Advies Access Points Aruba / Ubiquity / ...

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
brampiec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 nov 2010, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 4 keer

Hoi allen,

Ik zou graag een refresh doen van mijn Access Points.
Momenteel bestaat mijn setup uit:
2x AirPort Extreme in huis (Laatste generatie 802.11AC)
1x Airport Express in bijbouw (Laatste generatie 802.11N)
Alle AP's zijn bekabeld verbonden met mijn switch.

Graag had ik eens gehoord welke ervaring jullie hebben met vooral Aruba en Ubiquity. Hoe verhouden beide merken zich aan elkaar. Mijn voorkeur gaat uit naar Aruba AP-207's omdat ik deze voor een interessante prijs kan krijgen.

Bedankt,
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Aruba niet echt ervaring mee iirc; ubiquiti is al effe geleden.
Ik ben bij Edimax beland en vrij content mee momenteel, dus ik kan je niet helpen bij je zelfgekozen merken; maar als je openstaat voor alternatieven...
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Hier erg tevreden van de AmpliFi: goeie coverage, hoge snelheden (rekening houdend met het feit dat het mesh points zijn) en zeer makkelijk in gebruik.

Nadeel: geen échte "expert mode", dus beperkt qua mogelijkheden.
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Voor thuis tevreden van Ubiquiti, professioneel is Aruba ook dik in orde (of private voor een goede prijs, maar die hebben ook een licentiekost als ik me niet vergis)
brampiec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 nov 2010, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 4 keer

ITnetadmin schreef: Ik ben bij Edimax beland en vrij content mee momenteel, dus ik kan je niet helpen bij je zelfgekozen merken; maar als je openstaat voor alternatieven...
Ik sta open voor eender welke suggesties en advies.
cloink schreef:Hier erg tevreden van de AmpliFi: goeie coverage, hoge snelheden (rekening houdend met het feit dat het mesh points zijn) en zeer makkelijk in gebruik.
Nadeel: geen échte "expert mode", dus beperkt qua mogelijkheden.
Coverage,snelheid en stabiliteit zijn voor mij zeer belangrijk aangezien ik regelmatig van thuis werk.
Momenteel heb ik met 3 AP's een redelijk bereik maar hier daar toch wel problemen met video conferences. De roaming loopt ook niet altijd even vlotjes.

Dus met nieuwe HW hoop ik toch wat beter bereik en roaming te hebben, 3 AP's lijken mij toch voldoende.
MClaeys schreef:Voor thuis tevreden van Ubiquiti, professioneel is Aruba ook dik in orde (of private voor een goede prijs, maar die hebben ook een licentiekost als ik me niet vergis)
Welke types van ubiquiti heb je in gebruik en hoeveel.
Aruba heeft geen licenties kost als je de built-in controller gebruikt. Wel als je de cloud based meer geavanceerde controller wilt gebruiken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Okee dan.
De Edimax CAP series (ofwel 1200 ofwel is die vervangen intussen) is eigenlijk een standalone AP die (dacht ik) gerate is op een 50-tal clients, dualband AC.
Hij heeft in tegenstelling tot veel Ubiquiti modellen (de Unifi serie) zelf een webUI om hem te configgen; controller bestaat maar is fully optional.

Het toestel heeft ook hun NMS software aan boord, waarmee je hem omtovert tot controller (optioneel kan hij dan ook nog zelf AP spelen, maar in drukkere omgevingen met veel clients en veel slave APs wordt dat wel afgeraden).

Hij kan iirc 16 SSIDs aan op 16 VLANs, is PoE capable, en nog wel wat van dat leuks.

Ik dacht dat de 1200 voor een 125 euro te vinden is.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ben van meerdere do-it-yourself-routers turned accesspoints via OpenWRT overgestapt op 1 enkel Ubiquiti AP-AC-Pro AP.

Werkt als een speer, overal. Geen enkel probleem bij thuiswerken, audio/videoconf enz.

Nu ja, ieder z'n huis is anders, het mijne zal mss wel wat kleiner zijn dat het jouwe ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
brampiec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 nov 2010, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 4 keer

ITnetadmin schreef: Het toestel heeft ook hun NMS software aan boord, waarmee je hem omtovert tot controller (optioneel kan hij dan ook nog zelf AP spelen, maar in drukkere omgevingen met veel clients en veel slave APs wordt dat wel afgeraden).

Hij kan iirc 16 SSIDs aan op 16 VLANs, is PoE capable, en nog wel wat van dat leuks.

Ik dacht dat de 1200 voor een 125 euro te vinden is.
De controller lijkt mij altijd mooi meegenomen. 50 user is meer als voldoende lijkt mij. Regelmatig wel een 10tal wireless toestellen in gebruik hier. 125 euro is ook niet duur in vergelijking met de Airport Extremes die ik destijds 200 euro heb betaald.
devilkin schreef:Ik ben van meerdere do-it-yourself-routers turned accesspoints via OpenWRT overgestapt op 1 enkel Ubiquiti AP-AC-Pro AP.

Werkt als een speer, overal. Geen enkel probleem bij thuiswerken, audio/videoconf enz.

Nu ja, ieder z'n huis is anders, het mijne zal mss wel wat kleiner zijn dat het jouwe ;)
Ja ook al veel goeds gehoord over Ubiquity.

Je hoort tegenwoordig ook veel over die mesh wifi netwerken, hoe verhoud zich dat tov allemaal AP's die bedraad zijn met je switch. Ik ben niet zo thuis in dat mesh gebeuren al hoor ik er veel over spreken.
Mij lijkt het principe van elke AP met een kabel aangesloten beter te zijn als het mesh verhaal.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Een kabel is altijd beter... mesh is in theorie niet meer dan een fancy naam voor een (geoptimaliseerde) repeater.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wat r2504 zegt klopt.
Eigenlijk zijn mesh netwerken geautomiseerde voorbeelden van APs die eigenlijk als extender/repeater gebruikt worden, maw wifi opvangen en doorsturen.
Dat betekent dat de capaciteit altijd ver onder de verwachtingen ligt; tenzij die dingen 2 radios aan boord hebben moeten ze constant switchen tussen AP spelen en data doorlinken.
Zelfs als ze 2 radios aan boord hebben moeten ze nog de wifi band gaan vervuilen met die uplinks.
Je bent dus altijd beter af bekabeld.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

brampiec schreef:
MClaeys schreef:Voor thuis tevreden van Ubiquiti, professioneel is Aruba ook dik in orde (of private voor een goede prijs, maar die hebben ook een licentiekost als ik me niet vergis)
Welke types van ubiquiti heb je in gebruik en hoeveel.
Aruba heeft geen licenties kost als je de built-in controller gebruikt. Wel als je de cloud based meer geavanceerde controller wilt gebruiken.
2x de AC-Pro (binnenkort een derde er bij). En op men stageplaats hadden ze de vorige pro reeks (nog zonder AC) en dat draait daar na al die jaren ook nog steeds goed. (en ik kwam ze laatst bij een klant tegen, op een zeer oude controller versie die ik nog nooit gezien had, ook geen problemen).
Controller moet overigens niet constant draaien, enkel voor sommige updates en initial setup.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Voor alle duidelijkheid: ik heb voor een mesh-systeem gekozen omdat bedrading niet aanwezig, noch optie is. Als je die optie wel hebt, moet je inderdaad altijd voor bedrade AP's gaan!
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Uiteindelijk is meshing niet meer dan wat vroeger via WDS beschikbaar was - zij het nu wel in een officiële standaard die ook cross-vendor compatible zou moeten zijn.

Maar inderdaad, kabeltjes waar kan.

Bij mij draait de controller 24/7, maar dat is eerder omdat ik hou van statistiekjes. Binnenkort eens zien om een grafana dashboard op te zetten ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
brampiec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 nov 2010, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 4 keer

r2504 schreef:Een kabel is altijd beter... mesh is in theorie niet meer dan een fancy naam voor een (geoptimaliseerde) repeater.
Ok, dat komt overeen met hetgeen ik veronderstelde, en de andere delen ook dezelfde mening.
Ik begrijp idd dat je voor mesh zou kiezen als je geen bekabeling hebt, maar hier is alles reeds bekabeld.
devilkin schreef:Bij mij draait de controller 24/7, maar dat is eerder omdat ik hou van statistiekjes. Binnenkort eens zien om een grafana dashboard op te zetten ;)
Ja zo statistieken daar hou ik ook van... Bij een collega heb ik ook al wel wat gezien van een ubiquity controller, is zeer interessant.
Ik zou zo een overzichten willen krijgen van mijn volledig netwerk inclusief het bedrade gedeelte...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”