Gastnetwerk via nieuwe router

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
sachabaron
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2018, 07:36

Hallo allen,

Aangezien mijn bbox3 geen gastnetwerkfunctie heeft, heb ik een nieuwe router aangekocht om via deze een apart netwerk op te zetten.
Ik heb onlangs een accesspoint geïnstalleerd en dit ging prima, maar sinds de nieuwe router aangesloten is, branden er 2 rode lichtjes op de bbox. Een ip conflict blijkbaar.

Ik heb de nieuwe router geïnstalleerd als router (niet als ap of versterker) omdat ik denk dat er dan geen toegang kan worden gemaakt naar mijn bbox.
Of moest ik hem wel als ap installeren?
De default gateway van de bbox en ap is 192.168.1.1 en die van de router is 192.168.0.1. Moet ik deze dezelfde nemen? Dhcp bij ap staat af en ik kan probleemloos verbinding maken. Als ik deze afzet bij nieuwe router, kan ik geen ip verkrijgen. Staat nu aan tss 192.168.1.100 en 199, terwijl bbox tss 1 en 63 ingesteld staat. En ik heb toch een ip conflict.
Heb schrik als ik hem toch aansluit zoals mijn ap, maar dan met een andere wifinaam, mijn gasten toch toegang kunnen krijgen met mijn bbox terwijl ik denk dat dat nu niet het geval is...
Hopelijk begrijpen jullie dit een beetje :lol: en kan er mij iemand helpen.

Mvg
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

sachabaron schreef:Ik heb de nieuwe router geïnstalleerd als router (niet als ap of versterker) omdat ik denk dat er dan geen toegang kan worden gemaakt naar mijn bbox. Of moest ik hem wel als ap installeren?
Prima... als AP zou je je bestaande netwerk sharen en dat wil je niet.
sachabaron schreef:De default gateway van de bbox en ap is 192.168.1.1 en die van de router is 192.168.0.1. Moet ik deze dezelfde nemen?
Dat maakt niet uit... achter een router kan jij vrij een IP range nemen (je router zal dit namelijk toch NAT'en).

Het enige waar je moet op letten is dat het WAN adres van je nieuwe router DHCP gebruikt (meestal is dat de standaard), of anders vast zet op een IP-adres dat niet in de DHCP range van je BBOX zit.
sachabaron schreef:Dhcp bij ap staat af en ik kan probleemloos verbinding maken.
Bij een AP moet je DHCP uitzetten omdat je het bestaande netwerk shared (anders zou je twee conflicterende DHCP servers hebben).
sachabaron schreef:Als ik deze afzet bij nieuwe router, kan ik geen ip verkrijgen.
Is logisch... is een apart netwerk... en dan heb je dus totaal geen DHCP server.
sachabaron schreef:Staat nu aan tss 192.168.1.100 en 199, terwijl bbox tss 1 en 63 ingesteld staat. En ik heb toch een ip conflict.
Nogmaals, dit maakt niet uit... mag beide identiek hetzelfde zijn... achter je router is een geisoleerd netwerk.

Dit kan dus niet de reden zijn voor een IP-conflict.
sachabaron schreef:Heb schrik als ik hem toch aansluit zoals mijn ap, maar dan met een andere wifinaam, mijn gasten toch toegang kunnen krijgen met mijn bbox terwijl ik denk dat dat nu niet het geval is...
Inderdaad... je hebt dan een geshared netwerk (en je gasten kunnen overal aan). Zelfs met een router is het eigenlijk niet volledig gescheiden omdat je nieuwe router op zich in je bestaande netwerk zit (eigenlijk moet je de router een eigen PPPoE verbinding laten maken).
sachabaron
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2018, 07:36

r2504 schreef:
sachabaron schreef:Ik heb de nieuwe router geïnstalleerd als router (niet als ap of versterker) omdat ik denk dat er dan geen toegang kan worden gemaakt naar mijn bbox. Of moest ik hem wel als ap installeren?
Prima... als AP zou je je bestaande netwerk sharen en dat wil je niet.
sachabaron schreef:De default gateway van de bbox en ap is 192.168.1.1 en die van de router is 192.168.0.1. Moet ik deze dezelfde nemen?
Dat maakt niet uit... achter een router kan jij vrij een IP range nemen (je router zal dit namelijk toch NAT'en).

Het enige waar je moet op letten is dat het WAN adres van je nieuwe router DHCP gebruikt (meestal is dat de standaard), of anders vast zet op een IP-adres dat niet in de DHCP range van je BBOX zit.




Dus als ik het goed begrijp een vast ip adres geven. Bij bbox is de range ingesteld tss 192.168.1.1 en 63. Dus 1tje daarbuiten nemen dan. Of mag dit ook 192.168.0.x zijn? Op de 192.168.0.1 kan ik toegang krijgen tot de nieuwe router.
Btw de nieuwe router is aangesloten op de wan poort. Had ook ergens gelezen dat je hem kon aansluiten op een van zijn lan poorten, maar dit is het geval als je er een ap wil van maken denk ik...

Ben maar een amateur op dit gebied, lijken mss stomme vragen... maar alvast bedankt voor de snelle reactie alleszins!
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 985
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 88 keer

Let wel op: Je sluit de nieuwe router met de WAN poort aan op een LAN poort van je Bbox. Dan wordt de LAN-kant van de nieuwe router een sub-net van jou LAN-netwerk. Dit houdt in dat je "gasten" via de gateway van je nieuwe router op jou LAN-netwerk terecht komen!
Vanuit jou LAN-netwerk raak je dan wel niet op het gastnetwerk (door de firewall van je nieuwe router), maar je gasten kunnen wel op jou LAN-netwerk.

Je kan natuurlijk alles van jou LAN-netwerk nu verhuizen naar de LAN-kant van je nieuwe router en van de LAN-kant van de Bbox een gastnetwerk maken. Maar dan zit je wel met dubbele NAT op jou nieuwe LAN-netwerk.

Het beste zou zijn om met je nieuwe router aangesloten op je Bbox een extra PPOE-sessie op te zetten, zo krijg je een nieuw gastnetwerk dat volledig gescheiden is van jou netwerk.
Internet/TV: All-Internet TN + TV Vlaanderen
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Proximus / Samsung Galaxy S23
sachabaron
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2018, 07:36

Een PPPoE? Euhm... :?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

sachabaron schreef:Dus als ik het goed begrijp een vast ip adres geven. Bij bbox is de range ingesteld tss 192.168.1.1 en 63. Dus 1tje daarbuiten nemen dan. Of mag dit ook 192.168.0.x zijn?
Het WAN adres moet in hetzelfde subnet zitten als je BBOX... dus 192.168.1.x (64 of hoger dus als die eerste 63 de DHCP range is).

Maar zet je WAN gewoon als DHCP... is het eenvoudigste en maakt toch niet uit of het vast of DHCP is.
sachabaron schreef:Op de 192.168.0.1 kan ik toegang krijgen tot de nieuwe router.
Vanaf je Guest LAN... niet vanaf je BBOX netwerk want dan klopt er iets niet.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

r2504 schreef: Het WAN adres moet in hetzelfde subnet zitten als je BBOX... dus 192.168.1.x (64 of hoger dus als die eerste 63 de DHCP range is).
Krijg je dan geen probleem als je 64, 65 of 66 ... neemt want dit zijn de adressen die aan de decoders toegekend worden?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Geen idee... ben niet echt thuis in Proximus toestanden... daarom dat ik schreef dat je het best via DHCP doet.

Anderen zullen hier wel de juiste range vermelden voor eigen toestellen... is het boven de .100 ?

Trouwens je kan blijkbaar een static DHCP entry aanmaken;
Http://192.168.1.1 daar inloggen als User en wachtwoord dat op de sticker van de bbox staat
- Klik op My Modem
- Klik op DHCP
- Klik op het pijltje naar beneden in de blauwe baar
- klik op "add static adres"
- klik op new device en kies het toestel uit de lijst
- dan wordt zijn Mac adres automatisch ingevuld
- voer het IP adres in dat je statisch wilt aan geven
- Klik op OK
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”