synology nas paswoord vrij maken

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

erger mij er al lang aan (sinds 2009) maar hoe zorg je ervoor dat wanneer je folders op je nas van naam wilt wijzigen dat dit gaat zonder dat je eerst een passwoord moet ingeven. Ik hoef geen passwoord dat vertraagd de zaak alleen maar want buiten ik komt daar toch niemand aan. Waarschijnlijk destijds bij de installatie van de nas zal het misgelopen zijn.
Vreemd is dat ik de ene keer wel en de andere keer niet om een passwoord gevraagd wordt

ik gebruik mac osx 10.13.6
dit is de gemounte drive en de bewuste folder waar er om een passw wordt gevraagd als ik dit wil wijzigen.
Vreemd genoeg kan ik wanneer de drive de volgende maal gemount vaak wel de naam vd folder veranderen. Soms kan ik ook geen subfolder aanmaken of nieuwe bestanden uploaden naar een folder, naar andere folders dan weer wel
dus daarom alles zonder passwoord graag

Er is een login voor die synology via de browser en bij file manager staat het zo

op die gebruiker guest moet dus blijkbaar een pasw staan maar hoe krijg je dat weg?

ik lees het wel wanneer nog bijkomende screenshots nodig zijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Ik zorg er bij mij (windows) voor dat de user die rechten krijgt op de smb-mount dezelfde username en password heeft als de account die ik op mijn computer (windows dus) gebruik, dat zorgt ervoor dat de default user de mount kan gebruiken en zo kan de stap om de juiste credentials te verschaffen voor toegang tot de mount worden overgeslagen.

Nog leuker, natuurlijk, is het gebruiken van een (Active Directory) domain controller op uw Synology, zodanig dat je gebruik kan maken van de leuke single-sign-on van AD, waardoor computer-accounts en network shares direct een stuk makkelijker in te stellen vallen, aangezien het telkens om dezelfde account gaat.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

AD heeft MAC niet (ws wel iets gelijkaardigs maar dat zal dan wel enkel te vinden zijn op ma osx server

soms kan ik binnen een folder de ene subfolder wel en de andere subfolder niet van naam wijzigen, ofschoon zij beide op' dezelfe plaats in de mappenstructuur staan
Laatst gewijzigd door bartman 16 jul 2018, 18:21, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

En het geven van rechten aan exact dezelfde account in synology zoals je die hebt ingesteld op je mac? Identieke combo van username + password. Dat zou inloggen via smb makkelijker moeten laten verlopen, verwacht ik. Geen idee of Mac OS X de huidige mac-account zal pogen te gebruiken als default account om een smb-share te benaderen.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

vond dit
Schermafbeelding 2018-07-16 om 18.23.01.png
maar de sterretjes naast paswoord in volgend screenshot komen steeds terug
Schermafbeelding 2018-07-16 om 18.22.49.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

JamesEarlGray schreef:Ik zorg er bij mij (windows) voor dat de user die rechten krijgt op de smb-mount dezelfde username en password heeft als de account die ik op mijn computer (windows dus) gebruik
Dat hoeft toch helemaal niet ? Je mount gewoon 1 keer die netwerk share met het userid+passwd van de NAS, en vervolgens gebruikt Windows altijd die credentials wanneer de NAS erom vraagt. Trouwens mijn Windows account is via een Microsoft Account en het laatste dat ik wil is dat paswoord ook gaan gebruiken ergens anders, bvb als paswoord van een NAS user.

Ik kan me al niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst het paswoord van mijn NAS user moete ingeven heb. En ik heb het dus gewoon over reguliere users zoals elk familielid hier zijn eigen NAS account heeft. Daarnaast heb ik wel nog de admin user waarvan ik het paswoord nodig heb als ik wil inloggen in DSM.

Probleem van TS lijkt me dan ook meer een MacOS probleem ?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Tomby schreef:Dat hoeft toch helemaal niet ? Je mount gewoon 1 keer die netwerk share met het userid+passwd van de NAS, en vervolgens gebruikt Windows altijd die credentials wanneer de NAS erom vraagt.
Eén keer is al te veel als het gaat om veel verschillende mounts. Ik wil dat het automagisch werkt.
Tomby schreef:Trouwens mijn Windows account is via een Microsoft Account en het laatste dat ik wil is dat paswoord ook gaan gebruiken ergens anders, bvb als paswoord van een NAS user.
Wow! Ik zou een lokale of een domein-account gebruiken, maar zeker geen online account! Ik weet dat MS daar ferm heeft mee zitten pushen, maar no way josé.
Tomby schreef:Probleem van TS lijkt me dan ook meer een MacOS probleem ?
Hij wilt blijkbaar de nood aan het ingeven van een (gebruikersnaam en) wachtwoord volledig omzeilen. Dat lukt (althans bij mij op Windows) met de door mij beschreven manier. Hij wilt echter de guest-account wachtwoordloos maken, maar ik heb geen idee of dat binnen de mogelijkheden ligt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

JamesEarlGray schreef:Hij wilt blijkbaar de nood aan het ingeven van een (gebruikersnaam en) wachtwoord volledig omzeilen. Dat lukt (althans bij mij op Windows) met de door mij beschreven manier.
Dat is ook de correcte methode als je geen AD hebt.
JamesEarlGray schreef:Hij wilt echter de guest-account wachtwoordloos maken, maar ik heb geen idee of dat binnen de mogelijkheden ligt.
Dat is iets wat je absoluut NIET wil... ook al ben je "maar alleen"... je wil niet dat iemand die per ongeluk op je netwerkt geraakt (of via een virus/trojan) zomaar overal aankan. Het minste is dat het via je eigen account gaat (en dan is het zelfs bij mij nog zo dat bijvoorbeeld m'n foto's read-only staan tenzij ik aanlog met een admin account).
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

De rede waarom een paswoord verwacht word bij het quest account is omdat het zo ingesteld zal staan in het beveiligingsniveau bij accountbeheer. Maar ik vermoed als je dat aanpast, dat dat voor alle accounts zal zijn. Het is idd niet zo verstandig om een gastaccount open te laten en vrij toegankelijk te maken voor iedere gebruiker. Het beste is om mediamappen af te schermen met een unieke user en een paswoord. En enkel read-only te maken. Volledige Toegang geef je enkel aan administrators.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Je moet gewoon zien in welk deel van je netwerk je je beveiliging wilt hebben. Ideaal is op alle levels, maar dat is voor huis-tuin-keuken gebruikers niet zo vanzelfsprekend (getuigd deze thread, no offence!)

Hopelijk heeft de TS dan zijn zaakjes op orde met firewalls op zijn gateway, maar ’t is niet moeilijk om te zien dat die 2 niveau’s bijna nooit samengaan.

En dat terwijl de “groten” (MS...) net instellingen en functionaliteit invoert om de boel wat veiliger te maken ...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

selder schreef:maar dat is voor huis-tuin-keuken gebruikers niet zo vanzelfsprekend (getuigd deze thread, no offence!)
Het probleem is dat sommige mensen het gewoon te ver gaan zoeken... zoals hier een Guest account open zetten (met alle mogelijke gevolgen vandien).

Zoals JamesEarlGray reeds eerder schreef is het heel eenvoudig door gewoon op je NAS dezelfde gebruikersnaam/paswoord aan te maken en dan gaat alles vanzelf en heb je alsnog de nodige basis beveiliging.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Helemaal juist, dat bedoelde ik dus met functionaliteit van de groten, die zijn meestal default wel in orde, en denken gewone users het beter te weten dan MS door allerlei eigen ervaringen en lage-kwaliteits-blogs of whatever.

Die gebruikers zouden eens een professioneel opgezet nerwerk en alles daarrond moeten bezien, daar steken ze nog iets van op, meer dan zo’n blogpost van it’erke-nummer-11...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

selder schreef: een professioneel opgezet nerwerk en alles daarrond
Ik kom ze nochtans zo goed als niet tegen... zelfs niet bij multinationals... echt droevig soms :roll:
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Maar zelden ga je daar een “open guest” account zien...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”