De nieuwe camerawet

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Blijkbaar moeten alle camera's geregistreerd worden, op straffe van een boete van tot wel 20.000 euro (voor zover dit HLN artikel weer eens geen nepnieuws is):

https://www.hln.be/de-krant/politie-kan ... ~a28d84c3/

Vragen:

1. in een zone waar camera's hangen (bvb op straat), moet het bord duidelijk zichtbaar zijn alvorens ik de zone inrijdt of betreedt?

Bvb in Wichelen staan camera's op de brug, en het typische camerabord staat op een plaats waar je al door de camera gefilmd bent.

2. stel dat ik camera's op mijn tuin richt, maar niet op de openbare weg, is een aangifte dan nodig? Ik film geen openbare plaats.
En wat met nepcamera's en camera's die niet opnemen?

3. zijn beelden die de politie maakt vrij opvraagbaar mbt wet openbaarheid bestuur en GPDR? In Gent zag ik recent zo'n pakezel camera die registreert of je op de vrijdagsmarkt rijdt, wie geen vergunning heeft krijgt een boete. Net voor de camera stond een groot bord waar o.a. staat dat de gegevens opvraagbaar zijn mits een gemotiveerd schrijven.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik dacht dat dit vooral over camera's ging op publieke plaatsen.
Winkels, restaurants, ...
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Camera’s op openbaar domein of gericht op openbaar domein moeten al jaren verplicht geregistreerd worden. Idem voor dashcams....
Niks nieuws dus buiten dat de politie nu de beelden eenvoudiger kan opvragen.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

axs schreef: Idem voor dashcams....
kak...
Huh? Dat is toch niet logisch. Achteraf nog een extra belasting op uitvinden zeker. Privacytax!
Aah ja uw dashcam staat geregistreerd...

edit: kost nog eens 25€ ook!
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Zolang je ze privé gebruikt is er geen verplichting, maar van het moment dat je e ook juridisch wil gebruiken (bv bij een ongeval) of beelden publiceert op internet dien je verplicht te registreren.

https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/dashcams
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Of de tegenpartij duidelijk maken dat er videobeelden van het ongeval zijn. Al kan je het nog komen uitleggen bij de privacycommissie. Alleen ligt hun site plat. Ik krijg altijd "forbidden".
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

axs schreef:...of beelden publiceert op internet dien je verplicht te registreren.
Waarom is dit nuttig en hoe kan men dit controleren?
Het internet staat vol dashcam filmpjes en ik betwijfel sterk dat deze allemaal geregistreerd zijn.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Ik heb hier een paar jaar geleden iets van een 25 EUR voor betaald aan de privacycommissie, en nu kan het gratis... pfft :)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

TiTanium schreef:Ik krijg altijd "forbidden".
Locaties zijn veranderd maar niet aangepast op die pagina.

De nieuwe locatie voor een aangifte is http://www.aangiftecamera.be.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

MaT schreef:
axs schreef:...of beelden publiceert op internet dien je verplicht te registreren.
Waarom is dit nuttig en hoe kan men dit controleren?
Het internet staat vol dashcam filmpjes en ik betwijfel sterk dat deze allemaal geregistreerd zijn.
Mijn dashcam gebruik ik niet voor bewaking van goederen of personen maar voor toeristische filmpjes of zo. Dan valt deze toch niet onder de camerawet???
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

axs schreef:Niks nieuws dus buiten dat de politie nu de beelden eenvoudiger kan opvragen.
Straks gaan ze ook nog een bewaartermijn opleggen... wat als iemand enkel de laatste 24u of minder opslaat ?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Dat kunnen ze toch niet verplichten ? Het is je eigen camera.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

fvhbrugge schreef:
MaT schreef:
axs schreef:...of beelden publiceert op internet dien je verplicht te registreren.
Waarom is dit nuttig en hoe kan men dit controleren?
Het internet staat vol dashcam filmpjes en ik betwijfel sterk dat deze allemaal geregistreerd zijn.
Mijn dashcam gebruik ik niet voor bewaking van goederen of personen maar voor toeristische filmpjes of zo. Dan valt deze toch niet onder de camerawet???
Inderdaad, maar dat betekend dat je deze niet voor andere doeleinden dan recreatie. Dus als er een ongeval gebeurd of je filmt er iets mee die je dan later als bewijs wil voordragen op een rechtbank, dan zal dit hoogstwaarschijnlijk verworpen worden door de benadeelde partij en dus ook de rechtbank.
r2504 schreef:
axs schreef:Niks nieuws dus buiten dat de politie nu de beelden eenvoudiger kan opvragen.
Straks gaan ze ook nog een bewaartermijn opleggen... wat als iemand enkel de laatste 24u of minder opslaat ?
Neen, ieder systeem is verschillend, onmogelijk toe te passen...
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ken schreef:Neen, ieder systeem is verschillend, onmogelijk toe te passen...
Dat de politie de beelden van iedere camera zou kunnen inzien zou men vijf jaar geleden misschien ook als "onmogelijk" hebben gezien.

We gaan met rasse schreden naar een politiestaat die alles constant wil controleren en daarvoor terrorisme inroept (maar ondertussen staat er toch maar op iedere hoek van de straat een camera... alsof daar de terroristen rondlopen). Ik zie dus heus nog wat veranderen en nieuwe wetten komen... "onmogelijk" of niet.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

r2504 schreef:
Ken schreef:Neen, ieder systeem is verschillend, onmogelijk toe te passen...
Dat de politie de beelden van iedere camera zou kunnen inzien zou men vijf jaar geleden misschien ook als "onmogelijk" hebben gezien.

We gaan met rasse schreden naar een politiestaat die alles constant wil controleren en daarvoor terrorisme inroept (maar ondertussen staat er toch maar op iedere hoek van de straat een camera... alsof daar de terroristen rondlopen). Ik zie dus heus nog wat veranderen en nieuwe wetten komen... "onmogelijk" of niet.
Sinds wanneer mag de politie alle camera's en dus ook bij u thuis zomaar bekijken? Op openbaar domein is het toch maar normaal...
En ahja, dan zetten we gewoon geen camera's meer éh als het te lastig wordt om er te hebben, of we geven het simpelweg niet aan met de kans op een boete dan...

Particulieren tenzij dan VME's hebben geen aangifteplicht voor filmen op privé terrein, dus dan moet je als slachtoffer rekenen op de goodwil van bv. een inspecteur die het nuttig vind van de beelden van je voorgevel bv. te bekijken...
Ik denk wel dat ik blij zou zijn als m'n auto bv. wordt aangereden dat de dader bv. op de camera's van een bedrijf of een buur verderop, op de gevoelige plaat staat dan helemaal niks... Dat de politie daarvoor dan de beelden gaat en mag opvragen bij die mensen vind ik net goed.
Ze gaan heus geen beelden komen vragen van zonder geldige redenen...

Kortom, er veranderd dus weinig...
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ken schreef:Sinds wanneer mag de politie alle camera's en dus ook bij u thuis zomaar bekijken?
Dat is nochtans de nieuwe wet... voor privé camera's die openbaar terrein filmen.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

r2504 schreef:
Ken schreef:Sinds wanneer mag de politie alle camera's en dus ook bij u thuis zomaar bekijken?
Dat is nochtans de nieuwe wet... voor privé camera's die openbaar terrein filmen.
Ze mogen of kunnen dit live niet bekijken hé... Of ga jij uw Internet gratis ter beschikking stellen aan de Politie?

Dit was voorheen ook al zo, de politie kwam dan langs bij u thuis als ze de camera zagen die gericht stond naar het openbaar domein en vroegen om de beelden te bekijken waarin ze interesse hadden voor een bepaalde opzoeking/zaak, natuurlijk kon je dat toen weigeren maar weinig mensen deden dat, of die camera nu aangegeven was of niet, dat maakte hen niet uit... Als je weigerde dienden ze met een huiszoekingsbevel van een rechter voor die camerabeelden terug te komen (indien het echt nodig was natuurlijk).

Met de nieuwe wetgeving valt dat huiszoekingsbevel/dwangbevel of hoe het ook mag heten weg...
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Ken schreef:Met de nieuwe wetgeving valt dat huiszoekingsbevel/dwangbevel of hoe het ook mag heten weg...
Ik heb me nog niet in de nieuwe wet verdiept.
Als ik het krantenartikel lees lijkt het me louter te gaan om het politiewerk gemakkelijker te maken doordat ze automatisch weten welke camera iets opgevangen zou kunnen hebben. Ik heb nog nergens gelezen dat je nu wel verplicht zou zijn om beelden te overhandigen zonder meer. Ook zie ik geen (verplichte) bewaringstermijn.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik heb binnen in mijn appartement 2 camera’s hangen die de voortuin + parkeerplaats in de gaten houden.
Net als bij een deurbel camera film je dan ook een stukje openbaar domein.

Nu is het zo dat ik geen SD kaart gebruik en de beelden enkel 10 dagen in iCloud bewaard worden (HomeKit secure video).

Ik heb deze camera’s netjes aangegeven via aangiftecamera.be

Heeft iemand hier ervaring mee, bijvoorbeeld, doet de politie hier iets mee, komt een wijkagent proactief kijken of het wel in orde is of speelt dit pas als er klachten komen?

Ik denk namelijk niet dat mensen ze zien hangen van buiten af.
Ik heb de infrarood ook uitstaan aangezien camera’s achter ramen niet werken op die manier, en dat is voor mij ook niet nodig.

Ik ben vooral benieuwd wat jullie ervaringen (met de politie of anderen) zijn hiermee.

Alleszins mocht er een keer iets gebeuren, misschien heeft de politie er dan wel nog iets aan nu ze weten dat er camera’s hangen.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Ik heb een camera staan die de voorzijde van mijn woning filmt en niet aangegeven is. Sinds de plaatsing ervan zijn de beelden al drie of vier keer opgevraagd voor feiten die gebeurd zijn hier. Ze trekken zich niets aan van de aangifte volgens mij. Doelbewust overigens. Zo hebben we hier samen met de buren rondom al drie mensen gevat bij een vluchtmisdrijf na een aanrijding met materiële schade.

Als er iets in de buurt gebeurt en ze doen een buurtonderzoek en merken de camera op, dan komen ze ook de beelden opvragen. Dat is al gebeurd bij een buur hier. Die camera stond toen ook niet aangegeven.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Als de camera van buitenaf niet opvalt, zou ik deze ook niet aangeven hoor.
Indien je ze wel aangeeft, moet dan ook volgens de camerawet zo'n groot pictogram plaatsen :|
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

Regelmatig wordt door Politie gevraagd aan burgers e.a. bij opsporing/ incidenten op openbare weg om e.v.camerabeelden te leveren.....terwijl de openbare weg volgens camerawet niet mag gefilmd uit reden privacy ......."als 't schoentje past mag het blijkbaar wel " :lol: ..... Belgie op zijn best :wink:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Flying schreef: 02 sep 2023, 12:43 Als er iets in de buurt gebeurt en ze doen een buurtonderzoek en merken de camera op, dan komen ze ook de beelden opvragen. Dat is al gebeurd bij een buur hier. Die camera stond toen ook niet aangegeven.
Noot dat men niet zomaar uw camerabeelden van de straat mag opvragen. Het misdrijf moet ten eerste al vastgesteld zijn. En de beelden moeten wel degelijk ofwel het misdrijf tonen ofwel het misdrijf betreffen (bv daders die vluchten en langs uw camera passeren). Men mag dus niet zomaar ff alle camerabeelden in de buurt gaan opvragen in de hoop om een nog niet vastgesteld misdrijf te zien, of om de daders te kunnen zien ook al weet men niet of die uberhaupt wel op uw camerabeelden staan. Het opvragen van beelden door politie moet dus doelgericht zijn, en geen "vissen" naar informatie uit luiheid om geen echt politiewerk te doen. Weiger gerust de aanvraag indien de doelgerichtheid niet aangetoond wordt.

En als het camerabeelden betreft van een niet publiek toegankelijke besloten plaats (bv uw tuin of garage), mag je het overhandigen van de beelden sowieso weigeren, zonder reden. Als de politie ze dan nog steeds wil hebben, moeten ze langs de rechter passeren voor een bevel, dewelke zal nagaan in welke mate het verzoek proportioneel is.
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik ben bereid het netjes volgens de regels te doen (stickers geplakt) en mee te werken als de politie om beelden vraagt.
Ik snap uiteraard wel het principe hier, maar de goede wil primeert wel.

Wat ik mij vooral afvraag is wat men met de aangifte van zo’n camera doet, en of er wel eens gedoe van komt dat je teveel straat filmt bijvoorbeeld. Of iemand al eens zoiets heeft meegemaakt, bijvoorbeeld bevolen om aanpassing te doen of zelfs een boete heeft gehad.
Want ik blijf dan denken aan de deurbellen die overal hangen en filmen, dat kan / mag blijkbaar toch ook dan.

Als ik uit mijn raam kijk of film zie ik het zelfde. In ieder geval geen tuinen van anderen of binnenkijken. Dus ik hoop dat het zo in orde is.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Ja er worden boetes uitgedeeld, maar super zeldzaam
https://www.gegevensbeschermingsautorit ... erabeelden

Eigenlijk moet een burger eerst een klacht indienen voor er iets gedaan wordt. Aan de keerzijde, elke burger die gefilmd wordt door camera's (van particulieren) die op de openbare weg gericht zijn, kan jou dus aanklagen en een boete doen opleggen...

Je moet maar iemand hebben die eens passeert, dit opmerkt en die stappen wilt nemen.

Deurbellen zijn een grijze zone, maar mag ook wat meer bij stilgestaan worden. Want er wordt meer gefilmd dan gewoon een parlofoon en het wordt ook opgeslagen (veelal toch)
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Bij een deel kan je bvb ook instellen dat alleen bepaalde zones actief zijn zoals bvb alleen de oprit ofz

Heel handig en werkt vrij goed
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Belgissschenaap schreef: 02 sep 2023, 18:32 Eigenlijk moet een burger eerst een klacht indienen voor er iets gedaan wordt. Aan de keerzijde, elke burger die gefilmd wordt door camera's (van particulieren) die op de openbare weg gericht zijn, kan jou dus aanklagen en een boete doen opleggen...
Je moet maar iemand hebben die eens passeert, dit opmerkt en die stappen wilt nemen.
Ik had een huisbaas die buiten aan de gevel 2 camera's had gehangen: die filmden alle verkeer, parkeerstreep voor zen garage en mijn voordeur zonder enige borden whatsoever. Ik vond het een inbreuk op mijn privacy om mijn voordeur te filmen. Hiervoor klacht ingediend bij politie: politie stelde zich arrogant op ze dit niet zullen doen en gewoon als melding zullen noteren zonder dat ik een kopie van kan krijgen. Klacht ingediend bij gegevensbeschermingsautoriteit: na maanden wachten een bericht gekregen dat ik alleen maar de beelden kan opvragen en daar eventueel rechtzaak over starten, en dat de politie wel degelijk klacht moet aannemen. Mijn pro deo advocaat wou dit niet doen, te weinig goesting om daarover aan te schrijven. Daarna ombudsdienst van politie aangeschreven en klacht werd aangenomen. Het enig verschil: er hangt nu een bordje dat er gefilmd wordt. Maar er wordt wel degelijk ook alle inkomend en uitgaand verkeer gefilmd, kan je duidelijk zien aan de hoek van de camera.

Maw: je sta machteloos als je niet veel geld hebt om te procederen, en openbare baan filmen wordt amper iets tegen gedaan.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

bollegijs schreef: 02 sep 2023, 21:18 mijn voordeur
Kan je zelf geen camera richten naar zijn deur?
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

bollegijs schreef: 02 sep 2023, 21:18 Maw: je sta machteloos als je niet veel geld hebt om te procederen, en openbare baan filmen wordt amper iets tegen gedaan.
Rechtstreeks met privacy waakhond werken?
Ik heb het zelf nog niet moeten doen, dus exacte procedure ken ik zelf ook niet.
Er zijn wel camera systemen die bepaald beeld afknippen en daardoor wel weer conform zijn.
Eigenlijk moet je dan eisen om de gemaakte beelde te zien om in te kunnen schatten of er een overtreding ten opzichte van jou is gemaakt.
(Vind dat een absurde manier van werken, want niets belet de opnemer omnde beelden te bewerken)

De huidige realiteit isnidd te absurd en veel te laks. Maarja iedereen doet maar op en politie vind dat allemaal goed, want politie wil altijd meer camera's (bijna een definitie van een politiestaat)

En nu is ook nog geblzke dat de privacycomissie super veel dossiers geseponeerd heeft: https://tweakers.net/nieuws/213170/belg ... tting.html
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 4 keer

bollegijs schreef: 02 sep 2023, 21:18 Maw: je sta machteloos als je niet veel geld hebt om te procederen, en openbare baan filmen wordt amper iets tegen gedaan.
Oké dus uit dit praktijkvoorbeeld blijkt dus (weer) dat in België niets mag maar alles kan.

Ik vind dat je inderdaad wel een punt hebt qua privacy.

De meeste mensen zullen er redelijk ongeïnteresseerd mee omgaan omdat we werkelijk overal gefilmd worden, van deurbellen tot camera’s in winkels en het openbaar vervoer.

Ik hoop dan altijd maar dat zo’n camera ooit in mijn voordeel werkt als getuige of als alibi. Heb zelf geen ervaring met de politie maar je zou maar eens vals beschuldigd worden door iemand.
Net als zo’n dashcam, je ziet wel eens de meest bizarre accidenten waarvan je denkt: “de verzekering zou dit zonder beelden nooit geloven”.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

bollegijs schreef: 02 sep 2023, 21:18 Maw: je sta machteloos als je niet veel geld hebt om te procederen, en openbare baan filmen wordt amper iets tegen gedaan.
Klopt, zoals ik in de frustratie topic al zei, dit de échte zwakte van de Belgische consument (/burger). Voor wie geen advocaat op de payroll heeft staan, aan wie je dit soort zaken kan delegeren, is er geen beginnen aan: ofwel heb je het geld er niet voor, ofwel heb je de tijd er niet voor, of beide.

Nu, dat dit soort inbreuken op de Camerawet geen prioriteit zijn kan ik ook wel begrijpen. Het is een doos van Pandora openen, gelet op hoeveel camera's eigenlijk niet in orde zijn (ook camera's van de politie/overheid zelf zijn zeker niet altijd in orde!). Deze wet, die dateert van 2007, kwam eigenlijk net voor de proliferatie van goedkope camera's. De eerste Ring doorbell kwam pas 7 jaar later op de markt. (Ok, er bestonden wel al videofoons, maar die waren vrij duur/moeilijk te installeren en de kwaliteit van het beeld was niet goed). Een update van de wet dringt zich op waarbij een aantal bepalingen wel relaxed moeten worden, als in: je mag filmen in het gedeelte van je straat dat voor je woning ligt, maar de camera moet zichtbaar zijn, je mag de beelden niet publiceren, en je mag geen andere woningen filmen etc. De registratieplicht lijkt me ook iets dat mag verdwijnen, in de praktijk lijkt dat toch geen verschil uit te maken.

Om op de vraag van Ptoeneigh te antwoorden, ik denk niet dat je vandaag veel moet vrezen, tenzij uw camera geviseerd wordt nav een samenloop van extreme omstandigheden waarop de kans erg laag is. Zoals je hierboven al kan opmerken is het verbaliseren van inbreuken op de Camerawet geen prioriteit van de politie, en het vervolgen geen prioriteit van het parket, ook al betrapt de politie dit soort zaken in de regel op heterdaad en "moeten" ze dus volgens de wet een PV opstellen.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

CCatalyst schreef: 02 sep 2023, 17:13
Flying schreef: 02 sep 2023, 12:43 Als er iets in de buurt gebeurt en ze doen een buurtonderzoek en merken de camera op, dan komen ze ook de beelden opvragen. Dat is al gebeurd bij een buur hier. Die camera stond toen ook niet aangegeven.
Weiger gerust de aanvraag indien de doelgerichtheid niet aangetoond wordt.
In alle gevallen heb ik de beelden overhandigd in functie van een klacht door mezelf of aan de buren gegeven zodat ze klacht konden indienen met beelden erbij. Er zijn zo drie buren die schade aan hun auto konden verhalen en een geval van stalking van een buur waarbij ik zelf klacht heb ingediend wegens nachtlawaai.

De keer dat ze het kwamen vragen was omdat er een man betrapt was die zich masturberend in de auto aan het tonen was aan kinderen. Dat was toen bij mijn buurman, maar die beelden ging ik met plezier overhandigen. Voor nodeloze zaken zou ik het niet doen, maar we zijn toch een samenhangend burenteam. Iedereen rondom mij probeert anderen te helpen, al is het maar elkaars pakjes in ontvangst nemen of met een beurtrol gras maaien. De camera’s die er hangen helpen elkaar.

Ik ben in ieder geval niet bezig met die beelden, enkel als er iets gevraagd wordt of gebeurd is.
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bedankt voor jullie reacties@CCatalyst . Inderdaad mee eens dat de wet achterhaald is. Ik heb in ieder geval het nodige gedaan qua aangifte en de sticker (bij Hubo gevonden).

Zoals @Flying stelt kan zo’n camera dus juist ook de goede band met de buren versterken, wetende dat ze bij u terecht kunnen. In de gevallen die je aanhaalt gaan ze je eeuwig dankbaar zijn. Zo heeft het ook zijn but bewezen dus.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ptoeneigh schreef: 02 sep 2023, 12:06 Heeft iemand hier ervaring mee, bijvoorbeeld, doet de politie hier iets mee, komt een wijkagent proactief kijken of het wel in orde is of speelt dit pas als er klachten komen?
als ik me niet vergis:

- mag de politie beelden komen opvragen bij je, als ze de camera's zien, ook al zijn ze niet aangegeven - en die gebruiken als bewijs
- mogen beelden die *jij* gebruikt om iets te bewijzen (bv inbraak) *niet* gebruikt worden als er geen aangifte gedaan is & het pictogram niet hangt
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Ptoeneigh schreef: 02 sep 2023, 12:06 Ik ben vooral benieuwd wat jullie ervaringen (met de politie of anderen) zijn hiermee.
Niet met camera's zelf maar politie en slachtofferhulp hebben hier alletwee ooit voorgesteld om valse cameras te hangen, zou afschrikken (alsof die niet kunnen lezen). In mijn geval (huis direct tegen straat) zou het niet mogelijk zijn om met echte cameras te werken. Slachtofferhulp is echter nooit ter plekke geweest dus die kunnen niet eens weten of echte cameras hier kunnen... Denk dat het dus eerder over algemeen advies gaat en niet te serieus nemen.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Waarom zou ik nog zo'n bordje moeten ophangen met camera icoon? Op alle ingangen van de gemeente hier staan al bordjes.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Is deze gemeente dan de verwerker van jouw camerabeelden? Als ik naar de contactgegevens op het bord van de gemeente mail om mijn gegevens van jouw beelden op te vragen, kan de gemeente dat doen?
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Ondertussen is de politie hier weer geweest. Ingebroken bij de buurman. Toevallig had ik al lawaai gehoord en had ik al iets van beelden afzonderlijk bewaard die ik meteen heb doorgestuurd. Ze hebben ook gevraagd of ik zelf eens kon kijken of er nog op andere momenten iets te zien is. Ze hebben blijkbaar iets gestolen waar je niet zomaar mee rond gaat lopen qua grootte en gewicht.

Ik blijf dat doen, want ik zou het appreciëren mochten ze voor mij hetzelfde doen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”