Opgepast voor oplichters op 2dehands.be

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Johno
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2017, 20:50

Er zijn online oplichters actief op http://www.2dehands.be. Dit is niet nieuw. Maar zelf werd ik nog niet eerder na het plaatsen van een zoekertje via chat benaderd met de vraag om via email te laten weten of het artikel nog beschikbaar is.

Ik heb dit meermaals uitgetest en bij ieder nieuw zoekertje valt het op dat je na een tiental minuten een chat boodschap krijgt. Het profiel van de gebruiker die de chat met je begint is op de dag zelf aangemaakt.

Als test heb ik eens gemaild en even later kreeg ik een phishing mail, met de vraag om ondere andere naam, tel nr. paypal gegevens door te gegeven. Opgepast dus, laat je niet vangen.

Wie meer details wil weten, kan deze hier vinden:

https://medium.com/@john.opdenakker/opg ... e09fcca476
Laatst gewijzigd door Johno 01 aug 2018, 09:53, in totaal 3 gewijzigd.
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 937
Lid geworden op: 29 sep 2008, 21:43
Locatie: Hoboken
Uitgedeelde bedankjes: 83 keer
Bedankt: 49 keer

:banana: :banana: :banana: :banana: Allee gij en wij hier op ub weten daar niks van.....
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Dagelijkse kost daar hoor.
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Is gewoon een user die hier een beetje zijn artikels komt spammen, check zijn post history, elk bericht bevat een link.
Medium.com is een site die jou betaalt per zoveel views op je artikel.
Laatst gewijzigd door antutu 14 aug 2018, 04:30, in totaal 3 gewijzigd.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

echt ? op 2dehands.be ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Afbeelding
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

[mod=Na contact met de topicstarter gaan we deze verwijzigingen eventueel wel toelaten. De TS verdiept zich in security issues en 'blogt' daar regelmatig over.
Echter verwachten we een uitgebreidere directe input in het topic zelf ipv het grootste deel achter een link.][/mod]
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Ik wil ook even benadrukken dat 2dehands.be als je een beetje uit je doppen kijkt voor die oplichters iets heel positiefs is!!!
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Er zijn voor zowat elke ‘categorie’ op 2de-hands wel facebookgroepen te vinden waar oplichters worden bekend gemaakt. Je kan al heel wat miserie vermijden door eerst zo een facebookpagina te bezoeken om na te gaan of de verkoper gekend is.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Het is niet beperkt tot 2dehands.be. Je vindt ze zowat op elke tweedehandssite. Onlangs ook nog eentje meegemaakt: Perzische kittens, gratis in Dendermonde (waar ik woon). Vond ik wel mooi meegenomen. Mail gestuurd. In gebrekkig NL bleek de "verkoopster" plots in Texel te wonen. En ik moest mijn adresgegevens bezorgen en 25 euro overschrijven voor transport van de kittens. Heb haar netjes laten weten dat dit een gekende oplichterstruc is: ik mijn geld kwijt en de kittens zou ik nooit zien. Zij beweerde het tegendeel natuurlijk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

een veel toegepaste truck op 2dehands.be is ook dat je heel kort na plaatsing van een nieuw zoekertje reeds een geinteresseerde krijgt, meestal uit Frankrijk , en men maakt gebruik van Yahoo email-adressen, best is al direct gaan googelen naar dat adres, want wanneer je er op replyd blijven ze je mailen, en het komt er meestal ook op neer dat je eerst zelf moet kosten maken vooraleer je zoekertje kwijt te geraken... ook veel voorkomend bij multimediazoekertjes is een reactie van een fake profiel waar oa RTL-TVI in de naam staat....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2171
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Profiel onmiddellijk blokkeren, heb het ook al aan m'n been gehad. Een mens ruikt uiteraard vrij snel onraad en soms spreken de waarderingen alleen al boekdelen. :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Wat doen jullie allemaal op 2dehandssites dat jullie met oplichters te maken krijgen?
Ik heb al meermaals verkocht en gekocht en dat is altijd prima verlopen. Ook op marktsplaats trouwens.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Los daarvan vind ik dat je op 2dehands nog nauwelijks iets verkocht krijgt. Ik zet altijd alles op zowel 2dehands, als Facebook Marketplace, als lokale Facebook verkoopgroepen. 90% van mijn verkopen gaan tegenwoordig via Marketplace en de overige 10% via lokale groepen. Op 2dehands krijg ik nagenoeg nooit nog reacties.
Trouwens vroeger ook al meegemaakt, toen ik eens een kleine netbook verkocht. De 'koper' vroeg of ik het kon verzenden naar een of ander Afrikaans land (naam al vergeten)... :roll:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Niet dat we plots allemaal te maken krijgen met oplichters. Ik (ver)koop met de regelmaat van een klok op 2dehands, Marktplaats... Nog nooit problemen ondervonden. Het voorbeeld van de kittens dat ik hierboven gaf, dat was omdat ik gelezen had over dit soort oplichterspraktijken. En ik wou het zelf "aan den lijve" ondervinden. En inderdaad, het klopt. In dit geval spreek ik liever over "uitlokking" door mij, gewoon om bevestiging te krijgen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Verkopen via tweedehands gaat met vlagen, dan weer effe goed dan weer een tijdje minder.
Oplichters, nog niet mee te maken gehad.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

2dehands is inderdaad zeer erg achteruit gegaan. Ik heb ook de indruk dat daar bijna geen volk meer voorbij komt.
Ik gebruik 2dehands (en vroeger ook kapaza) al jaren om spullen die we niet meer gebruiken te verkopen. Occasioneel zoek ik er ook dingen en heb ik er al gekocht. Soms ook al zeer goede koopjes gedaan.
Doorheen de jaren al zeer leuke ervaringen gehad met kopers en verkopers. Boeiende contacten ook met verzamelaars of mensen die nu net zoeken wat ik niet meer nodig heb. Ik was vroeger 100% positief over alle contacten.
Maar sinds een jaar of 2 is dat enthousiasme heel wat minder. Ik krijg bijna geen reacties meer. En als er dan toch eens iemand geïnteresseerd is, dan zitten er veel pogingen tot oplichting bij. Het is me niet altijd duidelijk hoe die oplichting dan zou werken, maar het begint met een koper in het buitenland, met koeriers en betalingsmechanismen.
Zeer dikwijls communicatie in het Frans, hoewel ik tegenwoordig vermijd om in het Frans te adverteren (hoewel ik in Brussel woon, 90% van de potentiële koper hier Franstalig is).
De reacties zijn wel herkenbaar omdat wat men wil kopen niet benoemd wordt : het item, product, apparaat,... dus gaat het om type-mails die men ongewijzigd overal naar toe stuurt. Soms ook met een totaal niet relevante vraag. (bvb. het gewicht terwijl het over een CD gaat)
Qua veiligheid valt het als verkoper wel mee. Als iemand echt interesse heeft komt hij het ophalen of betaalt hij vooraf. Wat dat betreft nog nooit problemen gehad.
Als koper moet je uit je doppen kijken uiteraard. De waarderingen/evaluaties zijn een goede leidraad, maar dan moet je natuurlijk hopen dat het account niet gehacked is.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Mooi voorbeeldje is deze hier : https://www.2dehands.be/computer-game-c ... 14097.html

Ooit op 2dehands.be gezocht naar een nieuwe server en om te vermijden dat ik elke dag opnieuw de site moet bezoeken heb ik dan maar een vinkje gezet dat ze mij op de hoogte mochten houden als er nog supermicro servers op kwamen.

Een paar dagen geleden kreeg ik een mail van 2dehands.be met bovenstaande link. Voor de nieuwsgierigheid eens gekeken wat die persoon juist aanbood. Wel ... de uitleg is wel héél summier ...
Kenmerken

Categorieen:
Servers
Conditie:
Gebruikt

Levering:
Ophalen

Omschrijving
Supermicro server
Wie interesse geeft ( 2 stuks ) 1 voor 1 HDD en 2 de met 4 HDD deze zijn nog aanwezig de enkelen niet er mag ook geruild worden
Bekijk goed de foto’s want zelf ken ik er niets van moest je vragen hebben
Dus besloot ik even de persoon te mailen met de vraag achter specificaties. Ik begrijp dat sommigen er niet zoveel van kennen, maar qua minimum info lijkt de CPU, de hoeveelheid RAM, welke HDD's, welk type mobo en welk chassis me toch het belangrijkste. Dus vroeg ik dit even... Dit antwoord kreeg ik terug
Hallo
Je hebt het niet goed gelezen , er staat dat ik er niets van ken
Gekregen van familie en staat in de weg
Moest ik het allemaal wel weten dan zou er 800€ in plaats van 80 € staan
Voor wie er wel iets kan mee doen is het super
Ga u moeten teleur stellen op uw vragen

Mvg
Dan zijn mensen verwonderd dat ik deze post op 2dehands.be om het zacht uit te drukken "louche" vind?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Tot nu toe vind ik er nog niets echt verdacht aan, je zou die mens kunnen laten weten waar hij moet kijken maar hij lijkt echt niet veel moeite te willen doen, dan zou ik 'm laten weten dat hij zonder die info het ding niet gaat verkocht krijgen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb ook al soortgelijke - legitieme - situaties meegemaakt.

Te koop: schommelstoel voor €50
Blijkt dat het om een designerstoel van €2-3K nieuwprijs ging (op foto)
Maar de verkopende persoon wist gewoon niets van wat ze verkocht, wat in dit geval ook was en waar ik geluk mee had :)

[youtube]WsTdju6AcyU[/youtube]
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Dat is natuurlijk geweldig maar hoe vind je zo iemand? Op wat zoek je dan?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier nu ook ineens wel tegelijk 2 oplichters die me contacteren, minder dan 30' nadat ik een zoekertje plaatste. Ik heb de indruk dat het afhangt van welke producten en je vooral met populaire producten risico loopt. Wellicht doen ze een automatische search op items die nogal vaak gevraagd en verkocht worden.
Beide waren overigens in het Frans, wat bij mij direct al wantrouwen wekt met een Nederlandstalig zoekertje uit West-Vlaanderen...
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

oh leuk, en welke techniek gebruikte ze?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

9livesuni schreef:oh leuk, en welke techniek gebruikte ze?
Gewoon via chat reageren met de vraag hen te mailen. Ben er niet op ingegaan, hadden allebei al uitsluitend negatieve feedback van de voorbije dagen die allemaal spreken over fake profiel, oplichting, enz...
EDIT: is wel een grotere pest dan ik dacht. Ander artikel te koop gezet, ook alweer 3x prijs binnen het uur. Telkens zelfde scenario, chatbericht, in het Frans (ondanks vaak Vlaamse locaties) met de vraag om te mailen. En altijd met een profiel van vandaag of hoogstens paar dagen oud.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Een familielid heeft onlangs een drone willen kopen en dat was blijkbaar bij iemand die slachtoffer was van identiteitsfraude.

Dit betekent dus dat dat familielid mag fluiten achter die drone :roll:
En ik moet zeggen het ligt tussen de 200 en 500 euro. Was niet met verzending maar familielid kwam ter plaatse en blijkt dat de persoon die drone niet eens verkocht. was minstens 2 uur rijden.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Hier ook hetzelfde keyboard als dat ik hier te koop heb gezet op 2dehands gezet. Binnen 5 minuten een chatbericht gehad met de vraag of het nog te koop was en of ik wou emailen. Gebruiker had ook al veel slechte kritiek. Zijn dus bots die naar alle nieuwe zoekertjes een bericht sturen precies.

Dan op een zoekertje gereageerd dat vrij scherp geprijsd was. Direct een verhaal dat hij in Nederland zat inplaats van in de buurt (ik wou afhalen). Hij stelde voor om af te halen in Nederland (+400km van de aangegeven locatie) uiteraard ging dit niet en dan stelde hij voor van op te zenden. Ik vertrouwde dit niet en dan wou hij een kopie van zijn ID verzenden. Ben er uiteraard niet op ingegaan :lol:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boonpwnz schreef:Dit betekent dus dat dat familielid mag fluiten achter die drone
Die snap ik niet goed... je familielid heeft twee uur gereden en is aangekomen bij iemand die niet de verkoper was ?

Dan ben je toch ook je geld niet kwijt... of is je familielid zo dom geweest op voorhand te betalen ?

Ik heb nog maar weinig gekocht/verkocht via 2dehands.be maar ik tracht me aan de regel te houden "cash bij levering" (geen gedoe met bakstenen versturen of betalen via fake appjes dus).
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 26 keer

Ik ben al een tijdje aan het uitkijken naar een Nintendo Switch voor de kinderen.
Zo stilaan begin ik te denken dat het aantal legitieme verkopers van die console nul is.

Elke keer als je een bod doet komen er van die vage verhalen dat het adres op de site fout is en dat je een paar uur verder moet rijden (om je te overhalen te betalen & laten verzenden). Als je dan antwoord "daar passeer ik toevallig morgen" dan is het zoekertje meteen verdwenen.

Niet alleen bij zoekertjes die opvallend goedkoop zijn, maar ook voor normaal tot stevig geprijsde zoekertjes (= volle pot betalen voor de console met een paar gratis games erbij)...

Ik heb ook al wel een paar goeie deals gedaan op 2dehands maar voor relatief recente spullen (courant model van whatever multimedia/gsm/...) moet je er echt niet zijn.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ja r2504

Op voorhand betaald. Sindsdien doe ik het ook zo cash of bancontact app, niets anders meer.

Nuja ik ben ook al even dom geweest of zelfs nog dommer.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Heb al gekke dingen gedaan, zoals een fietsenrek gekocht en laten opsturen uit Duitsland, 400 euro incl verzending op voorhand betaald, geenenkel probleem, gloednieuwe fietsendrager in perfecte staat van particulier wiens fiets er niet op paste. Nieuwprijs minstens 560. Of ooit 560 eur aan een duitser betaald voor een hogedrukreiniger, maar kwam niet aan. Duitser heeft het geld zonder problemen teruggestort.

Maar... Ben zelf ook al eens opgelicht op Marktplaats.nl voor een Apple TV... Nu, die account was 6,5 jaar actief, en alles klonk ok, wnat ik hou altijd lange gesprekken via chat of telefoon ter controle. Dit was via chat, met zelfs bevestiging 'ik ga mijn jarenlange goeie status (6,5j) niet te grabbel gooien door je niks op te sturen). Daarna ontdekt dat het rekeningnr toch van een oplichter was, maar wel geld kwijt. geen antwoord meer.

Nu het straffe is: hij heeft nu weer een account met status 6,5 jaar. Zelfde naam, zelfde locatie, met een iphone X 64GB. Dit lijkt me een kans om mijn geld 130 eur op een of andere manier terug te krijgen. Hebben jullie ideeën hoe? Dank.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Laatst een vaatwasser gekocht op tweedehands, vlot verlopen en cash bij afhaling. Was effe bang afwachten of hij wel werkte maar wist in dat geval het adres toch. Binnenkort ga ik ook een en ander verkopen, ben benieuwd hoe t zal lopen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

En update, 't is dezelfde persoon. Modus operandi exact dezelfde. Ik heb z'n IBAN gevraagd en hij geeft dat net zoals vorige keer enkel als printscreen, dat is wel slim om nummerherkenning etc te omzeilen.

Wie zin heeft om mee te bieden of hem een berichtje te sturen (daarmee heb ik mijn 130 eur helaas niet terug maar goed):
https://www.marktplaats.nl/a/telecommun ... b9c5b7a618
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boonpwnz schreef:of bancontact app
Ik denk dat ik het al geschreven heb maar daar doe ik ook niet meer aan mee... ook één keer naief geweest toen die dingen pas opkwamen (en er blijkaar ook fake versies in omloop zijn of althans dat het bedrag niet op de rekening kwam).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dat snap ik niet, want je moet toch bevestigen op je eigen toestel en je weet toch welke versie daar op staat? Of is dat binnen bepaalde tijd te annuleren?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het was toen niet een P2P payments (zoals Bancontact/Payconiq) maar gewoon een bank app van de persoon zijn eigen rekening zelf.

Hij liet me dus toen zien van kijk, ik heb x-euro overgeschreven op je rekening (en misschien heeft hij die later ook gewoon verwijderd).

Trouwens ik heb ooit horen vertellen dat Bancontact/Payconiq ook geen garantie bieden (al is dat misschien een fabeltje).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Hmm, misschien vandaar het wantrouwen. Ik vroeg voor de vaatwasser ook voor de bancontact app maar dat was een no-go. Begrijpelijk als er zo fratsen gebeuren.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

MClaeys schreef:Laatst een vaatwasser gekocht op tweedehands, vlot verlopen en cash bij afhaling. Was effe bang afwachten of hij wel werkte maar wist in dat geval het adres toch.

Wat kan je dan achteraf nog bewijzen? Zij geven dan als antwoord dat het toestel bij hen nog werkte en daarmee is de kous af.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Daar ging het mij niet om. Als hij niet werkte was dat jammer, maar op tweedehands gerief heb je nu eenmaal geen garantie. Dan ging ik hooguit vragen of ze al van het mankement wisten, voor tzelfde geld is het een foute handeling waar je geen weet van hebt bijvoorbeeld. En ik heb wel degelijk al een verkoper gehad die dan gewoon het toestel terug genomen heeft, het is niet altijd met opzet dat zo iets gebeurd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:Dan ging ik hooguit vragen of ze al van het mankement wisten
Dan veronderstel je wel dat de verkoper daar eerlijk in is... trouwens altijd moeilijk met problemen die zich niet constant voordoen.

Je koopt dan een toestel... de eerste weken werkt het prima en daarna krijgt het plots kuren (en dan zit je met de vraag of het al langer zo was).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tja, je moet sowieso bij een tweedehandsverkoop van de eerlijkheid van de verkoper uitgaan. Wat ga je dan doen? Met de wind vanvoor geven en wat te beschuldigen van "je wist het!" kom je ook geen stap verder. Zoals gezegd, ik heb het eens voor gehad en de verkoper wist er niet van en nam het terug. Hij had evengoed kunnen zeggen "jammer voor u" en dan was het ook zo geweest :) .
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”