verbinding die je tussen 2 kabels kan maken. De IP68-doos zorgt voor de waterdichtheid.

Solderen :nono:
Twisten :nono:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Voor die klemmen moet je wel de juiste tang hebben hé! Bij Proximus krijg je, als werknemer, zelfs onder je voeten als je dat met een gewone tang doet :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Opvallend dat er veel verschillende visies zijn. Meest aangeraden lijkt precies die scotchlok. Ik ga het nu even zo laten en wachten op wat de installatie-dag brengt. Als het niet ok is, zullen de lijnwaarden het wel vertellen mag ik veronderstellen.

En wie weet, misschien heeft de installateur toch een soort hol-instinct en kruipt hij graag in de kruipkelder om alsnog zijn idee uit te voeren. Geen idee of dit mee voorzien is in een installatie (ze rekenen er alleszins wel 99 euri voor aan).

(ter info twisten werd op http://www.weethet.be/xDSL_Storingen.html aangeraden)

voor de volledigheid hou ik jullie wel op de hoogte. Tijdens mijn zoektocht immers een aantal sites tegengekomen en meestal geen eenduidig antwoord. Bedankt voor de input!
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

We zijn even curieus als jij uiteindelijk. Laat ons wel even weten wat de opinie is, of de verdienste, van de technieker. Leerrijk voor ieder van ons hier.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Please, neen, geen WAGO klemmen voor xDSL... :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:
Gebruik inderdaad scotchloks hiervoor. VERGEET AUB WAGO klemmen... Dat is gemaakt voor XVB kabel en alles wat niet telecom related is...
Voor simpele analoge telefoonlijnen / PSTN zal het natuurlijk werken, maar met xDSL ga je daar enorm verlies mee hebben...

Optie 1 : Scotchlok

Optie 2 : Cat5e of Cat6 junction patch box
Afbeelding

Dat zijn de enige deftige mogelijkheden. Vergeet al de rest!

Daarnaast, indien de kruipkelder vochtig is, best beide draden samen in een IP55 aftakdoos aansluiten, de aftakdoos in de hoogte vastmaken aan de wand, niet aan het plafond van de kruipkelder.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Zonet Proximus technieker gesproken. Vvt is ok. Twisten eventueel ook. Had ook wel eerder voorkeur voor scotchloks. Enkele ontvangen (dank u Proximus!). Ga draad daar al naar aanpassen.
Benieuwd naar technieker en lijnwaarden (7sept).
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

installatie werd vervroegd, nog snel de draad aangepast, mooi met die scotchloks

echter, slechte lijnwaarden (sorry voor "flashfoto", moest snel gaan), die 128 en 139 is blijkbaar niet ok (binnenbekabeling was wel ok :-D )

dus gelukkig Telenet nog niet opgezegd, Proximus gaat het probleem op de lijn zoeken (en hopelijk de oprit niet open moeten breken)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Retroglide
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jun 2013, 21:54
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 14 keer

Heeft de elektricien die foto gezien van hoe je de buitenkabel hebt verbonden met de vvt? Indien hij niet gekeken heeft kan het zijn dat hij de kleurencode gevolgd heeft en dan heb je maar syncro op 1 draad. En mss zit die grondfout die biq aangeeft op de boucle van de kabel.
Kleurencode is normaal oranje van buitenkabel aan wit vvt hangen. blauw aan blauw. grijs aan groen en wit aan paars.

12m is ook wel heel kort, staat de rop/kvd voor je deur ofzo? :)
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Retroglide schreef:Heeft de elektricien die foto gezien van hoe je de buitenkabel hebt verbonden met de vvt? Indien hij niet gekeken heeft kan het zijn dat hij de kleurencode gevolgd heeft en dan heb je maar syncro op 1 draad. En mss zit die grondfout die biq aangeeft op de boucle van de kabel.
Kleurencode is normaal oranje van buitenkabel aan wit vvt hangen. blauw aan blauw. grijs aan groen en wit aan paars.

12m is ook wel heel kort, staat de rop/kvd voor je deur ofzo? :)
Kast staat schuin aan de overkant :twisted:

Ik had hem de foto van de connectie laten zien. Eerst heeft hij lijntest aan de intro gedaan. Gezien de slechte waarden, zijn we daarna samen de kruipkelder ingetrokken. Daar heeft hij de connectie met de vvt doorgeknipt en het telefoonnummer op de speaker van een megatelefoon laten afspelen (dus werkend paar veronderstel ik). Hij heeft wel enkel de 2 actieve draden doorgeknipt (de andere 2 en de aarding heeft hij geconnecteerd gelaten tijdens de test).

De lijnwaarden van de inkomende draad en de geconnecteerde intro weken niet sterk af. Het probleem zit h'm dus echt in de buitendraad. Volgens technieker zou Proximus vermoedelijk eerst checken of het andere koperpaar wel zou kunnen werken.

--
We hebben in het verleden op de plaats waar die buitendraad buiten de gevel komt werken uitgevoerd. Toen niet zo omzichtig geweest voor de draad ("Belgacom komt hier toch niet meer binnen") :oops: . Ik hou mij hart vast voor eventuele kosten.

Als ze nieuwe draad moesten trekken, kunnen ze misschien beter direct een combo koper/glasvezel leggen 8)
Laatst gewijzigd door Dfrog 02 sep 2018, 20:03, in totaal 1 gewijzigd.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

Als het probleem zich voordoet op de invoer dan zijn de kosten voor Proximus.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”