WAP met 6+ poorten

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Aquino
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 jul 2011, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Op onze bovenverdieping hebben wij maar matige wifi ontvangst. Tevens hebben wij 4 slaapkamers met een ethernetconnector in de muur én een beveiligingscamera die met PoE werkt (allez, ik moet hem nog aanschaffen). Er loopt een kabeltje in de muur van onder naar boven, dus als je dat allemaal eens samentelt heb ik dus minstens 6 LAN poorten nodig. De meeste WAP's die je ook als switch kan gebruiken gaan maar tot max 5 en dan is het nog goed zoeken naar een PoE WAP.

Na lang zoeken heb ik dit van Mikrotik gevonden: https://mikrotik.com/product/RB2011UiAS-2HnD-IN

10 poorten (5 FE, 5Gig), 2,4GHz (wel geen 5GHz, maar enkel de GSM van mijn vrouw ondersteunt dat). Maar is een router. Nu heb ik al wat ervaring met Mikrotik en RouterOS (afin, ik heb zitten klooien met een wAP ac tot het eindelijk werkte) en het zou me wreed verbazen met de extreem instelbare Mikrotik producten dat ik deze niet zou kunnen instellen als een bridge en de routerfuncties en DHCP en zo uitzetten.

Ik neem aan dat dit product, zeker gezien de prijs, een antwoord is op mijn probleem?

Mochten er gebruiksvriendelijkere alternatieven zijn (ik heb úren met winbox trachten mijn configuratie in orde te krijgen, ik ontzie het mij om weer naar dat front te moeten als complete noob), dan hoor ik het ook graag.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

For starters, gaat uw camera wel werken met die "passive PoE" (wat het in dit geval ook moge zijn) die uit eth10 komt? Ene PoE is de andere niet, zeker als het passive is. Als uw camera 802.3af/at is mag je het al vergeten. De UVC-G3 is wel een goede camera waarvan ik weet dat die op 24V Passive PoE werkt (enkele modellen toch, zie datasheet), maar dan moet er effectief ook 24V uit die poort komen.

5 FE poorten en geen 5 GHz is natuurlijk allesbehalve future-proof - en is op zich al voldoende om me te laten vermoeden dat dit al een vrij oud model moet zijn - maar als je dat goed beseft is dat niet echt een probleem.

Bridgen is wel een extreem inefficiente simulatie van switch-functionaliteit, je zal hiervoor betalen in througput. Switches en routers zijn hardwarematig verschillende toestellen die elk geoptimaliseerd zijn voor hun functie.

Enige geldige advies dat ik kan geven is een aparte PoE switch gebruiken met daaraan een moderne PoE AP verbonden, al de rest is altijd een "compromise" waar je op de een of andere manier voor zal betalen.

Wat is het te verwachten gebruik? Wil je streamen naar TV's in de kamers?
Aquino
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 jul 2011, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Ja inderdaad, het voelt altijd aan als een compromis.

Ik dacht ook er aan om twee verschillende toestellen aan te schaffen, maar vroeg me af of het ook niet in één kon.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Aquino schreef:Ja inderdaad, het voelt altijd aan als een compromis.

Ik dacht ook er aan om twee verschillende toestellen aan te schaffen, maar vroeg me af of het ook niet in één kon.
Meerdere toestellen is beter omdat elke functie dan geoptimaliseerde hardware heeft. Als het een troost mag zijn, je kan alles wel met slechts 1 stopcontact bereiken door AP en camera via PoE aan te sluiten.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”