Spotify probeert ID-kaart te lezen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik moest daarsttraks iets controleren in het omgevingsloket Vlaanderen en had mijn identiteitskaart en ID-reader in de PC laten steken. Een paar uur later open ik de spotify software onder linux mint en ik zie plots de ID-reader actief worden. Een paar keren het programma gesloten en terug gestart en ik krijg telkens hetzelfde fenomeen.

Spotify probeert dus de kaart te lezen?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Dat betwijfel ik ten zeerste. Steek eens een USB pendrive met een LEDje in je computer, doe hetzelfde met Spotify en je zal merken dat dat LEDje ook oplicht. Probably een background thread van Spotify die probeert storage of USB devices uit te lezen om muziekspelers te zoeken...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Er zijn geen bronnen toegevoegd in de settings van spotify. USB wordt ook manueel gemounted hier.
Maar dat scangedrag zal inderdaad wel de oorzaak zijn. Uiteraard is er een pin nodig, maar toch vind ik het niet zo netjes van spotify om alles zomaar klakkeloos beginnen te scannen, zeker als je aangeeft om dat niet te doen.

Edit : Mijn lokale schijven en de gekoppelde netwerkschijven van de nas(sen) worden niet aangesproken. Ook een gekoppelde usb sickt niet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

petrol242 schreef: Edit : Mijn lokale schijven en de gekoppelde netwerkschijven van de nas(sen) worden niet aangesproken. Ook een gekoppelde usb sickt niet.
Doe eens een strace(1). Misschien geeft dat wat meer duidelijkheid over wat Spotify probeert te doen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

petrol242 schreef:Er zijn geen bronnen toegevoegd in de settings van spotify. USB wordt ook manueel gemounted hier.
Maar dat scangedrag zal inderdaad wel de oorzaak zijn. Uiteraard is er een pin nodig, maar toch vind ik het niet zo netjes van spotify om alles zomaar klakkeloos beginnen te scannen, .
spotify zoekt locale muziek, dus scant 'm ook aangesloten schijven
ik kan mijn muziekbib ook gewoon via spotify afspelen ipv itunes
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

petrol242 schreef: Uiteraard is er een pin nodig, ...
Pin is nodig om aan te melden op een website en om een digitale handtekening te zetten. Maar om al uw gegevens uit te lezen ... namen en adres, geboortedatum, geboorteplaats, rijksregisternummer etc .. is de pin niet nodig.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

petrol242 schreef:Ik moest daarsttraks iets controleren in het omgevingsloket Vlaanderen en had mijn identiteitskaart en ID-reader in de PC laten steken. Een paar uur later open ik de spotify software onder linux mint en ik zie plots de ID-reader actief worden. Een paar keren het programma gesloten en terug gestart en ik krijg telkens hetzelfde fenomeen.

Spotify probeert dus de kaart te lezen?
Als je je browser opent en je id reader steekt in zal deze altijd activeren. Alleszins oplichten. Er zal wel geen pop-up tevoorschijn komen enz. Volgens mij is het gewoon het apparaat dat actief wordt doordat je de browser opent dan laad het een bepaalde shared library libbeidpkcs11.so die het apparaat actief maakt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het gaat over het Spotify programma onder linux. Bij een browser doet die dat ook, maar daar verwacht ik dat.
1207 schreef:spotify zoekt locale muziek, dus scant 'm ook aangesloten schijven
Voor zover ik kan zien worden hier geen gekoppelde schijven, ook geen netwerkschijven, of usb sticks gescanned. Er zijn in de instellingen ook geen lokale bronnen opgegeven, bewust daarvoor.
CCatalyst schreef:Doe eens een strace(1). Misschien geeft dat wat meer duidelijkheid over wat Spotify probeert te doen.
Dat geeft een pak data en is een stap in de goei richting. Er nu nog proberen wijs te geraken uit de communicatie met de kernel. Voor zover ik nu al kan zien is het inderdaad een aftasten op de aanwezigheid van bronnen, eerder dan het doorzoeken van de bronnen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

WalterB1 schreef:Pin is nodig om aan te melden op een website en om een digitale handtekening te zetten. Maar om al uw gegevens uit te lezen ... namen en adres, geboortedatum, geboorteplaats, rijksregisternummer etc .. is de pin niet nodig.
Idd. De reden waarom ik begonnen met met die chip af te plakken, om te vermijden dat iedereen die "mijn ID kaart wilt zien" ze in een lezer steekt voor ik ze kan tegenhouden.
Dat die data niet beschermd is met een PIN, laat staan met verschillende access niveaus (bv 1 pin voor naam, een andere voor adres en nog een andere voor delicatere info) is absurd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Tja die pin... Inderdaad die pin is enkel nodig om toegang te krijgen bij logins.
Heel dit gedoe doet me al langer en meer twijfelen aan de beveiliging van die ID-kaart. En dan bedoel ik niet de backbound maar de fysische aspecten zoals ik nu, bij het vergeten te verwijderen van de kaart of zoals ITnetadmin aangeeft, als iemand ze in handen krijgt.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

ITnetadmin schreef:Dat die data niet beschermd is met een PIN, laat staan met verschillende access niveaus (bv 1 pin voor naam, een andere voor adres en nog een andere voor delicatere info) is absurd.
waarom
de naam kunt ge toch ook gewoon van elke id-kaart aflezen?
vroeger ook nog geboortedatum, adres, rijksregisternummer,..

uw naam op uw fysieke kaart afplakken zou ook een beetje debiel zijn volgens mij :)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Omdat ze niet makkelijk die naam zomaar overtypen.
Dat neemt tijd in beslag.
En een kopietje maken ook.
Die kaart snel in een lezer steken die god weet wat ervan gaat bijhouden daarentegen is mij 3 stappen te ver.

Klein voorbeeld: sinds dat allemaal via die eid gebeurt staat mijn middenste naam te pas en te onpas in databases.
Mijn middenste naam *die ik nooit wens te gebruiken*.
Vroeger was dat makkelijk: je zei gewoon dat je die niet wilt gebruiken; nu kunnen ze vaak niet eens de velden wijzigen tijdens het inlezen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kan ook omgekeerd. Mijn vader noemt Jean-Paul. Alleen is bij geboorteaangifte dat koppelstreepje nooit gezet. Maakte nooit een verschil. Hij is steeds Jean-Paul geweest. Tot de laatste 15-20 jaar, nu is het Jean.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”