Oude telefooncentrale

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
alexfl
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018, 03:24
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Hoi,

Ik zit hier met een oude telefooncentrale die niet meer fatsoenlijk werkt, om deze te vervangen kan ik wel het een en ander bedenken maar voor te beginnen vraag ik me af of iemand hier kan vertellen wat voor soort stekkertjes dit zijn, elk blokje is een analoge aansluiting.

Als ik hier nu rj11 stekkertjes op zou monteren (of een 50 aderige telco kabel), hoe weet ik wat de tip en welke de ring is? Maakt dat bij telefoonlijnen wat uit stel je zou dat andersom monteren?

Alvast bedankt!

Afbeelding
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

maakt normaal niet uit want is wisselspanning
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Als het zo'n oude telcentrale is en je gaat die vervangen, dan veronderstel ik dat je toch niet meer analoog gaat werken?
Dan maakt het dan toch niet uit wat wat is? Enigste wat je moet weten wat de inkiesnummers zijn en hoe uw dail-in plan is.
alexfl
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018, 03:24
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

guntherstassen schreef:Als het zo'n oude telcentrale is en je gaat die vervangen, dan veronderstel ik dat je toch niet meer analoog gaat werken?
Dan maakt het dan toch niet uit wat wat is? Enigste wat je moet weten wat de inkiesnummers zijn en hoe uw dail-in plan is.
De 50 gastenkamers zijn analoog en dat zullen ze blijven, daarvoor moet ik fxs gateways gaan gebruiken.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

je kan ze ook proberen verkopen

http://www.sesc.fr/en/1322-carte-mid1.html
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Tim H. schreef:je kan ze ook proberen verkopen

http://www.sesc.fr/en/1322-carte-mid1.html
Wauw! Ik ga mijn afgedankte Belgacom Forum weer eens vanonder het stof mogen halen :-D

@TS: meten is weten. Je zal moeten nagaan welke kamer op welke poort zit.
Had je al een FXS-gateway in gedachten?
Ik heb zelf een Linksys SPA8000 in dienst, maar die ondersteunt maar tot 8 lijnen.
Computer(k)nul
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Destijds heel wat van die kaarten geinstalleerd (nortel / matra centrales) maar geen idee over de naam vd connector....

Google brengt me ook niet meteen raad

EDIT: meer info kan je misschien vinden op p69: http://sesc.fr/documentations-sesc-tele ... lation.pdf

Eventueel typenummer eens posten maar zoals al aangegeven maakt het weinig uit.
alexfl
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018, 03:24
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Tim H. schreef:je kan ze ook proberen verkopen

http://www.sesc.fr/en/1322-carte-mid1.html
Haha dat wordt nog een goudmijntje :banana:
Sinna schreef:
Tim H. schreef:je kan ze ook proberen verkopen

http://www.sesc.fr/en/1322-carte-mid1.html
Wauw! Ik ga mijn afgedankte Belgacom Forum weer eens vanonder het stof mogen halen :-D

@TS: meten is weten. Je zal moeten nagaan welke kamer op welke poort zit.
Had je al een FXS-gateway in gedachten?
Ik heb zelf een Linksys SPA8000 in dienst, maar die ondersteunt maar tot 8 lijnen.
Thanks, ja welke kamer op welke kaart zit en welke positie is deels gedocumenteerd, en welke niet die zal ik wel over moeten laten gaan en kijken waar het rinkelt :roll: , heb twee fxs gateways van grandstream op het oog met 32 aansluitingen.

Maar in elk geval fijn dat het in principe niet uit zou maken welke van de twee op welke wordt aangesloten.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Als de afstand tussen centrale en telefoontoestellen te groot is: zoek een chinese vrijwilliger en laat die opnemen. Anders loop je je te pletter 8)
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

splinterbyte schreef:maakt normaal niet uit want is wisselspanning
Het is geen wisselspanning. Een klassieke PSTN lijn op een FXS kaart is 48 Volt gelijkspanning. Maar je mag ze wel wisselen omdat een klassieke telefoon nu eenmaal zo ontworpen is dat hij op beide aangesloten manieren werkt.

je moet voor de telefoons en de keuze van de centrale die je gaat gebruiken ook weten of ze met pulsen, of met tonen werkt. Pulsen komt overeen met een kiesschijf, tonen met DTMF-codering en een nummeriek toetsenbord. Ik verwacht nu ook geen kiesschijf op je telefoons, maar ik geef het maar mee.

nu wat je connectoren betreft, denk ik niet dat je ze opnieuw gaat gebruiken op een nieuwe centrale. ik merk ook een kleurcode op, gaan de draadsparen niet naar een krone-blok of ander soort verdeler van telefonie ? Als dit het geval is, dan kan je werken met een TF-patchpaneel en een jumpering tussen krone-blokjes om het te kableren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

mailracer schreef:Maar je mag ze wel wisselen omdat een klassieke telefoon nu eenmaal zo ontworpen is dat hij op beide aangesloten manieren werkt.
Polariteit maakt inderdaad geen verschil, en ik heb ook niet de indruk dat er een standaard is.

Als ik de analoge (RJ11) uitgang van mijn FritzBox uitmeet met mijn modem testertje, zegt hij dat de polariteit "reversed" is :wink:
Ook de analoge (RJ11) telefoonuitgang op mijn NTP2007 is volgens mijn testertje "reversed".
NTP is dus wel consistent met de FritzBox uitgang) :-)

Toch zou ik bij het kableren van 50 gastenkamers consistent te werk gaan, en overal dezelfde polariteit gebruiken.
Dat zal later ook wel helpen bij eventuele troubleshooting ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

philippe_d schreef: Polariteit maakt inderdaad geen verschil, en ik heb ook niet de indruk dat er een standaard is..
er is wel een standaard. namelijk dat als je lange afstandslijnen met veel tussen verdelers hebt, je je niets moet aantrekken van de polariteit.

Ik raad niet aan om RJ 11 stekkers te nijpen op de plaats van de blokjes, maar om te werken met de correcte verdelers en kabels zoals technisch voor geschreven is.
alexfl
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018, 03:24
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Dank voor alle reacties, ik was inderdaad niet van plan om de kabeltjes los stuk voor stuk in een rj11 te gaan steken maar om ze netjes af te knippen onder de huidige connector en dan op een krone blok aan te sluiten welke vervolgens naar een RJ21 kabel gaat richting de fxs gateway.

De kabels lijken iets van kleurgecodeerd maar ze komen in een grote bundel uit onder de centrale vanuit een buis uit de muur van ongeveer 3cm diameter.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

https://www.google.be/search?q=kleurcod ... mB44gnrTM:

Ik verwacht dat de kabel die in de muur verdwijnt ook op een verdeler zit vanwaar de kabels naar de kamers vertrekt.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

mailracer schreef:Het is geen wisselspanning
Ah, enkel als het rinkelt dan ?
mailracer schreef:DTMF-codering en een nummeriek toetsenbord.
Ik heb ooit een telefoon met toetsen gehad die pulsen uitstuyrde, en het was niet aanpasbaar :)
alexfl
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018, 03:24
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

9c5e8c4f-a3ab-4247-959a-4fee74826db6.jpg
Heb het kastje gevonden, damn zie daar door de bomen het bos niet haha.

Kan ik gewoon zo'n identiek kastje naast de centrale hangen en daar gewoon de kabels die de centrale ingaan op aansluiten, welke vervolgens via rj21 naar de fxs gateway gaan. Volgens mij maakt het niet uit dat er zo meerdere verdeelkastjes achter elkaar zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Maakt inderdaad niet uit voor analoge telefonie.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

alexfl schreef:Kan ik gewoon zo'n identiek kastje naast de centrale hangen en daar gewoon de kabels die de centrale ingaan op aansluiten, welke vervolgens via rj21 naar de fxs gateway gaan. Volgens mij maakt het niet uit dat er zo meerdere verdeelkastjes achter elkaar zitten.
Waarom er eentje naast hangen en niet in die kast zelf aan de slag gaan? Je zal toch dat mierennest van draden uit elkaar moeten halen.
Je mag er (voor zover ik de foto kan ontleden) wel van uitgaan dat de bekabeling van de telefooncentrale naar dit kastje aan de bovenkant van de Krone toekomt en vandaar doorgelust wordt naar de individuele lijnen.
Computer(k)nul
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

https://www.aliexpress.com/item/Kebidum ... 53114.html

Dit kan je eventueel helpen om de juiste kabels te traceren.
alexfl
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018, 03:24
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Sinna schreef:
alexfl schreef:Kan ik gewoon zo'n identiek kastje naast de centrale hangen en daar gewoon de kabels die de centrale ingaan op aansluiten, welke vervolgens via rj21 naar de fxs gateway gaan. Volgens mij maakt het niet uit dat er zo meerdere verdeelkastjes achter elkaar zitten.
Waarom er eentje naast hangen en niet in die kast zelf aan de slag gaan? Je zal toch dat mierennest van draden uit elkaar moeten halen.
Je mag er (voor zover ik de foto kan ontleden) wel van uitgaan dat de bekabeling van de telefooncentrale naar dit kastje aan de bovenkant van de Krone toekomt en vandaar doorgelust wordt naar de individuele lijnen.
Ja juist omdat ik dat mierennest dan zou kunnen laten voor wat het is, aan de centrale kant heb ik per individuele lijn een stekkertje wat ik er af kan knippen en vervolgens zou kunnen bevestigen in een nieuw krone blokje.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

er bestaan patchpanelen waar je een telefoniekabel op kan plaatsen en kan uitbrengen op kroneblokken.

https://www.elektrobode.nl/products/pan ... p25344kbly

wat je dus moet doen is de blokjes op de telefooncentrale ontleden en deze op dit paneel plaatsen. Nadien kan je met gewone patchkabels de verbinding maken de nieuwe gateway.

niet vergeten als je met krone-blokken werkt is de juiste tool hiervoor gebruiken

https://www.netwerkkabelshop.nl/krone-p ... met-sensor

disclaimer : url's als voorbeeld genomen
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 473
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Je zou het mierennest ook kunnen opkuisen en de verdeler vervangen door een 50 paar patchlat Cat3 en proper alles patchen naar je gateway. Heb er hier nog liggen denk ik.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

TS sprak over RJ21, daarom dat ik niet over een patchpaneel begonnen ben...
Computer(k)nul
alexfl
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018, 03:24
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Wil uiteindelijk overstappen naar SIP maar wil eerst alles werkend hebben voordat ik telenet isdn opzeg. Dus voor de tussentijd, we hebben hier de oneaccess van telenet met 4 isdn bri uitgangen, 2 daarvan zijn aangesloten en gaan nu naar de oude centrale. Voorlopig wil ik die aansluiten op een patton smartnode 4634. Moet ik tussen die 2 nu een (2) cross kabel aanleggen of gewoon straight?

Ik heb niet geheel duidelijk wat van die twee nou NT is en wat TE, ik zou zeggen de oneaccess is NT en de patton TE.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Gewone straight, alleen zal de ISDN-kabel alleen van pin 3-4-5-6 gebruikmaken (waar een Gigabit netwerk van de 8 aders gebruik maakt). Cross wordt niet gebruikt in ISDN.

Wat betreft het verschil tussen NT (Network Termination) en TE (Terminal Equipment):
https://support.patton.com/index.php?/K ... -nt-and-te
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Kan je eens wat uitleggen want je exact wilt bereiken?

Als ik de hele topic goed begrijp:
  1. heb je een bestaande telefooncentrale met 50 analoge lijnen die naar 50 gastenkamers gaan (en dat wil je analoog houden).
  2. deze telefooncentrale wordt gevoed door 2 Telenet ISDN lijnen (via een OneAccess IAD)?
  3. Je wil deze OneAcess van Telenet vervangen door een patton smartnode 4634 IAD?
  4. In afwachting dat je Telenet ISDN opzegt, wil je de Smartnode al testen met SIP (en deze dus tussen de Telenet IAD en de centrale plaatsen)?
Ik hierbij wel enkele bemerkingen en vraagtekens:
  • In jouw huidige opstelling kunnen er maximaal 4 gelijktijdige gesprekken plaatsvinden (in- of uitgaand). Een centrale met 50 binnenlijnen, en maar 4 buitenlijnen lijkt met toch vreemd, blijkbaar wordt er daar niet veel gebeld :-) .
  • Wat betreft straight of cross: we spreken hier over ISDN, dat is een 4-draads (straight) verbinding. In principe gebruik je hiervoor ISDN kabels :-) .
  • Wat betreft NT/TE:
    • In jouw opstelling zijn de 2 BRI uitgangen die naar de centrale gaan NT.
    • Als je de Smartnode tussen de OneAcess en de centrale wil plaatsen, moet je de BRI poorten die je met de OneAcess verbindt instellen als TE, en de BRI poorten die je met de centrale verbindt, instellen als NT.
Het probleem met deze hardware is dat de Patton 4634 maar 3 BRI poorten heeft.
Als je er 2 van gebruikt als "TE" op jouw Telenet lijn, dat heb je maar één BRI poort over die je kan gebruiken als "NT" naar de centrale.
Als je er één van gebruikt als "TE" op jouw Telenet lijn, dat heb je er 2 over die je kan gebruiken als "NT" naar de centrale.
Maar in beide gevallen zal het aantal gesprekken die kan voeren via de centrale > Smartnode dus beperkt worden tot 2 gesprekken!

PS
Indien je centrale 3 ISDN ingangen heeft, kan je later met de Patton 4634 (via SIP) wel 6 gelijktijdige gesprekken hebben ...

PS2
Indien je de centrale wil vervangen door Grandstream 32FXS gateways, begrijp ik de bedoeling niet van die Patton IAD?
Die kan je dan niet meer gebruiken, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
alexfl
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018, 03:24
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Hoi Philippe,

Het zijn 50 extensies, daarvan zullen er 5 vervangen worden door een voip toestel, de overige 45 zijn inderdaad gastenkamers en die blijven analoog.

De telefooncentrale ga ik vervangen door 3CX (on-premise). Vervolgens moet ik de 45 analoge aansluitingen dmv FXS gateways aansluiten op 3CX.

Het doel is om uiteindelijk ISDN op te zeggen en volledig over te gaan op VOIP, via welke provider nog nader te bepalen. Voor de time being moet ik de isdn lijnen dus richting 3CX sturen voor de binnenkomende en uitgaande externe gesprekken.

De ISDN lijnen komen binnen via de oneaccess iad (telenet eigendom, daar kan ik niets aan configureren want anders was die hele patton niet nodig), deze wil ik niet vervangen door de patton smartnode maar om die 2 lijnen op 3CX aan te sluiten wil ik de patton gebruiken om van isdn naar sip te gaan, dat er dus maar 3 isdn poorten op zitten is imho niet erg want de route vanaf de patton naar 3cx gaat via SIP. Dus de twee isdn kabels die nu van de oneaccess iad naar de pabx gaan, wil ik naar de smartnode laten gaan. Volgens mij is de iad de NT en in dit geval de patton smartnode TE.

Ik was online wat aan het lezen en daar zag ik dit meerdere van soort plaatjes voorbij komen bij isdn bri waardoor ik begon te twijfelen over het kabeltype
isdn.png
4 buitenlijnen heeft tot op heden geen problemen opgeleverd, wie gebruikt er ten slotte nog de kamertelefoon op hotels behalve voor de receptie of roomservice.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

alexfl schreef:Vervolgens moet ik de 45 analoge aansluitingen dmv FXS gateways aansluiten op 3CX.
Ik vermoed dat je hier de rekening al van gemaakt hebt versus full VoIP ?
Lennie
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jun 2018, 15:29

Wat ik me altijd afvroeg, hoe rapporteerde de centrale de uitgaande gesprekken om finaal te kunnen factureren?
alexfl
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018, 03:24
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

r2504 schreef:
alexfl schreef:Vervolgens moet ik de 45 analoge aansluitingen dmv FXS gateways aansluiten op 3CX.
Ik vermoed dat je hier de rekening al van gemaakt hebt versus full VoIP ?
Er is op de kamers geen ethernetaansluiting voorzien, verder is 45x een basic sip toestel á +/- 50€ niet gunstiger als die 2 FXS gateways.
Lennie schreef:Wat ik me altijd afvroeg, hoe rapporteerde de centrale de uitgaande gesprekken om finaal te kunnen factureren?
Er is een koppeling tussen de centrale en het hotelprogramma.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

alexfl schreef: Vervolgens moet ik de 45 analoge aansluitingen dmv FXS gateways aansluiten op 3CX.
Gezien je dus genoeg hebt met 45 PSTN toestellen kan je bijvoorbeeld één Grandstream GXW4248 gebruiken: die heeft 48 analoge uitgangen (en zal gemakkelijker configureerbaar zijn denk ik dan 2 (kleinere) FSX gateways naast mekaar.
alexfl schreef:Het doel is om uiteindelijk ISDN op te zeggen en volledig over te gaan op VOIP, via welke provider nog nader te bepalen. Voor de time being moet ik de isdn lijnen dus richting 3CX sturen voor de binnenkomende en uitgaande externe gesprekken.

De ISDN lijnen komen binnen via de oneaccess iad (telenet eigendom, daar kan ik niets aan configureren want anders was die hele patton niet nodig), deze wil ik niet vervangen door de patton smartnode maar om die 2 lijnen op 3CX aan te sluiten wil ik de patton gebruiken om van isdn naar sip te gaan.
Jouw situatie ziet er dus schematisch als volgt uit (nu > test opstelling > definitieve opstelling):
Patton Smartnode.png
Ik neem aan dat je die Patton Smartnode al hebt liggen, want zo'n toestel gaan aankopen voor een tijdelijke oplossing (ISDN > SIP conversie) is toch wel een zeer dure oplossing (> 600€ ?)
Een zéér goedkope manier om ISDN om te zetten naar SIP is een FritzBox. Je zou dus die dure Smartnode 4634 kunnen vervangen door 2 FritzBoxen (dit kunnen zeer oude, 2de-handse modellen zijn, gezien je er alleen het telefonie gedeelte van gaat gebruiken).
alexfl schreef:Dus de twee isdn kabels die nu van de oneaccess iad naar de pabx gaan, wil ik naar de smartnode laten gaan. Volgens mij is de iad de NT en in dit geval de patton smartnode TE.
Inderdaad. Je moet wel in de Smartnode de 2 ISDN poorten die je gaat gebruiken, als "TE" configureren, en de bestaande ISDN kabels gebruiken die nu naar je centrale gaan (zie schema hierboven).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Wat bijkomende info @Alexfl:
Er zijn twee soorten NT ==> NT1 en NT2;
De NT1 is het gekende bakje aan de muur of op een plank (BRI).
Een NT2 is een PABX, die dan intern TE1, TE2 of TA uitgangen heeft.
TA is een adapter (omzetting naar analoog), TA1 zijn voor u de analoge toestellen (2 draads).
Een ISDN toestel (4 draads) dat je direct koppelt aan de NT1 of achter een PABX is een TE1 toestel.
TE2 is een systeemtoestel, meestal 2 draads.

Nu het verschil met NT en TE ==> is het sturen en ontvangen, is niet op dezelfde pinnen.
Van NT1 sturen naar TE is op pin 4 en 5 (voor TE is dat ontvangen).
Van TE sturen naar NT1 is op pin 3 en 6 (voor NT1 is dat ontvangen).

Ik heb thuis voor mij te amuseren een ISDN centrale, het enige probleem ==> ik heb geen ISDN lijn om inkomend of uitgaand te testen.
Een ISDN interface als TE en een ISDN interface als NT ==> daartussen een cross zoals op je tekening, als ik testen doe zie ik dan 1 of 2 B-kanalen bezet, en op mijn display zie ik fake nummers inkomend vb: 02/123456 of 0474/789012 !
Feitelijk aap ik een NT1 na die ik niet heb.
PS: je moet weten hoe je moet programmeren, dat moet ik er wel al bij vertellen !!

Zoals @philippe_d al aangeeft, je moet het soms niet te duur gaan zoeken, een truc van de foor werkt ook goed !
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bssoft schreef:Wat bijkomende info @Alexfl:
Er zijn twee soorten NT ==> NT1 en NT2;
Hier heb je het nu over de oude Belgacom hardware (de 2 soorten "bakjes").
In dit verhaal komen deze bakjes er niet aan te pas.
De Telenet OneAcess (net als de Proximus IAD) is een ISDN emulatie (met NT uitgangen), waarop je dan je (oude) ISDN hardware (centrales, telefoons) kan aansluiten.

Eigenlijk zijn deze emulaties de naam ISDN niet waardig :-( .
De echte "oude" ISDN was een end-to-end 64k data verbinding (circuit-switching) tussen de ISDN terminals van de 2 gesprekspartners (vandaar de perfect kwaliteit, ook zat je gesprekpartner in Zuid-Amerika of het verre Oosten).
De IAD's gebruiken SIP, zijn dus geen real-time end-to-end data connecties (packet-switching) maar gebruiken internet, en de kwaliteit van het gesprek is net zoals VoIP zeer afhankelijk van de internet verbinding en QoS.

Buiten spraak - ondersteunen deze "pseudo-ISDN" oplossingen ook niet de typische kenmerken van ISDN. Bijvoorbeeld: bij ISDN kon je op je display zien welk nummer de oproep beantwoordde (ongeacht het nummer dat je zelf belde), enz ...
Kwalitatief zijn we er eigenlijk op achteruit gegaan.
De enige bestaansreden van deze pseudo-ISDN is eigenlijk voor klanten die nog willen vasthouden aan hun oude ISDN centrales :-(
Bssoft schreef:Ik heb thuis voor mij te amuseren een ISDN centrale, het enige probleem ==> ik heb geen ISDN lijn om inkomend of uitgaand te testen.
Gebruik een afgedankt FritzBoxje om met ISDN te xperimenteren :-)
Hiermee kan je een analoge telefoonlijn omzetten naar een ISDN lijn (een Proximus lijn, een Telenet lijn, enz). Als deze lijn ook nog analoge CLIP ondersteunt komt het nummer op je ISDN terminal ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

philippe_d schreef:bij ISDN kon je op je display zien welk nummer de oproep beantwoordde (ongeacht het nummer dat je zelf belde), enz ...
Kwalitatief zijn we er eigenlijk op achteruit gegaan.
.
Hoe werkt dit eigenlijk? Als ik naar bv Proximus helpdesk bel (business) via onze VoIP op het werk (cisco) dan krijg ik idd het nummer te zien van degene die de call aanneemt.
alexfl
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018, 03:24
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

philippe_d schreef:
alexfl schreef: Vervolgens moet ik de 45 analoge aansluitingen dmv FXS gateways aansluiten op 3CX.
Gezien je dus genoeg hebt met 45 PSTN toestellen kan je bijvoorbeeld één Grandstream GXW4248 gebruiken: die heeft 48 analoge uitgangen (en zal gemakkelijker configureerbaar zijn denk ik dan 2 (kleinere) FSX gateways naast mekaar.
alexfl schreef:Het doel is om uiteindelijk ISDN op te zeggen en volledig over te gaan op VOIP, via welke provider nog nader te bepalen. Voor de time being moet ik de isdn lijnen dus richting 3CX sturen voor de binnenkomende en uitgaande externe gesprekken.

De ISDN lijnen komen binnen via de oneaccess iad (telenet eigendom, daar kan ik niets aan configureren want anders was die hele patton niet nodig), deze wil ik niet vervangen door de patton smartnode maar om die 2 lijnen op 3CX aan te sluiten wil ik de patton gebruiken om van isdn naar sip te gaan.
Jouw situatie ziet er dus schematisch als volgt uit (nu > test opstelling > definitieve opstelling):

Patton Smartnode.png
Ik neem aan dat je die Patton Smartnode al hebt liggen, want zo'n toestel gaan aankopen voor een tijdelijke oplossing (ISDN > SIP conversie) is toch wel een zeer dure oplossing (> 600€ ?)
Een zéér goedkope manier om ISDN om te zetten naar SIP is een FritzBox. Je zou dus die dure Smartnode 4634 kunnen vervangen door 2 FritzBoxen (dit kunnen zeer oude, 2de-handse modellen zijn, gezien je er alleen het telefonie gedeelte van gaat gebruiken).
alexfl schreef:Dus de twee isdn kabels die nu van de oneaccess iad naar de pabx gaan, wil ik naar de smartnode laten gaan. Volgens mij is de iad de NT en in dit geval de patton smartnode TE.
Inderdaad. Je moet wel in de Smartnode de 2 ISDN poorten die je gaat gebruiken, als "TE" configureren, en de bestaande ISDN kabels gebruiken die nu naar je centrale gaan (zie schema hierboven).
Dankje weer!

De 4248 zou ook kunnen.

Dat is inderdaad hoe het er uit moet gaan zien, de patton smartnode heb ik op 2dehands voor 25 euro gekregen, het was inderdaad geen optie geweest om dat apparaat nieuw te kopen voor dit tijdelijke doel.

Omdat ik vrees dat de bestaande ISDN kabels die nu naar de centrale gaat net iets te kort is voor de plek waar de smartnode komt wilde ik die kabels vervangen, maar door welk type ik dat het best doe is me nog niet helemaal duidelijk. ISDN kabel? Is er bezwaar om daar cat 6 s/ftp netwerkkabel voor te gebruiken, dat heb ik hier op rol liggen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Geen prob..
Zoals hierboven al gezegd: ISDN gebruikt allen de 2 middenste paren (3-6 en 4-5) van de RJ45 connector.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

@philippe_d, ik sprak van die aan de muur ==> was het oude systeem en dan van die op een plank daar bedoelde ik de IAD mee.
In die IAD zit een soort "NT1" aan de uitgang naar de PABX toe, maar beter zou zijn een converter met ISDN emulator !

Nu wat betreft de moedercentrales die ISDN leveren ==> de Alcatel S12/1240 ==> de meeste zijn sinds verleden jaar buiten dienst gezet.
Maar op strategische plaatsen blijven er nog draaien, met ISDN, en dat zal nog een tijdje duren !

Verleden week zijn ze nog maar bij mijn vriend zijn TWIN komen vervangen … en dit op eigen vraag omdat hij het tweede nummer al lang niet meer nodig had ==> werd dan een PSTN lijn via een AGW en met een gewone oude B-box3.

De moedercentrales EWSD van Siemens zijn allemaal al een tijd definitief buiten dienst, die leverden ook ISDN voorheen.
alexfl
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018, 03:24
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

philippe_d schreef:Geen prob..
Zoals hierboven al gezegd: ISDN gebruikt allen de 2 middenste paren (3-6 en 4-5) van de RJ45 connector.
Top, gewoon straight helder!

Bedankt voor alle hulp tot nu toe :)
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

philippe_d schreef:Gebruik een afgedankt FritzBoxje om met ISDN te xperimenteren :-)
Hiermee kan je een analoge telefoonlijn omzetten naar een ISDN lijn (een Proximus lijn, een Telenet lijn, enz). Als deze lijn ook nog analoge CLIP ondersteunt komt het nummer op je ISDN terminal ...
Mij niet in bekoring brengen 8)
alexfl
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2018, 03:24
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

W.I.P ...
Weg ermee.
2018-07-09_04-42-30.jpg
2018-07-09_04-42-31.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”